Jump to content

Bergtatt på tokt - 2020


Pequod

Recommended Posts

Svart (redigert)

I går ble første etappe unnagjort på det som i utgangspunktet var ment som en liten sjudagers miniferie, men som kanskje blir en kombinert jobb&ferie-tur etter hvert...

 

Som vanlig kom jeg meg avgårde fra hjemmehavna rundt tre-fire timer senere enn planlagt... Og i tillegg endte jeg opp på et sted jeg ikke hadde tenkt å dra innom i utgangspunktet.

 

Jeg hadde litt proviantering å gjøre unna på morgenkvisten (eller rettere sagt når jeg endelig sto opp) og selv om jeg dagen i forveien hadde vært nedom båten med en sekk med klær og hentet opp litt utstyr som ikke trengte å være om bord, så måtte jeg ta et par runder med ting og tang før jeg endelig kunne legge avgårde.

 

Jeg startet i tillegg turen med en omvei, over fjorden til Oppegård båtforening der jeg toppet tanken før turen. Så tilbake samme vei. Ble vel rundt en times omvei det der. Nok en gang støtte jeg på Color Magic som var ute og luftet seg. Litt merkelig at det bare er Magic jeg støter på, har ikke Color Fantasy sine rusleturer i fjorden også?

939A9421.JPG.6d57736dda63280e92fb484be2255143.JPG

 

Jeg hadde et nytt mål for dagens etappe, og det var faktisk Holmsbu. Normalt sett skulle jeg vært der i helge, på We Låve Rock-festivalen, men som alt annet i denne leia ble denne festivalen koronaavlyst. Kvelden før hadde det imidlertid tikket inn en beskjed fra Morten - en av arrangørene. Han hadde en bunke med CD-plater som jeg hadde bestilt, og som vanligvis sendes i posten, men han skulle en tur til Nesodden i løpet av denne uka, og lurte på om jeg var hjemme.

 

100532068_10157004187177032_4032430036983218176_n.jpg.704be629cec0988d601fdbd423f8b6d6.jpgSiden jeg skulle på tur var jo svaret nei. men siden han bor på Klokkarstua lurte jeg på om han kunne møte meg i Holmsbu, for da kunne jeg jo ta en liten svipptur innom der? Og det kunne han! Så dermed havnet jeg i Holmsbu istedenfor!

 

Ruta var den vanlige forbi Nesoddenlandet og forbi Ildjernet (der jeg lå på Kavringen i forrige uke for reparasjon og stoffing) og videre forbi Fyrsteilene.

939A9429.JPG.3bf4544e16aff514549ae64f6948cd68.JPG

 

Deretter forbi Askholmene og Oscarsborg (der det lå en fire-fem båter) og ut av Drøbakssundet. Jeg var jo litt sent ute, så jeg lå vel i rundt 9-10 knop hele tiden for å kunne komme meg til Holmsbu ikke alt for sent. Hadde sagt ifra til Morten at jeg vil være der rundt klokka 19, så da måtte jeg jo prøve å holde det, samtidig som jeg ikke så noen grunn til å guffe ytterligere på.

 

939A9447.JPG.ce4927f7d1a369088afb82bf98cf34ab.JPG

 

Været var jo helt nydelig, så skipperuniformen bestod av solbriller, t-skjorte og shorts! Og det ser jo ut til at jeg kan få en fin uke framover, så den uniformen kan jeg nok bare beholde på! Har stort sett pakket sokker, truser, t-skjorter og shortser uansett!

 

I Holmsbu var det faktisk litt flere båter enn jeg hadde ventet en mandag kveld, dog ikke mange, men det lå vel  en 10-12 båter på den ytterste flytebrygga, samt noen på den innerste. Flere forsvant imidlertid i løpet av kvelden, så når jeg skriver dette tirsdag morgen er vi vel bare sju-åtte igjen.

939A9454.JPG.f0a2e317c73b19a4b2027f81e9fbe88a.JPG

Jeg la meg til på en av de plassene jeg foretrekker å ligge. Var ikke helt heldig med vinden, men ved hjelp av baugpropellen kom jeg meg relativt greit inn til den ene landgangen, selv om det nok ikke så så veldig pent ut...Jeg så på klokka og kunne konstatere at jeg la meg til omtrent akkurat da Dagsrevyen startet, så da hadde jeg beregnet ganske bra ankomsttid.

