Jump to content

Prosjekttråd: Finnsport 650 Patrol


jupan

Recommended Posts

Veien til Helvete er brolagt med de beste intensjoner.

 

Etter mange år siden forrige båtskandale ble jeg nylig den naive og godtroende eier til en 1981 Finnsport 650 AC. Det må understrekes at dette var en båt med en meget fordelaktig prislapp, og fallhøyden dermed meget liten. Idéen med båten var soleklar; å bygge den om til en rask og pratisk innrettet fritids- og fiskebåt med inspirasjon fra båter som Palfinger og Stabicraft - med et visst patruljebåtdesign. Nå hadde forrige prosjekteier allerede gjort rivejobben med å skjære av hele overbygget, slik at her skulle det bare være å lage en selvlensende dørk, nye rekker, montere påhengsmotor og styring - og sette i gang.

Riktig så enkelt skulle det ikke bli...

Her har tidens tann som vanlig gjort sitt. Skroget er i og for seg temmelig helt. Noen små sprekker og sår i gelcoaten og i rekken er det. Skroggjennomføringer skal jeg tette og heller ta ut nye et sted jeg har kontroll på de - hvis i det hele tatt. Ikke før jeg fikk gjort båten ordentlig ren så jeg at den har vært utsatt for en solid og møysommelig gjennomført klinking i baugen. Det må ha vært en meget presist utført grunnstøting som har skapt presedens for en tilsynelatende greit utført reparasjon i kjølen foran. Det virker å være hel ved, i alle fall. På innsiden, derimot, begynner selve mystikken og mysteriene å dukke opp. Bunnen av båten er forsterket av et rør av glassfiber som er plastet ned til skroget. Dette fremstår som hult. Langs dette, i overføringen mellom røret og skroget er det sprekker i området over reparasjonen. Sittebrønnskottene som er langsgående er sprukket i fra skroget på innsiden - altså oppi stuerommene. Mest tydelig på babord forut. Et og annet innslag lengre bak, men ikke spesielt tydelig. Den store påkjenningen har nok gitt sitt utslag forut. Dørken i bånn av sittebrønnen, altså det nederste "gulvet" virker ikke å være spesielt solid.  Jeg skjærte opp rundt et eksisterende hull for å inspisere, og ganske riktig, kryssfinersandwich som er søkkvåt. Jeg er ikke sikker på om det har en strukturell funksjon, men jeg tror ikke det. Tror likevel det er smart å fjerne dørken.

Men jeg har ikke vært arbeidsledig eller tiltaksløs oppi alt dette. Da tilgangen på sveiseverksted oppstod akutt og i et begrenset tidsvindu var jeg ikke sen om å konstruere og lage ferdig den nye dørken, med brønn til container. Denne er nå klar til montering. Opprinnelig ville jeg legge den på innerlineren da de vertikale skottene i den er plastet fast i skroget og ser ut til å ha en tilstrekkelig bærende funksjon. Men nå som innerlineren fremstår i heller dårlig forfatning i bånn har jeg mest lyst til å fjerne alt som er horisontalt, dvs. sittebenkene og dørken i sittebrønnen, og kun la alle vertikale skott stå igjen. Disse vil jeg benytte til å bære gulvet, med forsterkning av en ramme av aluminium - på kryss og tvers.

 

Jeg lurer derfor først og fremst på, kan jeg skjære bort alle horisontale deler i innerlineren uten at det gir noen strukturelle følger? Dvs. sittebenkene og dørken nede i sittebrønnen - der man hviler tøflene.

 

IMG_E5394.jpg.6e04c7d01e9f35f7add56373d774ba4f.jpg

 

Utrolig nok gikk hele skuta inn i garasjen. Den står nå og tørker.

 

IMG_E5386.jpg.15d199531c927d099aa0ec25c3894878.jpg

 

Slik ble den nye, selvlensende dørken. Rekkene skal jeg bygge når plastarbeidet i skroget er ferdig.

 

IMG_E5401.jpg.3f08f6ac481fa8baa6d94081d95638bb.jpg

 

Innerlineren. Jeg ønsker å fjerne alle liggende flater og komplettere de stående skottene mellom liner og skrog med en aluramme å legge dørken på. Ny dørk i nivået der ledningene ligger.

 

IMG_E5396.jpg.086d1161215835621572faf2bb7ec66a.jpg

 

"Røret". Her over reparasjonen i baugen. Man ser huller der jeg testboret sprekkene. Dette er hult og jeg tror vannet blir liggende inni denne "kringla". Får prøve å bore noen drenshull lengre bak.

