Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Det er vel på ride at jeg starter en slik tråd også i år, selv om aktiviteten hittil i år og framover også, har vært noe redusert. (jeg burde vel ha skrevet noe amputert, men jeg kan jo ikke slå den vitsen hver gang heller...) :giggle:

 

Nuvel, hittil i år har det bare vært tre turer, og det er ikke mye å skryte av. Mye skyldes både jobb og vær, og ikke minst en seks ukers lang sykemelding fra 8. jannuar til 23. februar. Når jeg var ferdig med den perioden ble det noen få dagers jobbing før vi dro på vinterferie i Sør-Frankrike, og etterpå var det karantene og korona.

 

Jeg har ennå ikke overnattet i båten heller! Og mars forløp uten en eneste tur ut på sjøen, det er første gang det skjer siden 2015. Da hadde jeg en gpd unnskyldning, jeg lå på sykehus.

 

Og i dag er det nøyaktig fem år siden legene på Ahus tok fram saga. Det har jeg skrevet om i dagens blogginnlegg, og jeg gir dere linken til det nå, som første innslag på årets tråd. Det er kanskje ikke et veldig morsomt innlegg å lese, men det kommer seg mot slutten, for det er jo nettopp båtlivet og motivasjonen jeg fikk med å ha båten foran meg som en gulrot, som har vært og er en svært viktig faktor i den kampen jeg måtte ta for å komme tilbake.

 

Jeg hadde også god støtte fra dere på båtforumet i det jeg jo hadde en egen tråd her inne om hva som skjedde:

Tilbakemeldingene der ga meg også mye inspirasjon og motivasjon, så jeg takker dere alle for det! Var en liten tur "down memory lane" å lese den tråden i dag - viste dette forumet på sitt beste!

 

Her er dagens innlegg i båtbloggen, så satser vi på at båtsesongen tar seg opp i løpet av året!

https://pequod.nesodd1.no/?p=18112

 

Link to post
Share on other sites

Hvor skuta ender på årets tokt er vanskelig å si. Jeg hadde planlagt å dra til Sverige og Danmark, men det danske gjesteflagget blir nok ubrukt også i år.

 

Jeg hadde jo tenkt å ta hovedferien FØR fellesferien i år, men nå blir det som vanlig ETTER. Og den blir tatt i to bolker, en de to siste ukene i mai, og deretter to uker i august, kanskje tre. Også mulig det blir et par uker i september. Opprinnelig hadde jeg tenkt en måneds tid fra midten av mai i år, men jeg hadde frist i slutten av mars til å ta ut ferie på jobben, og tok ikke sjansen slik koronasituasjonen var da, så jeg splittet opp ferien i flere bolker denne gangen.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor jeg drar, jeg tenker Sørlandet i august, og kanskje en Sverigetur i september hvis været er OK? På Sørlandet har jeg lyst å legge til på Lyngør, har bare kjørt forbi hittil. En gjenvisitt på Stokken og i Grimstad og Mandal har jeg også lyst til, særlig sistnevnte. Tror ikke jeg rekker å komme meg ned til Farsund på den tiden jeg har til disposisjon. Jeg syntes jeg stresset litt for mye i fjor (mye på grunn av at ti dager gikk bort i dårlig vær og landligge), så jeg vil ta meg litt bedre tid i år, kanskje ikke så mange 8-9-timers etapper? :giggle:

 

I mai blir det nok ikke så veldig langt, jeg tenker vel Vestfold/Telemark - mange steder jeg ikke har vært der, som Sandefjord, Helgeroa, Nevlunghavn, Brevik, Skien, Porsgrunn, i det hele tatt området rundt der. Verdens Ende, Krukehavn, Vestre Bolærne. I det hele tatt besøke steder jeg ikke har vært før.

 

Det har jo alltid vært et slags mål foran hver båtsesong: Å besøke steder jeg ikke har vært før. I fjor endte jeg på 18 nye havner, året før 19, så får vi se hva jeg rekker i år. Jeg må jo innom noen av favorittene også... Det har jo vært full stopp på båturene i år nesten, bare tre turer i år, så vi får se hva jeg rekker over...

