Jump to content

Vurderer drevdusj for singel volvo DPH drev.


Scand 360 dc

Recommended Posts

On 11/14/2024 at 7:08 PM, dieselfan said:

Mange ting her i verden og i galaksen en kan være usikker på...
Men, vil påstå at når olja i et DPH drev dufter skikkelig brent, da har det vært for varmt...
At alle de samvittighetsfulle og kundevennlige økonomene hos Volvo Penta virkelig tror at det ikke er så farlig at det dufter svartsvidd selv etter bruk som selgerne har "garantert" for...

 

Om VP ville latt ingeniørene sine + de som de hadde før, få en fornuftig og fortjent plass i organisasjonen hadde følgende skjedd:

- Drastisk nedgang i reklamasjon

- Drastisk reduksjon i kunder med ødelagte ferier

- Drastisk nedgang i "merkevare-skadelige" utspill (og de har formert seg som knott de siste årene)

- Økt salg

- Økt eierglede og ikke minst eierstolthet....

- Positiv merkevaretrend

 

Jobber med noen DPH nå, men eneste grunnen til at jeg orker er at jeg satser på en motor som går 4000 omdr og ikke har kompressor, så dreiemomentet er noe mer moderat.. også skal de på en lett båt.

 

Tung båt, D6-370 eller større, kompressor og lang utveksling.. det hadde ikke jeg orket.

 

Jeg er fulstendig enig. Hadde de virkelig villet hadde det ikke vært veldig problematisk å laget en solid konstruksjon som tålte bruk med tyngre båter. Om jeg skal bytte til større båt i fremtiden, blir jeg helt kvalm ved tanken på hvor snevert utvalget er på fremdrift og drivverk.. Eneste drevet jeg kunne tenkt meg er Konrad. Når man må begynne å midifisere på et originalt design, er det etter min mening noe feil. Har i dag påhenger med en meget robust dreving, som kan gå bege veger

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev On 17.12.2024 at 9.01:

Jeg er fulstendig enig. Hadde de virkelig villet hadde det ikke vært veldig problematisk å laget en solid konstruksjon som tålte bruk med tyngre båter. Om jeg skal bytte til større båt i fremtiden, blir jeg helt kvalm ved tanken på hvor snevert utvalget er på fremdrift og drivverk.. Eneste drevet jeg kunne tenkt meg er Konrad. Når man må begynne å midifisere på et originalt design, er det etter min mening noe feil. Har i dag påhenger med en meget robust dreving, som kan gå bege veger

 

Skjønner frustrasjonen din. Jeg har et ønske om å gå opp 1 meter fra den båten jeg har i dag til storesøster som heter Windy 9000. Har i dag mer enn nok krefter i min W8000 med en D4-260. Dvs, motor jobber uanstrengt uansett fart. Og jeg lar motor bli driftvarm før jeg tar den opp i plan. En W9000 hadde nok klart seg med en D4-300, men en D6 hadde nok passet bedre. Jeg har sett disse båtene med KAD-42 med snaue 220 hk. Toppfart jeg jeg ikke ute etter, men setter som et krav at man kan ligge på moderat turtall på 25 knop. Dvs 2700-2800 omdr på en D4/D6 motor. Når det kommer til motor med drev, så tenker det er viktig med litt ekstra krefter om ting skal vare. Bruken har også mye og si. Jeg holder meg unna fart som stresser drevet mest. Altså i halvplanende fart. Enten snekkefart opp til 9-10 knop, eller opp i plan, dra av litt og legge meg i 19-21 knop. Disse gamle Windy-båtene fra 90-tallet har heldigvis ingen markant planingsterskel der de skyver mye vann. Der er mange der ute som kjører mye båt, men som ikke sliter med drevene sine, uansett type drev. Tenker bruk og type båt (vekt vs hester) spiller mye inn. Dvs, noen båter har nok mer bruk for drevdusj enn andre. Tviler på at jeg er den som trenger det mest:smiler:  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...