Jump to content

Så var det min tur med brukket bolt som vel må bores ut.


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev for 18 timer siden:

Skjæreolje, piske sammen litt vann og olje?

Nei, det trenger du ikke. Til dette kan du bruke nesten hva som helst. Ei vanlig gammeldags oljekanne som du pumper med er glimrende. Eller litt motorolje, ATF-olje eller det du har for hånda på ei ketchupflaske.

 

Ubaat skrev 1 time siden:

Har du prøvd å bore ned noen mm ned med det minste boret(2mm)?

Jeg mener det er feil å anbefale en amatør å bore med 2mm bor. De knekker for et godt ord dersom man ikke mestrere å mate 100% aksielt, noe som er vanskelig når man borer med drill. Det var årsaken til at jeg anbefalte å begynne med 3mm bor i mitt innlegg. 

 

Ubaat skrev 1 time siden:

Det virker som mange her gir tekst bok anvisninger for bruk av søyle maskin ang mating og fart. Men på slike problemer som knekt bolt i motorblokk ol. er det ikke alltid er mulig eller best.

Hvis det er meg du sikter til der så er årsaken som følger: Når man skal bore så må man uansett om man bruker drill eller søyleboremaskin ha en omdreiningshastighet på boret, og man må mate. Når man har bruker drill så gjør man dette på gefylen, når man har en gulvstående radialboremaskin med lås på alle akser og automatisk mating, så stiller man inn både omdreiningene og matingen til det man ønsker. Men det er uansett greit å vite hva man skal se etter. 

 

Ubaat skrev 1 time siden:

Klarer du også å få risset ett kryss i bolten er det mye letter og holde sentreringen for den første boringen.

Har aldri hørt om noen som risser et kryss for å bore etter. Hva skal hensikten være med det framfor å slå et kjørnerslag?

 

De fleste ser ut til å ha fått med seg at man skal ha lavere turtall på et tykt bor enn et tynt, men de færreste som ikke har jobbet med dette har noe forhold til skjærehastighet. Kort fortalt kan man si at det er den pereferihastigheten som ytterkant av borets egg vil ha i forhold til arbeidsstykket. Skjærehastighet kan man regne ut etter formelen  V=3,14*d*n/1000, der V er skjærehastighet, d er diameter og n er rpm. Eller man kan ta det ut av en tabell. En tommelfingerregel kan være å legge seg på en skjærehastighet på mellom 8 og 15 m/min. ved boring for hånd. Det gir et turtall på 800-1500rpm for et 3mm bor, og 250-450rpm for et 10mm bor. I tillegg er det slik at man bør ha en høyere skjærehastighet og lavere mating på et tynt bor enn på et tykt bor. Med tykke bor, f.eks. 25mm, kjører man med høy mating som gir tykke spon. For å begrense friksjonsvarmen går man ned på turtallet. Man kan til en viss grad regulere forholdet mellom mating og turtall for å begrense varmeutviklingen, men kun innenfor visse rammer. Mater man hardt på et tynt bor vil det bare knekke. 

 

Det som skiller en amatør fra en profesjonell er bla at når amatøren borer og det ikke skjer noe, vil han ofte bare fortsette og prøve videre med ulike hastigheter og trykk i håp om å komme seg gjennom. Resultatet blir ødelagt egg på boret, og etterhvert så mye varmeutviklng at boret anløper og mister hardheten i tuppen. Boret kan da noen ganger reddes ved å slipes opp, andre ganger kan man kappe av den ytterste delen av boret som er anløpt med vinkelsliper og så slipe opp. Ytterligere andre ganger er boret helt ødelagt. Den profesjonelle vil i et slikt tilfelle stoppe opp umiddelbart og slipe opp boret eller ta et annet bor. På dette området er de vanligvis stor forskjell på den jevne mekaniker og en dreven maskinarbeider eller verktøymaker. For sistnevnte er det helt normal prosedyre å sjekke eggene på boret visuelt for hver gang man skal bore et hull, og slipe det opp dersom det er synlig eggslitasje eller skall som har gått av eggen. De aller fleste vil bare sette boret i drillen og se om det "virker". For min del sliper jeg opp alle bor ned til ca 3mm for hånd. Bor ned til ca 5mm sliper jeg også vekk tverreggen på slik at det blir spisst i tuppen og skjærer lettere. Friksjon, varmeutvikling og tiden det tar å bore ut et hull blir ikke til å sammenligne. Ved å spisse ut tverreggen kan man også lett bore opp til 25mm hull i bormaskin eller dreiebenk uten å forbore, men det er jo litt på sidelinjen her. 