 

IMG_E5399.jpg.aa3b083659821f779f2252e950bc559b.jpgIMG_E5405.jpg.e99c541fbf15d34c39829b86c476349a.jpg

 

De stående skottene mellom innerlineren og skroget er plastet fast i skroget. Jeg mener de skulle gi bæring for dørken om de stives av og kompletteres med alurammen.

 

IMG_E5397.jpg.21d2bcf1430f845ec90dcb30361be1ec.jpg

 

Jeg skjærte opp dørken i innerlineren. Sandwich med kryssfiner. Søkkvått... Under den ligger "røret" ned mot skroget, over kjølen. Det mørke tror jeg er skit jeg ikke har fått ut.

 

Håper dere vil finne denne tråden noenlunde interessant og at jeg får innspill og tips på hvordan løse disse sakene.

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kunne pekt meg i retning av noen som har kunnskap om konstruksjon? Jeg tviler vel på at det er mulig å spore opp noen i Finland som var med å bygde disse båtene... :) Det er om jeg kan skjære bort en del av innerlineren som er det største spørsmålet akkurat nå. 

Ha en riktig god helg!

JRO

Link to post
Share on other sites

Jeg fant fukt og råte i dørken så jeg skar den bort. Slipte også opp sprekker og annen moro. Neste helg skal jeg begynne å plaste den opp igjen. Mulig jeg bytter ut den innvendige avstivningen av kjølen med en u-kanal i aluminium. Blir nok bra til slutt. :)

 

A7079A7E-751C-44A9-A754-8F78E34A1B2A.jpeg.56a433635e833f03dc98980510cc57da.jpeg

 

8115EAE2-6E3A-40CC-97D2-655C94A38502.jpeg.c001fc215ecffb488dda1ecadebcbc75.jpeg

 

F9F0CC1F-CA2A-4FF4-8B6D-52C406D608EC.jpeg.c52e93a32e983dc6f00c7e3fa05635f5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Spennende med prosjekter.

Jeg råder deg til å holde deg til glassfiber,  og droppe tanken om alu-kanal i kjølen.

Man gjør verden litt enklere for seg selv med å bruke samme materialer.

Glassfiber er ekstremt tøyelig ift aluminium, og ulik stivhet og styrke som skal jobbe sammen er en møysommelig konstruksjonsprosess som krever beregninger.

Litt enkelt forklart vil stive materialer tiltrekke seg mer krefter enn de klarer å holde, og spesielt sammenføyningene er veldig utsatt.

Glassfiberrør for å stive av bunnpanelene er ikke så dumt. Sørg bare for godt lim mot bunnen, og noen matter over det hele.

Kjølen er geometrisk stiv i seg selv, så her gjør røret egentlig ingen funksjon. 

Om du vil forsterke kjølen, er det bedre å støpe på noen lag glassfiber nedi der.

Link to post
Share on other sites

Hei, Havarita!

 

Tusen takk for tipset! Da får jeg holde meg til plast. Fabrikken har brukt et korrugert rør, som er støpt inn. Dette ser noe fortumlet ut, kan man si... Du ser der røret er avdekket ligger glassfiberen ut til siden. Her var det støpt inn en stor skumgummibit, som lagde en større ballong av glassfiber, som igjen lå opp under dørksandwichen. Må vel ha vært noe for å dempe vibrasjoner eller ta litt av vekten fra bord og folk.

Jeg legger jo ny dørk lengre opp, så det eneste som er viktig for meg er at kjølen har nødvendig stivhet.

Samtidig er jeg litt bekymret for at det ligger mye vann inn i "tuben", under det korrugerte røret. Så jeg tror jeg blir nødt til å skjære det vekk og støpe inn et nytt.

Er det fornuft i dette? Hva om jeg støper inn et 50-60 mm trekkerør for fiberkabel? De er av plast og har litt fleksibilitet i seg.

 

VIdere så jeg tenkt å bruke epoxyprimer nede i dørken slik at glassfiberen blir vanntett. Det vil ikke komme mye vann dit, men for sikkerhets skyld. Helt bak under motorbrønnen setter jeg en lensempumpe med inspeksjonsluke fra brønnen.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 53 minutter siden:

Spennende med prosjekter.

Jeg råder deg til å holde deg til glassfiber,  og droppe tanken om alu-kanal i kjølen.

Man gjør verden litt enklere for seg selv med å bruke samme materialer.

Glassfiber er ekstremt tøyelig ift aluminium, og ulik stivhet og styrke som skal jobbe sammen er en møysommelig konstruksjonsprosess som krever beregninger.

Litt enkelt forklart vil stive materialer tiltrekke seg mer krefter enn de klarer å holde, og spesielt sammenføyningene er veldig utsatt.

Glassfiberrør for å stive av bunnpanelene er ikke så dumt. Sørg bare for godt lim mot bunnen, og noen matter over det hele.

