Jump to content

Ankre opp for første gang


Rookie_332

Recommended Posts

Hei skal muligens ankre opp for første gang neste helg og lurte på om det er noe bra YouTube , linker, eller deres flotte beskrivelse rundt dette😁 

 

1. Ankre (akter) opp mot fjell/svaberg. 

Dropper du ankre 3-5 båt lengder før svaberget og får feste først før du går videre mot svaberget ? 

 

2. Ankre på svai dropper anker når bunn fortsetter å droppe mens du sakte bakker til du får feste så legger du ut 3-5 ganger dybde ?

 

Jeg har Bruce anker 10kg akter (50m) og baug (30m) kjetting har Bavaria 30 sport

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved akter ut og bau mot land:

 

1) Ser an dybden. Vil helst ha minst 2, gjerne 3 ganger dybden med tau ute. Er det 5 meters dybde vil jeg helst allikevel ha 30 meter ute bare for å kunne dra båten ut på ankeret om vinden står på. 

 

2) Hvis det blåser liker jeg å gå inn med litt motstand på ankeret. Det gjør vanligvis vinsjen akkurat passe på min båt. Vil ikke ha ute alt for slakt i det øyeblikket jeg ligger stille med baugen mot land. Da vil jeg helst at ankeret sitter. Det gjør det som regel. Jeg slipper alltid ankeret i fart, aldri når jeg står stille. Vil ikke gi båten anledning til å drive over tauet for så å få det i propellen.

 

3) Jeg binder båten i land med ett tau, og gjeter så inn ankeret så jeg kjenner at det graver seg ned og sitter. Går som regel på et par meter. Da slipper jeg litt opp igjen, monterer siste tauet i land og drar ut båten i passe avstand. 

 

4) Deretter går jeg bak og henger på daumann.  Bruker et sammenslått 5 kg paraplyanker til daumann. Vil helst ha den ca 5 meter fra båten så den får grei effekt. 

 

Jeg anker som regel opp der det er sand eller annen myk bunn. Har dårligere anker enn det du har. Jeg har Engbo, og Bruce er mye bedre stort sett. 

 

De første gangene du ankrer opp vil jeg anbefale at du gjør det med vinden mot baugen,  bare så du får trent på å legge ut ankeret og koordinere alt. Da er det ikke så farlig om ankeret slipper eller vinsjen legger ut før mye tau eller kjetting.

 

Det er mer stress å legge til med sidevind enn vind bakfra. Minst stress med vind mot bau.

 

 

Svai:

Ligger aldri på svai, men stemmer med å legge ut minst 3 ganger av dybden og så bakke ankeret fast. Det pleier å være rådet her inne.

 

Lykke til!

 

Ps: på ukjente steder går jeg alltid inn til land med kona eller sønnen på baugen for å se om det er noe jeg må passe meg for. Deretter går jeg ut og "tar en runde" slik at jeg passerer over der jeg vil ha ankeret . Der slipper jeg det i fart mens baugen peker mot stedet jeg vil fortaue , og gjør som over. 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Siste ps fra @Grand Banks jr er viktig.

Gå først inn med en i baugen å sjekk at alt ser greit ut.

Så bakker du ut igjen og gjør klart.

Finner fram tau og klart til å slippe anker.

Gå inn mot stedet som er valgt ut.

Slipp anker i god tid.

Sakte inn.

Den som sitter i baugen gir tegn når dere er nærme nok så du kan gi en liten brems

Den som sitter i baugen kan da jumpe rolig i land.

Og du kan stramme ltt opp med ankeret.

Så er det å finne fester for kiler eller i bolter.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Ved akter ut og bau mot land:

 

1) Ser an dybden. Vil helst ha minst 2, gjerne 3 ganger dybden med tau ute. Er det 5 meters dybde vil jeg helst allikevel ha 30 meter ute bare for å kunne dra båten ut på ankeret om vinden står på. 