 

Nå har jo som vanlig denne tråden tatt helt og mistet helt proposjoner i forhold til å bore et hull i en skrue, men det får heller være. Så når vi først er i gang legger jeg ved et nomogram for valg av turtall i forhold til diameter og skjærehastighet. Merk at tabellen for skjærehastighet lenger ned er beregnet for optimale forhold med stabile maskiner og kjølevæske under trykk, da kan vil velge helt andre verdier enn det jeg skisserte lenger opp. 

 

1720607822_Nomogramskjrehastighet01.PNG.9f7eb44ec6d8dfabf9323785e7b37c08.PNG

 

733136773_Skjredatabor01.PNG.bb0058c6c991b1c82010f2e918e03cfc.PNG

 

680491350_Feiloglsning.PNG.ca259ce1d7ccc475b190f6f3539841ed.PNG

 

 

 

Link to post

Og der hoppet jeg som amatør av. Men at periferihastigheten blir større med grovere bor og samme RPM, er elementært, selv for meg. At periferihastigheten er cirka den doble for et 6,8mm bor enn for et 3,5mm bor, er noe en kan "regne ut" i søvne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Biltema selger noen HSS bor som de beskriver som:

 

Sitat

Krysslipt spiss, og ekstra lang levetid. Med titanbelegg som danner en effektiv varmesperre og bedre skjærdata. DIN 338.

 

Krysslipt spiss, noen som forklare forskjellen på det og "vanlig" sliping? Jeg kan jo bare godta at det skal være bra, men jeg er nå litt nysgjerrig på ting som dukker opp og som er nytt for meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Mix skrev 1 minutt siden:

Har du problem med å få satt ett kjørnerslag riktig sentrert kan du forsøke å slipe det til med en liten Dremel stift før du borer.

 

Det har jeg faktisk lekt meg med ute i boden igår, ikke dumt forslag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Denne bolten får du ut.. 

Det er mange her som vil hjelpe, og det er mange veier til Roma.

Er ikke meningen å starte en krangel her.

Folk jobber bare forskjellig.

 

Til Komodo: Det med å risse inn eller lage ett kryss med tusj ved større hull gjør det mye lettere å sentrere mens mann borer nedover.

Da kan mann enkelt se om mann er ute av senter.

Det er ikke istedenfor kjørne merke, men i tillegg.

 

Redigert av Ubaat (see edit history)
Link to post

Takk for alle gode råd så langt. Enn så lenge sitter boltresten godt der den sitter, i båten 7 mil unna. Men det ble en ny tur ut i boden for å teste/lære seg litt boreteknikk. Det første jeg forsto, var at jeg måtte droppe batteridrillen. Det var ikke mulig å låse hastigheten på den. Så det ble en god gammel Bosch 230V drill som jeg kunne stille inn hastigheten helt ned til "dead slow". Den var stødig og god.

 

bosch_drill_ac.jpg.8edff60092fdb0a5dc863010bfcd8fdc.jpg

 

 

Så var det å spenne opp noen gamle bolter til å bore i. Det første jeg oppdaget da, var at det ikke var bare bare å lage et merke helt presist i center med kjørneren. Når selve jobben skal gjøres i båten, får jeg sørge for godt lys og sterke briller. Enn så lenge har jeg kun de standard BT borene, får super HSS bor hos Würth på mandag, og kjøper vel inn et par av de beste hos BT også.

 

Men med ganske så lav hastighet, litt olje og godt press, arbeidet 4mm boret seg nedover. Jeg gikk så over til et 6mm bor, satte opp hastigheten noe, og det arbeidet seg også nedover.

 

Men jeg hadde ikke truffet i center som også bildet nedenfor viser. Dermed blir det litt mer trening når jeg har fått "god-borene" imorgen før det blir tur til båten en av dagene deretter. Ønsk meg gjerne lykke til.

 

bolt_hull.jpg.13fd5b6da9735219f8287d55a2084401.jpg

 

 

 

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

Takk for alle gode råd så langt. Enn så lenge sitter boltresten godt der den sitter, i båten 7 mil unna. Men det ble en ny tur ut i boden for å teste/lære seg litt boreteknikk. Det første jeg forsto, var at jeg måtte droppe batteridrillen. Det var ikke mulig å låse hastigheten på den. Så det ble en god gammel Bosch 230V drill som jeg kunne stille inn hastigheten helt ned til "dead slow". Den var stødig og god.

