Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Erikda skrev for 3 timer siden:

Tror det er greit at du venter med Lista @Pequod  . Vind, strøm og bølger der er til sammen kaos. 4-6 m/s er ikke noen sak. Men bølgene kan gå i hytt og pine. Listalandet er definert som farlig område. Og det er en grunn til det. 😁😁😁

Jepp, det var det jeg tenkte også, Flekkefjord ville ha vært et spennende nytt mål, men ikke for enhver pris, man skal kose seg på sjøen også!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er jeg forlengst plassert i ny havn for natten. Litt usikker på om det blir hjemmekontor eller ikke herfra i  morgen. De første fem dagene har jeg nemlig kveldsvakt før jeg skal jobbe to dagvakter neste helg, så jeg tror nok at jeg drar herfra i morgen og legger meg i en passende havn i god tid før klokka 13.00, da jobbuka begynner for meg.

 

Utsikten fra der jeg ligger nå:

IMG-5478.jpg.c0ad6ef1b9349663f8b8d933a20ec549.jpg

 

Det betyr at jeg må prøve å stå tidlig opp i uka som kommer! :-D

 

I dag kom jeg meg avgårde på ettermiddagen etter å ha slappet av lenge og deretter skrevet et lite blogginlegg. (Som du kan lese her: https://pequod.nesodd1.no/?p=18862 ).

 

Jeg vurderte flere forskjellige alternative ruter etter at jeg kom til den konklusjonen at det ikke blir noen runding av Lista denne gangen.

 

Samtidig hadde jeg litt lyst til å komme meg litt lenger med denne båten enn jeg klarte med snekka. Derfor dro jeg innover når jeg kastet loss i ettermiddag og ikke utover fra Farsund. Jeg kjørte deretter bare litt inn i selve Farøysundet bare for å ta noen bilder fra sjøsiden der, og deretter under brua over Nordsundet.

 

IMG-5444.jpg.95a46a8b7f0f379deeb94210f29aa01c.jpg

Deretter fulgte jeg Lyngdalsfjorden til jeg la om til babord og inn Åptafjorden. Helt innerst ligger det en campingplass med en liten gjestebrygge, og en småbåthavn med et par gjesteplasser. Når jeg hadde kommet så langt vurderte jeg å legge til land og ta meg en liten tur på landjorda, men jeg ombestemte meg da det kom en liten regnskur, da var det ikke så fristende.

 

939A9994.JPG.bc0b6ea4cd31374e55c7ed894889bbfc.JPG

 

Og for å være ærlig, så så det gørr kjedelig ut der... Selve campingplassen drives i tillegg av et misjonsselskap, så jeg fikk rett og slett ikke lyst til å legge til land!

 

Men da har jeg i alle fall satt ny rekord med denne båten, innerst i Åptafjorden er det lengste jeg noensinne har vært med egen båt!

 

Da var oppgave nummer én denne dagen gjennomført, og jeg tok fatt på oppgave nummer to: Å legge til et sted jeg ikke har vært før.

For å få det til måtte jeg ut samme vei som jeg hadde kommet. Jeg har studert litt havneguider og kart og det synes på meg som om det ikke er noen særlig plasser å fortøye med båt i selve Lyngdal innerst i fjorden?

 

IMG-5479.jpg.0da7fd1e38518b7e6704c22ad89f62a8.jpgDerfor dro jeg bare ut igjen under brua og forbi Farsund og tok deretter mye av den samme rute jeg tok onsdag, altså gjennom Kveldsund og ut i Rosfjorden, som jeg da fulgte helt inn til Agnefest der blant annet Sørlandsbadet ligger rett overfor småbåthavna.

 

Så da ligger jeg altså her, i Agnefest på gjestebrygga til Lyngdal båtforening. Her er det både longsidefortøyning på utsiden av den ytterste bølgebryteren og et flaggsystem for ledige båser. Jeg la meg først longside og etter å ha tatt en tur på land og lokalisert hvor toalettet er, så fant jeg flere båser som var markert med flagg.

 

IMG-5504.jpg.81da13c3b2545618a8d42a5390a23079.jpgMen jeg har valgt å ligge der jeg ligger ettersom det skal være stille og pent i kveld og i natt, så da er det ikke noe stress å ligge der jeg ligger.

 

Betalingen skjedde via Vipps og koden til porten på brygga og toalettanlegget fikk jeg ved å ringe havnevakta på telefonnummeret som står på båtforeningens hjemmeside. Enkelt og greit.

 

IMG-5491.jpg.0314dc94a6f15762a73a9c22fddfb774.jpg

 

Det er veldig stille her, hører stort sett bare fuglekvitter og noen biler som kjører forbi innimellom. Det ligger hele ti svære skip i opplag rett foran båthavna. Ifølge Marine Traffic er også disse slike biltransportskip som jeg støtte på utenfor Farsund.