Kjølen er geometrisk stiv i seg selv, så her gjør røret egentlig ingen funksjon. 

Om du vil forsterke kjølen, er det bedre å støpe på noen lag glassfiber nedi der.

 

Hei, Havarita!

 

Tusen takk for tipset! Da får jeg holde meg til plast. Fabrikken har brukt et korrugert rør, som er støpt inn. Dette ser noe fortumlet ut, kan man si... Du ser der røret er avdekket ligger glassfiberen ut til siden. Her var det støpt inn en stor skumgummibit, som lagde en større ballong av glassfiber, som igjen lå opp under dørksandwichen. Må vel ha vært noe for å dempe vibrasjoner eller ta litt av vekten fra bord og folk.

Jeg legger jo ny dørk lengre opp, så det eneste som er viktig for meg er at kjølen har nødvendig stivhet.

Samtidig er jeg litt bekymret for at det ligger mye vann inn i "tuben", under det korrugerte røret. Så jeg tror jeg blir nødt til å skjære det vekk og støpe inn et nytt.

Er det fornuft i dette? Hva om jeg støper inn et 50-60 mm trekkerør for fiberkabel? De er av plast og har litt fleksibilitet i seg.

 

VIdere så jeg tenkt å bruke epoxyprimer nede i dørken slik at glassfiberen blir vanntett. Det vil ikke komme mye vann dit, men for sikkerhets skyld. Helt bak under motorbrønnen setter jeg en lensempumpe med inspeksjonsluke fra brønnen.

 

JRO 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har en nøtt å knekke angående det indre akterspeilet, etter at jeg skjærte bort dørken i innerlineren. 
Med indre akterspeil mener jeg den loddrette delen som kommer fra motorbrønnen (påhengs) og går ned på innsiden av selve akterspeilet, og som tidligere var sammenføyd med dørken i innerlineren. På bildet er det kanten på tvers rett over røret i kjølen.

Vil det være riktig å støpe det indre akterspeilet videre ned til man treffer skrogbunnen? Er dette i det hele tatt nødvendig?
jeg tenkte å bruke polyester og duk til dette og samtidig legge inn en til bunnventil nederst i akterspeilet slik at det er mulig å tappe ut vann fra begge sidene av røret i bånn.
 

17C5EC1E-94B7-443A-ABDD-FA6B10184969.jpeg.356febe789bd5a4039bd4b55b7221e93.jpeg

Det var et sammensurium av dreneringer i den gamle dørken. Alt var stort sett tett.

 

E0C8965B-47DB-4055-8D9D-540B5D6139BB.jpeg.f4091d7b7ed34c310d1764b74be0cab5.jpeg

Her tenkte jeg; «var dette å gå litt vel langt?» 😂

 

FF45027D-4B05-4C00-A0FC-9561816A56E5.jpeg.a7b2c14d543ba8262b5e42a4687de84d.jpeg

Skrogbunnen med røret innstøpt over kjølen. Indre akterspeil kommer ned som del av motorbrønnen og var tidligere støpt fast i dørken.

 

06643C63-3856-47D7-8C60-32AF45959714.jpeg.868f2318c4882d78c63a7deb9a65fc70.jpeg
 

Kanten på indre akterspeil. Ligger helt inntil akterspeilet som er like bak. 
 

Jeg håper på litt respons og tips på dette da det gjør det hele mer motiverende, siden jeg famler litt akkurat nå med dette. 😅🤗

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 15 timer siden:

Jeg råder deg til å holde deg til glassfiber,  og droppe tanken om alu-kanal i kjølen.

Man gjør verden litt enklere for seg selv med å bruke samme materialer.

 

....

 

Kjølen er geometrisk stiv i seg selv, så her gjør røret egentlig ingen funksjon. 

Om du vil forsterke kjølen, er det bedre å støpe på noen lag glassfiber nedi der.

 

Jeg støtter Havaritas råd om å holde seg til glassfiber. I tillegg til de nevnte forskjellene på materialenes egenskaper drar du på deg en kjempeutfordring til. Når man skal lage en konstruksjon med bæring er man avhengig av å binde materialene sammen for å overføre krefter. Hvordan har du tenkt å sammenføye aluminium og glassfiber? Det vil aldri gå. Jeg ville lagt en plan på å gjøre dette slik at alle krefter blir tatt opp av glassfiberkonstruksjonen, og at evt. bruk av aluminium ikke er avhengig av at den sammenføyningen har strukturell styrke. 

 

Ellers lurer jeg litt på hvorfor du har laget dørk i aluminium før du har gjort ferdig glassfiberarbeidet under. Eller er det noe jeg misforstår?

 

Det korrugerte røret i kjølen som er innstøpt ville jeg kappet bort i sin helhet for inspeksjon. Så ville jeg heller støpt noen lag med glass i bunn dersom du trenger ekstra styrke. 

