Jump to content

Prosjekttråd: Finnsport 650 Patrol


jupan

Recommended Posts

JRO skrev for 1 time siden:

 

Hei! Takk for tipset! Du ville ikke hatt konsollen helt bak, altså?
 

Med konsollen på midten, vil den sperre passasjen mellom containeren i midten og rekka helt, så det kan vel kanskje bli litt upraktisk.

Jeg har konsollen slik (bildet) på min teine/fiskebåt nå, men angrer på det nå etter å ha brukt den en stund så jeg skal flytte den lengre frem inntil babord side.

B5342AF6-0839-4CE3-9FCC-61FDA1012D14.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vdub skrev 14 minutter siden:

Jeg har konsollen slik (bildet) på min teine/fiskebåt nå, men angrer på det nå etter å ha brukt den en stund så jeg skal flytte den lengre frem inntil babord side.

B5342AF6-0839-4CE3-9FCC-61FDA1012D14.jpeg

 

Se det ja, ser ut som den kan bli litt midt i veien for alt ja. Nå har jo jeg en planende båt, så det er også en faktor som gjør at jeg tenker på dette med å ha styreposisjon bak - for å unngå å kjøre heisatur når det er litt bevegelse i havet...

 

Men tenker på å sette ratt/spaker til hjelpe-/dorgemotor ved arbeidsposisjonen.

Link to post
Share on other sites

JRO skrev 1 minutt siden:

 

Se det ja, ser ut som den kan bli litt midt i veien for alt ja. Nå har jo jeg en planende båt, så det er også en faktor som gjør at jeg tenker på dette med å ha styreposisjon bak - for å unngå å kjøre heisatur når det er litt bevegelse i havet...

 

Men tenker på å sette ratt/spaker til hjelpe-/dorgemotor ved arbeidsposisjonen.

Ser den om du har det travelt når det er litt ruskete utpå, går jo ikke mer enn 6-7 knop den baljen min så jeg merker nok ikke så mye forskjell om jeg flytter den litt frem, men båten blir hvertfall mye mer praktisk. 

Link to post
Share on other sites

JRO skrev for 11 timer siden:

 Nå har jo jeg en planende båt, så det er også en faktor som gjør at jeg tenker på dette med å ha styreposisjon bak - for å unngå å kjøre heisatur når det er litt bevegelse i havet...

 

Men tenker på å sette ratt/spaker til hjelpe-/dorgemotor ved arbeidsposisjonen.

 

Helt enig med deg, tror det blir den beste løsningen...

Å sitte langt fremme i en hurtiggående båt i en del sjø, er slitsomt...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 11 timer siden:

 

Helt enig med deg, tror det blir den beste løsningen...

Å sitte langt fremme i en hurtiggående båt i en del sjø, er slitsomt...


Jeg heller mer og mer mot å revurdere hele layout’en på dekk og lage en tight konsoll mot siden bak. Må heller flytte containeren bittelitt fram, 20-30 cm, og akseptere litt mer vekt der. Nå kommer det jo 2 batterier, bensin, konsoll, fører, dorgemotor osv i tillegg bak så det skulle vel kompensere noe for å få mest vekt bak.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Er det så mange hurtiggående båter som har konsollen helt bak? Er vel stort sett joller en sitter langt bak i. Ville hvertfall ikke hatt konsollen sentrert bak, ville hatt den i siden for å få mest mulig dekksplass. Uansett hva du bestemmer deg for kan du nå alltids endre det i ettertid, da blir jo prosjekttråden her lengre og 😅👍

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vdub skrev for 7 timer siden:

Er det så mange hurtiggående båter som har konsollen helt bak? Er vel stort sett joller en sitter langt bak i. Ville hvertfall ikke hatt konsollen sentrert bak, ville hatt den i siden for å få mest mulig dekksplass. Uansett hva du bestemmer deg for kan du nå alltids endre det i ettertid, da blir jo prosjekttråden her lengre og 😅👍

 

Haha, helt sant, dette er ikke ferdig den første sesongen. :giggle:

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

https://www.marineshop.no/marinvent/111985/dobbelstol-pendel-mi-st90-mørkblå-lysgrå-kjeder

 

Jeg vurderer å montere en slik stolløsning, for å kunne sitte motsatt vei når jeg fisker og skal slappe av litt.

 

Er det noen som har eksempler på hvordan denne kan monteres? Stativ, benk, kasse, etc.

Hadde vært fint med litt inspirasjon. :clap:

 

JRO

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Etter en lang sesong og nå vinteropplag er det vel på tide å dele noen bilder fra sesongen 2021.  Båten ble sjøsatt på våren og fisket gjennom sesongen fram til oktober. Underveis ble ny motor kjøpt og montert, samt en del oppgradering av fiskeutstyr underveis. Den nye motoren er en helt ny Suzuki DF90 lang. Ønsket egentlig Honda, men disse var ikke å få tak i. Jeg har gjort meg mange erfaringer underveis og kommer nok til å oppgradere båten i lang tid framover. Jeg kan med en gang si at moderne lithiumbatterier er utrolig imponerende å jobbe med. Alt av fiskeutstyr som juksamaskiner og hydraulikk, elektronikk, spyle- og lensepumper drives av en batteribank på 350Ah som kun lades opp med landstrøm. Den er ikke tilkoblet motoren på noen måte. Jeg har fisket 1000 kg og fortsatt hatt mer enn 50% strøm igjen på batteriene, og dette helt uten å merke noe effekttap på utstyret. Dette er for det første veldig besparende for motoren, siden den er av hele tiden når jeg ikke forflytter båten. Det er også veldig godt å ha det mest mulig stille når man fisker. Jeg tror vel ikke motoren har passert 100 timer enda.
På planen nå før sesongen er det bytte av bensintank fra 90 til 55 liter, ny ekkoloddsvinger - Airmar 1KW medium CHIRP, og generelt litt service og vedlikehold. Har også en framtidig plan om å få til et slags styrhus foran, men med minst mulig vindfang. Er veldig skeptisk på  øke vindfanget i baugen, da båten driver ganske lett med vinden når jeg fisker. I sjøen oppleves båten som veldig stabil og trygg. Alt på bildene har jeg bygget selv, unntatt slippen som henger over rekka, så dere får ha meg unnskyld om ikke alt er helt perfekt. ;)


Håper dette kan inspirere andre til å bygge selv, og så er det bare å stille spørsmål og kommentere. Det er bare hyggelig å dele erfaringer. 

 

Mvh JRO

 

IMG_7145.jpg.806d1d5c73a1c34685cd197e31d98a50.jpg

 

 

IMG_E7776.jpg.16f2c15c1978c2e762d0d1d56f17ead7.jpg

 

 

IMG_7779.jpg.fef29fc8cbe399a09818f8143b19e03d.jpg

 

IMG_7781.jpg.cfac12935054a6fd7ae9e4c7e0772b0d.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...