 

939A0055.JPG.033191193209ae07976d352d14dad4f7.JPG939A0058.JPG.e192f3d5cd99a3403277789726ec1aa1.JPGOmniaen ble brukt i kveld til å steke noen baguetter med ost og kjøttdeigfyll, en slags pizzabaguetter. Tror det er første gang jeg bruker den om bord i nybåten. Fungerte utmerket og smakte godt også!

 

IMG-5516.JPG.084a362ee2c7119f9893d1cc33022e24.JPG

Jeg har vært inne på tanken om å ta en buss herfra og inn til sentrum av Lyngdal, bare for å ha vært der, men jeg tror nok det finnes andre steder som jeg heller kan bruke litt tid på... Så det blir nok tidlig avgang. Jeg tror jeg havner på Båly i morgen, ikke mye spennende der heller, men rolig og greit der også. Og jeg planlegger en svingom eller to på vei dit, avhengig av hvor tidlig jeg kommer avgårde!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Problemet med slike vakter som jeg har nå, er at de ødelegger hele dagen. De begynner såpass tidlig at man egentlig ikke rekker å gjøre noe særlig på formiddagen, og de slutter såpass sent at kvelden også er odelagt...

 

Hele denne uken begynner jeg enten 13 eller 14 og slutter 21, bortsett fra fredag, da jeg slutter klokka 20, men det er fordi jeg skal jobbe 7-15 lørdag og søndag...

 

IMG-5663.jpg.1ac9b42bdf1c07ccfd8bb87279f67409.jpg

 

Samtidig ligger det litt i bakhodet at jeg må ha en havn med strøm å ligge i, slik at jeg ikke risikerer å gå tom for strøm mens jeg jobber på PCen. Sånn sett angrer jeg litt på at jeg ikke har fått rotet meg til å installere inverteren...

 

Jeg er nemlig litt redd for at jobbens forståelse for at jeg tar hjemmekontor fra båten ville få seg en stygg knekk hvis jeg måtte avbryte en vakt på grunn av at PCen gikk tom for strøm... så derfor altså - gjestehavner med strøm!

 

Jeg ble derfor litt nervøs da jeg ti minutter før vakta startet i dag oppdaget at strømstolpen jeg hade koblet meg til i Båly ikke virket... Heldigvis var det bare å bytte til en annen kontakt! Puh!

 

I morgen blir det antakelig Mandal igjen ettersom jeg må få hentet ut mer insulin fra apoteket. Jeg er nå på min siste insulinpenn. Jeg hadde med meg to da jeg dro, men så hadde jeg jo ikke planlagt å være borte så lenge som jeg nok nå blir... Men å hente ny er ikke noe problem, må bare innom et apotek. Ellers har jeg nok av tabletter og klesskift om bord.

 

Nuvel. Dagens etappe ble med andre ord ganske kort til meg å være, men jeg tok noen omveier og besøkte noen fine steder på veien. Riktignok gikk jeg ikke i land, selv om jeg var veldig fristet på et av stedene. Men jeg ankom Båly 45 minutter før vakta skulle begynne, så da var det nok greit at jeg ikke stoppet noe sted.

 

IMG-5543.jpg.b431f047d2488b9d3eb417ebe6961ec5.jpg

Jeg dro ut fra Agnefest klokka 09.20 - ikke så verst til meg å være - og dro i fin fart utover fjorden. På toalettet til Lyngdal båtforening hadde jeg kvelden i forveien plukket opp en brosjyre om uthavner og gjestehavner i Lister - med spesielt fokus på det første. Den har jeg tenkt å gjemme på, for her var det mange gode tips til steder å legge seg som de fleste så ut til å være tilrettelagt for båtfolk med bryggemuligheter.

 

Et av stedene var ved Bærøy, like før du har kommet til enden av Rosfjorden, så jeg tok den lille omveien gjennom Bærøykilen. Det var et hyggelig bekjentskap, noe grunt enkelte steder, men absolutt et sted som jeg kunne tenke meg å legge til ved en annen anledning.

IMG-5618.jpg.42cb2ba0d7aad3e3377fc74ad4d1a3c1.jpg

Allerede før jeg dro, og før jeg hadde lest den lille brosjyren, så hadde jeg uansett bestemt meg for å titte innom Korshamn. Og det gjorde jeg da også. Var også en skikkelig idyll.

 

IMG-5581.jpg.9c9a5413fc4de58be97c89140f788c26.jpg

 

Neste nestenstopp på veien holdt jeg på å glemme, men husket det i siste liten, Og der var jeg virkelig fristet til å stoppe, for den lille bukta inn til Sælør var virkelig en opplevelse. Hadde veldig lyst til å legge til ved trebrygga innerst ved moloen, men tok ikke sjansen. Neste gang, og kanskje med mannskap - da skal det bli landkjenning.