 

Alt er jo også avhengig både av at tiltakene fra myndighetene reduseres ytterligere, noe av været og ikke minst av helsa!

 

IMG-9609.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da forsvant det siste innlegget jeg skrev her pga. forumeta datakræsj... Klipper istedenfor litt fra gårsdagens innlegg i bloggen min...

 

I forrige uke fikk jeg endelig kommet meg utpå sjøen igjen! Flere dager med fantastisk vær gjorde at jeg fikk mine første turer siden midten av februar. Og med det mer enn doblet antall båtturer hittil i år!

 

IMG-4524.jpg.9283abf521530172c1b5036768809ed2.jpgLørdag forrige helg tok jeg den første båtturen siden midten av februar, og søndag fulgte jeg opp med en ny “svingom” på flatt vann! Så måtte jeg jobbe litt og hadde noen andre ærend de påfølgende dagene før jeg fikk en ny tur utpå torsdag – da sammen med yngstedatter Victoria. I helgen som var ble det også et par turer.

 

Forrige uke var jeg inne i en stim med overnattinger i båten, og sov i båten seks netter i strekk. Det har vært like greit ettersom jeg flyttet hjemmekontoret ned i båten og gjorde gjemmekontor av det.

 

Da blir også lista for å ta seg en tur utpå mye lavere - en naturlig konsekvens av at man våkner opp til speilblank havoverflate, blå himmel, sol og knatring gjessene imellom som bedagelig svømmer forbi akterlugaren!

 

IMG-4496.jpg.e3000ad9e5bbbd49a83a8649dd9375bc.jpg

Lørdag tuslet jeg mellom Osloøyene. Dro ut fra Oksval mot Hellviktangen og satte deretter kursen mot Skjælholmene. Passerte Husebergøya og Langøyene før jeg dro inn mellom Bleikøya og Sjursøya. Deretter Vippetangen og rundt Hovedøya, inn ved Lindøya og tilbake til Bunnefjorden etter å ha passert Heggholmen fyr. Lysten til å avslutte turen var ikke påtrengende stor, så jeg passerte nok en gang både Langøyene og Husebergøya for så å stoppe båten og slå av motoren litt lenger inn i fjorden. 

 

Der ble jeg liggende og duppe og kose meg en halvtimes tid før jeg satte kursen mot Oksval. Da jeg nærmet meg båthavna hadde jeg fremdeles ikke lyst til å fortøye, så jeg avbrøt innseilingen og dro tilbake inn mot Oslo. Passerte mellom Nakholmen og Lindøya på vestsiden, rundet Nakholmen og passerte noen seilbåter før jeg til slutt dro tilbake til båthavna. Dette var min første tur siden 13. februar - og det var en deilig følelse!

 

IMG-4492.jpg.971bd77fca053b8bdffd3376e4b40df6.jpg

Var litt spesielt da jeg kom fra Sjursøya og så Color Fantasy ligge ved DFDS/Stena-terminalen, for så å runde Vippetangen og se Color Magic ligge ved cruiseterminalen. Da skjønner man at ting ikke er helt som det skal... Fikk plutselig lyst på en Kieltur igjen...

 

Søndagen ble det også en tur utpå. Denne gangen gikk turen bort til Steilene og tilbake i pent kosetempo på rundt sju knop.

 

Finværet kom jo for alvor forrige helg, og holdt nesten ut uka også. Så dermed fikk jeg doblet årets turtall på torsdagen - da yngstejenta Victoria ble med på sin første båttur i år. Dagen etter skulle hun tilbake til Harstad der hun er stipendiat på en folkehøgskole, og der blir hun noen uker før hun avslutter oppholdet der. 

 

Turen denne torsdagen gikk mot Hellviktangen og over mellom de to Skjælholmene og deretter sundet mellom Bleikøya og Sjursøya og inn Bjørvika. Der lå vi og duppet litt utenfor jobben før vi fortsatte mot Hovedøya, inn ved Gressholmen og ut ved Rambergøya over til Oksval. Victoria snakket mye om at hun hadde lyst å dra til Sørlandet igjen - hun var jo med til Kristiansand i fjor sommer - den første uka av båtferien min.