 

Har du fått vekk alt vått treverk? 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Komodo skrev 8 minutter siden:

1. Jeg ville lagt en plan på å gjøre dette slik at alle krefter blir tatt opp av glassfiberkonstruksjonen, og at evt. bruk av aluminium ikke er avhengig av at den sammenføyningen har strukturell styrke. 

 

2. Ellers lurer jeg litt på hvorfor du har laget dørk i aluminium før du har gjort ferdig glassfiberarbeidet under. Eller er det noe jeg misforstår?

 

3. Det korrugerte røret i kjølen som er innstøpt ville jeg kappet bort i sin helhet for inspeksjon. Så ville jeg heller støpt noen lag med glass i bunn dersom du trenger ekstra styrke. 

 

4. Har du fått vekk alt vått treverk? 

 

Takk for svar!

 

1. Den nye, selvlensende dørken skal legges oppå de eksisterende skottene som er plastet fast i skroget. Ser ingen problemer med det. Limer og skrur den fast, før jeg bygger rekker i aluminium videre opp til ut over relingen.

 

2. Enkelt. Tilgangen på sveiseverksted var nå - ikke senere. Det er en kassett som enkelt løftes ut og inn. :)

 

3. Takk for bekreftelse på det jeg mistenkte. Mener du at den profilen glassfiberen danner over røret ikke er nødvendig for avstivning, men at flere lag rett på bunn gjør samme nytten? Lurer bare på hva de har tenkt da de bygget båten slik...

 

4. Jepp, Såvidt jeg vet er alt borte nå.

 

Men, det største spørsmålet er fortsatt utbesvart. Hva bør jeg gjøre der det indre akterspeilet kommer ned og nå ikke lengre er sammenføyd med dørken - etter jeg fjernet denne? Støpe fast ned til skroget, eller ikke nødvendig?

 

Mvh JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRO skrev 8 minutter siden:

Men, det største spørsmålet er fortsatt utbesvart. Hva bør jeg gjøre der det indre akterspeilet kommer ned og nå ikke lengre er sammenføyd med dørken - etter jeg fjernet denne? Støpe fast ned til skroget, eller ikke nødvendig?

 

Det tror jeg at jeg  ville gjort så enkelt og renslig som mulig. Som nevnt ville jeg kappet vekk det røret i bunn. Så ville jeg slipt rent for å setter sprekker og skader. 

 

JRO skrev 1 time siden:

FF45027D-4B05-4C00-A0FC-9561816A56E5.jpeg.a7b2c14d543ba8262b5e42a4687de84d.jpeg

 

Vet ikke om jeg oppfatter bildene dine helt korrekt, men her tenker jeg at jeg ville kappet vekk den overgangen mellom innsiden av speil mot gammel dørk slik at det blir slett, og forsterket ved å legge på glassfiber ned speil og ut på bunn. Da får du en enkel konstruksjon hvor du lett kan holde det rent, og du vil se eventuelle skader og lekkasjer fra innsiden. Så ville jeg gjort en vurdering på om du trenger mer stivhet i speilet i forhold til kraften fra påhengeren. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

 

Det tror jeg at jeg  ville gjort så enkelt og renslig som mulig. Som nevnt ville jeg kappet vekk det røret i bunn. Så ville jeg slipt rent for å setter sprekker og skader. 

 

 

Vet ikke om jeg oppfatter bildene dine helt korrekt, men her tenker jeg at jeg ville kappet vekk den overgangen mellom innsiden av speil mot gammel dørk slik at det blir slett, og forsterket ved å legge på glassfiber ned speil og ut på bunn. Da får du en enkel konstruksjon hvor du lett kan holde det rent, og du vil se eventuelle skader og lekkasjer fra innsiden. Så ville jeg gjort en vurdering på om du trenger mer stivhet i speilet i forhold til kraften fra påhengeren. 

 


ACE9F0C4-B7D3-44C7-B570-06883AE1D00B.jpeg.db061d3fdaa12c988eea35d130b3e256.jpeg


Takk skal du ha! Det virker som du ut fra din forklaring har sett riktig på bildene.

Røret er nå skjært ut så tett ned til skroget jeg våget. Jeg antar jeg skal slipe ned resten av kantene og se om skroget er hel ved? 
Kan skroget da være slik det er dersom det ikke er sprekker?

Hvor mange lag og hvilken tykkelse bør jeg regne med både ned fra speilet og eventuelt i skrogbunnen?

