Lars H. Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Er det noen som kan fortelle meg hvorfor unbrakohoder bør unngås eller være forbudt ved lov? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) Dermed var jobben gjort med å stoppe lekkasjen av kjølevann ved termostaten. Årsaken til lekkasjen under lokket over termostaten har nok hatt en sammenheng med utskifting av varmeveksleren i vinter. Mellom den og lokket på termostaten er det en svært kort 90 graders slange. I forbindelse med utskifting av varmeveksleren, har det nok blitt store krefter inn mot dekslet over termostaten slik at pakningen fra 1986 nok fikk for stor belastning. Idag tok jeg en tur til båten for å få alt på plass igjen. Men først måtte jeg få tak i en ny bolt (skrue). Jeg trodde at tHansen hadde dette, men de måtte ha et par dager på seg for å bestille. Hva med Jernia? Nix, kun skruer opp til 4mm i en jernvareforretning, blæ! Jeg kunne kjørt tilbake til Würth, men Clas Ohlson var nærmere. Der ble det M8x40 helgjenget A4 bolt med løs skive i stedet for bolt med flens. Jeg valgte en 40mm bolt fremfor originalt 35mm. Slik fikk bolten tak i friske gjenger i godset. Dermed var det bare å få på plass pakninger, termostat og utløpsslange og starte opp etter å ha etterfylt med frostvæske. Helt tett! Dette var med kald motor, så det ble en sving utpå fjorden for å se hvordan det fungerte med varm motor også. Og det var like tett. Termometeret i instrumentpanelet har ikke vært helt bra i det siste, viseren har vekslet mellom ikke å flytte seg og flagre vilt. Jeg røsket og dro derfor i kablingen, og nå er det stabil visning. Riktignok viser det litt lav temperatur sammenlignet med målig med IR termometer, men greit nok for et 20 år gammelt BT instrument. IR målingen viste fornuftige temperaturer. Nå ser det ut til at båten er klar for en lang og god ferietur uten noen kjente feil hverken med motor eller annet. Dermed er planen å ta en tur ut til uken, et par tre dager på Borgen for å sjekke at alt fungerer. Deretter er det tid for årets ferie(!), som pensjonister har vi jo alltid ferie, men likevel. En dag eller to etter 17. mai planlegger vi å starte vår vanlige Sverige-tur, litt væravhengig. Hvor langt vi kommer og hvor lenge vet jeg ikke. Men i disse koronatider skal vi hjem før fellesferien. Om vi ved hjemkomst må i 14 dagers karantene, får vi bare ta med et smil. Det er jo egentlig slik vi sedate pensjonister lever nå også. Da er det bare å takke for alle innspill i denne tråden. Jeg har lært mye! Lars H. kapt. på Trudelutt Redigert 6.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Bra jobba Lars H! Har bare en liten kommentar: du skulle ha spandert på deg to nye skruer, så hadde det sett litt bedre ut når dørken løftes og du titter ned på verket:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Jeg får få tak i en boks med Yanmar-grå maling for den nye bolten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Lars H. skrev 1 time siden: Deretter er det tid for årets ferie(!), som pensjonister har vi jo alltid ferie, men likevel. En dag eller to etter 17. mai planlegger vi å starte vår vanlige Sverige-tur Leste på nett att reiseforsikringene ikke gjelder i utlandet så lenge UD sitt reise råd er å ikke dra til utlandet. Nå har vel det begrenset hvor uansvarlig det er å dra på båttur til Sverige uten reiseforsikring men greit å vite at hjemtransport etc må betales selv. Så for de som har tenkt å dra utenlands så er konsekvensen at man reiser uten reiseforsikring og må i 14 dagers karantene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 NilsPils skrev for 8 timer siden: ...du ødelegger galvaniseringen derom du kapper en gjengestang eller en helgjenget skrue for å lage pinneskrue Ah javist, eg set alltid den kappa enden i det faste hullet. Saman med pasta eller loctite i hullet så får det litt ekstra levetid, og muttrer blir "alltid" lettare å få på. Slik som denne jobben som tråden handlar om,- med gjennomborret hull,så trur eg ts valgte den beste løysinga. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Lars H. skrev for 3 timer siden: Er det noen som kan fortelle meg hvorfor unbrakohoder bør unngås eller være forbudt ved lov? Det lurar eg også på. Spør i egen post slik at tråden lever godt videre 🤣 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Wallas Service Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Jepp, egen tråd om unbrakoskruer, fordeler og ulemper. Forslag til lovtekst som forbyr denne, og mer ........ Frem med popcornet, i bøtter....... Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Sjeldenutpå skrev 16 minutter siden: Saman med pasta eller loctite i hullet så får det litt ekstra levetid, Glemte å si at jeg smurte boltene inn med alu-pasta før montering. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Wallas Service skrev for 2 timer siden: Jepp, egen tråd om unbrakoskruer, fordeler og ulemper. Forslag til lovtekst som forbyr denne, og mer ........ Frem med popcornet, i bøtter....... Nå slipper du i hvert fall unna popcorn fra meg. Jeg har vel tværet ut boltetråden langt nok. Du får heller følge med på ferietråden min om ikke lenge, håper Wallas kokeapparatet oppfører seg pent! (har med 230V 2-platers reserve kokeapparat). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Lars H. skrev for 7 timer siden: hvorfor unbrakohoder bør unngås eller være forbudt ved lov? Regner med du så smilefjeset etter uttalelsen min Var ment som en overdrivelse, men jeg kan fint innrømme at jeg ikke har særlig sans for unbrako. Blir litt for lett slakk og runde spor, selv med unbrakonøkler av kvalitet. Det er i alle fall min erfaring. Derfor har jeg flere ganger irritert meg over konseptet, og der det er mulig har det blitt byttet ut med torx😊 Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Godt jobba igjen, Lars! Jeg lar meg stadig imponere over både dine gåpå-evner og mekkeferdigheter. Det er også flott at du midt oppi jobben tar deg tid til å lage gode beskrivelser og bilder! Ha en fin og problemfri ferietur! Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 En kjørner setter alltid opp et "krater" etter bruk. Fjernes ikke dette" krateret" med ei fil, vil boret kunne ri på "kraterkanten" og ta en helt annet retning en tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 De små borene klarte å holde seg i senter, det var først når jeg kom til 6,5mm boret at det ble litt skjevt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Det er i den "fasen" det senterborret, som jeg posten bilde av, er så suverent fordi det lager en valgfri stor fas som du kan tilpasse til det største borret du skal borre med Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Det var nok noe slikt jeg skulle hatt, men det gikk jo greit likevel. Og nå har jeg 4 HSS bor til annet bruk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Det er slett ikke ille dyrt ca en... 50 lapp https://www.aliexpress.com/item/4000350964013.html Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Bra tips det der @dieselfan Vi får passe på å holde denne tråden i live en stund til. 5 sider og 116 svar er jo alt for lite for å diskutere en skrue som har knekt Jammen populære disse trådene til @Lars H. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) Hvordan bruker en disse borene dieselfan? Ta mitt eksempel med en brukket 8mm bolt med kjernediameter på 6,8mm. Først slår en vel et merke med en spiss kjørner, men så videre . . . ? Og hvilen av dimensjonene på bildet? Redigert 7.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Det må være den mest omdiskuterte skruen på en stund, den skulle bare vært klar over dette selv😄 De så ikke dumme ut de der senterborene @dieselfan! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Alle som har betjent en metalldreiebenk er vant med disse senterborene. Der er de obligatorisk i den helt grunnleggende opplæringen og bruken. Uten senterbor får man aldri sentrert senterhullet før boring da vanlige bor bøyer seg litt og drar seg litt ut. Senterborene er korte og helt stive. Lars H. skrev 46 minutter siden: Hvordan bruker en disse borene dieselfan? Ta mitt eksempel med en brukket 8mm bolt med kjernediameter på 6,8mm. Først slår en vel et merke med en spiss kjørner, men så videre . . . ? Og hvilen av dimensjonene på bildet? Nå var det ikke meg du spurte, men uansett. Med en så liten skrue må du i tilfelle ned på et ganske lite bor, hvis ikke blir det for bredt i tuppen, altså de to små skjærene som er målsatt øverst. Så jeg ville vel gått for det som er 2mm i tuppen og 40mm langt. De andre er veldig små, og med drill risikerer man å knekke tuppen i skruen. Da har du et problem som nesten er på linje med knekt grisepikk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olevine Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Som gammel maskinarbeider med 40 års erfaring vil jeg korrigere dette litt. I gamle dager brukte vi disse borene slik @dieselfan skriver. Men det de er beregnet til er å lage et senter der du kan sette inn en senterspiss i dreiebenken. Det er for å lage klaring for spissen av denne at den lille tuppen er der, ellers vil senterspissen bunne i hullet istedenfor å ligge an mot den koniske flaten. Men det var en litt for stor risiko for at tuppen brakk av inne i materialet når boret kom så dypt at det begynte å skjære på den 60 graders vinkelen, så vi kuttet ut dette for mange år siden. Og dette ble gjort i maskineringssentere, ikke for hånd med drill. Når vi skal lage et passende startmerke eller sentermerke før boring brukes et bor med 90 graders spissvinkel. Dette fås i flere dimensjoner, og jeg tenker et på 6 mm ville passe her. Et slikt bor er mye sterkere i spissen og er beregnet for oppgaven. Søk på nc bor så finner du det jeg sikter til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.