Paron78 Startet 3.Mai.2020 Del på Facebook Startet 3.Mai.2020 Har overtatt en Yamarin 56sc 2016 mod. som tidligere har gått i saltvann. Fra nå skal den gå i ferskvann bortsett fra maks 1-2 uker i saltvann pr år. Noen nybegynnerspørsmål: Bilde 1: Yamaha F100. Når er det riktig å bruke denne bøylen? Skal motoren hvile på bøylen både motor er tiltet opp og "parkert", og også når båten transporteres på henger? Når skal den eventuelt ikke brukes? Bilde 2: Båten er tidligere satt inn med et bunnstoff som kritter, men det begynner å bli "slitt". Så lenge det stort sett er ferskvann som gjelder, bør/må jeg rulle på ny runde med bunnstoff? Er i så fall Jotun NonStop Supreme et ålreit valg? Se vedlagt bilde, flaten som er stoffet er litt rufsete og ujevn, men dette er kanskje normalt og krever ingen ytterligere skraping/pussing? Bilde 3: "Lappen" i tilbakeslageventilen tetter ikke utløpet av seg selv, den henger litt løst med noen millimeters åpning nederst. Gjør dette noe? Så lenge det er tørt i været, er det da noen grunn til å kjøre med ventilen for selvlensing åpen? Bilde 4: Bildet viser små skader i gelcoat (på kanten av kalesjeluke). Størrelse på skade kan sammenlignes med knappefestet som vises på samme bilde. Når det snakkes om reperasjon av gelcoat, betyr dette full pakke med gelcoat, glassfiber, herder osv, eller finnes det en bra "alt-i-ett" løsning med en type ferdigblandet reperasjonssparkel? Takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2020 Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Bøylen bruker jeg når motoren er løftet opp fra vannet i lengre tid. Under transport er det best om motoren henger rett ned dersom det er plass til det og stammen ikke kan slå mot bakken, selv i fartsdumper. Mener å huske at det stod i en bruksanvisning for mange år siden at transport med motoren hengende på bøylen ikke var å anbefale, men det kan jo være forskjell fra motor til motor kanskje? I ferskvann trenger du ikke bunnstoff. Men du må helst ha primer dersom du ikke har det fra før (men jeg regner med at båten har primer under bunnstoffet). Primer er vanntett og hindrer osmose/ plastpest dersom båten ligger i ferskvann hele tiden. Hvis bare noen uker på sommeren så er det ikke noe å tenke på. Egentlig kan selvlensen være åpen hele tiden, med unntak av når du laster båten veldig tung bak. Da vil vannet sige inn og du blir våt på beina. Men det er heller ingenting mot å stenge den, og bare ha for vane å åpne dem når du fortøyer i hjemmehavn for å reise hjem. Skaden fikser du med gelcoat sparkel. Se fremgangsmåte i egen tråd her på forumet. Primært få løs alt løs, vask med Aceton. Påfør sparkel på rett måte. Etterbehandle med rubbing og vanlig polish/ voks. Dette kan mange andre bedre enn jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Paron78 Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Takk for gode svar! Jeg mener også å ha blitt fortalt at bøylen ikke bør brukes under transport, men da betyr det antagelig at hydraulikken tåler belastningen ved opptiltet motor (må tilte opp pga lav klaring). Ang bunnstoff, så kan jeg evt. legge på et lag med primer hvis dette kan gjøres uten omfattende forarbeid, pussing/sliping. Da vil jeg forsøke gelcoat sparkel til disse småskadene, takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Jeg kjenner ikke din motor. Min ETEC 115 / Evinrude har også en transportstøtte. Skulle jeg kjørt mer enn noen 100 meter hadde jeg avlastet hydraulikken, kan klemme fast / lehhe mellom en 2»4 trebit f. eks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Den klaffen på selvlensingen er lett å bytte. Jeg har samme problem selv, og har nettopp kjøpt ny. Kostet vel rundt hundrelappen. Jeg pleier alltid å stenge selvlensingen når jeg kommer i båten, men med ny klaff er det kanskje ikke nødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nie Svart 4.Mai.2020 Del på Facebook Svart 4.Mai.2020 Jeg hadde en F150 som jeg kjørte på henger over lengre avstander. Butikk/verksted sa da at jeg ikke skulle bruke bøylen til avlasting men heller legge en 2x4 treplank mellom og la motoren hvile på denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paron78 Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Da tenker jeg, som flere her sier, at det er lurt å finne en plankebit som avlaster hydraulikk fremfor den integrerte hendelen. Da er antagelig den integrerte hendelen først og fremst gunstig å benytte når motoren skal hvile opptiltet - uten at båten skal transporteres over avstand på henger. Og, klaffen til selvlensing bør nok byttes, kanskje den rett og slett er morken og klar for utskiftning. Jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg bør gjøre med den delen av skroget som er dekket med bunnstoff. Se bilde nr 2 i første post. Båten skal primært gå i ferskvann, så sånn sett er ikke bunnstoff veldig viktig, men bør jeg likevel pusse ned det "ujevne stoffet" som er der i dag? jeg kjenner ikke til hva den er satt inn med fra før, primer osv. Kan/bør det gamle stoffet dekkes med ny primer uten at det slipes eller gjøres noe mer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paron78 Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Sliter litt med å finne de beste trådene her inne som forklarer hvordan enkle gelcoat-reperasjoner skal gjøres riktig, evt videoer som viser det samme. Hvis noen har en link eller to, så hadde jeg vært takknemlig for det! Angående valg av epoxysparkel, er dette riktig produkt? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/lett-epoksysparkel-2000042332 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Paron78 skrev for 14 timer siden: Da tenker jeg, som flere her sier, at det er lurt å finne en plankebit som avlaster hydraulikk fremfor den integrerte hendelen. Da er antagelig den integrerte hendelen først og fremst gunstig å benytte når motoren skal hvile opptiltet - uten at båten skal transporteres over avstand på henger. Ja til begge. Den hendelen er IKKE beregnet til bruk for transport, kun stilleligge. Bunnstoff hadde jeg bare latt være som det er basert på din beskrevne bruk. Og bruk en høytrykksspyler når, eller hvis, behovet oppstår grunnet noe slim/groe. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.