Jump to content

Vurderer drevdusj for singel volvo DPH drev.


Scand 360 dc

Recommended Posts

  • 5 uker senere...

Det kan vel hjelpe på men er tydligvis ingen garanti for at man ikke kan få havari i øvre vekselhus uansett. Mange av de drevene som havarerte for noen år siden på Grønland hadde drevdusj montert.:

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/volvo-pentas-mareritt-pa-gronland/648834

 

Smøresystem, lagerdimmensjonering og varmgang samt denne helt merkelige plastschim saken tyder rett og slett på at drevet er feilkonstruert. Drevet har ikke fulgt med økningen i motoreffektene da disse ble økt på D-serien og man har hele tiden ligget på etterskudd med løsningene.

 

Det er vel nå lansert hele 4 varianter av DPH samt de modifikasjoner man har foretatt underveis på de ulike variantene. Og nå er det DPI som gjelder. En helt ny konstruksjon igjen.

 

En god grunn til at man bør styre langt unna chiptuning av disse motorene, spesielt i de høye effektklassene.

 

Link to post

Har lest litt rundt dette tema selv på FB. Ender jeg opp med båt med drev, så skal jeg montere en slik selv. Hvor galt kan det bli? Får i hvertfall ro i sjela. Det nevnes også mye rundt kjøremønster, spesielt med diesel pga moment. Når man skal "dra på" så ikke klin spaken i bunn, men gi jevn gass. Spesielt fra fart under plan. Da unngår man alt for mye moment i drevet.

Link to post
Torsen67 skrev for 6 timer siden:

Når man skal "dra på" så ikke klin spaken i bunn, men gi jevn gass. Spesielt fra fart under plan. Da unngår man alt for mye moment i drevet.

Var i følge med en båt i sommer som jeg tror opplevde et havari på begge drevene nettopp pga for hart pådrag. Vi hadde kjørt i marsjfart i ca en time(ca26knop) så slakket vi ned til ca 10-12 knop for så og dra på fult igjen, uten forvarsel eller ulyd så fikk han turtall men ikke fart, vi hadde ikke så langt igjen til bestemmelsestedet og kjørte da bare videre på sakte fart ca 2 nm og fortøyde der.

ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell.

vi diskuterte mye om han kunne ha truffet noe i vannet men ingen av gjenverende propeller eller selve drevet hadde noen merker etter å ha truffet noe.

både propellene og drevene hadde nettopp vert til service og vulkaniseringen var bytte på propellene, til opplysningen ordnett forsikkringen opp og han klarte ved hjelp av redningskjøyta, venner og bekjente å få fikset dette på bare 3 dager så ferien ble berget 😊👍

Link to post
Lunde14 skrev 1 time siden:

Var i følge med en båt i sommer som jeg tror opplevde et havari på begge drevene nettopp pga for hart pådrag.

 

ved undersøkelse av drevene så viste det seg at han hadde gått fra duopropp til singel prop på et sekund😳 begge akkslingene var klip av akkurat i skille mellom indre og ytre propell.

 

vi diskuterte mye om han kunne ha truffet noe i vannet men ingen av gjenverende propeller eller selve drevet hadde noen merker etter å ha truffet noe.

både propellene og drevene hadde nettopp vert til service og vulkaniseringen var bytte på propellene...

 

Forstår det slik at dette var en båt med dobbelinstallasjon, og at propellaksling på begge drev røk/knakk samtidig???


 

Link to post
Olepo skrev 16 minutter siden:

 

Forstår det slik at dette var en båt med dobbelinstallasjon, og at propellaksling på begge drev røk/knakk samtidig???

Ja det stemmer, han ga på og merket ikke noe spesielt av lyder eller annet, turtallet gikk opp men han fikk ikke noe fart. Overaskelsen var stor da vi ved kai tok på dykkermasken og kunne se at begge de ytterste propellene var vekk.

akkslingene så ut akkurat som om de var vridd rett av. Jeg er ikke så kjent med disse drevene men mener og huske at brudde var ca 3-4 mm in i mutteren som holder innerste propell.

vi diskuterte veldig på hva som kunne ha skjedd og teoriene var mange men jeg mener enda at det var momentet som klippet akkslingene

Link to post

Ja det er voldsomt med kraft i D serien ved pådrag. Lurt å ta det pent opp i fart. Her høres det imidlertid ut som en litt spesiell situasjon. Mulig det har vært noe tæring her. Volvo presiserer at det er viktig at propell akselen smøres inn med vannfast fett før sesongen, altså som om det var maling. Hele akselen skal være dekket i fett. Uansett så er det mye kraft som skal omsettes i vannet, ta det rolig. Hva slags båt og motor var det snakk om her? 

