Jump to content

Så var det min tur med brukket bolt som vel må bores ut.


Lars H.

Recommended Posts

Du kan jo stikke innom La-Sa, de har en del slike bolter. Jeg har kjøpt for å bruke på Hulda. Kjørner på en så liten skrue kan være problematisk. Har gjort det flere ganger tidligere. Forboring og banke ned en ny torxbit er også en grei måte. Bare sjokket i gjengene når torxen blir banket ned kan være tilstrekkelig for at biten løsner.

 

Ellers, til glede for Dieselfan,  har ikke det minste greie på stål eller maskinering, jeg er fullstendig i tåka. Jeg er meget takknemlig for at Dieselfan spanderer så mye spalteplass for å forklare hvordan eggverktøy funker. Eller ikke. 

Link to post
Lars H. skrev 23 minutter siden:

Slik det ser ut nå, kan jeg jo bruke Boltex som jeg nå kan få til å sive ned mellom boltresten og gods.

 

Lars - Dersom du kjenner noen som driver med NDT (ikke destruktiv tilstandskontroll) så bruker de et ekstremt penetrerende stoff som kalles "okseblod" til å påføre områder som skal sprekksøkes for overflatesprekker/defekter. Får du litt av dette så kan du prøve det... virker ikke det tror jeg du kan glemme det meste av kjemikalier.

Ikke få det på hud eller klær om du velger å prøve det :thumbsup:

https://norsksveis.no/download/40/

 

Bycotest.JPG.100f37cf314422e1137ae3a6428d8b1a.JPG

Link to post

Nei, jeg kjenner ikke noen som driver med "NDT (ikke destruktiv tilstandskontroll)", har faktisk aldri hørt om noe slikt. Jeg er elektronikkingeniør. Boltex er til nå det beste penetrerende jeg har i verktøykassen. Så langt tror jeg nok at jeg kommer til å gå for å bore ut bolten. Alt etter hvor bra det blir, så blir det å friske opp gjenger, større dimensjon, gjennomgående bolt, helicoil eller . . . . 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Husk lavt turtall og stort trykk på boret. Det er ikke lurt å starte med for lite bor, da det lett kan brekke, og da har du et problem til . .

Jeg ville startet med minst 4 mm. Selv har jeg boret mye med bor fra BT, både i brukne bolter og rustfritt stål.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Lars H. skrev 5 minutter siden:

Boltex er til nå det beste penetrerende jeg har i verktøykassen.


Boltex er faktisk et helt utrolig middel. Har prøvd det på noen bolter som jeg visste ville bli problematisk, og det utrolig hvor godt dette middelet penetrerer og løser opp. Presenterte det også for et verksted som jobber med marine, og de har også lagt sin elsk på det. 

Link to post

Slike situasjoner er alltid kjedelige. Metoden til @Komodo er herved notert, takk for tips.

Boltex står også på listen her nå ?

 

Vil gjerne bare kommentere at jeg for tre dager siden satt med samme problem selv;

dro hodet av en bolt på vannscooteren. Prøvde kulde, varme, skrueutdrager fra BT og borring. 
Kvalitet på slikt verktøy hos BT har jeg  brent meg på før...allikevel forsøkte jeg.

Note to self:

1. Ikke kjøp stålbor hos BT. Hver eneste gang det er behov for litt kvalitet og hardt nok stål;

Würth f.eks har bor.

2. Lærte at enten bolter er låst med loctite eller kan være korroderte etc; elektrisk slagskrutrekker!  Fantastisk verktøy jeg ikke visste om, men herved investert for at dette ikke vil skje igjen...? Resterende bolter løsnet som en lek. De var låst med gul/grønn loctite som egentlig løsner ved varme over 250grader tror jeg. Ante ikke det før jeg begynte på jobben. Trekkeren bare løste jobben på sekunder...

3. Ikke kjøp skrueutdragersett fra BT heller...varighet ble 40sek. Kastet hele settet!

   
BT har jo produkter som er veldig brukbart, men hver eneste gang det «kniper» litt er kvaliteten altfor dårlig. @dieselfan Godt mulig jeg har vært dum og ødelagt bor ved å kjøre derfor varme fra BT, men bor jeg kjøpte hos Würth løste jobben hver gang. Notert at man bør bruke kjøling/olje ved boring, jeg har slurvet med det.
 

