Jump to content

Rense vanntanken med klorin?


Miranda II

Recommended Posts

Grunnen til at klorforbindelser ikke må brukes på aluminium er korrosjon.

 

På Hulda plasker jeg nedpå en liter Klorin på tom tank og fyller opp med vann til det renner ut på dekk. Tanken rommer 120 liter. Kjører vannkranen til det lukter klor i kummen. Lar det stå et døgn og tapper av. Bytter deretter vannfilterpatron. Jeg ser ingen hensikt i å kjøre klor gjennom varmtvannskretsen, drikker ikke dette vannet.

Link to post
Share on other sites

Det er antakelig heller slik at klor løser aluminiumoksid. Dermed blir det bare aluminiumet anodisk over for alt annet, også seg selv. Resultatet vil bli tæring blant annet rundt sveiser og eventuelle bøyer/knekker i materialet. Så at lanserte enda en 'usikkerhet'. Det er oksidet som gjør at aluminium ikke korroderer. Aluminiumoksid er meget tett, men mekanisk svakt. Dessuten er det diverse syrer/baser som løser forskjellige oksider.

Link to post
Share on other sites

Det er antakelig heller slik at klor løser aluminiumoksid. Dermed blir det bare aluminiumet anodisk over for alt annet, også seg selv. Resultatet vil bli tæring blant annet rundt sveiser og eventuelle bøyer/knekker i materialet. Så at lanserte enda en 'usikkerhet'. Det er oksidet som gjør at aluminium ikke korroderer. Aluminiumoksid er meget tett, men mekanisk svakt. Dessuten er det diverse syrer/baser som løser forskjellige oksider.

Hmmmm.... ! Tok en skikkelig rens med Klorin på tanken i fjor jeg, liksom for å være på den sikre siden. Riktignok ikke alt for sterk klorblanding, men det sto vel i tanken 1 døgn eller så, før jeg skyldte igjennom hele tanken og systemet 2 ganger før jeg fylte opp igjen og begynte å bruke vannet. Drikker det riktignok ikke, men er ikke spesielt lysten på vann som pipler her og der under køya heller.

 

Finnes det noen måte og "oksidbehandle" tanken innvendig på igjen ?

Link to post
Share on other sites

WGM: Jeg tror ikke vi skal overdramatisere. Oksidasjon er en naturlig prosess, over tid fikser det seg selv. Det er mulig å 'oksidbehandle', men det er også en prosess man må ha kontroll på. Bland annet er eloksering en slik oksidasjonsprosess for aluminium. Uansett, det er ikke en ting på denne planeten som ikke går i filler, til slutt. Men det er i og for seg ikke noe poeng med vilje å fremskynde destruksjonen. Hulda vet nesten ingenting om aluminium. Ikke mitt område.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt en prat med Herholdt Andersen om BioTab rensetabletter for ferskvannstank (ref innlegg #31).

De mener dette er effektivt og at det ikke har noen skadelige virkninger ved bruk i aluminiumstank (er klorfritt).

- så da blir det nok til at jeg kjører en kur på drikkevannstanken ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg sendte Lilleborg (produsenten av Klorin) en henvendelse om rengjøring av vanntank i båt for noen år siden.

Svaret var ordrett:

 

"Bruk 1 liter Klorin til 100 liter vann. La det stå i tanken i et døgn. Skyll så tanken to ganger. Da er den ren.

Med vennlig hilsen

Lilleborg Forbrukerservice"

 

Dersom du har vannkraner med filter (metallgitter) ytterst, så skru av endestykkene med filteret og legg disse i en kraftig Klorinblanding over natten. Her samler det seg mye grøsjh dersom disse ikke har vært rengjort på en stund.

Skru på en og en kran og la vannet med klorinblanding renne til det ligger klorinvann helt ut i alle vannslanger og kraner. Det lukter klorin med en gang blandingen kommer ut av krana. Vanntanken om bord er fra Isoterm og den får samme behandlingen når vannet kjøres gjennom.

Jeg gjør dette hver vår som en del av vårpussen og vi bruker vannet i tanken som drikkevann, matlaging, m.m. uten problemer.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har fulgt dette selv. Tok over båt med uviss tilstand på vanntank. 
Heiv nedpå 1L klor og vann, alt endte i VVB (som var av), så jeg heiv på enda 1L klor på tanken og fyller helt opp. Åpnet kranene på varmt og kaldt på alle lokasjoner til det stinket klor og stengte kranene. 
 