 

100592529_2585702928350511_338752037799854080_n.jpg.6662f6d3e5fe0b283dfce29651d62d33.jpgMorten var allerede i havna og kom spaserende bort langs bryggekanten. CD-pakken ble overlevert (jeg har jo CD-spiller i båten, så nå har jeg masse musikk å kose meg med utover uka/ukene). Han har kun sett den gamle snekka mi en gang jeg lå i Sætre, så han ble selvsagt invitert om bord i nybåten. Det ble en hyggelig halvtime med prat om både båt, korona og selvsagt musikk. I tillegg til denne båtbloggen blogger jeg også om progrock på https://www.prognytt.no , og jeg plukket vel opp et par tips til et par ting jeg kan skrive om der også... Jeg er stort sett altetende innen musikk, men rock og progrock ligger nok mitt hjerte nærmest.

 

Morten knipset et par bilder av progkapteinen også før han dro! Her er et av dem!

100089303_10216281376923689_2362277157201248256_n.jpg.37b39b390554f1230f1b8c1d603bb58a.jpg

 

Planen i dag var å komme meg tidlig avgårde ettersom det skulle blåse opp litt midt på dagen, og jeg begynte bra med å stå opp - hold dere fast! - allerede klokka åtte!!! Jeg har unt meg den luksus å ta med kaffekapselmaskinen hjemmefra, så nyter jeg litt god kaffe mens jeg sitter og skriver. Og nå er klokka godt over 11, så ja, jeg har ikke kommet avgårde ennå... :-)

 

Det skyldes rett og slett at jeg har bestemt meg for å ikke stresse avgårde på denne turen, og kjøre litt korte etapper og stoppe litt oftere. Så jeg tenker at en lunsj her i Holmsbu når kafeene åpner og kanskje en liten handlerunde i butikken er på sin plass før jeg drar avgårde i ettermiddag, etter at vinden har løyet noe. Nå skal det jo sies at vinden ikke er av det slaget som vil gjøre reisen nevneverdig ukomfortabel med skuta jeg har nå, men jeg tar det med ro. Har god tid, spesielt hvis jeg bestemmer meg for å utvide turen...

 

Jeg har jo tenkt sånn at jeg uansett skal ha hjemmekontor ukene etter at denne ferieuka er over, så det er jo egentlig ingen grunn til å haste hjemover for å være hjemme og ha hjemmekontor på land, når jeg kan ha gjemmekontor i båten uansett hvor jeg er! Jeg har jo hatt gjemmekontor flere ganger i båten allerede, blant annet et par ganger mens jeg lå på Oscarsborg, så jeg funderer litt. Får se litt på hvordan været blir i neste uke også før jeg bestemmer meg.

 

Forøvrig har jeg oppdatert mitt blogginnlegg om stengte gjestehavner etter å ha vært på besøk her. Asker kommune åpnet jo tidligere denne måneden for at også serviceanlegg i gjestehavnene i Sætre og Holmsbu kunne åpne, men som @Ms Fortuna påpekte i et annet innlegg, så er ikke anleggene åpnet. Et oppslag bekreftet det jeg hadde tenkt meg, at kommunen ikke har mulighet til å holde anleggene åpne siden de ikke har kapasitet til å rengjøre så ofte som påkrevd. Det betyr på den annen side at det er gratis å ligge her. Strøm og vann er tilkoblet.

 

Hvor jeg havner i løpet av ettermiddagen er ikke bestemt, det blir nok et eller annet sted i nærheten av Tønsberg, enten Vestre Bolærne eller Verdens Ende - jeg har ikke vært noen av de stedene før. Men det kan like gjerne bli andre steder... Avreise herfra blir det nok uansett. Jeg har ikke ro nok i båtsjela til å bli noe særlig mer enn en natt på et sted, spesielt siden jeg har vært her før.

