Jump to content

Dieselvarmer i Bavaria 27 Sport, Webasto Airtop EVO 40 eller Eber Airtronic D4?


Moose76

Recommended Posts

Hei! :-)

Har en Bavaria 27 sport uten dieselvarmer installert, og vurderer å installere dette "fra scratch" Tenker en Webasto Airtop EVO 40 eller en Eber Airtronic D4, men det er ikke hvilken type varmer jeg skal gå for jeg trenger innspill på. Det jeg er ute etter er om noen med tilsvarende eller lignende båt, for eksempel en større Bavaria Sport, kan si noe om hvordan monteringen er utført. Tenker da på hvor er luftslangene trukket, hvor henter dere frisk luft fra, hvordan har dere gjort mht. eksos og inntak av forbrenningsluft? 

 

Jeg tenker det er mest praktisk å montere varmeren i motorrommet, og ser for meg et utløp av varmluft under kalesjen, og ett foran i kabin. Hvor er det da best å trekke varmluftsslagene? Og også interessert i å høre om tips til hvor friskluft og forbrenningsluft hentes fra.

 

Om noen har gjort dette selv, så hører jeg gjerne også litt om hvor mye jobb dette var.. :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjenner ikke din båt, men generelt:

 

Ved montering av varmeren i motorrommet kan du ta forbrenningsluft fra samme rom. Men du må hente friskluft utenfor motorrommet, feks ved å trekke en slange opp til motorromsventilasjonen. Dette for å unngå å dra «motorromslukt» inn i båten. 

 

Vurder også å montere et uttak på badet, utrolig behagelig å ha god varme her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Antar det er logisk da å hente friskluft fra motsatt side av der man har gjennomføring for eksosen.. :-)

 

I vår båt holder det nok med et uttakk inn i kabinen, og dette vet jeg hvor de vanligvis trekker. Så gjenstår å finne ut hvor det er vanlig i min båt å plassere uttaket under kalesjen, selv om det vel kanskje ikke er noen "fasit" på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...