Håper du får løsnet den @Lars H. ?

 

 

Link to post
Lars H. skrev for 15 timer siden:

Ellers begynner vel dette å bli vel personlig, men jeg har ikke noen egen blogg. Kanskje dette kan være nyttig for andre? Som medlem på forumet helt fra starten er det nok mange som følger med. Dette er krevende, så arrester meg om jeg skriver noe "tull".

For all del, hold deg her på Forumet Lars! Har med glede fulgt deg her i mange år, og finner dine innlegg både aktuelle, informative og ikke minst: basert på mye erfaring og kunnskap. Sammen med flere av de "gamle gutta" her inne gjør du Forumet til et drømmested sted for oss båtfolk. 

Link to post
Guest Balder..
Lars H. skrev On 30.4.2020 at 0.01:

Takk for mange gode råd. Heldigvis er bruddet helt "plant", så å klare å bore i senter etter et merke med kjørner burde gå greit, selv håndholdt. Men først skal jeg forsøke med Kommodo-metoden med merke i kanten og slag. De borene jeg har er blant de beste BT har og er ubrukt, så jeg satser på de om det blir å bore. I og med at dette blir håndholdt, forsøker jeg med flere diametre opp mot 6,8mm. For å rense gjengene (dersom jeg ikke ødelegger de helt) har jeg denne gjengetappen. Burde jeg få tak i en spissere?

 

dreiebit_8mm.jpg.5a56e901fe33c8667d23e721d0d65b5d.jpg

 

Dersom jeg ødelegger gjengene, tror jeg jeg kan gjenge opp med 10mm. det er god plass til et standard 6-kant hode.

 

deksel_ovenfra.jpg.4a190c8f01465f6a9888fe7abbaa263c.jpg

 

 

Uten å være helt sikker, tror jeg faktisk også at hullet er gjennomgående slik at det er mulig å slippe å gjenge og heller sette en mutter på baksiden. Men det ser jeg ikke sikkert før boltbiten (skruebiten Kommodo!) er ute.

 

 

Ja det er spissere rensetapp å få som vil gjøre det mye enklere når du har borret så nær gjenger som du kommer.

Det er egentlig ikke noe vitenskap i det å ta ut en bolt, det handler rett å slett bare om tålmod, ikke bruke for mye "rå kraft" og å la verktøyet gjøre jobben.

 

Link to post

Jeg tror heller ikke du vil få nok "arm" ved å bruke kjørner i ytterdiameteren av denne bolten. Egner seg best mot større bolt eller mutter eller bolt med sekskanthode. Ville gått for kjørnetmerke i senter og borre med gradvis større bor opp til gjengeborstørrelse for M8. 

Link to post

Hold nå opp med alt skrytet av meg, jeg gjør bare så godt jeg kan.

 

Siste nytt om å bore ut boltresten:

 

Jeg tok en tur ut i boden, spente opp den delen av bolten jeg hadde fått ut og satte igang med å bore med et "godt" standard-metall bor. Men 3,5mm boret tok omtrent ikke, og så mye bedre med et 6mm bor ble det ikke heller, selv med olje. Det ble liksom bare en grop i enden av bolten. Bolten må tydeligvis være av ypperste Yanmar-kvalitet. At BT borene fra et sett på 10 forskjellige dimensjoner til 2 - 300 kroner skulle være bedre, er vel tvilsomt.

 

Dermed ble det å studere katalogen til Würth. Jeg har kundekonto hos dem, så da blir det vel å kjøpe inn et par bor hos dem. Dette er hva jeg kan se forstå må være noe av det beste de har. Prisen er jo ikke så ille for kunde heller. Men jeg må opp i 4,2mm (kr.52,80) for det minste. Mindre dimensjoner selges kun i pakninger på 10stk.

 

Så hva sier metallurg og verksted spesialistene? Det skal klare stål med hardhet på 1400N/mm².

 

Er det bare å legge inn en bestilling og hente i nærmeste butikk (Gjelleråsen) som det ser ut til har dette på lager?

 

Lars H.

