Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Svart (redigert)

Største problemet er egentlig takkalesjen - en egen flat kalesje som kun går over fører- og passasjerplassen. Der renner det rett og slett ned når det regner mye, så jeg har en egen presenning over i tillegg. Likevel drypper det ned.

 

Ifølge @Erikda er kalesjen for liten, rundt 2 cm i hver ende, så den er umulig å få festet skikkelig. Har lest både her i båtforumet og andre steder at det er mange som mener den uansett ikke duger. Den viker uansett litt sliten og er moden for å byttes. Jeg vet at Calanders båtverft i Sverige, som overtok rettighetene til Tresfjordbåtene og lager dem som Westfjord nå, har en slags lukeløsning på de litt nyere modellene. 

 

En slags skivelukeløsning burde kanskje være en god idé, men det blir nok ganske dyrt, for det er i alle fall en oppgave som jeg ikke er kapabel til å hjemmemekke!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har hatt samme båt som deg i ti år. Disse taklukene er jo lett for en kalesjemaker å få sydd i full fart. 
Tidligere Helly Hansen har jo avdelinger pluss minus Mandal - Kristiansand som kanskje kan hjelpe deg. 
Vet også at det var noen luringer som laget ei støpeform som erstatning for disse lukene du har. Da fikk man fast tak med vanlige takluker som var enklere å håndtere. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 5 timer siden:

mens kalesjetaket over førerplassen fortsatt er en katastrofe

 

https://www.grimstadsko.no/Kalesjer/content-3.html

 

De sier at de har et marked fra Farsund til Risør på siden sin. Du får få dem til å komme og ta mål der du er nå, og så syr de den så du kan plukke den opp på vei oppover igjen. Det bør jo være fort gjort for en kalesjemaker. :smiley:

Redigert av Kaptein Bang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, ikke med mindre man er villig til å løsne på 50 skruer for å få den av. Men egentlig fornøyd med løsninga. Gir greit med lys inn, og kjapp og åpne for lufting eller stikke hodet opp. Men kunne gjerne tenkt meg den store skyveluka til Westfjord.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ifølge @Erikda (som også har hatt samme båt) så er også rammene av metall som sitter på kalesjesidene for myke, slik at de bøyer seg, dermed blir kalesjen uansett ikke dratt helt ned i kanten slik som den skal.

 

Jeg har jo løst problemet hittil med å ha en presenning over, men under slike skyll som det var i går og i natt, så var ikke det nok!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larsern87 skrev 3 minutter siden:

Nei, ikke med mindre man er villig til å løsne på 50 skruer for å få den av. Men egentlig fornøyd med løsninga. Gir greit med lys inn, og kjapp og åpne for lufting eller stikke hodet opp. Men kunne gjerne tenkt meg den store skyveluka til Westfjord.

Ja, nettopp. Da er nok ikke din løsning den rette for meg ettersom jeg er veldig glad i å kunne ha det "taket" åpent og stikke hodet opp og få "snekkefølelsen". For meg er det en stor del av båtgleden - bare ikke i  regnvær! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Ifølge @Erikda (som også har hatt samme båt) så er også rammene av metall som sitter på kalesjesidene for myke, slik at de bøyer seg, dermed blir kalesjen uansett ikke dratt helt ned i kanten slik som den skal.


Det er 10 mm rustfrie rør inne i lommene på lukene. De skaper ikke problemer. Da må det være de som har sydd lukene som er synderen. Når man strammer båndet på hver side skal dette være så stramt at bøylen og kalesjen blir dratt ned på siden av karmen. Opplevde aldri at dette var noe problem.
Neste uke ser det ut som om det blir vær til å krysse Skagerak....igjen.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flid skrev 2 minutter siden:


Det er 10 mm rustfrie rør inne i lommene på lukene. De skaper ikke problemer. Da må det være de som har sydd lukene som er synderen. Når man strammer båndet på hver side skal dette være så stramt at bøylen og kalesjen blir dratt ned på siden av karmen. Opplevde aldri at dette var noe problem. 

 

Dette er antakelig ikke originalt, før rørene inn på sidene ER bøyd og derfor vanskelig å få i posisjon. I tillegg er kalesjen litt for kort på begge sider slik at det ikke er mulig å trekke den helt ned på sidene. På langsidene er det ikke noe problem.

 

Sendte en mail til Callanders i Sverige tidligere i vår og spurte om de hadde noen slike, de svarte raskt og ville vite hva slags type jeg hadde og hva slags farge, men jeg har ennå ikke fått noe svar etter at jeg svarte.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 8 minutter siden:

 

Dette er antakelig ikke originalt, før rørene inn på sidene ER bøyd og derfor vanskelig å få i posisjon. I tillegg er kalesjen litt for kort på begge sider slik at det ikke er mulig å trekke den helt ned på sidene. På langsidene er det ikke noe problem.

