Jump to content

Rense vanntanken med klorin?


Miranda II

Recommended Posts

TideRace skrev for 1 time siden:

1 liter KLORIN (fra Lilleborg, og ikke andre produsenter...) pr. 100 liter vann. Oppskriften har jeg fått direkte fra Lilleborg og den fungerer.

 

Lilleborg sin Klorin inneholder i følge databladet ca 4% aktivt klor. Hvis andre oppskrifter mener en KORK MED KLOR er det sikkert riktig, ren klor er dynamitt.

 

Videre; kjøper du klorin-versjoner av type "First Price", på Europris, etc, har den ofte bare halve klor-innholdet i forhold til Lilleborg sin merkevare som heter Klorin.

Dette er en god presisering som jeg ikke har sett vært løftet fram tidligere. Jeg har både Lilleborg, First Price og Rema-klor stående i kjelleren (tror jeg), skal se om det er noen deklarering på de flaskene. Og kjenner man noen på Borregård kan man muligens få lurt seg til ei kanne med ren, konsentrert klor. Den gjør susen :yesnod:

 

TideRace skrev for 1 time siden:

Maritim sin Vanntankrens koster 119 kr pr liter og blandes 1:100.

Lilleborg sin Klorin har en literpris på ca 32 kr og har samme blandingsforhold.

Hvilket betyr at spesialmidlet fra Maritim er 3,7 ganger så dyrt som husholdningsklorin. Uansett ingen stor sum, men mange bekker små osv. Det er mange små kostnader knyttet til båtholdet som fort går både 2 og 3 gangen, og til slutt kan det være ganske mye å spare på å velge et billig alternativ så lenge det allikevel er fullgodt. Et annet eksempel som er løftet fram flere ganger er å bruke 30% saltsyre til fjerning av vannlinjestripe, rur osv. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Hvilket betyr at spesialmidlet fra Maritim er 3,7 ganger så dyrt som husholdningsklorin. Uansett ingen stor sum, men mange bekker små osv. Det er mange små kostnader knyttet til båtholdet som fort går både 2 og 3 gangen, og til slutt kan det være ganske mye å spare på å velge et billig alternativ så lenge det allikevel er fullgodt. Et annet eksempel som er løftet fram flere ganger er å bruke 30% saltsyre til fjerning av vannlinjestripe, rur osv. 

 

Ja, undres til stadighet over hvordan enkelte helt konsekvent synes det er greit å betale 3-4-5 ganger så mye for alt som har med båt å gjøre, men dem om det. Selv setter jeg pris på de mange gode forbrukertips som kommer her på forumet som både er gode råd og til en mer fornuftig pris! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 10 timer siden:

Maritim sin Vanntankrens koster 119 kr pr liter og blandes 1:100.

Lilleborg sin Klorin har en literpris på ca 32 kr og har samme blandingsforhold.

Europris 5 l kr. 99.90

 

 

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Viktigst for meg er at der ikke er usmak på vannet etter behandlingen....

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

 

Fyller også opp åpmpe og slanger og varmtvanskretsen.

 

Den lette skyllemetode. Som også ble brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund,

Nå bare i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort.

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 54 minutter siden:

Europris 5 l kr. 99.90

Ja, det er jo også en leverandør. Her er en sammenligning av disse tre.

 

Effekt klor fra Europris:

http://europris.teknograd.no/device_fsi_europris/dev1/2020/08-28/f0/a3/file7c2yn8rd15u1bedyv13y.pdf

 

1777290065_Effektklor.PNG.ef2759c4f9f2d69e20f9c2be2a650cf7.PNG

 

First Price klor:

https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000513/17772609_286_23da1b71499f03b18876c3f484b1b04e.pdf

 

https://eureca.no/eureca/hushjem-artikler/vask-rengjoring-huspleie/rengjoringsmidler/desinfeksjons--og-blekemidler/klor-15l-first-price-783f1cb0/ 

 

1226090772_FirstPriceklor.PNG.5a182af9322013a90ff9d7b60a0f023e.PNG

 

 

Lilleborg klorin:

https://app.ecoonline.com/documents/msds/1002665/20494888.pdf

 

1885820000_Lilleborgklorin.PNG.caed6d1c93d5e852305fc73402443c91.PNG

 

Ingen tvil om hvem som kommer best ut altså. Effekt klor fra Europris har faktisk en anelse høyere konsentrasjon enn den fra Lilleborg, og i tillegg er den billigere. For min del synes jeg imidlertid 1,5 liters flaskene er mest anvendelige, vet ikke om de har dem på Europris. Men First Price klor blir det i alle fall slutt på å kjøpe!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 11 timer siden:

Men First Price klor blir det i alle fall slutt på å kjøpe!

JA er ikke  "First Price"   utvanna produkter elle overmodne bananer? :rolleyes:

5 l er passe til meg fyller opp en 1 1/2  l flaske og resten går på vanntank og bereder. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg helte på 1 liter klorin og fylte opp med vann (ca 100 liter)og lot det stå flere timer. Åpnet så alle kraner og kjørete i gjennom. Jeg kunne stå å se at brune slanger til kranene ble transparente igjen. Skylte så med 2 fulle tanker og kjørte vannet ut via kranene. Har aldri hat problem med lukt eller smak av klorin i etterkant.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Torsen67 skrev On 18.5.2021 at 12.04:

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg helte på 1 liter klorin og fylte opp med vann (ca 100 liter)og lot det stå flere timer. Åpnet så alle kraner og kjørete i gjennom. Jeg kunne stå å se at brune slanger til kranene ble transparente igjen. Skylte så med 2 fulle tanker og kjørte vannet ut via kranene. Har aldri hat problem med lukt eller smak av klorin i etterkant.

 Alutank?

 

Jeg skal kjøre vanntankrens nå og leser tipsene her med stor glede. Har overtatt en bruktbåt og da jeg skrudde opp vannlokket var det en brunaktig guffe der, nesten så man lurte på om kloakklokket og vannlokket var byttet om, ekkelt, litt strek i regningen, men er vel løsbart. 

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 59 minutter siden:

 Alutank?

Har du aliminiumstank ?

Hvis du  lager skylle systemet  som litt opp på sidn  kan du skylle  godt. 

Så hadde jeg fylt tanken opp med klorinvann, ventet en time, tappet  litt vann i alle kraner

og startet skyllingen av tanken. når vannet er uten klorin smak, kan du tappe i kranene til vannet er rent.

etterpå kan du beuke BioCool-Purify hvis en er i tvil om kvaliten elle bruke flaskevann til drikke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...