 

IMG-4464.jpg.78988798e7c67aabd14be99e9edb53ee.jpg

Fredag var været ikke spesielt bra, men jeg kom meg da ut på fjorden igjen lørdag! Da dro jeg rett over fjorden til Oppegård båtforening først, for nå var det på tide å fylle opp tanken. Og nå for tiden er prisen på båtdieselen veldig hyggelig! På Oppegård var prisen helt nede i 9,29 kroner - jeg tror det vel må være i alle fall to år siden jeg har fylt så billig drivstoff! De siste årene har jeg vært nærmest overlykkelig over å kunne fylle for under 11 kroner literen!

 

IMG-4517.jpg.3ed5d877e2ebd0bf187d66aa3961d766.jpg

 

Deretter gikk turen sørover mot Oscarsborg og Håøya. Det var ganske mange båter ute og det er jo alltid hyggelig å se. Jeg var litt spent på hvordan det så ut både på Borgen og på Håøya. Siden jeg er i risikogruppa hadde jeg ikke planer om å legge til noen av disse stedene, men jeg var litt nysgjerrig på hvordan det så ut der. Og da jeg passerte Borgen så det ganske så fullt ut der – absolutt ikke særlig fristende for meg å legge til!  Men jeg vurderer å flytte gjemmekontoret mitt dit i løpet av uka, på ukedagene er det nok omtrent tomt der, skulle jeg tro, særlig med det været som er meldt. Vi får se...

 

IMG-4534.jpg.d2e877a60586f58ee7a831fb1de6adc7.jpgDeretter rundet jeg Håøya og noterte meg ganske mange båter både på Bergholmen, i Tåjebukta og i Dragsund. Såpass mange båter der  at det ikke var aktuelt å prøve å legge til. Egentlig ble jeg litt skuffet over å se at det nærmest var “business as usual” i uthavnene på Håøya. Nordre Bergholmen var stappfull (bildet under), i Tåjebukta var det noe ledig på utsiden av den bølgebryteren som er lagt ut der, og i Dragsund var det fullt både innerst og på innsiden av flytebrygga der båtene lå tett-i-tett ved siden av hverandre som vanlig. På utsiden var det tomt.

IMG-4536.jpg.177551cabb7f1d704066795d553a799d.jpg

Med en slik konsentrasjon blir det ikke mye uthavner på meg i tiden framover...

 

Også søndag var jeg utpå – og da tok jeg turen inn på gamle tomter i Asker- og Bærumsskjærgården. Fortsatt nydelig vær, dog endel grader kjøligere enn på ukedagene, men jeg storkoste meg! Jeg fikk til og med passasjerer på turen ettersom eldstedatter Sunniva sendte meg en melding i det jeg tøffet ut av båthavna og lurte på om jeg var på tur. Da befant hun og samboeren seg på Aker Brygge sammen med en venn. Så da dro jeg først over dit for å si hei, hadde jo ikke sett Sunniva og Gard siden vi kom hjem fra vinterferien vi var sammen på. De hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bli med. men jeg ba dem bli med uansett, båten er jo såpass stor at vi kan holde god avstand, så da fikk jeg selskap!

 

IMG-4508.jpg.fe9a882914c14a795feefb3a079bf5ff.jpgSå i løpet av ti dager fikk jeg med meg fem turer - mot tre hittil i år - så nå er jeg oppe i åtte så langt. Mars var jo den første måneden på lenge at jeg ikke var ute på fjorden i det hele tatt, så jeg ligger klart etter skjema i år, men skal nå klare å kose meg utpå så ofte som mulig i år uansett...

 

IMG-4552.jpg.ad9ede77b724c903808fc602f6d53b0a.jpg

Og i år har jeg fått sommerplass i hjemmehavna på Oksval, så da slipper jeg å ta buss, ferge og buss for å komme til båten!

 

Båtbloggen min finner dere forøvrig her:  https://pequod.nesodd1.no/

 

IMG-4497.jpg.5b7c41bb5293f9b029761247481408de.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 34 minutter siden:

Tak tak for beretningen og godt at se at du er på havet igen.