 

Sendte en mail til Callanders i Sverige tidligere i vår og spurte om de hadde noen slike, de svarte raskt og ville vite hva slags type jeg hadde og hva slags farge, men jeg har ennå ikke fått noe svar etter at jeg svarte.


Ta et bilde av lukene, med og uten kalesjeduken. De som bygger Westfjord bruker vel ikke den gamle Tresfjord løsningen i dag....

Hvis du ikke klarer å trekke luka ned på sidene er duken for kort.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Flid skrev 6 minutter siden:


Ta et bilde av lukene, med og uten kalesjeduken. De som bygger Westfjord bruker vel ikke den gamle Tresfjord løsningen i dag....

Nettopp, men han som først svarte sa at de kanskje hadde noen liggende, og lurte på om det var den typen med étt bånd på hver side eller to. Men har som sagt ikke hørte mer etter at jeg svarte.

 

Sitat

Hvis du ikke klarer å trekke luka ned på sidene er duken for kort.

 

Ja, det var det @Erikda erfarte da han prøvde å vise neg hvordan den skulle festes i Fredrikstad i fjor sommer... :giggle:

 

En ny slik takkalesje står øverst på lista av anskaffelser!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 9 timer siden:

Har fått vasket vekk pollenbelegget på båt og kalesje og samtidig konstatert at jeg fortsatt ikke har fått forkabinen tett nok... Må nok sterkere lut til enn Captain Tolley...

Eller så må du bare gjenta behandlingen mange ganger. Jeg har hatt samme problemet med to av sidevinduene i forkabinen på min. Trodde først det var pakningen mellom aluminiumslista og glasset, men det hjalp ingenting. Nå i vår fant jeg ut at vannet kom inn mellom aluminiumslista og gelcoaten, altså på yttersiden av lista og ikke mot glasset. Fant det ut ved å la vann fra slangen renne nedover langs lista samtidig som en fulgte med på innsiden. Etter mange behandlingen med Captain Tolley er nå det ene vinduet helt tett, mens det kun kommer noen dråper i det andre.

InkedJPEG_20161217_210308_-1004197319_LI.jpg

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 30 minutter siden:


Det er 10 mm rustfrie rør inne i lommene på lukene. De skaper ikke problemer. Da må det være de som har sydd lukene som er synderen. Når man strammer båndet på hver side skal dette være så stramt at bøylen og kalesjen blir dratt ned på siden av karmen. Opplevde aldri at dette var noe problem.
Neste uke ser det ut som om det blir vær til å krysse Skagerak....igjen.

@Pequod det er riktig det som skrives her. Jeg tror rett og slett at duken din er for liten  Det skal også være spiler i trekket som hviler på kanten foran og bak. Tror jeg hadde 6 stykker. Det koster ikke all verden å få laget en ny som passer bedre. Slik at stoffet kommer godt ned mot taket. Det var ikke mye vann som kom inn da. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 21 timer siden:

Det finnes også spesielle produkter som dykkere bruker på glidelåser, har hørt at det skal fungere utmerket på glidelås for kalesje også.

Det fungerer veldig bra. Vi brukte silikonspray på våre, det fungerte også utmerket :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Noen gode råd på veien når det gjelder å gå rundt Lista? Tenker på å dra videre til Flekkefjord for eksempel, men det skal blåse opp litt senere i kveld, så da får jeg i så fall enten sette i gang snart eller ta det i morgen formiddag,

 

Ifølge Windy mellom 4-5 m/s vind akkurat nå som skal treffe meg litt skrått fra siden og bølgehøyde mellom 0,2 3 og 1,1 meter. Virker overkommelig, men det blir jo i så fall mitt første ordentlige "åpne" strekk, så gode råd tas i mot, om det er noe jeg burde kjenne til?

 

Ifølge Yr skal det blåse opp til 9-10 m/s i løpet av etetrmiddag/kveld.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har studert været litt nøyere, også på Barentswatch, og jeg tror jeg dropper tanken på å dra rundt Lista. Dagene framover ser ikke så veldig bra ut, og jeg skal jo tilbake også. Så jeg tenker at jeg sier takk for meg i Farsund i morgen og begynner på returen innover Oslofjorden.

 

Denne gangen skal jeg imidlertid ta det med ro, ingen veldig lange etapper og stopp på mange steder, slik som opprinnelig planlagt. Og med planer om å besøke mange steder jeg ikke har vært før. Har fortsatt et par uker på meg, så ingen grunn til å stresse.

 

102431551_2595365197384284_4427876225670260491_n.jpg.025157a113a2087b3c6c1f82ff156b6a.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er greit at du venter med Lista @Pequod  . Vind, strøm og bølger der er til sammen kaos. 4-6 m/s er ikke noen sak. Men bølgene kan gå i hytt og pine. Listalandet er definert som farlig område. Og det er en grunn til det. 😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...