 

2) Hvis det blåser liker jeg å gå inn med litt motstand på ankeret. Det gjør vanligvis vinsjen akkurat passe på min båt. Vil ikke ha ute alt for slakt i det øyeblikket jeg ligger stille med baugen mot land. Da vil jeg helst at ankeret sitter. Det gjør det som regel. Jeg slipper alltid ankeret i fart, aldri når jeg står stille. Vil ikke gi båten anledning til å drive over tauet for så å få det i propellen.

 

3) Jeg binder båten i land med ett tau, og gjeter så inn ankeret så jeg kjenner at det graver seg ned og sitter. Går som regel på et par meter. Da slipper jeg litt opp igjen, monterer siste tauet i land og drar ut båten i passe avstand. 

 

4) Deretter går jeg bak og henger på daumann.  Bruker et sammenslått 5 kg paraplyanker til daumann. Vil helst ha den ca 5 meter fra båten så den får grei effekt. 

 

Jeg anker som regel opp der det er sand eller annen myk bunn. Har dårligere anker enn det du har. Jeg har Engbo, og Bruce er mye bedre stort sett. 

 

De første gangene du ankrer opp vil jeg anbefale at du gjør det med vinden mot baugen,  bare så du får trent på å legge ut ankeret og koordinere alt. Da er det ikke så farlig om ankeret slipper eller vinsjen legger ut før mye tau eller kjetting.

 

Det er mer stress å legge til med sidevind enn vind bakfra. Minst stress med vind mot bau.

 

 

Svai:

Ligger aldri på svai, men stemmer med å legge ut minst 3 ganger av dybden og så bakke ankeret fast. Det pleier å være rådet her inne.

 

Lykke til!

 

Ps: på ukjente steder går jeg alltid inn til land med kona eller sønnen på baugen for å se om det er noe jeg må passe meg for. Deretter går jeg ut og "tar en runde" slik at jeg passerer over der jeg vil ha ankeret . Der slipper jeg det i fart mens baugen peker mot stedet jeg vil fortaue , og gjør som over. 

 

Takker for utfyllende info 👍👍 

Det jeg tenker på er å få akter kjetting i propellen eller er det liten sjanse da kjetting er tyngre en tau og stort sett vil ligge ned grunnet tyngden og ikke komme innen rekkevidde ved propellen bortsett fra når du skal legge fra igjen og rett ved anker punktet ved opptak bør jeg kanskje være forsiktig ? Råd tips på hvordan dette gjøres best 😁 forstår det også at det er viktig å være i fart ved utslipp av akter ankre og ikke ligge rolig er det også for og ikke evt få i propell 😁 

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fjor assisterte jeg faktisk en båt som hadde kjørt ankerkjettingen sin inn i duo prop'en på hekkaggregatet. To mannfolk i 15 minutters "kamp". Ankeret satt fremdeles godt i bunnen, og både strøm og lett bris dro i båten. Men den kom løs og propellene var tilsynelatende uskadde.

 

Det skjedde da han gikk fra land. Pga sidevind brukte han motoren litt for å korrigere, og da båten var litt ute av vinkel så plukket propellen opp ankerkjettingen.

 

Så hvis man kan la være å bruke motoren så er det det beste. Men klart at kjetting stort sett henger så tungt at man skal være veldig uheldig for å få den i propellen. 

 

En annen ting jeg glemte å nevne: Jeg har det som fast rutine at noen (og som regel meg) følger med på ankeret når det går opp. Spesielt de siste 5 meterne før det er oppe. 

 

Jeg har dratt opp andres anker (de har lagt sitt oppå mitt), og andre ting som feks et tre. Treet kunne ødelagt røret mitt. Så jeg fikk det av ved å senke ankeret raskt, så opp igjen noen ganger.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 20 minutter siden:

I fjor assisterte jeg faktisk en båt som hadde kjørt ankerkjettingen sin inn i duo prop'en på hekkaggregatet. To mannfolk i 15 minutters "kamp". Ankeret satt fremdeles godt i bunnen, og både strøm og lett bris dro i båten. Men den kom løs og propellene var tilsynelatende uskadde.