 

Fik du nogensinde en afklaring på hvad der var sket med båden efter din grundstødning? Og fik du identificeret det præcise sted hvor du gik på?

Takk for det!

Jeg skal ha båten opp nå i mai for å se grundig under. Har sett med kamera på siden, og det er bare noen riper som ikke ser ut til å være særlig dype, men 100 prosent sikker blir jeg ikke før båten er tatt opp. Har ikke funnet 100 prosent ut hvor jeg gikk på grunn, skal oppsøke stedet senere (uten å gjøre samme tabben!). Jeg kan ikke utelukke at det var min egen feil - at jeg var uoppmerksom - men mener at jeg befant meg på et trygt sted ifølge kartet. Har oppdatert kartbrikken i alle fall!

Link to post
Share on other sites

I går nådde jeg nok en milepæl i båtlivet mitt og tok tur nummer 600 siden jeg for første gang satt bak rattet i en Nidelv 24 i oktober 2013!

 

511 av disse turene ble foretatt med gamlebåten, så turen i går var "bare" tur nummer 89 med nybåten på drøye ett år.

 

Gjennomsnittlig i rundt seks og et halvt år ligger jeg på 92 turer i året - morsomt nok akkurat det antallet jeg havnet på totalt i fjor!

 

Turen i går startet som vanlig noe senere enn planlagt (det har dere vel hørt før...), så istedenfor å dra av gårde mellom 10 og 11, som var planen, så var jeg ikke i gang før ved 14-tiden...

 

IMG-4635.jpg.651a088b750de6c6026a3501eae3308c.jpgDermed gikk jeg glipp av finværet, var utpå i 45 minutter med pent vær og sol, deretter var det vekselvis litt vind og styrtregn, så kalesjetaket over førerplassen ble tatt litt av og på i løpet av de over tre timene jeg var utpå.

 

Jeg hadde planer om å kanskje gå i land i Slemmestad, for der har jeg ikke vært med båten ennå, men på grunn av det ustadige været droppet jeg den tanken, så det ble en liten rundtur i Oslofjorden istedenfor. Var innom Steilene på Nesoddsiden, dro gjennom Middagsbukta og tok en liten tur blant Osloøyene, så det ble en skikkelig tur ut av det. 

 

Forsåvidt en passende måte å feire 600-turs-jubileumet ettersom det er nettopp det å være underveis, å kjøre båt, som er en av hovedgrunnene til at jeg koser meg så mye på sjøen!

 

Har skrevet et litt lengre blogginnlegg om det også: https://pequod.nesodd1.no/?p=18456#more-18456

 

IMG-4639.jpg.ed213b736fea93c6f71dd39928bf05ab.jpgEllers skal båten opp på land i tre dager fra 18 . mai. Krana i båthavna er nærmest kondemnert såvidt jeg har forstått. Det kostet en tusenlapp å få heist båten og jobbet med den før, og jeg fikk sjokk da jeg sjekket et par steder her i Oslofjorden og fikk priser fra 7000 til 7880! Men det blir Kavringen på Nesodden, som skal ha under 4.000 for jobben...

 

Lurer på om jeg skal kjøpe inn Jotun Superior denne gangen - det skal etter sigende holde med å ta båten opp annethvert år med dette bunnstoffet. Noen som har erfaringer med det?

Link to post
Share on other sites

Hold deg unna Superior, det er noe herk å legge på,tung som fy. Har erfaring fra en annens båt.

Jeg har brukt Jotun nonstop i alle år og det er det eneste som gjelder for meg. Er oppe nå på Kavringen

og skal stoffe for første gang på 3 år. 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 10 timer siden:

Hold deg unna Superior, det er noe herk å legge på,tung som fy. Har erfaring fra en annens båt.

Jeg har brukt Jotun nonstop i alle år og det er det eneste som gjelder for meg. Er oppe nå på Kavringen

og skal stoffe for første gang på 3 år. 

Takk for tips!

