Jump to content

Windy 22 DC-79, renovering


A34

Recommended Posts

Hei, Ole!

Ja,takk, det er jo en fin båt.. :)

Du mener gummilisten på / i rammen på de avlange «Sliding» vinduene/ lugarvinduene. De finns ikke lenger.... jeg har søkt riktig mye...uten hell. Også søkt i lagret etter «gamle» Windy’s delelager. Et problem med disse vinduene er lekkasje.....ikke noe trivelig fenomen i båt og uten ny list blir det troligvis ikke tett. Kontaktet kjent vinduprodusent i Norge...pris 8000!
Har bodd mange år i Gøteborg. Tok med meg vinduene og fikk nye glass og ny inneramme. Ble riktig bra og tett! ( droppet skyvevinduet)... 2200 kr.(Skal ta bilde) :)

Mvh

A34 

Link to post
Share on other sites

Hei,Passbåten!

Jeg brukte ca 8 dgr (4-5 t effektiv hver dag) med 40 papir. Gikk gjennom gelcoaten ca 5-10%. Kontaktet JOTUN ved to ulike tilfeller og begge påpekte 3-4 lager med Antipest.... (tok 4 lag) ...så 2 lag med selvpolerende. ( PS: vil du ha en fin skarp linje.....kjøp 3M FINE LINE (Tape)

mvh

A34

Link to post
Share on other sites

Tenkte på gummilistene rundt vinduene på dashbordet/oppå båten. De 4 vinduene/rutene som er «frontruta».

trenger å bytte de listene som holder de sammen, og den som går over alle vinduene.

Husker du hvor du fikk tak i disse?

Link to post
Share on other sites

Hei,Ole!

Er litt betenkt her. Du har en -76 modell. Jeg har -79. Min vinduprofil er bundet sammen med en alu-profil, så jeg har ikke den gummilisten mellom vinduene. Din hvite profil oppe på vinduene......er heller ikke helt lik min som jeg ser det. Legger med et bilde av min.

Når du har av rammen så skal du sikker bytte svarte gummilisten under vindusprofilene. Originalet finns ikke lenger, men nesten samme finns hos GUMMI.NO P-list med art.nr. 0817!
 

Min hvite list oppe på vinduene fikk jeg kjøpt hos ERTEC /Tvedestrand. Fikk også de samme alu-profilene under vinduene. Byttet alle alu-profilene på innsiden av rammen og under vinduene. Byttet samtidig alle kapellknappene i vindusprofilene. Et tidskrevende jobb......nesten alle små karosseriskruene på rammen brytes av..... det er syrefaste i alu-ramme....Det du gjør ..... når du har fått av alu-listen.....borr nytt hull next to den gamle og skru inn ny. Da må du bytte innerprofilen/alu-listen. (Nye Norges-Knappen dekker gamle hulle på ytterprofilen.........om du skal gjøre det.... 😌

682C5FD9-803C-46BB-87F3-B39985583599.png

E46247F7-746A-4645-9250-DB09C7F642AB.png

3548B195-75CA-4960-ACE6-7D018F244471.png

EB2DFDD9-AC78-4B4E-B5C6-378A597E73FB.png

15298976-531C-4E04-A25D-D30B2358096D.png

Link to post
Share on other sites

Hei,Ole!

Ser at bildet på svarte gummilisten som ligger under vinusprofilen inneholder adresse til Hartveit. De har også en del lister, men ikke de jeg skulle ha. Vert å sjekke!

har letet etter hvite gummilisten som ligger mellom lugarveggen og skroget. Fann ikke den. Rengjorde min.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei,igjen! 😀
En fin dag for å jobbe med båt!

I går gjorde jeg båten klar for nye motorn! Nylakkert motorromm.  . For at vi ikke skal «skitne til»🙃 med sko så har jeg mattebelagt motorrrommet før installasjonen. Min fru synes dette er å ta det litt langt.... :) 

Har montert mye  kromm! Krommet vannpumpe, dynamo, servopumpe ,registerdeksel, remote oljefilter, remote oljekjøler  etc. Eksos med Silent Choice.🤓

B0BF1F8D-04F3-4DF3-9A88-56449DBD4A12.jpeg

9F6BB895-8FE2-4DAD-82E8-FCD62FDE7D06.jpeg

748F2C66-C32C-4FCA-AF48-DC4F1CF3BA88.jpeg

Redigert av A34 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! 😀

Installasjonen av motor ferdig! Satt initial timing rett......men ingen start......rotor/ fordeler hit og dit men like langt......etter en god stund før ventildeksel skulle av for konfirmasjon på «nullstilling». Ny start.......denne gang med «vold» på bensintilførsel . Stort gasspådrag.........FIRED UP!😎 ( et bilde av motorrummet......med matter under motorjobben....)

Drev på i morgen! :)

01B7F1D4-B466-4E81-8F8E-E0942512922B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei,AndersD!
Ja, hva skal jeg si.....har en BRED konvolutt i skapet med nesten alle kvitteringer fra innkjøp under renoveringen, men har ikke turt å gå gjennom de! 😨( ikke tenkt å gjøre det når fruen er hjemme🙃)

Kjøpte båten/vraket for 18000 for tanken på å legge noen tusen  kroner til i prosjektet. Har sikkert lagt ned nærmere 2000 t på snart 2 år. I kroner uten arbeidstimer........ ligger jeg vel nærmere 400.000.