 

HSS-E-bor.jpg.4b5a08078169421e9286677baf086b14.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 7 minutter siden:

Jeg tok en tur ut i boden, spente opp den delen av bolten jeg hadde fått ut og satte igang med å bore med et "godt" standard-metall bor. Men 3,5mm boret tok omtrent ikke, og så mye bedre med et 6mm bor ble det ikke heller, selv med olje. Det ble liksom bare en grop i enden av bolten. Bolten må tydeligvis være av ypperste Yanmar-kvalitet. At BT borene fra et sett på 10 forskjellige dimensjoner til 2 - 300 kroner skulle være bedre, er vel tvilsomt.

Det er nok ikke Yanmar-skruen som er spesielt hard, det er nok heller dine bor som er litt sløve. Det skal ikke voldsomt mye til for å bore et hull i en vanlig stålskrue. Du hadde nok klart deg helt greit med bor fra BT også. Det viktigste er at du har riktig skjærehastighet, mating, og gjerne bruker litt skjæreolje. Men til en så liten jobb som dette her så går det helt greit tørt også. Vi snakker jo ikke om masseproduksjon med timesvis av boring.

 

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Så hva sier metallurg og verksted spesialistene? Det skal klare stål med hardhet på 1400N/mm².

Würt boret er helt sikkert bra, men det første metallurgen vil si er vel at hardhet ikke måles i N/mm2 :wink:

 

Link to post

Hardhet har jeg ikke greie på, refererte kun til det Würth skriver. Riktig skjærehastighet? Med håndholdt drill blir nok det og mating på "gefühlen". Skjæreolje, piske sammen litt vann og olje?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fantastisk fin tråd.

Og Lars, det er mange her som følger med og bryr seg. Og forumet hadde ikke vært det samme uten deg.

Så skrytet skal du bare ta til deg. Og fortsett som før og vær her sammen med oss.

 

Bare det å ha og vedlikeholde samme båten i så mange år og dele med oss av både turer og alt som skjer er kjempefint.

Men du deler jo av kunnskap og erfaring ellers også.

På mange måter et forbilde for oss andre her :thumbsup:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

På ein "kritisk" jobb som ikkje har retrettmulighet velger eg aldri bor frå biltema eller andre billigmerker. Det er enorm forskjell.   Eg har nokon hundre hull og knekte boltar på merittlista både privat og som mekaniker. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Har du sett på eggen til borene, de kan ha blitt rundet ytterst. 

Hvis du har en benksliper er det ikke noen hekse kunst å få slipt borene bra igjen. 

Litt øving og du har garantert ett bor som duger til den lille jobben.(Finn en annen metall bit å test boret på..)

Veldig greit å kunne slipe bor mtp at de kan knekke og generelt blir sløve etter mye/feil bruk.

 

Som nevnt tidligere er det ikke nødvendig med olje på så lite boring, men skader heller ingenting. 

Crc el. er grei skjære olje til slikt.

 

Dette er slik man gjør når mann må bruke det mann har for hånd, og ikke ønsker å vente til butikken åpner. 

 

Det første/minste boret(2-3,5mm) bør ha tilstrekkelig/ganske høy hastighet(pass på så det ikke brekker), så bruker du lavere hastighet på de neste.

 

Dette er mitt tips, og jeg er vant til å skru på gammalt "drit"

 

 

 

 

 

 

Redigert av Ubaat (see edit history)
Link to post

Nå fant jeg faktisk bor-settet fra Biltema som jeg trodde lå i båten. Spissene på borene så ganske bra ut, så da ble det ny testing.

Jeg håper inderlig de borene jeg har bestilt hos Würth er bedre.

Men å få til dette, skal jeg trene litt/mye her hjemme. Selv med et godt sentrert kjørnermerket, sklei borene fort ut. Men jeg har heldigvis flere bolter liggende i samme dimensjon fra da jeg byttet eksosbend som jeg kan testbore i. I båten får jeg jo kun en sjanse, og jeg skal jo bore ganske dypt hull. Jeg mener at boltstubben er ca. 10mm lang!

 

Her BT bor-settet.