939A0132.JPG.9f4991889c4f852796be97482a68509e.JPG

 

939A0117.JPG.c5b9c322cdb52860dc339ff85897d17f.JPG

939A0134.JPG.5edb59a019a53cd8735e818dcc08dfb5.JPG

 

Etter dette gikk ruta rett innover Grønsfjorden, altså ingen runding av Lindesnes denne gangen heller. Det er jo greit å ha noe til gode neste gang jeg er på disse kanter!

 

939A0160.JPG.148071ddd49549e0bfaead2815ae2c44.JPG

 

I Båly ligger jeg tydeligvis gratis ettersom kiosken som tar imot betaling ikke er åpen før til helga.

 

IMG-5627.jpg.e7ac21c423b47e3512d3c87b94077eb9.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 8 minutter siden:

Du verden så flott arbeidsuke du får nå! Bare å nyte selv om vaktene starter og slutter håpløst!

Bare nyt utsikten!😁😁😁

 

Joda, jeg kan ikke klage! Ikke alle forunt å gjøre dette på denne måten! I dag er det litt grått og kjølig og bare andre gang jeg har på meg langbukse,og litt varme på i båten, men det ser bedre og bedre ut i løpet av uka. Og neste uke begynner med fri mandag og deretter kun morgenvakter.

 

I dag blir det Mandal for å hente insulin. Jeg lurte litt på å fortsette videre til Tregde, men siden det er mulig at jeg hopper i land et sted før Mandal (og jeg i tillegg har tenkt på en liten omvei til Tregde), og jeg fortsatt har god tid, så blir det en overnatting i Mandal igjen. Og det er ikke det verste stedet man kan være! :smiley:

 

Så nå tar jeg det med ro, nyter morgenkaffen og setter skuta i gang om ikke så altfor lenge.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 3 minutter siden:

... Så nå tar jeg det med ro, nyter morgenkaffen og setter skuta i gang om ikke så altfor lenge.

 

Jeg ser at "gjemmekontoristen" har det særdeles traurig om dagen. Dårlig vær, triste omgivelser og morgenkaffen var sikkert for sterk ...

Men, noen må jo gjøre det ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Erikda skrev 52 minutter siden:

Du har min fulle sympati @Pequod!!!😂😂😂

Takk, det er godt med forståelsesfulle båtkolleger! :giggle:

 

I dag ble det en relativt kort etappe, og været var ikke så veldig bra heller, så det ble lite fotografering. Jeg hadde tenkt å kanskje legge til ved den trebrygga lengst sør i Imsasundet (eller hva det heter), men der lå det to båter allerede - på en tirsdag! Sett slikt!

 

Deretter gikk turen til Svinør - og der tok jeg en liten video som dere kan se under. Bare mobilen som er plassert så stødig som mulig innenfor vinduet ved førerpososjonen (småregnet litt og blåste litt, så jeg orket ikke å stå oppreist gjennom luka.

 

Derfor en litt merkelig vinkel - men på den annen side er mobilen rettet mot den mest interessante delen av sundet...:smiley:

 

Ligger nå i Mandal og blir her til i morgen. Flytebrygga på pir 1 er nesten full, plass til en båt på utsiden. Fikk hjelo av en hyggelig kar som tok imot tampen og holdt den slik at jeg fikk øvd på å legge til med spring - var ganske kraftig strøm som dro meg ut fra brygga, men jeg hadde ikke lyst til å ligge ytterst - og dermed fikk jeg øvd på det også. Hadde glemt det litt, men det gikk prikkfritt da jeg husket det. Når jeg er alene om bord er det ikke mye jeg får øvd på slik manøvrering...

 

Ligger ved siden av et hyggelig par i en Targa 30 fra Moss - som aldri har vært så langt før. Selv om dette bare er tredje gang jeg er her, så kunne jeg nesten leke lokalkjent og peke dem i retning både Salvesen, museum, gågate og Amfien...:lol:

 

Jeg har vært i land og fått hentet insulinen min på nærmeste apotek, og en ny laksewrap til lunsj fra Fiskelaget - hvis dere ikke har smakt den, så anbefales den på det varmeste - kjempegod! Kjøpte også med meg en fiskegrateng som også er laget her, blir spennende å se hvordan den smaker, skal varme den opp i kveld.

 

Det får være rapporten så langt i dag, nå er jeg allerede i full gang med dagens jobbvakt!

 

Mobilvideo fra Svinør:

@Erikda - du er nok bred nok til å komme deg gjennom, men kartplotteren min målte 1,6 meter på det minste...da har du lite å gå på hvis du stikker 1,5!

 

 

 

Og her er samme tur motsatt vei, bare sånn for sikkerhets skyld...:lol:

 

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke sette noen griller i hodet på deg, men er det bare meg som synes gearkassa di har en uggen lyd ?