 

Nå står båten inne i garasjen i +25 og skal tørke fram til jeg kommer hjem igjen neste helg. Da har jeg 2 uker fri som er satt av til dette. 🤗

 

Håper dette prosjektet er til litt trøst for andre som har båtfiks å styre med 😅

 

 

Link to post
Share on other sites

 

JRO skrev for 5 timer siden:

Røret er nå skjært ut så tett ned til skroget jeg våget. Jeg antar jeg skal slipe ned resten av kantene og se om skroget er hel ved? 
Kan skroget da være slik det er dersom det ikke er sprekker?

Ja, det ville jeg gjort. Sliper du vekk alle kanter til du er nede på rent laminat så vil du  mest sannsynlig se dersom det er noen feil i skroget som du trenger å utbedre. Det blir jo ikke til at du skal ned hit igjen i din tid antagelig. 

 

JRO skrev for 5 timer siden:

Hvor mange lag og hvilken tykkelse bør jeg regne med både ned fra speilet og eventuelt i skrogbunnen?

Jeg ville kanskje lagt 3-5 lag med 600g matte i bunn. Tenker da i bredde fra 10-25cm. Sikkert andre som har andre meninger om dette. Den støpen vil da erstatte det røret som var innstøpt. 

 

Fra speilet og ned og ut på bunn ville jeg kanskje lagt 7-8 lag 600g matte. Alt vått-i-vått. Eventuell avstivning av speilet (dersom det er nødvendig) blir i tillegg. 

 

Og ut fra hvordan det ser ut på bildene nå så ville jeg kanskje støpt en vinkel mellom de loddrette skottene mot bunn av skroget. Det bør stive mye. Da ville jeg slipt vekk all gelcoat på skottene før jeg støpte. Minst 10cm opp. Hvis du da får et lukket rom på hver side av båten som du ikke får adkomst til blir dette fine oppdriftstanker ved et evt. havari. Men du bør ha en mulighet for å inspisere eller drenere. 

 

Det var noen tanker fra sofakroken uten å ha sett båten :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Og ut fra hvordan det ser ut på bildene nå så ville jeg kanskje støpt en vinkel mellom de loddrette skottene mot bunn av skroget. Det bør stive mye.

 

Det var noen tanker fra sofakroken uten å ha sett båten :smiley:  


Takk for det! 
 

De langsgående loddrette skottene er allerede støpt ned til skroget hele veien på innsiden av «ballasttankene». Altså på den siden som er ut mot skutesidene. Kan dette være tilstrekkelig?

 

Nå begynner dette å utkrystallisere seg. 😎

Link to post
Share on other sites

Det var lite respons på dette. Er det ikke så mange som har erfaring med slikt her på forumet?

 

Jeg skal handle i dag, så det hadde vært flott med flere innspill. Spesielt på om det er tilstrekkelig at de langsgående skottene allerede er støpt fra den ene siden.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:

Jeg ville nok støpt fra andre siden også. Kanskje ikke så mange lag, men noen remser på den siden også vil gi en helt annen styrke. 

 

Dersom jeg klarer å renskjære uten å risikere å kommer bort i skroget skal jeg forsøke dette. Dette blir kun gjort denne ene gangen, så blir alt lukket med selvlensende dørk. :)

 

Takk for dette tipset også, Komodo!

 

Håper folk vil finne tråden interessant etterhvert og kanskje komme med noen kommentarer og innspill. Eventuelt får jeg bare avslutte den om interessen ikke er der. Det gjør ikke noe. :)

JRO

Link to post
Share on other sites

JRO skrev 2 minutter siden:

Dersom jeg klarer å renskjære uten å risikere å kommer bort i skroget skal jeg forsøke dette. Dette blir kun gjort denne ene gangen, så blir alt lukket med selvlensende dørk. :)

 

Takk for dette tipset også, Komodo!

Bare hyggelig :thumbsup:

 

JRO skrev 2 minutter siden:

Håper folk vil finne tråden interessant etterhvert og kanskje komme med noen kommentarer og innspill. Eventuelt får jeg bare avslutte den om interessen ikke er der. Det gjør ikke noe. :)

Du må ikke være for utolmodig da, la folk få tid til å oppdage tråden før du gir deg. Fortsett med å oppdatere på hva du gjør med gode bilder og beskrivelser, så kommer det nok flere tilbakemeldinger etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Du må ikke være for utolmodig da, la folk få tid til å oppdage tråden før du gir deg. Fortsett med å oppdatere på hva du gjør med gode bilder og beskrivelser, så kommer det nok flere tilbakemeldinger etterhvert :smiley:

 

Man blir jo litt utålmodig av og til ;)

 

SøndreSvaberg skrev for 13 timer siden:

Dette ser bra ut!

Pøs på med bilder og forklaringer på hvorfor du gjør som du gjør = spennende tråd! Lykke til med 2 lange uker i båten! 