Dette er mye penger.....mer enn jeg tenkte bruke på prosjektet, men båten er «som ny» og kjenner den ut og inn. Skulle jeg kjøpe en 22 foter i dag med samme følelse/ fart..... så er vi på andre siden millionen. En trøst i det hele.

Er utrolig glad for det jeg har gjort! 😌

Link to post
Share on other sites

Hei! Utrolig stilig prosjekt! Imponert over gjennomføringskraften.

 

Jeg holder på med en Finnsport som trenger litt mer vedlikehold enn først antatt.

 

Kan jeg spørre, hva gjorde du med det innvendige skroget. Jeg ser du har lakkert det med godt resultat. Hva var metoden fra du hadde revet det som skulle rives vekk. Måtte du slipe eller var det bare å avfette og male? Og hvilken maling brukte du?

 

Mvh JRO :)

Link to post
Share on other sites

Hei,JRO!

Takker😌! Får snart belønning for strevet.......regner med sjøsetting på tirsdag. :) 

Rev ned/ ut ALT , tom bjelkelaget. Skroget i lugaren og ute var bekledd med skai som var skumgummibelagt på  baksiden. Det hadde vært limt. Skrapet bort skumgummi med hård spakkelspade. Gikk rett for. Brukte så grovt slipepapir, typ 40/60- papir. For hand. Kjøpte meg en brukt støvsuger som jeg plasserte mitt i båten. :) 

Har prøvd flere ulike varianter av maling underveis, og ente med å bruke Hempel, Brilliant Gloss,Pure white. Enkomponent som er utrolig fin å gjobbe med. Superfin glans. Herlig «bite» på båte treverk og plast/glassfiber. Den brukte jeg i kjølen. I motorrommet slipte jeg godt ned, så hadde jeg to komponent epoxy primer...... så et/to lag med Brilliant Gloss som finish.

I skrogsiden i lugar og alle synlige plasser ute på dekk limte jeg skai, en tykk (2-3 mm tykk) variant i skrogsidene som lettere tar opp ujevnheter i skroget. (Spesielt på gamle skrog :))Tak vegger i lugar har jeg kledd med et tynnere stoff i et skailignenede material innkjøpt i USA. Fikk tilsendt mange prøver for å få det så ensartet som mulig med den tykkere skaien.

Lim skaien med kvalitetslim! (har prøvd det meste, tror en 5 liter kostet ca 900,-)

Mvh

A34 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Holder på med noe av det samme. Jeg skal legge aluminiumsdørk og nye rekker, så man kommer ikke til skroget siden. Jeg tenkte det var lurt å gjøre det helt vanntett slik du har gjort, da jeg må gjøre noen reparasjoner innvendig.

 

Med det du har forsket deg frem til, har du noen formening om innerlineren i min båt kan fjernes for å gi plass til et bjelkelag i aluminium? Jeg vil tro selve skroget bærer seg selv.

 

Link til min prosjekttråd

Link to post
Share on other sites

Hei,JRO! :) 

Fint prosjekt du har fått deg! 
Skal være forsiktig å gi råd her, da jeg må innrømme at jeg ikke besitter kunnskapene  godt nok for en profesjonell rådgivning betreffende Konstruksjon/strekkfasthet.

I mye av prosjektet ditt vil det lønne seg å ta noen telefoner til de/dem som sitter inne med riktig kunnskap, altså konstruktører!

I ditt tilfelle hadde jeg tatt en telefon til fabrikken, eventuelt tidligere ansatte i produksjonen som ofte synes det er hyggelig med en båtprat......gjorde  dette selv.
Mvh

A34

Link to post
Share on other sites

Hei! 
Så var man oppe kl 06:00. Til havnen for å klargjøre båten for sjøsetting kl 08:00. Frem med fendere og tamper. Propellen montert like før ...... 😀

Har selv hatt mitt OMC Cobra drev fra hverandre i «tusen» biter.......alle pakninger og tetninger byttet. Byttet også en del lager og nålelager. Lengst frem i underhuset byttet jeg en L- formet del som skal gjøre vekslingen lettere. 
Båten kom i sjøen. Fired Up som den skulle! :) (Hadde testet på land) Var mest spent for om drevet skulle fungere som tenkt. Det ble riktig bra med fine/ lette gear-vekslinger. Har du et OMC Cobra, er det veldig viktig med service....ny gearkabel, riktig justert med spesialnøkler/verktøy.

Kraftig vind.....med motorstopp på vei ut av havnen.😨......for lav på tomgangen. Kom meg ut av havnen og kjørte den varm......så litt justering av tomgangen. Fungerer nå fint!  😀

EFB0BD13-E587-415F-B3B1-B1E4B602F61C.jpeg.31d444b1a40ad3771b2ec69769f86602.jpegD4DC9D14-1235-475E-B2EB-DD11E3EA16E1.jpeg.f54bc6763b96398227dd6a0b45458153.jpeg

7141D238-6C67-4B8A-91D3-F30B3A5B1AD9.jpeg

07CB9254-61A0-4767-A106-0982C4A77A3F.jpeg

B3A0EADA-37B3-4A49-9A85-D5F139164315.jpeg

0025D6F7-4EB9-4853-8B16-0FF5B4899A53.jpeg

8D314A1F-CBED-4CB6-94A4-0A67A1079A89.jpeg

CFE7541F-7E6C-4DD9-A515-045B1957FD7E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...