Jump to content

Så var det min tur med brukket bolt som vel må bores ut.


Lars H.

Recommended Posts

Mix skrev On 2.5.2020 at 14.29:

Har du problem med å få satt ett kjørnerslag riktig sentrert kan du forsøke å slipe det til med en liten Dremel stift før du borer.

 

Som ett grusomt enkelt alternativ vil jeg foreslå å bare legge kjørneren på skrå og på den måten "slå" merket til sentrisk posisjon...

Link to post
Lars H. skrev for 6 timer siden:

Jeg har tenkt å begynne med et lite bor, 3 eller 4mm, men skal jeg bore helt igjennom med dette, eller hvor mye?

 

Vil anbefale at du borrer helt igjennom dersom borret biter godt.

Fordelen med å borre igjennom er bla at det styrer de neste borrene på en vidunderlig måte :thumbsup:  også kan du fylle hullet med kjøleveske, dermed blir ikke skruen så fort varm og borret får det bedre også...

 

Må si jeg ble imponert over at du valgte å "trene" på laboratoriet før du dro ut til båten og det var alvor... klokt valg :thumbsup:

Link to post

Etter å ha knekt ene bolten som går gjennom caliperen og inn i hjulhuben på octaviaen, skjønner jeg hva du "går gjennom". For min del måtte jeg ut med huben, og av med alt av armer og stag som var koblet til. Med hjelp av trekiler i alle former og fasonger, fikk jeg sentrert det hele under en søylebor. Dritvanskelig å treffe senter- og ikke minst holde boret i senter de første milimeterne. Brukte de gullfarga hss-borene fra biltema. Gikk vel gjennom 2 sett. Glad jeg brukte vernebriller, for de borene knakk og fløy øst og vest gjennom verkstedet. Det ble bra til slutt. 1 dag med svetting og nerver i høyspenn så kunne jeg plukke veggene av det som var igjen av bolten, med en liten flatrekker. Jeg er en amatør, men lærte mye gjennom den prosessen. 

 

Lykke til, bolten kommer nok ut skal du se:flag:

Link to post

Og så var 8mm bolten ute!

 

Jeg startet med et 3mm bor og boret 3 - 4 millimeter inn i bolten. Så gikk jeg opp til 4,2mm, 5mm og til slutt 6,5mm. 4,2mm og 6,5mm borene var fra Würth, de to andre fra BT. Alle 4 tok godt. Da det var 3mm igjen å bore med det største boret, skrudde boltresten seg gjennom godset og ut på andre siden.

 

Jeg var så nøye som mulig med å bore i senter på bolten og å bore rett ned. Men med håndholt drill, ble det problematisk. Jeg klarte nok ikke å bore helt vinkelrett mot bolten. Som bildene viser forsvant nok en del av gjengene i godset på den ene siden. Men helt i enden av hullet er det gjenger helt rundt.

 

Jeg pirket i hullet og renset opp med en gjengetapp. Jeg tror faktisk at dette har gått bra. Jeg forsøkte med å skru fast lokket, og klarte ikke å dra av gjengene. Endelig svar får jeg imorgen eller overmorgen.Pakningsettet var ikke kommet da jeg dro til båten (har fått det nå).

 

Dermed blir det bare en sluttrapport en av de nærmeste dagene, håper det nå blir tett slik at jeg slipper lekkasje.

 

boltrest1.jpg.694ea1a1b5e1a317f2a31dc9f2e8fd1c.jpg

 

boltrest2.jpg.a2fb0fa50528de8d802cbb988c8ba4a3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå må jeg bare få tak i en M8x35 eller M8x40 bolt/skrue, helst med flens og 6-kant hode. Jeg tror tHansen bilrekvisita har dette for bremse og eksosanlegg. 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Så bra at du fikk ut bolten!

Tenkte litt på deg idag, siden jeg måtte borre ut en 12mm og en 16 mm bolt selv på jobben idag.

 

18v Panasonic drill, Rocol skjæreolje og ekstraktorsettet fra Rigid svikter aldri.

 

Men der aller viktigste er å forbere seg godt, noe du nok en gang beviser👍

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Se det ja, slett ikke verst!

Men er litt spent på hvor mye av gjengene i hullet du har boret vekk. Hvis du har en god skyvelære kan du jo måle diameteren. Hvis den er vesentlig over 7 mm mangler nok litt for mye. Men ved å få tak i en litt lenger skrue slik at du kan få tak i den nederste delen av gjengene bør dette holde, det er vel ikke allverdens belastning på dette.

Link to post

Om det skulle være tvil om holdet i gjengene, kan man bruke en lengere skrue og ha mutter under, da dette er ett gjennomgående hull.