 

Det skjedde da han gikk fra land. Pga sidevind brukte han motoren litt for å korrigere, og da båten var litt ute av vinkel så plukket propellen opp ankerkjettingen.

 

Så hvis man kan la være å bruke motoren så er det det beste. Men klart at kjetting stort sett henger så tungt at man skal være veldig uheldig for å få den i propellen. 

 

En annen ting jeg glemte å nevne: Jeg har det som fast rutine at noen (og som regel meg) følger med på ankeret når det går opp. Spesielt de siste 5 meterne før det er oppe. 

 

Jeg har dratt opp andres anker (de har lagt sitt oppå mitt), og andre ting som feks et tre. Treet kunne ødelagt røret mitt. Så jeg fikk det av ved å senke ankeret raskt, så opp igjen noen ganger.

 

Yiikes ok 😁 men kan du bruke anker motoren til å dra båten fra land og frem til ankret med motoren kun på tomgang ergo da er det jo ikke noe problem ? Mener å ha hørt at du ikke skal bruke anker motor til å dra båten etter ?

Link to post
Share on other sites

Jeg trekker meg ut fra land med vinsjen, men jeg trekker bare noen meter i slengen og lar så båten gli. Kjører sjelden vinsjen mer enn 4-5 sekunder i slengen. 

 

Det er viktig å forstette slik til du er over ankeret. Vi har et Bruce anker som graver seg godt ned. Vi ankrer ofte i leire og da sitter det noe inni hampen. Når vi skal ha det opp er det ikke poeng å dra inn ankerlina før vi er rett over ankeret, ellers vil det ikke slippe. Blir du utolmodig sliter det bare på vinsjen. Ta inn litt og litt, vent til du ligger rett over, da løsner det lett fra bunnen. Siste biten er det greit å følge med som godt forklart over. 👍

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 46 minutter siden:

Jeg trekker meg ut fra land med vinsjen, men jeg trekker bare noen meter i slengen og lar så båten gli. Kjører sjelden vinsjen mer enn 4-5 sekunder i slengen. 

 

Det er viktig å forstette slik til du er over ankeret. Vi har et Bruce anker som graver seg godt ned. Vi ankrer ofte i leire og da sitter det noe inni hampen. Når vi skal ha det opp er det ikke poeng å dra inn ankerlina før vi er rett over ankeret, ellers vil det ikke slippe. Blir du utolmodig sliter det bare på vinsjen. Ta inn litt og litt, vent til du ligger rett over, da løsner det lett fra bunnen. Siste biten er det greit å følge med som godt forklart over. 👍

Supert takker for flott info ;-)

Link to post
Share on other sites

I min Engbo manualen står det helt tydelig at båten skal trekkes ut med vinsjer og uten bruk av motor, akkurat som Sjøbliss forklarte. Og så vil vekta av kjettingen eller et blytau hjelpe til med å få sig i båten så fort du slipper tak i land.

Link to post
Share on other sites

Stemmer. Daumann er gull verdt for oss med blytau. 

 

Når det gjelder ankring med kjetting så kommer det an på om du har frittfall eller vinsj som slipper ut litt og litt. Er det dypt der du skal anker kan det lønne seg å stoppe kjettingen fra å løpe helt fritt ut etter at man tror ankeret er i bunnen.

 

Men det er nå ca 25 år siden jeg brukte vinsj med kjetting, så det må noen andre svare på. Sikkert mye som har skjedd på 25 år. Men er greit å vite om at kjettingen drar seg selv ut pga tyngde, spesielt på frittfall.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

ok supert takker og bukker for svar , oppfølgings spørsmål clutchen hvor hardt skal den strammes løsnet begge og strammet de med nøkkel som fulgte med sånn passe :D og hvorfor ikke bare stramme de hardt ? er dette for at de ikke skal slite på motor ved hard belastning ala drill ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...