Jump to content

Lamineringsepoksy fra Biltema ikke tørr etter 13 timer

Bottenopp

Recommended Posts

På grunn av kort avstand mellom takbøylene på bilen, og en lang takboks som bøyde seg, som gjorde lokket vanskelig å åpne så gjorde jeg følgende:

La Biltema Karbonfibervev (karbonduk) oppi gulvet/veggene på den fremste tredelen og bakerste tredelen av Thule Dynamic 900 takboksen, og tok utblandet Lamineringsepoksy over duken med en malerkost, og dynket godt for at det skulle trekke gjennom. Brukte som anvist 1 del av Herder og 2 deler av det andre flytende, til sammen 9 desiliter ferdigblandet. Hadde dette i garasjen, hvor jeg hadde en vifteovn. Jeg tror det er ca 20 grader, men hadde ikke termostat. Ser etter drøyt 13 timer at det fremdeles ikke er herdet helt, selv om det står herdetid 8 timer, og arbeidstemperatur 18-24 grader. Da jeg la dette på var det nok kaldere da jeg luftet ganske godt, så det kan ha vært en del kaldere den første timen.

- Har jeg brukt for mye væske?

- Er det noe jeg bør gjøre nå for å redde stumpene? Holde vifteovnen nærmere?

- Hvis en ville ha flere lag på - hvor lenge må en vente?

Føler de youtube-videoene jeg har sett sier litt forskjellig etter hvilke type epoxy det gjelder. Noen som kan forklare beste fremgangsmåte om en skal ha på 3 lag med karbonfiberduk fra Biltema? Bør en begynne med et lag epoxy før en legger duken? Ser at West System-videoen sa at det ikke var nødvendig. Bør en ha tynt på med epoxy mellom hvert lag.... 

Herdetiden er VELDIG avhengig av temperaturen. Jeg ville ventet litt med å konkludere med at det er mislykket. Jeg ville også sørget for å blåse varmluft direkte mot takboksen. Det er temperaturen på takboksen som teller, ikke lufttemperaturen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har gjennomført liming på båten i kald garasje med samme produkt. Har ingen problemer med herding.

Rommet under der jeg limer er lukket og varmet opp til ca 25 grader fra baksiden. Over lager jeg et enkelt telt med billig presenning og setter vifteovn inni. Får da ca 20 grader inni teltet og fin herding, både til epoxy og biltema gelcoat. Bruker ovn av denne typen med effekt på midterste trinn. https://www.biltema.no/bygg/vifter/varmevifter/varmevifte-2000-w230-v-2000034997

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Bårdp skrev for 7 timer siden:

Temperatur er veldig viktig ved herding av epoxy ikke bare har den betydning for herdetiden men også for hvilken styrke du vil oppnå. Best resultat får du jo gjerne om du herder med rundt 100°C.

Men da snakker du vel om etterherding? Hvis jeg har forstått dette rett så skal man la epoxyen herde 24 timer ved normal herdetemperatur (15-25 grader), og deretter løfte temperaturen for etterherding. Var ikke klar over at den skulle være så høy som 100 grader, trodde rundt 80 var ideelt, men det avviker vel også fra produsent til produsent. 

Komodo skrev 1 time siden:

Var ikke klar over at den skulle være så høy som 100 grader

Epoxy får vesentlig høyere styrke ved herding ved høy tempertur. Noen produsenter (UHU) går så høyt som til 180 grader. Herdetiden er da bare noen minutter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Thostr

Noe jeg både selv har erfart og sett andre gjøre, er å undervurdere behovet for å mikse herderen inn godt. Her må man være ekstremt nøye, og mikse i minst ett minutt kontinuerlig. Ellers risikerer man at den eksoterme herdingsreaksjonen ikke kommer godt i gang. Symptomene er slik du beskriver. En annen relatert feil som jeg har sett folk gjøre, og gjort selv - er å ha i foryktningsmidler før man har mikset inn herderen godt. Det gir også samme symptomer. 

La det gå et døgn til og se om det herder. Biltema sin herder er ikke av de raskeste (som kan være helt fint), så kan hende du slipper med skrekken. 

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Epoxy får vesentlig høyere styrke ved herding ved høy tempertur. Noen produsenter (UHU) går så høyt som til 180 grader. Herdetiden er da bare noen minutter.

Ok, men da er det nok som jeg sier over at det avviker mellom produsentene og produktene.

Da jeg kjøpte SvaPox 110 epoxy til Dracoprosjektet fikk jeg opplyst dette fra Svas Kjemi:

Forhøyet herdetemperatur:

·        Herde 15-20 timer ved romtemperatur

·        Løfte temperatur til 50 grader

·        Holde temperatur ett døgn        

·        Øker fasthet og E-modul vesentlig

Temperaturen skal økes etter ca et døgn med herding altså, derav etterherding.