 

borsett_bt.jpg.ec1dc063d549f508ae249c4774498a12.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dette høres for meg ut som en typisk feil: boring med for høyt turtall. Da skjærer ikke boret, og det sløves uansett borkvalitet. Du må bore med så lavt turtall som mulig og stort trykk på boret. Du må ha bormaskin med variabelt turtall. Du har riktig turtall og trykk når det kommer lange spon.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg kan også underskrive på det med hastighet ved boring. Den største feilen de fleste gjør ved boring med drill, er altfor høyt turtall og for lite press på boret. Du kan ikke gjøre så mye feil ved for lav hastighet, men motsatt derimot .... et sekund med høy hastighet på et bor av dårlig eller middels kvalitet, så kan du bare gi opp. Men som Ubaat skrev, så kan dette fikses ved å slipe boret igjen. Dette krever nok litt trening, men ved å se nøye på et nytt bor bør du nok kunne finne ut om du har slipt det riktig eller ikke (om du har slipemaskin).

Ellers har jeg også forsøkt noen billigbor fra BT, og de verste har rett og slett blitt bøyd, og kan lett bøyes tilbake igjen. Slike bor kan du bare glemme til en sånn jobb. Stålet i boret er rett og slett ikke hardt nok til å kunne skjære.

Link to post

Så langt har jeg kun testet med en Bosch batteridril, selvfølgelig på laveste hastighet. Skal også prøve med en AEG og en Bosch 230V maskin, men de er tunge og uhånterlige. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Stå på!  Selv driver jeg å borer ut messing-gjennomføringer, må si det var enorm forskjell på hullsagene fra BT og de oransje de har på Jula (billige de og)

 

Så tipper dette går seg til med skikkelige bor! Ellers har jeg med hell slipt hakk i en bolt med dremel og diamantskive og skrudd den ut med skrutrekker

Baltic-pappa

Link to post

Har brukt de borene Biltema selger i «løsvekt» til å bore ut noen skruer, har også brukt disse til å bore hull i syrefast 3mm plater senest forrige uke. Disse borene er gullfargede på den «gjengede» delen og har fungert greit nok de altså. De tynne borene bøyer seg litt for lett, og da skal det ikke mye til før de knekker. Blir langt fortere sløve enn proffere bor etter min erfaring, men sliper man dem opp kan man jo få dem til å vare en stund. Kvantitet framfor kvalitet, men en ærlig sak sånn sett.
 

Synes det er lettest å kontrollere stålboring med batteridrill med tanke på turtall og moment. Når man bruker skjæreolje, bruker passe turtall og press og får til disse lange skrudde sponene er man langt på riktig vei.

 

Når det gjelder bor; fant noen bor beregnet for syrefast i en stålreturcontainer (tilknyttet et verksted i oljebransjen). Mindre stigning og mindre skjærevinkel. Disse borene er virkelig noe annet, med dem kan man skrive under på at godt verktøy er halve jobben. Borer syrefast som smør i forhold til BT sine, men så får man også et komplett borsett hos BT for prisen av et bor, så da får man gjerne heller prioritere?

 

E4A5F2F8-D5C6-484A-A652-6E2A0789CE91.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Disse borene er virkelig noe annet, med dem kan man skrive under på at godt verktøy er halve jobben. Borer syrefast som smør i forhold til BT sine, men så får man også et komplett borsett hos BT for prisen av et bor, så da får man gjerne heller prioritere

Helt riktig, når det bores mange hull og timekostnaden er 4 sifret så betyr prisen på verktøyet absolutt ingenting. Men her er det snakk om det går eller ikke går, og da kjøper man et bor som er godt nok. Det dyre boret tåler heller ikke så fryktelig høy hastighet, men holder til gjengjeld lenge. Og er det først blitt utslitt så er det ikke bedre enn det billige. Snakker av mange års erfaring i verkstedindustrien.

Link to post

Har du prøvd å bore ned noen mm ned med det minste boret(2mm)?

Da vil det være litt mer gods som treffer eggen på det litt større. Som vil gjøre boringen enklere.

Men jeg vil presisere at veldig små(1-3mm) bor trenger høyere hastighet enn større bor.

Små bor vil også knekke hvis du bruker makt.

Det virker som mange her gir tekst bok anvisninger for bruk av søyle maskin ang mating og fart. Men på slike problemer som knekt bolt i motorblokk ol. er det ikke alltid er mulig eller best.

Klarer du også å få risset ett kryss i bolten er det mye letter og holde sentreringen for den første boringen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...