Jump to content

Vurderer drevdusj for singel volvo DPH drev.


Scand 360 dc

Recommended Posts

  • 5 uker senere...

Det kan vel hjelpe på men er tydligvis ingen garanti for at man ikke kan få havari i øvre vekselhus uansett. Mange av de drevene som havarerte for noen år siden på Grønland hadde drevdusj montert.:

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/volvo-pentas-mareritt-pa-gronland/648834

 

Smøresystem, lagerdimmensjonering og varmgang samt denne helt merkelige plastschim saken tyder rett og slett på at drevet er feilkonstruert. Drevet har ikke fulgt med økningen i motoreffektene da disse ble økt på D-serien og man har hele tiden ligget på etterskudd med løsningene.

 

Det er vel nå lansert hele 4 varianter av DPH samt de modifikasjoner man har foretatt underveis på de ulike variantene. Og nå er det DPI som gjelder. En helt ny konstruksjon igjen.

 

En god grunn til at man bør styre langt unna chiptuning av disse motorene, spesielt i de høye effektklassene.

 

Link to post
Share on other sites

Har lest litt rundt dette tema selv på FB. Ender jeg opp med båt med drev, så skal jeg montere en slik selv. Hvor galt kan det bli? Får i hvertfall ro i sjela. Det nevnes også mye rundt kjøremønster, spesielt med diesel pga moment. Når man skal "dra på" så ikke klin spaken i bunn, men gi jevn gass. Spesielt fra fart under plan. Da unngår man alt for mye moment i drevet.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 6 timer siden:

Når man skal "dra på" så ikke klin spaken i bunn, men gi jevn gass. Spesielt fra fart under plan. Da unngår man alt for mye moment i drevet.

Var i følge med en båt i sommer som jeg tror opplevde et havari på begge drevene nettopp pga for hart pådrag. Vi hadde kjørt i marsjfart i ca en time(ca26knop) så slakket vi ned til ca 10-12 knop for så og dra på fult igjen, uten forvarsel eller ulyd så fikk han turtall men ikke fart, vi hadde ikke så langt igjen til bestemmelsestedet og kjørte da bare videre på sakte fart ca 2 nm og fortøyde der.

ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell.

vi diskuterte mye om han kunne ha truffet noe i vannet men ingen av gjenverende propeller eller selve drevet hadde noen merker etter å ha truffet noe.

både propellene og drevene hadde nettopp vert til service og vulkaniseringen var bytte på propellene, til opplysningen ordnett forsikkringen opp og han klarte ved hjelp av redningskjøyta, venner og bekjente å få fikset dette på bare 3 dager så ferien ble berget 😊👍

Link to post
Share on other sites

Lunde14 skrev 1 time siden:

Var i følge med en båt i sommer som jeg tror opplevde et havari på begge drevene nettopp pga for hart pådrag.

 

ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell.

 

vi diskuterte mye om han kunne ha truffet noe i vannet men ingen av gjenverende propeller eller selve drevet hadde noen merker etter å ha truffet noe.

både propellene og drevene hadde nettopp vert til service og vulkaniseringen var bytte på propellene...

 

Forstår det slik at dette var en båt med dobbelinstallasjon, og at propellaksling på begge drev røk/knakk samtidig???


 

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev 16 minutter siden:

 

Forstår det slik at dette var en båt med dobbelinstallasjon, og at propellaksling på begge drev røk/knakk samtidig???

Ja det stemmer, han ga på og merket ikke noe spesielt av lyder eller annet, turtallet gikk opp men han fikk ikke noe fart. Overaskelsen var stor da vi ved kai tok på dykkermasken og kunne se at begge de ytterste propellene var vekk.

akkslingene så ut akkurat som om de var vridd rett av. Jeg er ikke så kjent med disse drevene men mener og huske at brudde var ca 3-4 mm in i mutteren som holder innerste propell.

vi diskuterte veldig på hva som kunne ha skjedd og teoriene var mange men jeg mener enda at det var momentet som klippet akkslingene

Link to post
Share on other sites

Ja det er voldsomt med kraft i D serien ved pådrag. Lurt å ta det pent opp i fart. Her høres det imidlertid ut som en litt spesiell situasjon. Mulig det har vært noe tæring her. Volvo presiserer at det er viktig at propell akselen smøres inn med vannfast fett før sesongen, altså som om det var maling. Hele akselen skal være dekket i fett. Uansett så er det mye kraft som skal omsettes i vannet, ta det rolig. Hva slags båt og motor var det snakk om her? 

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev 1 time siden:

Hva slags båt og motor var det snakk om her? 

En Galeon 36 med volvo, er lit usikker på hvilkene det er men mener de er på ca 280hk.

Skal være enig at det er spesielt og hadde det ikke vert for at jeg var i fjorden sammen med han når det skjedde så hadde jeg mistenkt at han hadde vert borti noe men jeg kjørte forran han og hvist han skulle fått noe i propelle så burde det vert merke på de forreste propellene

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg vet ikke hva andre har gjort, men jeg valgte i hvert fall å borre litt høyt oppe og langt frem(se bilde tidligere i tråden).

Da jeg ønsket at vannet skal få lengst mulig vei fra inntak til utløp.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...