 

Gruer meg litt til å ha båten liggende der, kommer nok til å slite litt med å komme meg opp og ned dit med protesen.Med krykke og mange hvilepauser går det vel...

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 1 time siden:

Du får bo ombord i båten på land et par døgn da serru, det går jo det og. Det er fint offentlig toalett der nede.

Bare prat med Paul, han er veldig behjelpelig.

Kanskje det! :-) Har jo fri på den tiden, så jeg skal hverken ha hjemmekontor eller dra på jobb.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har vært utpå noen runder siden sist også.

 

Dro til Oscarsborg tirsdag ettermiddag og hadde gjemmekontor i båten onsdag før jeg dro.

 

IMG-4683.jpg.52f003fa75805b3e905c8e6f2cf079c1.jpg

 

Det var god plass der, vi var vel fem båter totalt. Kom etter hvert inn noen flere seilbåter og la seg til der for natten. Hadde 6-13-vakt onsdag morgen så jeg tok første del av vakta nede i kabinen og flyttet ut i cockpiten når sola hadde varmet opp nok. Måtte av med genseren og på med t-skjorte og shorts resten av dagen.

 

Synes det er helt i orden å jobbe hjemmefra på dager som dette! Måtte denne ordningen vare lenge! Jeg kan jo alltids påberope meg at jeg er i en risikogruppe og strekke løsningen (eller strikken) så langt jeg bare kan! :giggle:

 

IMG-4689.jpg.1c4d7e9e563ed14050b6328627e9a807.jpg

 

Har skrevet mer om turen i båtbloggen min: https://pequod.nesodd1.no/?p=18499

 

I går var jeg også utpå en tur. Det ble hele seks og en halv time på tur! Plukket opp eks-rederinnen som seg hør og bør på Honnørbrygga (vi er fortsatt gode venner), og dro inn til Asker- og Bærums skjærgård, som hun liker best. Hun er veldig fascinert av endel av de fine strandeiendommene der ute, spesielt de som ligger i Slependrenna.

 

Kjørte ut ved Hestesund og deretter inn Middagsbukta. Var færre båter der enn jeg hadde trodd, fortsatt ganske mange, men samtidig masse plasser igjen. På en lørdag ettermiddag?

 

IMG-4772.jpg.a7d50f748f551913672dfb7b90af1b2c.jpgDeretter dro vi tilbake til Osloøyene, og la oss til ved flytebryggene på Lindøya for å ta en spisepause. Deretter ville hun ta en titt på campingplassen på Malmøya, så vi satte kursen mot Skinenrbukta sånn at hun fikk tatt en titt. Så var det avlevering på Honnørbrygga igjen før jeg dro hjemover, som vanlig med noen omveier...

 

Fikk ikke tatt så mange bilder fra denne turen, bare fra når vi lå stille en drøy time på Lindøya. Vi la oss til der også i fjor, på 17. mai. 

Trodde ikke det var åpnet noen ny kiosk der etter brannen i 2015, men så noen folk på landsiden som spiste is, så kanskje det har kommet noe der likevel?

IMG-4771.jpg.63683eb3f63b2c08ab68f4cffc806147.jpg

Jeg har faktisk ikke vært på land der siden 2014!

 

De to første årene jeg hadde båten var jeg ofte der siden jeg brukte å tanke. Så oppdaget jeg at det fantes rimeligere steder enn Lindøya og siden da har det vært slutt. Var jo på sykehus da det brant der i august 2015, og har altså ikke vært der siden.

 

I fjor lå vi også bare ved flytebryggene, gikk ikke i land. 

 

Da jeg var tilbake i hjemmehavna og gjorde meg klar til å forlate skuta, og bare det å ta inn flagget gjenstod, så oppdaget jeg at hverken flaggstang eller flagg var der! Det har rett og slett falt av i løpet av turen, og jeg klarer ikke å huske når jeg så det sist! Men jeg ser på de få bildene jeg har tatt at flagget vaiet mens vi lå på Lindøya, så det har falt av et sted på strekningen Lindøya - Skinnerbukta . Sjursøya - Vippetangen - Honnørbrygga - Hovedøya - Gressholmen - Rambergøya - Oksval...