Lot da mine ~140L med 2L klor stå over natta, og åpnet deretter kaldtvann først for å tømme, så nytt vann og tapping av VVB (så det ikke bare ble ny runde med klorvann på VVB.)

 

Tappet så gjennom VVB på alle kraner til det var tomt, og enda en runde på kaldtvann. 
 

Ingen klorlukt etter dette, og følte meg mye tryggere på å bruke det som drikkevann. 
Ingen gugg bak filter i vannkraner etc. 

 

Jeg BRUKER vann i båten, sløser, lar det renne mens jeg tar oppvasken etc. Ettersom vi ikke bruker båten daglig eller ukentlig så tenker jeg det beste er at det skiftes så ofte som mulig. 

Link to post
Share on other sites

Jupp. I år kommer jeg til å hive på 1L klor, så blir det fylt opp med vann. VVB har ikke separat avstengning, så evt tapper jeg bare litt gjennom den for å få «vasket» den. Så blir det noen runder med utskifting av vann etter dette har fått stått. 2L klor var kanskje litt vel mye. 
 

Tror dette er en grei framgangsmåte videre, jeg hadde ingen bismak e.l på vann i båten. I fjor. 
 

Er det forresten noen grunn til å ikke prøve samme triks på septiktanker? Den burde få seg en rens, men rensemidler virker overpriset. 
Og hva er egentlig forskjell på «spylevæske» og «sanitærvæske»? Ser noen hiver nedpå en liter når tanken er tom og sjelden etterfyller?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei; har nå testet ut FHI sin «metode», og det var en vesentlig mildere klor-konsentrasjon enn Peggie Hall sin «metode», som jeg forsøkte i fjor.

 

Vi hadde markant klor-lukt og -smak av vannet over en lengre periode i fjor sommer, så derfor prøver jeg FHI sin oppskrift i år.

 

Så da dukker jo spørsmålene opp;

-er FHI sin oppskrift litt for tynn?

(0.25 dl klor / 100 liter vann) 

eller

-overdriver Peggie Hall med klor?

(7.5 dl klor / 100 liter vann)
 

Er det noen som har noen erfaringer å dele? Er det noen her inne som sitter på fagkompetanse på området? Er det noen her som gjentar en slik operasjon flere ganger per år,


Metoden jeg brukte:

-starte med litt under halvfull vanntank

-la vannslangen renne i 15 min

-for-blande total mengde klor med 10 liter vann i en kanne, og riste denne godt.

-helle dette på tanken

-fylle opp tanken til det renner ut av lufteslangen

-tappe ned litt for å få litt luft i tanken

-kjøre en tur for å få litt skvulping og god utblanding av klor i tanken

-tappe til det kommer markant klorduft ut av både varmt og kaldt vann på ett og ett tappested (pentry, vask og dusj på bad, dusj på badeplattform)

-blande opp litt til riktig klorkonsentrasjon i en kanne, og helle på tanken til det renner ut av luftingen igjen

-la båten står ett døgn, uten å ta trykket på vannet ned

(dagen etter):

-tappe ut gjennom alle tappesteder, på både kald og varm side, til tanken er tom 

-skru av strømmen til vannpumpen

-la vannslangen renne i 15 min før jeg fyller på første gang, og lar det renne under hele påfølgende operasjon

-fyll vanntanken med rent kaldt vann 

-skru på vannpumpa, og gjenta nedtappingen. Jeg tappet mest vann gjennom VV-tanken.

-gjenta fyll/tøm

-avslutter med å fylle opp tanken med deilig kaldt, og forhåpentlig vis, rent vann…

 

Peggie Hall:

http://trudelutt.com/linker/phall_freshwater.pdf

 

FHI:

https://www.fhi.no/ml/drikkevann/rad/kan-du-drikke-vann-fra-vanntanken-i-bobilen/
 

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

 

Jeg kjøper inn disse fra Maritim...blander ut i rette forhold,lar stå et par døgn, tømmer ut, og skyller igjennom er par tanker..