 

Skal gjøre så godt jeg kan. Mange takk :)

Link to post
Share on other sites

Tenkte det var på tide med en oppdatering av prosjektet. Her står båten utenfor garasjen og er i all hovedsak ferdig slipt og klar til plasting.

Det var 5 timer sliping i ett med 40-skive på vinkelsliperen. :giggle:

 

IMG_5516.jpg.f2c6a501b11fe4953e8683aa8a216db5.jpg

 

Slik så skrogbunnen ut før jeg begynte å slipe.

IMG_5510.jpg.542775b8ad3904ba449bb5c9c1d22b6e.jpg

 

 

Gammalt ræl, som de sier der syd.

IMG_5509.jpg.c4013675a7701c21af7cc565e126d0c0.jpg

 

Det var veldig greit å fjerne skroggjennomføringene. Skroget er ca. 10 mm tykt i bunn, om ikke litt mer. Skutesidene ca. 8.

IMG_5511.jpg.62b3780ee0966e650f3b6d0afb76dda4.jpg

 

IMG_5512.jpg.8a819fbd52e7489ca76c0e3ba4a0b3a4.jpg

 

IMG_5513.jpg.c0f1299ac7f6340ec4eea9f4d0e473e2.jpg

 

Her anser jeg meg som ferdig slipt for å plaste igjen skroggjennomføringene. Har slipt ned til en kon, så godt det lar seg gjøre.

IMG_5517.jpg.97842071dac42469df8aca98aca25dbe.jpg

 

IMG_5522.jpg.cce35bcb343bdca99199f0073407fd61.jpg

 

Her ble en skroggjennomføring til å inkludere en langsgående sprekk under den ene profilen i skroget.

IMG_5518.jpg.9009dddddf2dcb3259b62de119741e79.jpg

 

Disse skrapene prøver jeg å sparkle med epoxysparkel.

IMG_5519.jpg.fef35833235a996d49ae99cd8bf89732.jpg

 

Den mest kompliserte skaden å reparere blir antakeligvis rekka på babord side.

IMG_5521.jpg.378874a93746ea3fbb2d33b22f11e140.jpg

 

Skrogbunnen er ferdig slipt og inspisert. Ingen sprekker, unntatt over en tidligere reparert skade forut. Det ser greit ut å lukke fra innsiden. Skal legge noen lag glassfiber langs midten, mellom skottene og bunnen, og mellom akterspeilet og bunnen.

IMG_5520.jpg.39df907b23187af15856050da5ba56e8.jpg

 

Kommer ikke til å plaste rundt alle profiler og krinkelkroker. Hensikten er kun å forsterke. Det er også helplastet på andre siden.

IMG_5523.jpg.fb6a2d181130cfca05825b403d03f911.jpg

 

Skrogbunnen ser som nevnt hel og fin ut.

IMG_5524.jpg.e53dd24299a58742042227e1c8e8f33c.jpg

 

Her skal jeg legge glassfiber fra så langt opp som jeg har slipt på akterspeilet, og ned utover skrogbunnen for å forsterke mtp. kreftene fra motoren. Beholder drenshullet som sees i midten der, og lar det være noe åpning mellom ytre akterspeil og denne indre nystøpingen, slik at evt. vann får utløp. Monterer en lensepumpe med kvikksølvbryter i området her.

IMG_5525.jpg.cf9a292749e3f162b27a5ed8a683f092.jpg

 

Det er trangt om plassen i garasjen. Men det er kokvarmt med 22 grader. Ikke alle er så heldige å kunne ta båten inn. Båten har stått en uke i 27 grader og tørket før jeg tok den ut i dag og slipte den ned.

IMG_5526.jpg.580a9b89dff5f50f38918423a51ed8e2.jpg

 

IMG_5527.jpg.632cec918fb3162bdebcc60c22f2f3c3.jpg

 

Dett var dett for denne gang!

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Se der ja, dette begynner jo å se bra ut! Legger inn noen kommentarer under:

 

JRO skrev for 2 timer siden:

Slik så skrogbunnen ut før jeg begynte å slipe.

IMG_5510.jpg.542775b8ad3904ba449bb5c9c1d22b6e.jpg

Mulig det er bare meg, men jeg synes dette ser veldig slurvete ut. Det ser jo ikke ut som om de har rullet ut glassfiberen i det hele tatt. 

 

JRO skrev for 2 timer siden:

Her anser jeg meg som ferdig slipt for å plaste igjen skroggjennomføringene. Har slipt ned til en kon, så godt det lar seg gjøre.

IMG_5517.jpg.97842071dac42469df8aca98aca25dbe.jpg

Dette blir bra! Når du sliper et så stort område rundt hullet konisk får du god heft for støpen :thumbsup: Hjalp @VegJoh med å støpe igjen etter en skroggjennomføring her om dagen, da gjorde vi det på samme måten. Slipte ca. 10cm ut fra hullet rundt hele, og la på 5 lag matte på innsiden.

