Jump to content

Quick ESC 163 ladeseparator - kan ladestrømmen styres?


TideRace

Recommended Posts

Jeg har en Quick ESC 163 ladeseparator ombord. Denne styrer ladestrømmen fra dynamo til startbatteri, batteri i baugen til  baugpropell/baugvinsj og forbruksbanken. 

Vi er nå ute en uke og siden gjestehavnene er coronastengt, går det en del strøm til oppvarming om kvelden. Lader derfor litt med motor underveis, men ser ofte at ladestrømmen blir styrt til startbatteri og batteriet i baugen, mens jeg kun ønsker skikkelig påfyll på forbruksbanken. Har Victron bmv-712, så kan enkelt se til hvilket batteri ladestrømmen går. Er det noen måte å styre eller prioritere ladeutgangene på ladeseparatoren?

 

 

 

20200427_172059.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik i forrige båt. Styrte til start og forbruk. Den tåler vel mange flere Ampere enn det dynamoen din klarer å levere og gir omtrent ikke noe spenningstap i bruk.

 

Ville vel trodd da at forbruksbanken din er av en type batteri som ikke så lett tar til seg lading som de to andre bankene dine. Så da spørs det hva dynamoen din faktisk klarer å gi av strøm. Hvis den klarer å gi mer enn de 3 bankene dine klarer å ta imot vil det vel ikke være så enkelt å styre strømmen.

 

Men hvis dynamoen gir mindre enn bankene klarer å ta imot er selve dynamoen begrensningen. Da ville typisk vært om du prøver å ta av kabelen til feks banken din foran og se om det gir utslag av betydning for lading av forbruksbanken. Gjør det det kan du selvsagt sette inn en bryter på denne for enklere styring. Da må du selvsagt huske å slå av og på da....

 

Det er sikkert noen andre som kan ha tips om andre, elektroniske løsninger....

Link to post
Share on other sites

Dynamo er "standard VP" på 115A som sitter på en Volvo Penta D2-40. 

Startbatteri er 105A, det samme er batteriet i baugen, og forbruksbank er på 375A. Tilsammen 595A. Alt er bly/syre.

Når forbruksbanken er tappet ned med ca 80-100A og motoren startes, ligger lading på ca 50-60A som i løpet av 10 minutter går ned til ca 30A. Deretter kuttes ladingen til forbruksbanken. I følge manualen er ladeprioriteringen spenningsstyrt , altså forstår jeg det slik at det er den batteribanken med lavest spenning blir prioritert. Dette oppsettet er vel standard i mange Bavaria seilbåter. Andre som har erfaringer med dette?

Link to post
Share on other sites

Selve ladeskillet ‘styrer’ vel ikke noe selv om reklamen sier det, men strømmen flyter lettest til der det er lavest spenning. Er dette forbruksbank så skal mest strøm gå dit. Jeg monterte faktisk et ladeskille av akkurat denne typen i en båt. Dette sviktet etter relativt kort tid. Fikk nytt tilsendt kostsnadsfritt fra Seatronic og returnertedet gamle, men ble en del feilsøking før jeg fant ut at det var selve ladeskillet som sviktet.

 

Clouet er å måle spenning mellom inngang og de respektive utgangene på ladeskillet mens dynamo lader, og når du evt ser at forbruksbanken ikke får lading lenger. Det skal aldri være mer enn ca 0.1-0.2V spenningsfall over dette ladeskillet. Leser du flere Volt er det kaputt, og du har en sannsynlig årsak til problemet ditt.

 

Tror ikke du bør kople fra noen av utgangene mens motor går - mener det sto advarsel mot dette i manual ift skade på elektronikken.

Link to post
Share on other sites

Hvordan artet feilen seg på det du byttet ut, Fantino? Jeg ser ikke bort fra at det er feil med boksen, men får ikke målt dette skikkelig før jeg kommer hjem igjen.

Er det spenningsforskjellen mellom inn- og ut (på den den banken som lades), eller er det at spenning inn er betydelig høyere enn hver av de tre utgangene du mener? 

Link to post
Share on other sites

Det var ganske uoversiktlig da spenninger varierte veldig, og jeg var nok litt forutinntatt og tvilte på at selve ladeskillet skulle ta kvelden så kjapt. Var antakelig ‘mandagsvare’ for erstatningen funket i årevis uten problemer.

 

Men da jeg kom på å bare måle direkte over selve ladeskillet så var det åpenbart at det var gåent. Det lå mange Volt og fluktuerte der. Skal som sagt ikke kunne være mer enn et par tiendedels Volt da dette er selve fortrinnet til de FET-baserte ladeskillene. Du trenger bare et multimeter og så måler du mellom ‘in’ bolten og de respektive ‘out’ boltene.

 

Så vidt jeg kan se fra bildet er det også koplet opp riktig. IG er ikke brukt og den trenger du heller ikke på denne dynamoen etter min erfaring. Jord er tilkoplet. Den er viktig, men hadde den ikke vært tilkoplet hadde du neppe fått noen lading i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Feilen er funnet. Løs mutter på ladekabelen bak på dynamo.... og resten av seilferien er reddet.  Nå lader både forbruk, start- og baugbatteri som en drøm. Problemet er av og til å se etter de enkle og opplagte løsningene først 🙂

 

Takker uansett for nyttige innspill, @Fantino og @Gabi, nå vet jeg mer om hvordan dette ladeskillet fungerer.

Link to post
Share on other sites

Hehe... ja, jeg så vel for meg både ny ladeseparator og kanskje dynamo, så en god turn med 12mm-nøkkelen var en nesten en flau løsning når jeg først hadde lagt ut problemet her.

Det som narret meg var at jeg så det ikke ladet på forbruk (A), men at spenningen var betydelig høyere på start- og baugbatteriet. Jeg antok derfor at disse ble ladet. Som kjent viser Victron 712 spenning på start, men ikke A. Siden forbruk kun fikk strøm av og til, var det derfor lett å skylde på ladeseparatoren.

Det beste er at vi nå kan fortsette ferien, vi er omtrent alene på sjøen og med nydelige dager i fin vind 🌞!

Link to post
Share on other sites

Så bra! TS ble antakelig like glad som meg for noen dager siden da jeg var i båten for å fikse ankervinsj som hadde dødd dagen før. Og plutselig fant jeg hovedsikringen til den godt gjemt under køya. Som ‘noen’ nok hadde vært borti ifm fikling med kabeltrekking.. Nesten antiklimaks for jeg hadde lest meg opp på koplingsskjema og funnet frem tangamperemeteret og greier 😂

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 43 minutter siden:

...Og plutselig fant jeg hovedsikringen ...

Godt å høre at vi er flere som får kortslutninger i mellom .. 😂 ..

Vi er som nevnt underveis, og med kveldstemperaturer ned mot 4 grader og 2 om morgenen, er det greit med litt strøm til Webasto'en. Manglende lading tok derfor litt i overkant mye av tankevirksomheten i går kveld.

 

@Havelle

Siden du fremdeles venter på varme-installatøren din er det jo lov å nevne at vi nå har en Webasto 5500 AirTop Evo ombord. Den varmer utrolig godt i hele båten også på denne årstiden. Nå går den stort sett kun på termostatstyrt "Eco"-funksjon (ca 22-23 grader inne). Stillegående og trekker kun ca 1,5 -2,5A på "Eco". Vi er utrolig fornøyd med denne.

Fint ute i april også:

20200417_212056.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...