 

Veldig rart! Det blåste litt da vi dro over fra vestsiden og tilbake til Osloøyene via Nesoddtangen, men mens vi lå ved Lindøya roet det seg igjen. Jeg var heller ikke oppe i noen store hastigheter eller i nærheten av noe som helst som kunne ha ført til at det ble revet av på noen som helst måte. Blir vel ny stang og nytt flagg til 17. mai da...

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har endelig fått satt meg ned og redigert - kjapt og gæli - noen videokutt fra min siste båttur før koronapanedemien slo til - en tur til Oscarsborg halvannen uke før jeg dro på vinterferie...

 

Min eneste tur i februar i år, så det er en stund siden, men ta en titt hvis dere vil!

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er båten endelig tatt opp og jeg kan konstatere at det omtrent ikke er groe på den, kun under flapsen hadde det samlet seg endel.

 

Også på de delene av kjølen der bunnstoffet er skrapt bort etter landkjenningen jeg hadde i fjor, var det litt groe.

 

Det jeg fikk sett på GoProen jeg benyttet under vann i fjor for å se på skadene viste seg å være ganske riktig.

 

Bare ett sted er det nødvendig med et lite stykke glassfiber, ellers er det bare kosmetiske skader der sparkel og primer før nytt bunnstoff holder i massevis.

 

Må til byen og kjøpe ny zink til propellen dog, den er helt borte.


Får plutselig ikke lagt opp bilder fra mobilen, så da får det vente til jeg er hjemme.

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er Bergtatt sjøsatt igjen etter fire dager på land. Det har vært lange dager med mye jobb, men jeg er rimelig greit fornøyd likevel. På grunn av litt dårlig planlegging rakk jeg ikke alt jeg skulle gjøre, men noe av det kan jeg vel strengt tatt klare å gjøre i havna.

 

Og verktøykassa må gjennomgåes nøye, mye ubrukelige greier der.

 

Jeg var ikke helt heldig med glassfiberreparasjonen på sidene, bommet litt, også på fargen, men det ble da litt bedre, og på avstand ser man det ikke. Og jeg fikk da fikset et par litt stygge skader. Er mer fornøyd med reparasjonen under kjølen.  Og den er det jo ingen som kan se!

 

Endte opp med å sove tre netter i båten - på land! Det er det første gang jeg har gjort! Vugget litt for lite til at jeg sov ordentlig godt! :giggle:

 

Ellers må jeg bare gi masse ros til Paul og de andre på Sjøsenteret Nesodden. Her fikk jeg både hjelp, råd og tips - og slapp å dra til byen for å kjøpe sinkanoder ettersom de hadde alt her. Jeg kan ikke se noen grunn til at jeg ikke skal ta båten på land her neste gang også.

 

Jeg begynner å lure på om det kanskje holder å ta den på land annethvert år? Det var som sagt svært lite groe på den. Det hjelper kanskje at jeg bruker den mye, og at den går noe fortere enn snekka? For på den var det alltid en god del groe når jeg tok den opp. Det bruker å bli endel groe på Oksval, har jeg hørt.

 

Ifjor lå jo båten i Sandvika, mulig det har hatt noe å si? Når jeg tenker meg om ville det kanskje da vært en idé å ta den opp på samme tidspunkt neste år, bare for å sjekke? Er det da mer groe enn i år, så vet jeg at det kan være på grunn av Oksval, er det omtrent det samme, så kan jeg slå meg til ro med å ta den opp annethvert år? Bare en tanke.

 

Nå er jeg i alle fall tilbake i hjemmehavna. Og snart skal jeg ut på et minitokt! Jeg er ikke så glad i overfylte plasser, så denne helga tøffer jeg litt rundt her inne i fjorden, før jeg drar utover når alle de andre er på vei hjem...Litt usikker på om det blir noe tur i morgen og lørdag, men søndag skal jeg i alle fall ut. Og det er jo meldt pent vær neste uke, med fine temperaturer.

 

99013817_2579938665593604_8532664759340761088_n.jpg.879e03097b580103d8c181e80aa7a479.jpg

Løftes opp på mandag.