Link to post
Scand 360 dc skrev 1 time siden:

Hva slags båt og motor var det snakk om her? 

En Galeon 36 med volvo, er lit usikker på hvilkene det er men mener de er på ca 280hk.

Skal være enig at det er spesielt og hadde det ikke vert for at jeg var i fjorden sammen med han når det skjedde så hadde jeg mistenkt at han hadde vert borti noe men jeg kjørte forran han og hvist han skulle fått noe i propelle så burde det vert merke på de forreste propellene

Link to post
  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...
dieselfan skrev for 16 timer siden:

Finnes det bilder du kunne delt?

Hei, beklager ingen bilder, båten ble tauet til verksted og løftet opp der, vi andre fortsatte ferien 😊 

er enig at det er utrolig at det kunne skje men det er deneneste forklaringen vi kunne komme frem til, som sakt så var vi mitt i fjorden. Han lå kun noen båtlengder bak meg så at han skulle truffet noe er usansynlig. Vi kunne heller ikke se noen merker/skader på verken drevet eller den indre propellen som fortsatt st på plass.

Link to post
  • 2 måneder senere...
Scand 360 dc skrev for 22 timer siden:

Her kommer det frem at øvre girhus blir kjølet ned av en sjult slange som plukker opp sjøvann. Er det slik at Volvo nå har startet med å kjøle toppen av drevene sine nå?

 

Mer eksosvann vil jeg si, og relativt liten dimensjon.

 

Det er et lite, skråskjert metallrør inne i ett av hullene i bunn av skjoldet som plukker opp eksosvann fra motoren.

Virker som det er noe marginalt da jeg har vært borti flere DPI som får alarm på varme (ca 90 grader). Som oftest på båt som har ligget ute en stund og det mistenkes groe som plugger igjen denne pick up´en. 

 

Så ja det hjelper endel kontra ingen kjøling, men litt tyngre båter ligger tett opp mot grensen til alarm uten at det er grodd.

 

Men 90 grader er ikke veldig varmt for olja. Når man ser at lakken på utsiden av øvre girhus har boblet av varme kan man tenke seg hvor varmt det har vært på innsiden. 

Men det var ingen temp sensor på DPH. Hadde det vært det så tror jeg de med tunge båter uten drevkjøling hadde sett noen tall de ikke likte....

 

Bilde av pick up og slange under.

image0000001.JPG

image0000001 2.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Scand 360 dc skrev for 9 timer siden:

For en elendig patent, når Volvo først skal innrømme at drevene trenger kjøling av toppen, kunne de vel gjort dette skikkelig. Da ser jeg jo at det vi andre har ettermontert på DPH er bra saker. 

 

Ligger nok mye prestige i å ikke få dette til å se ut som ettermontert drevkjøling og noen innrømmelser rundt behov for innretningen vil nok sitte langt inne.

Link to post

Mange ting her i verden og i galaksen en kan være usikker på...
Men, vil påstå at når olja i et DPH drev dufter skikkelig brent, da har det vært for varmt...
At alle de samvittighetsfulle og kundevennlige økonomene hos Volvo Penta virkelig tror at det ikke er så farlig at det dufter svartsvidd selv etter bruk som selgerne har "garantert" for...

 

Om VP ville latt ingeniørene sine + de som de hadde før, få en fornuftig og fortjent plass i organisasjonen hadde følgende skjedd:

- Drastisk nedgang i reklamasjon

- Drastisk reduksjon i kunder med ødelagte ferier

- Drastisk nedgang i "merkevare-skadelige" utspill (og de har formert seg som knott de siste årene)

- Økt salg

- Økt eierglede og ikke minst eierstolthet....

- Positiv merkevaretrend

 

Jobber med noen DPH nå, men eneste grunnen til at jeg orker er at jeg satser på en motor som går 4000 omdr og ikke har kompressor, så dreiemomentet er noe mer moderat.. også skal de på en lett båt.

 

Tung båt, D6-370 eller større, kompressor og lang utveksling.. det hadde ikke jeg orket.

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Har selv montert drevkjøler på min Windy 8000 med D4-260. Lett båt for motoren, men over lengre transportetapper gir det ro i sjela. Boret 8mm hull i O'ene i "VOlvO" på begge sider i dekselet. Gir heller aldri flatt jern fra snekkefart og opp i plan. I snekkefart så er jo olja kald, da så og si hele drevet er nede i vannet. Gir det et par minutter i 10-12 knop, så dra båten kontrollert opp i plan. Har sjeldent eller aldri dårligere tid enn det:smiler:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...