Aldri lukt, aldri dårlig vann ombord...

Vi sparer heller aldri på vannet, med mindre vi vet vi skal ligge dagsavis ute i øyene...

20210517_082805.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev for 9 timer siden:

 

Så da dukker jo spørsmålene opp;

-er FHI sin oppskrift litt for tynn?

(0.25 dl klor / 100 liter vann) 

eller

-overdriver Peggie Hall med klor?

(7.5 dl klor / 100 liter vann)
 

 

Det kan hende at det blandes mellom klor, klorprodukter og Klorin. Jeg har et innlegg tidligere i tråden med en framgangsmåte som jeg har utført med vårpussen de siste 25 årene, 1 liter KLORIN (fra Lilleborg, og ikke andre produsenter...) pr. 100 liter vann. Oppskriften har jeg fått direkte fra Lilleborg og den fungerer.

 

Lilleborg sin Klorin inneholder i følge databladet ca 4% aktivt klor. Hvis andre oppskrifter mener en KORK MED KLOR er det sikkert riktig, ren klor er dynamitt.

 

Videre; kjøper du klorin-versjoner av type "First Price", på Europris, etc, har den ofte bare halve klor-innholdet i forhold til Lilleborg sin merkevare som heter Klorin.

 

FHI`s forslag 0,25 dl høres nesten ut som en jevnlig tilsetning tilsvarende drikkevannet du har hjemme. Send en e-post og spør om hva slags klor/klorin-type/ konsentrasjon som eventuelt menes!

 

Kjøper du Lilleborg`s Klorin er oppskriften altså en liter Klorin pr 100 liter vann. Alle andre klor/klorinvarianter kan ha andre konsentrasjoner og blandingsforhold. 

 

PS:

Maritim sin Vanntankrens koster 119 kr pr liter og blandes 1:100.

Lilleborg sin Klorin har en literpris på ca 32 kr og har samme blandingsforhold.

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

TideRace skrev 55 minutter siden:

PS:

Maritim sin Vanntankrens koster 119 kr pr liter og blandes 1:100.

Lilleborg sin Klorin har en literpris på ca 32 kr og har samme blandingsforhold.

 

 

 

 

Det brukes 1 gang i året....

Om det betyr leve eller dø....er det bare å legge seg ned med en gang...😉

Viktigst for meg er at der ikke er usmak på vannet etter behandlingen....

 

Link to post
Share on other sites

Har takvannstanker på hytten. Tar en kopp klorin i en 1000 ltr tank og lar det fylles. Dette ble anbefalt av Vannetaten i kommunen. Lukter svakt klor i starten men forsvinner fort. Null algevekst i tankene. Men har dobble vannfilter i kjøkkenbenken. Drikker vannet når klorlukten er borte.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 50 minutter siden:

Hvis andre oppskrifter mener en KORK MED KLOR er det sikkert riktig, ren klor er dynamitt.

 

Har en vanntank på jobb som har vann for levering til fly.

Den tømmes helt og fylles daglig. Den desinfiseres ukentlig med 0,5l 14% klor til 600 liter vann. 

Den blandingen er så kraftig at aluminium i den blandingen gir voldsom avgassing. 

Her er alt heldigvis rustfritt. 

 

Til daglig tilsettes 3,5ml 14% klor på 600 liter vann for at vannet skal holde internasjonale krav.

Klorinnholdet måles og loggføres selvsagt så man vet at nivået er trygt. 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 1 time siden:

Lilleborg sin Klorin inneholder i følge databladet ca 4% aktivt klor. Hvis andre oppskrifter mener en KORK MED KLOR er det sikkert riktig, ren klor er dynamitt.


I FHI sin beskrivelse står det:

«Et annet, og billig alternativ, er å bruke husholdningsklor. Sjekk innholdsfortegnelsen til produktet som skal inneholde ca. 4 prosent natriumhypokloritt – aktivt klor. »

 

Peggie Hall har ikke en tilsvarende presisering, så da er det ikke så lett å vite akkurat hva det betyr, men hvis «alt er likt», så betyr det jo 30 (!) ganger så høy klor-konsentrasjon, og jeg vil anta at (household) klorin kjøpt i UK ikke er 1/30 så mild som den norske, så uansett er dette sterke saker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...