IMG-4981.jpg.7b573d67fc04da7285ca79415757c85b.jpg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Color Fantasy ligger med fast landstrøm på Revierkaia og trenger ikke lufte seg. Color Magic ligger med landstrøm på Hjortneskai, men den må vike plass for Color Carrier når den kommer og går for å losse/laste 4 ganger i uken. Det er bare der de kan få landstrøm dessverre, ellers må de ligge med motorer i gang, slik de gjorde noen uker ved Akershuskaia.

Derfor er det bare Magic som er ute å lufter seg.

 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 39 minutter siden:

Color Fantasy ligger med fast landstrøm på Revierkaia og trenger ikke lufte seg. Color Magic ligger med landstrøm på Hjortneskai, men den må vike plass for Color Carrier når den kommer og går for å losse/laste 4 ganger i uken. Det er bare der de kan få landstrøm dessverre, ellers må de ligge med motorer i gang, slik de gjorde noen uker ved Akershuskaia.

Derfor er det bare Magic som er ute å lufter seg.

 

Da var det oppklart! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 16 minutter siden:

Må visst innom Horten også. Strømforsyningen til PCen har tatt kvelden...men Elkjøp har visst samme type.

Ja,tiden går.
Blir kanskje en natt i Horten da ?

Tønsberg Kommune har fått mye motstand for sin kvelds og natt stengte havn så jeg tror de kommer til å åpne en av de første dagene eller til helgen.
De skulle ha ett møte i løpet av uken.
Nå står nok ikke Tønsberg på listen din da du jaktet steder du ikke hadde vært før skjønte jeg.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det roet seg fort med vinden i kveld, som meldt, så jeg ombestemte meg og dro fra Holmsbu likevel.

 

Jeg har jo erfaring fra Breiangen fra før, og da jeg kom ut av Drammensfjorden fikk jeg gammel sjø og dønninger mot meg. Ifølge Yr skulle det blåse 2 m/s og det kan sikkert være riktig, men jeg er glad jeg dro i kveld og ikke når det blåste 6-7 m/s, for disse bølgene var noe kranglete.

 

Ikke noe problem for Tresfjorden og meg, men fet ville nok ha vært ganske ubehagelig tidligere på dagen.

 

Nå blir det overnatting i Horten og Elkjøp når de åpner, så fortsetter jeg. Og tredje overnatting SKAL foregå på et nytt sted!

 

A090EA2F-7A60-42D0-AC6A-7F291C1F21FD.jpeg.073f2cd58d544ff3c3384d0bad71da2c.jpeg679C4D45-FCBC-43D9-8A57-8593A68209C6.jpeg.3ada4180921a45a2591bb3c69a8f2398.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Thorba skrev for 4 timer siden:

Vær oppmerksom på at strøm og vann er frakoblet på Østre Bolærne for tiden. 

Holder på å fornye strøm og vannforsyning.

Men halv pris på overnatting.

Takk for info, men er klar over det. Hadde uansett ikke tenkt å dra dit denne gangen.

 

Dessverre går nok planene mine litt i vasken denne gangen. Trasket fram og tilbake til Linden Park og kjøpte ny strømforsyning til PCen bare for å oppdage at også den er helt dau. PCen altså. Får meg til å lure på om det skjedde noe med strømmen i Holmsbu? At både strømforsyningen og PCen er kaputt er jo litt rart?

 

Det betyr at det ikke blir noe av planene om å forlenge turen ved å ha gjemmekontor i båten. Så jeg må nok være tilbake i hjemmehavna til søndag kveld. Jaja...kanskje jeg kan mase meg til en ny bærbar på jobben?

 

Jeg stod opp tidlig nok i dag også, men gåturen til Linden var litt lengre enn jeg husket. Nå tar jeg meg en trøstekaffe før avgang...

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 55 minutter siden:

Trasket fram og tilbake til Linden Park og kjøpte ny strømforsyning til PCen bare for å oppdage at også den er helt dau.