Du går inn og ut av gear på den første videoen og jeg fikk vondt langt nedover ryggraden....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 57 minutter siden:

Skal ikke sette noen griller i hodet på deg, men er det bare meg som synes gearkassa di har en uggen lyd ?

Du går inn og ut av gear på den første videoen og jeg fikk vondt langt nedover ryggraden....

Det er et sluregir og har alltid hørtes slik ut, så det har jeg ikke tenkt på før... Har ikke hatt slikt før, så jeg vet ikke hvordan det skal lyde heller... Men du har rett i at det bråker mye.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt sluregir så for meg er det helt ukjent, men sluringen er nok hydraulisk og det jeg hører tror jeg er tannhjul-klappring.

Synes det er mye tannhjul-lyd nar du går raskere også, men det kan kankje være rettkutta tenner...

Sikkert noen andre som har mer kompetanse enn meg på dette, jeg reagerer bare på lyden(antagelig helt uten grunn).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lyden som høres ut som lagerlyd når du går, vil jeg tro kan være slitt trøstelager. Hadde akkurat samme lyden i vår, og byttet dette i vinter.
Lageret er nesten umulig å få tak i, og er i utgangspunktet bare brukt i Saab 99, tror det var mellom 1978 og 1981. Fant etter mye leting et nytt lager i statene, som hadde ligget i en skuff siden 1987:)

3DBCDF71-0504-4C98-B404-C2865236B22A.jpeg

Redigert av larsern87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 15 minutter siden:

Har aldri hatt sluregir så for meg er det helt ukjent, men sluringen er nok hydraulisk og det jeg hører tror jeg er tannhjul-klappring.

Synes det er mye tannhjul-lyd nar du går raskere også, men det kan kankje være rettkutta tenner...

Sikkert noen andre som har mer kompetanse enn meg på dette, jeg reagerer bare på lyden(antagelig helt uten grunn).

Det er kanskje en idé å få sett på det? Må bruke det for å komme ned i 5 knop og under, og det bråker ikke hele tiden. Når jeg kjører vanlig står spaken rett opp og da er det gasspaken som benyttes - ikke noe lyd da.

 

Link to post
Share on other sites

larsern87 skrev 59 minutter siden:

Lyden som høres ut som lagerlyd når du går, vil jeg tro kan være slitt trøstelager. Hadde akkurat samme lyden i vår, og byttet dette i vinter.
Lageret er nesten umulig å få tak i, og er i utgangspunktet bare brukt i Saab 99, tror det var mellom 1978 og 1981. Fant etter mye leting et nytt lager i statene, som hadde ligget i en skuff siden 1987:)

3DBCDF71-0504-4C98-B404-C2865236B22A.jpeg

 

Vet ikke hvor gammel sluregiret er, men det ble nok satt inn i forbindelse med motorbytte i 2009, så det er nok antakelig av nyere dato enn dette. Skal se om jeg kan få stukket innom Engelsviken, for det var de som sto for motorinstallasjonen. 

 

Du har jo hørt lyden, @Erikda - hva tenker du?

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 1 time siden:

 

Vet ikke hvor gammel sluregiret er, men det ble nok satt inn i forbindelse med motorbytte i 2009, så det er nok antakelig av nyere dato enn dette. Skal se om jeg kan få stukket innom Engelsviken, for det var de som sto for motorinstallasjonen. 

 

Du har jo hørt lyden, @Erikda - hva tenker du?

 

Den gangen vi kjørte båten reagerte jeg ikke på det. Men om det er blitt mer lyd nå enn det var er jeg slett ikke sikker på! Har du sjekket oljenivået på girkassa?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Og hvor lenge siden er det olje/filter ble skiftet ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 3 timer siden:

 

Vet ikke hvor gammel sluregiret er, men det ble nok satt inn i forbindelse med motorbytte i 2009, så det er nok antakelig av nyere dato enn dette.

 

 

Er ikke lageret i kassa jeg tenkte på, men thrustlageret i aquadrive leddet. Eller er dette fjernet kanskje i forbindelse med nye motoren?
Om du legger en pinne mot thrustlageret og mot øret, hører du godt om det er der lydene kommer fra.

 

Det trenger selvfølgelig ikke være noe galt i heletatt.

Redigert av larsern87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 11 timer siden:

Den gangen vi kjørte båten reagerte jeg ikke på det. Men om det er blitt mer lyd nå enn det var er jeg slett ikke sikker på! Har du sjekket oljenivået på girkassa?

Ikke noe mer lyd enn da, nei. Og det er ikke hele tiden. Oljenivå er også som det skal være på giret - men har sluregiret egen girkasse? Der er jeg mer usikker? Har ikke veldig mye greie på slikt.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...