 

JRO skrev for 2 timer siden:

Disse skrapene prøver jeg å sparkle med epoxysparkel.

IMG_5519.jpg.fef35833235a996d49ae99cd8bf89732.jpg

Epoxysparkel er gode greier. Men personlig bruker jeg gjerne gelcoatsparkel over vannlinja. 

 

JRO skrev for 2 timer siden:

Den mest kompliserte skaden å reparere blir antakeligvis rekka på babord side.

IMG_5521.jpg.378874a93746ea3fbb2d33b22f11e140.jpg

Denne ordner du lett. Jeg fikk en tilsvarende skade på Dracoen da den skulle snus opp-ned i teltet da jeg holdt på. Bare sørg for at kantene flukter og at skroget er rett før du begynner. Så legger du ett lag på den ene siden først, da kan du bygge opp alt på den andre siden vått-i-vått. Så sliper du og bygger opp til ønsket tykkelse på den første siden til slutt. 

 

Lykke til videre, og fortsett å holde oss oppdatert :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Komodo skrev for 22 timer siden:

Se der ja, dette begynner jo å se bra ut! Legger inn noen kommentarer under:

 

Mulig det er bare meg, men jeg synes dette ser veldig slurvete ut. Det ser jo ikke ut som om de har rullet ut glassfiberen i det hele tatt. Dette er der dette røret har vært innstøpt. Usikker på hva som har vært gjort her...

 

Dette blir bra! Når du sliper et så stort område rundt hullet konisk får du god heft for støpen :thumbsup: Hjalp @VegJoh med å støpe igjen etter en skroggjennomføring her om dagen, da gjorde vi det på samme måten. Slipte ca. 10cm ut fra hullet rundt hele, og la på 5 lag matte på innsiden. Jeg antar det blir samme prinsipp som med rekka; 1 lag på ene siden, bygge opp på andre siden, og bygge opp til ønsket nivå på den første siden til slutt.

 

Epoxysparkel er gode greier. Men personlig bruker jeg gjerne gelcoatsparkel over vannlinja. Kan jeg bruke epoxysparkel hvis jeg har tenkt å lakkere båten senere uansett? Tenkte ikke på å kjøpe gelcoatsparkel...

 

Denne ordner du lett. Jeg fikk en tilsvarende skade på Dracoen da den skulle snus opp-ned i teltet da jeg holdt på. Bare sørg for at kantene flukter og at skroget er rett før du begynner. Så legger du ett lag på den ene siden først, da kan du bygge opp alt på den andre siden vått-i-vått. Så sliper du og bygger opp til ønsket tykkelse på den første siden til slutt. Det var ganske enkelt å rette opp og skvære av skroget. Det blir i alle fall rett nok. :) 

 

Lykke til videre, og fortsett å holde oss oppdatert :flag_bp:

 

Fikk ikke til å sitere inkludert bildene. Men det er kanskje like ryddig. ;)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dagen i dag har også gitt resultater. 

Har fått lagt mesteparten av forsterkningen over kjølen i skrogbunnen. 5 lag 300 gr. Området måler 4,30 og jeg har fått dekket de 3 første metrene. Resten tar jeg sammen med akterspeilet. Måtte ha en pause etter såpass mye tid i polyestertåka (bruker vernemaske ja). ;)

Jeg fikk også lagt ett lag i alle hull og sprekker som skal tettes. Noe fra utsiden og noe fra innsiden. Alt etter som hvordan det blir enklest å jobbe med å legge flere lag i neste omgang.

 

Spm.:

1. Har det noe å si om det er helt ferdig herdet før man legger neste omgang, når man ikke jobber vått-i-vått?
2. Er det rett metode å sause duken til den blir helt gjennomtrukken/"vasstrukken". 

 

Først la jeg et par lag med glassfiber over en sprekk i skrogbunnen over en gammel skade som er reparert fra utsiden. Fylte sprekken med polyester og dyttet ned litt flassfiber først, og la så 2 lag duk.

IMG_E5531.jpg.340de26f3ed95a17b6cb70d7855f2588.jpg

 

Siden fortsatte jeg med 5 lag duk på de første 3 metrene av skrogbunnen. Jeg ruller duken med en aluminiumsrulle etter hvert lag. Det ser ut til å funke bra.