Høres kjent ut.
Det samme skjedde meg for to måneder siden.
Dro frem og tilbake i mellom jobb og hjem for å finne den riktige strømforsyningen til pc men fikk ikke noen til å virke.
Heldigvis hadde min datter hjemmeskole for hun å kunne fortelle at det var bare å holde power knappen inne til pc startet.
Satt meg ned ved kjøkken bordet å trykket inn power knappen men ingen ting skjedde.
Satt der med power knappen inne i noe som føles som en evighet men antagelig var det bare 30-60 sekunder så startet møkka opp.
Så hold power knappen inn til nesten krampen tar deg så kan du være like heldig som meg.
Dette har ikke skjedd meg hverken før eller senere og jeg har brukt bærbar pc lenge.
Lengre enn ei datter....fasktisk

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 43 minutter siden:

Den er nok fortsatt helt dau... men jobben fikser en Chromebook til meg, så jeg vurderer å legge båten et passende sted og ta tog eller buss inn til Oslo i helga og hente den for deretter å bare kose meg videre...

Det er ikke noe å lure på!!!

:flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du finner sikkert ut av det men bare si i fra om du trenger hjelp med noe.
Kan sikkert ordne deg en bås plass i Valløy båthavn hvis du må inn til Oslo og kan sikkert få deg levert på jernbanen.
Det er også greie bussforbindelser i fra Valløy og inn til Tønsberg hvis du heller vil ordne deg selv.

Hvis du velger å ta båten hjem til søndag så går du fint i fra Tjøme til Oslo på 5-6 timer ville jeg tror så egentlig er det bare å fortsette nedover

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Thorba said:

Vær oppmerksom på at strøm og vann er frakoblet på Østre Bolærne for tiden. 

Holder på å fornye strøm og vannforsyning.

Men halv pris på overnatting.

Jøss, har de snudd? Sist jeg var der, skulle det være 0 i havneleie frem til 10. Juni. Jaja, ble vel for mange båter der sikkert. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

For halvannen time siden fortøyde jeg på Verdens Ende - og kan endelig sette et kryss i boka for å ha besøkt et nytt sted!

 

4C09F64D-C3D2-47B3-8441-B89266AB72B5.jpeg.a6481c0b953295dda4a94792891d45d4.jpeg
 

Avgangen gikk ikke før litt etter klokka 16 - selv om jeg sto tidlig opp. Stresser som sagt ikke...

 

Har bestemt meg for å la båten ligge et sted og dra inn til Oslo for å hente ny PC i helga, så slipper jeg å dra fram og tilbake bare for det. Da kan jeg jo fortsette turen i noen uker til egentlig, en slags jobbferie...

 

5CFE9A9A-27F8-4E21-8E6A-60E850A09BFE.jpeg.9fbe2302523ae0f4820033e003f59b52.jpeg
 

Har som sagt ikke vært her før, så jeg tok meg en liten tur rundt. Restauranten er åpen, men stengte før jeg rakk opp. Mulig jeg tar en lunsj der i morgen før jeg drar videre, vi får se.

91AD5B7F-DD07-457F-A276-0D22CAAF89B1.jpeg.d01b76b36c360992992cf9a0cf3b48ea.jpeg

 

I morgen satser jeg kanskje på Helgeroa, har ikke bestemt meg. Tar det som det faller seg.

 

8ED6F43A-18E5-4795-A7CA-937F6159ED1A.jpeg.a819b6c3b606d11a971ba090029a8e93.jpegForøvrig ikke imponert over Yr i dag. Det skulle blåse 7 m/s da jeg dro fra Horten, men Windy var nok mer nærmere sannheten - med god margin! Trodde det kanskje ville bli litt røffere sjø etter at jeg ikke lenger var i ly for Bastøy og skulle runde Slagentangen, men neida, smooth sailing all the way!

 

Det får bli siste ord for meg i dag, ikke like morsomt å sitte og taste på mobilen...

98C76B34-7C7D-407B-8F13-A515DF8309B8.jpeg.256b2824c3ce5a82de2425c484a9a96d.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal til Oslo i morgen. Lørdag skal jeg til Stathelle for å sjøsette båten.

Dvs at hvis du får levert laptopen til meg i Oslo sentrum i morgen så kan jeg ta den med til Stathelle på lørdag.

...men du er kanskje langt forbi på lørdag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...