Utifra bildrt av skruebiten som er borret ut, synes jeg det ser ut til at det ikke er noe problem med de gjengene som er igjen.

 

Er tross alt ganske små krefter som er i sving på ett slikt lokk.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

:thumbsup::thumbsup:

Tips til samme problemstilling med redusert gjengestyrke, men der det ikkje er gjennomgående hull.  ...da ryker ofte det estetiske til fordel for det sikre. Då bruker eg gjengestang i passande lengde slik at den bunner i hullet, og låser den med loctite. Må då sjølvsagt gå over til å bruke mutter. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Lars H. skrev for 16 timer siden:

Nå må jeg bare få tak i en M8x35 eller M8x40 bolt/skrue, helst med flens og 6-kant hode. Jeg tror tHansen bilrekvisita har dette for bremse og eksosanlegg. 

 

Som gammel maskiningeniør liker jeg ikke slike bolter med flens. Det er mye bedre med en vanlig sekskantskrue og skive. Grunnen er at flensen gir ekstra friksjon mot underlaget. Det betyr at en relativ stor del av tiltrkningsmomentet går med til å overvinne friksjon under bolthodet i stedet for å gi strekkraft i bolten.

 

Det beste forslaget er etter min mening å gå over til pinneskruer med mutter og skive. Du kan bruke gjengestang eller kappe hodet av en helgjenget skrue. Jeg ville da gått for rustfritt A4.

 

Redigert:

Glemte å si gratulerer med vellykket boroperasjon.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg ville da gått for rustfritt A4.

 

Litt overaskande valg. Til denne jobben kan eg væra enig, men ikkje generelt. Som halvgammel bilmekaniker, mc-mekaniker og annleggsmekaniker unngår eg i det lengste å bruke a4.  Eg opplever oftare at a4 muttrer skjærer seg på gjengene, og har inntrykk av at 8.8 a4 er "sprøare" og knekk lettare en vanlig 8.8.    

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Sjeldenutpå skrev 25 minutter siden:

 

Litt overaskande valg. Til denne jobben kan eg væra enig, men ikkje generelt. Som halvgammel bilmekaniker, mc-mekaniker og annleggsmekaniker unngår eg i det lengste å bruke a4.  Eg opplever oftare at a4 muttrer skjærer seg på gjengene, og har inntrykk av at 8.8 a4 er "sprøare" og knekk lettare en vanlig 8.8.    

 

 

Jeg snakker i dette tilfelle om alternativet med pinneskrue. Den kan da gjerne sitte i godset til evig tid. En grunn til å bruke rustfritt her (pinneskrue) er at du ødelegger galvaniseringen derom du kapper en gjengestang eller en helgjenget skrue for å lage pinneskrue.

 

Ellers er det riktig at rustfritt lettere skjærer seg på gjengene en vanlig stål, men har aldri opplevd dette problemet på så små dimensjoner. Kvalitet A4 er litt bedre enn A2. Og husk: Gjenger skal ALLTID smøres (bortsett fra der du bruker Loctite).

 

Det er også riktig at rustfritt A4 tåler mindre enn vanlig kvalitet 8.8. Men det er vel mindre viktig her? Er du i tvil, bruk vanlig galvanisert 8.8 kvalitet. Høyere fasthetsklasser enn 8.8 eller skruer med unbrakohode bør unngåes der en ikke har spesielle grunner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Eg opplever oftare at a4 muttrer skjærer seg på gjengene,

Det er riktig. Årsaken til det er at skruer av A2 eller A4 kvalitet er austenittisk rustfritt stål, som har meget lavt karboninnhold og derfor bløte. De vil mye lettere rive enn svartstål. 

 

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

og har inntrykk av at 8.8 a4 er "sprøare" og knekk lettare en vanlig 8.8.    

Det inntrykket deler jeg derimot ikke. For det første er 8.8 en fasthetsklasse for svartstål/karbonstål, A4 benevnes ikke slik. Men mer vesentlig er at A4 slett ikke er sprøere enn "vanlig" 8.8, dvs. karbonstålsskruer. Tvert imot så er de seigere. Du kan derimot oppleve at de ryker lettere fordi de har en lavere flytegrense. 

 

oberst1 skrev for 3 timer siden:

Går med litt spalteplass for en stakkars bolt, men antar dette var utrolig nyttig for mange. Glad det løste seg! :flag_bp:

Ja, ikke sant? Tidenes lengste tråd for å demontere en skrue :giggle: Men @Lars H. skal ha cred for å gå grundig til verks. Øver seg i boden på forhånd og greier :thumbsup:

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...