 

 

 

Har sjelden vært borti en som tar tingene like seriøst som Lars!
Det måtte i så fall være en gammel kjenning som vurderte å installere motor i et smykke av en spissgatter, som han forøvrig hadde bygget selv . Han bygde en tro kopi av en motor i tre og malte den sågar så den skulle se ordentlig ut. Det ble stor undring på slippen da han tilsynelatende kom bærende på en ny motor under armen for å sjekke om det var plass til den ombord :giggle:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Hadde dette vært en jobb jeg hadde gjort før og var fortrolig med, hadde det ikke blitt noen tråd her på forumet. Men, - så langt jeg har forstått det, har jeg bare et forsøk på å få ut den fordømte bolten uten å ødelegge godset. Så det er kanskje ikke så dumt at jeg tar det litt seriøst?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 5 minutter siden:

Hadde dette vært en jobb jeg hadde gjort før og var fortrolig med, hadde det ikke blitt noen tråd her på forumet. Men, - så langt jeg har forstått det, har jeg bare et forsøk på å få ut den fordømte bolten uten å ødelegge godset. Så det er kanskje ikke så dumt at jeg tar det litt seriøst?

Tvert i mot, tror det er veldig smart!

Selv gyver jeg ofte rett på men så går det da ikke alltid så bra :nonod:

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev 48 minutter siden:

Tvert i mot, tror det er veldig smart!

Selv gyver jeg ofte rett på men så går det da ikke alltid så bra :nonod:

 

godt forarbeid har en tendens til å medføre mindre unødvendig etterarbeid ja :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Selvfølgelig må du ta dette seriøst, du skal jo ha båten i gang igjen snart og helst uten å måtte demontere enda mer.

 

På bildet under  har jeg forsøkt å vise hvordan jeg ville ha merket opp for å finne senter av hullet. Det kan se ut som om forsenkingen på hullet er ganske tydelig slik at du kan bruke den som utgangspunkt for oppmerking. Det kan noen ganger være litt vanskelig å finne riktig senter ved å måle på selve skruen, så jeg vil anbefale å bruke selve hullet da det jo er det du skal bruke videre. Riss opp fire linjer som indikert, mål med skyvelære og finn senter mellom hvert linjesett. Det er lurt å måle og risse fra begge sider for å eliminere eventuell feil.  I krysset lager du så kjørnemerket. Bruk så spisst verktøy som mulig. Om du har en god passer med til å risse med, kan du også forsøke å slå en sirkel om kjørnemerket, så har du noe å kontrollere mot når du begynner å bore.

Om det er mulig, så ville jeg også ha slipt bruddet plant før oppmerking og boring. Det gjør hele operasjonen lettere og ikke minst sikrere.

 

Lykke til.

 

 

 

image.png

image.png

Redigert av Olevine (see edit history)
Link to post

Du kan vurdere å bruke termostathuset som styring.

Velg et bor som fyller ut hullet for bolten, monter huset uten pakning slik at ligger riktig, trekk til den bolten som fortsatt er intakt.

Nå kan du borre gjennom boltehullet (etter bolten som knakk) til du har en fordypning i bolten som skal bort.

Av med lokket, så er det 3mm eller hva du begynner med.

Før siste borring, på med lokket igjen og bruk det som styring.

 

Edit: Lokket brukes ikke til styring hvis du bare går opp til gjengebor-diameter. Selv om det likevel kan være til hjelp visuelt-

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Gjør det noe at tråden blir lang? Den er tydeligvis populær med over 4000 visninger til nå! Men nå ser det ut til at den store dagen blir imorgen. Jeg er alltid mottakelig for hjelp, men det hadde jo vært greit å klare jobben selv. Men om du skulle tatt jobben og det hadde gått til hel . . e, hadde jeg jo hatt en å skylde på.

 

Idag var jeg en tur hos Würth og hentet to "super" bor jeg hadde bestilt. Selv emballasjen tyder på kvalitet, egen eske/etui for hvert bor.

 

bor_wurth_eske.jpg.fffb04bf1a68b83cd14ff31b7328c919.jpg

 

 

 

Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan selve borene så ut, så frem med Canon speilrefleksen med makroobjektiv.

 

bor_wurth1.jpg.673acaff886cb25faa7df235447a668d.jpg

 

bor_wurth2.jpg.ac49a4e391187954d06f1cba72fbb97e.jpg

 

Det så da ganske tilforlatelig ut?

 

Jeg var også en tur innom BT og kjøpte meg ny kjørner og rissenål. Det jeg fant i verktøykassen min har nok sett sine beste dager.

 

Og så til slutt et spørsmål: Jeg har tenkt å begynne med et lite bor, 3 eller 4mm, men skal jeg bore helt igjennom med dette, eller hvor mye? Boltresten som skal ut er nok 10 - 12mm lang.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...