IMG_E5534.jpg.3187c3a94610269bfa00a2976becf12b.jpg

 

Her hadde innerlineren sprukket pga. skaden på rekka på babord side. Båten tippet i opplag på et tidspunkt. Jeg la inn noen biter glassfiber med polyester mellom lagene som var sprukket fra hverandre. På forhånd hadde jeg boret klart for å sette skruer for å klemme dette sammen mens det herder. Så la jeg biter med duk mellom skruene og fylte det meste av fuger og sprekker før jeg la enda mer duk over det hele. Skal legge mer duk i neste omgang.

IMG_E5535.jpg.91fb430e5cf48b0ca1f91ad64c226136.jpg

 

Her er skaden på babord rekke. Jeg la duk på innsiden, fordi jeg antok det ville bli enklest å fylle dette og jobbe med det fra utsiden. Den ytre lekten hadde en naturlig bue i seg som passet perfekt med kurven i rekka.

IMG_E5537.jpg.253f8859668e4ee6bf35ead1730a1b9a.jpg

 

Skaden på babord rekke. Her ser man også duken jeg har lagt oppunder rekka fra innsiden. Det gikk helt fint. Bare å dytte på med malerkosten til duken begynner å "smelte", så limer den seg så fint så fint.

IMG_E5536.jpg.e2c24f28a24ccc166afefb997333d919.jpg

 

 

En stk. skroggjennomføring på styrbord side støpt igjen med ett lag duk fra utsiden. Man kan se tusjstreken fra jeg klippet duken.. Støper det vått-i-vått med sikkert 5 lag fra innsiden.

IMG_E5538.jpg.b8ae4f4468fd704f4a2e6a08e3477418.jpg

 

Sprekken på styrbord akter har jeg lagt igjen med ett lag fra utsiden. Klippet til en duk på ca. 10 cm bredde og matet den inn i profilen. Støper resten fra innsiden. Eventuelt litt mer på utsiden til slutt.

IMG_E5539.jpg.2175236904132e62114d88455489d50f.jpg

 

Styrbord rekke forut. Her valgte jeg å lukke sprekkene fra innsiden. Egentlig mest fordi jeg hadde slipt en utvendig kon, samtidig som innsiden var helt plan. Derfor blir det enklest å bygge opp ute med formklipte dukstykker først, større og større, før jeg dekker sprekkene med hel duk til sist.

IMG_E5540.jpg.a82686ed8710df4c72edb22947ddf455.jpg

 

Det var alt for i dag. Dette var enklere å arbeide med enn jeg hadde antatt. Det er godt mulig jeg gjør mange nybegynnerfeil, men jeg synes ikke det (i min uvitenhet) er skremmende vanskelig. Så det er bare å prøve hvis man har behov selv. :thumbsup:

 

Har begynt å tenke på navn til skuta. Tror faktisk jeg har bestemt meg, også. :giggle:

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble gjort en del i dag også. Det tar tid å legge glassfiber nede i bunnen. Det er jo noen kvadratmeter til sammen. Fullførte akterspeilet med 8 lag og resten av skrogbunnen med 5 lag. Til slutt begynte jeg på forsterkingen mellom de langsgående skottene og skroget.

 

I akterspeilet lot jeg det være en åpning rundt dreneringen. Akterspeilet er dobbelt med mellomrom mellom skrog og innerliner.  Med åpningen der vil vann som evt. trenger inn her eller der kommer ut et sted og enten pumpes ut av lensepumpen, eller komme ut av dreneringen.

77F84472-2FCE-4C04-A367-0E4DED72D285.jpeg.93cdde9ea1fb8ebdbe630ae7d7e043a8.jpeg
 

Vanskelig å se, men med det som var igjen i litermålet la jeg opp den første strimmelen med duk mellom de langsgående skottene og skroget.

0BC8EC6D-D7FC-438A-9B0B-8AC12FEF8DAE.jpeg.d1068e53118b82e68fd3768748d6886c.jpeg


Det var alt for i dag. Som man ser i forrige innlegg lurer jeg på et par ting. Det hadde vært flott hvis noen som har peiling har noen tips på dette. :)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

JRO skrev for 21 timer siden:

1. Har det noe å si om det er helt ferdig herdet før man legger neste omgang, når man ikke jobber vått-i-vått?
2. Er det rett metode å sause duken til den blir helt gjennomtrukken/"vasstrukken". 

 

1. Du kan fortsette å laminere før forrige lag er helt utherdet, men du bør vente til temperaturen har falt. Så drar du over med K40 papir for hånd før du fortsetter å støpe. Hvis du fortsetter å støpe mens herdeprosessen ennå avgir varme får du fort problemer. 

2. Ja, men du skal ikke bruke for mye polyester. Grovt regnet kan du beregne en kg glassfiber og to kg polyester. Bruker du for mye polyester får du et svakere laminat. Bruker du roving kan du regne omtrent 1:1. Da får du vesentlig høyere glassprosent, og et sterkere og letter produkt. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...