 

IMG-4901.jpg.c1855bf9e8ec6657cf7f4c3fce5e80de.jpg

Dette var den verste skaden. Lagt på litt glassfiber, sparklet og primet før stoffing.

 

IMG-4946.jpg.615cf86e946485d84c86d35e046ab53c.jpg

Samme stedet etter stoffing. Kanskje ikke så pent, men ingen som kommer til å se dette før jeg tar opp båten neste gang...

IMG-4935.jpg.22f9c36a50250a5cac3077b7a6ca7e35.jpg

Sinken på roret var helt tæret bort (helt til venstre), propellsinken var helt borte, mens sinken på baugpropellen og de to sinkene nede ved kjølen ble byttet.

IMG-4945.jpg.cf15e442571730db48b1e89a853f44b7.jpg

Slik ble det til slutt.

100480189_2581582308762573_2988208184633589760_n.jpg.fbdb057723f0b050c94703328211f6ce.jpg

Litt polering ble det også tid til, og litt lettere reparasjon her og der. Ikke helt heldig med det, for mye som hadde glidd ut av hodet etter kurset i oktober, og mye av det kom jeg på mens jeg holdt på...og det ble litt fargeforskjell også, men uansett synes jeg det ser noe bedre ut, så får vi evt. tar en ny runde en annen gang.

IMG-4952.jpg.ebc412b6b9d36d2e284b3ab08a53cd77.jpg

Og endelig, båten tilbake i sitt rette element!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å se st du fikk fikset det du trengte å få gjort under vannlinja! Ble ikke så mye hjelp fra meg 

da jeg fikk mer enn nok med min egen båt/girkasse🥺🥺🥺

Nå er det bare å glede seg til reiseskildringene fra deg!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Erikda skrev for 8 timer siden:

Godt å se st du fikk fikset det du trengte å få gjort under vannlinja! Ble ikke så mye hjelp fra meg 

da jeg fikk mer enn nok med min egen båt/girkasse🥺🥺🥺

Nå er det bare å glede seg til reiseskildringene fra deg!😃😃

Ja, har fulgt med på dette. Ser du må ha båten opp, surt, hadde håpet du hadde sluppet det! 

Fikk mye bra hjelp på Sjøsenteret Nesodden, så det gikk bra!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I kveld har jeg vært nede i båten med en sekk med klær, samt hentet opp endel ting fra landligget tidligere i uka som strengt tatt ikke behøves om bord. I morgen tidlig skal jeg proviantere litt på land og deretter ta en skikkelig ryddesjau om bord samt vaske og støvsuge litt før jeg starter på min lille miniferie.

 

Første stopp blir Holmsbu, der jeg skal plukke opp en liten musikkrelatert pakke fra en bekjent. Like greit å gjøre det nå. Skulle jo ha vært på festival der denne helga, men den er jo koronaavlyst. Men da blir det et lite besøk dit da, uansett.

 

Har ikke helt bestemt meg for om jeg blir over der til tirsdag, eller om jeg fortsetter. Spørs hvor tidlig jeg er der og hvor tidlig jeg får pakken om bord. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kun besøke steder jeg ikke har vært før, og holde meg til Vestfoldkysten, med unntak fra et besøk i Stavern, men jeg vil gjerne hente de platene i Holmsbu mens jeg har sjansen!

 

Jeg har i utgangspunktet sju dager til disposisjon, og det ser i alle fall ut til at jeg får full klaff med været! Har pakket med meg flere shortser enn langbukser, for å si det slik...

 

Samtidig har jeg begynt å leke litt med tanken på å utvide turen litt. Selv om ferieuka er over søndag, så har jeg hjemmekontor også uka etter, og med både bærbar PC og mobilt bredbånd om bord, så er det ikke noe problem å jobbe i båten, og dermed utvide turen litt... Veldig fristende! Jeg er i en risikogruppe, så jobben stresser ikke med å få meg tilbake fysisk på jobb. Jeg får bestemme meg i løpet av uka.

 

Kanskje ender dette opp i en langtur likevel? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...