Var ute i garasjen og sjekket nå, og Det har tørket! :smiley:  Gjorde nok susen med den ekstra 2kW stå-vifteovnen som blåste varm luft på boksen, i tillegg til den mindre vifteovnen. Har aldri vært så varmt i garasjen. Må nok ha et lag til, i hvert fall på viktige punkter...kanskje enda flere? Kanskje mer strimler enn helt flak, siden duken ikke er tøyelig?

Angående mons sin kommentar så har du nok et poeng der. Jeg la duk over hele forparten og bakparten, men for å unngå bøying bakover så la jeg og på sidene, og 10cm utover "gulvet" ved siden av sidene, sånn at det blir en slags hel bøy / vinkel.  Men gjorde det bare på sidene, og ca 10cm bak festene. I tillegg til å bøye seg nedover foran og bak følte jeg at festene for å knytte til taket var veldig bøyelige når jeg skulle åpne boksen (siden takbøylene var så langt unna). Er derfor jeg har prøvd å fylle hele frontenden og bakenden med karbon, men ser at ideelt skulle jeg ha fylt mer av gulvet bakover i midten med karbon...ser at det er en "midtbjelke" fra front til bak som jeg kan kle med et par lag karbon. Satser på at det vil hjelpe.

Akkurat blandingen gjorde jeg veldig nøyaktig i en to-gang. De hadde et halvliters litermål på Biltema i Husholdningsavdelingen som hadde veldig tydelige mål (markerte hver halve desiliter). Så først hadde jeg oppi 3dl resin, og så 1,5dl herder (opp til 4,5dl) som jeg blandet i to minutter i litermålet, før jeg helte det oppi en slags engangs aluminiumsildfast form. Er glad jeg ikke blandet mer om gangen, for det begynte å bli litt tjukt på slutten. Kan jo være fordi det ble litt tynt oppi den ildfaste formen som gjorde at det tyknet på slutten.

Så gjentok jeg det samme, og gjorde meg ferdig - altså 9 dl ferdigblandet til sammen. 

Ved neste lag tenker jeg å ha bedre kontroll på temperaturen (var nok for kaldt i begynnelsen), og kjøre den opp enda mer etter hvert, om jeg har forstått det riktig.

Tusen takk for hjelpen!

Foran2.jpg

Foran3.jpg

Foran8.jpg

Bak1.jpg

Redigert av Bottenopp (see edit history)

Nå kjenner ikke jeg til denne Epoxyen spesielt, men har brukt fra andre leverandører som Svas, Aeropoxy, West etc. De skal alle blandes etter vekt, ikke volum. Så finn fram kjøkkenvekta til mor før neste blanding. Eller gjør som jeg, stikk innom nærmeste sjappe som selger kontormaskiner, og hør om de har ei gammel portovekt du kan få (for en rimelig sum eventuelt)av den typen som kobles til frankeringsmaskiner. Den jeg bruker har nøyaktighet på 0,5gram og stort display. Dra eventuelt litt gladpack på vekta før du begynner, så kan du kline og holde på...

Redigert av Honduras (see edit history)

OK, så lenge det står 0,3 liter på kanna er det naturlig å tenke volum på delene, ser den. Er bare vant til at epoxy leveres i kilo og blandes på vekt pga forskjellig tetthet. Men det kan jo være Biltema har tenkt på å gjøre det så enkelt som mulig eller at egenvekten er lik på harpiks og herder eller andre forhold som gir riktig blanding på denne måten. Følg bruksanvisningen er vel som alltid løsningen. ?

Redigert av Honduras (see edit history)

Ja, det var min første idé og...det vil si å forsterke med aluprofil under, der det er i dag. Men så er jo ikke den bein. Bunnen i midten går jo opp og ned, og ender ned i endene, så da måtte jeg fått bøyd noe metall til å følge profilen. Men kunne selvsagt hatt den oppi, men det ville ødelagt litt av rommet i endene, siden den der ikke ville gått langs gulvet. Forøvrig er alt naglet på denne boksen.

I tillegg er det særlig i endene at det hele blir lealaust...når jeg åpner lokket bøyer frontenden i gulvet seg på en måte...sånn at lokket hekter seg fast i bunnen. Men etter at avstivingen er helt ferdig håper jeg at endene er helt ubevegelige...samt at hele bunnen blir ganske stiv.

Dessuten er det jo litt gøy å lære noe nytt, som kan bli nyttig senere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...