Jump to content

Nybegynner - bunnstoff, reparasjon gelcoat mm


Paron78

Recommended Posts

Har overtatt en Yamarin 56sc 2016 mod. som tidligere har gått i saltvann. Fra nå skal den gå i ferskvann bortsett fra maks 1-2 uker i saltvann pr år. Noen nybegynnerspørsmål:


Bilde 1: Yamaha F100. Når er det riktig å bruke denne bøylen? Skal motoren hvile på bøylen både motor er tiltet opp og "parkert", og også når båten transporteres på henger? Når skal den eventuelt ikke brukes?

Bilde 2: Båten er tidligere satt inn med et bunnstoff som kritter, men det begynner å bli "slitt". Så lenge det stort sett er ferskvann som gjelder, bør/må jeg rulle på ny runde med bunnstoff? Er i så fall Jotun NonStop Supreme et ålreit valg? Se vedlagt bilde, flaten som er stoffet er litt rufsete og ujevn, men dette er kanskje normalt og krever ingen ytterligere skraping/pussing?


Bilde 3: "Lappen" i tilbakeslageventilen tetter ikke utløpet av seg selv, den henger litt løst med noen millimeters åpning nederst. Gjør dette noe? Så lenge det er tørt i været, er det da noen grunn til å kjøre med ventilen for selvlensing åpen?


Bilde 4: Bildet viser små skader i gelcoat (på kanten av kalesjeluke). Størrelse på skade kan sammenlignes med knappefestet som vises på samme bilde. Når det snakkes om reperasjon av gelcoat, betyr dette full pakke med gelcoat, glassfiber, herder osv, eller finnes det en bra "alt-i-ett" løsning med en type ferdigblandet reperasjonssparkel?

Takk for hjelp!

 

 

 

 

P1130689.JPG

 

P1130687.JPG

 

P1130688.JPG

 

P1130691.JPG

Link to post
Share on other sites

Bøylen bruker jeg når motoren er løftet opp fra vannet i lengre tid. Under transport er det best om motoren henger rett ned dersom det er plass til det og stammen ikke kan slå mot bakken, selv i fartsdumper. Mener å huske at det stod i en bruksanvisning for mange år siden at transport med motoren hengende på bøylen ikke var å anbefale, men det kan jo være forskjell fra motor til motor kanskje?

 

I ferskvann trenger du ikke bunnstoff. Men du må helst ha primer dersom du ikke har det fra før (men jeg regner med at båten har primer under bunnstoffet). Primer er vanntett og hindrer osmose/ plastpest dersom båten ligger i ferskvann hele tiden. Hvis bare noen uker på sommeren så er det ikke noe å tenke på. 

 

Egentlig kan selvlensen være åpen hele tiden, med unntak av når du laster båten veldig tung bak. Da vil vannet sige inn og du blir våt på beina. Men det er heller ingenting mot å stenge den, og bare ha for vane å åpne dem når du fortøyer i hjemmehavn for å reise hjem.

 

Skaden fikser du med gelcoat sparkel. Se fremgangsmåte i egen tråd her på forumet. Primært få løs alt løs, vask med Aceton. Påfør sparkel på rett måte. Etterbehandle med rubbing og vanlig polish/ voks. Dette kan mange andre bedre enn jeg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Jeg mener også å ha blitt fortalt at bøylen ikke bør brukes under transport, men da betyr det antagelig at hydraulikken tåler belastningen ved opptiltet motor (må tilte opp pga lav klaring). Ang bunnstoff, så kan jeg evt. legge på et lag med primer hvis dette kan gjøres uten omfattende forarbeid, pussing/sliping. Da vil jeg forsøke gelcoat sparkel til disse småskadene, takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Den klaffen på selvlensingen er lett å bytte. Jeg har samme problem selv, og har nettopp kjøpt ny. Kostet vel rundt hundrelappen. Jeg pleier alltid å stenge selvlensingen når jeg kommer i båten, men med ny klaff er det kanskje ikke nødvendig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da tenker jeg, som flere her sier, at det er lurt å finne en plankebit som avlaster hydraulikk fremfor den integrerte hendelen. Da er antagelig den integrerte hendelen først og fremst gunstig å benytte når motoren skal hvile opptiltet - uten at båten skal transporteres over avstand på henger. Og, klaffen til selvlensing bør nok byttes, kanskje den rett og slett er morken og klar for utskiftning.

Jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg bør gjøre med den delen av skroget som er dekket med bunnstoff. Se bilde nr 2 i første post. Båten skal primært gå i ferskvann, så sånn sett er ikke bunnstoff veldig viktig, men bør jeg likevel pusse ned det "ujevne stoffet" som er der i dag? jeg kjenner ikke til hva den er satt inn med fra før, primer osv. Kan/bør det gamle stoffet dekkes med ny primer uten at det slipes eller gjøres noe mer?

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med å finne de beste trådene her inne som forklarer hvordan enkle gelcoat-reperasjoner skal gjøres riktig, evt videoer som viser det samme. Hvis noen har en link eller to, så hadde jeg vært takknemlig for det! Angående valg av epoxysparkel, er dette riktig produkt? https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/lett-epoksysparkel-2000042332

Link to post
Share on other sites

Paron78 skrev for 14 timer siden:

Da tenker jeg, som flere her sier, at det er lurt å finne en plankebit som avlaster hydraulikk fremfor den integrerte hendelen. Da er antagelig den integrerte hendelen først og fremst gunstig å benytte når motoren skal hvile opptiltet - uten at båten skal transporteres over avstand på henger. 

 

Ja til begge. Den hendelen er IKKE beregnet til bruk for transport, kun stilleligge. Bunnstoff hadde jeg bare latt være som det er basert på din beskrevne bruk. Og bruk en høytrykksspyler når, eller hvis, behovet oppstår grunnet noe slim/groe.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...