Jump to content

Prosjekttråd: Finnsport 650 Patrol


jupan

Recommended Posts

Kunne noen styrt meg i retning av noen skikkelige skroggjennomføringer for lensepumpe, og en sånn bunnventil for å kunne drenere ut det som er igjen av vann når man tar båten opp. Sitter helt nede på akterspeilet. Den originale er i plast og gjengepartiet har løsnet litt sånn at jeg måtte lime det med tec7. Hadde vært greit å fått set skiftet ut.

Link to post
Share on other sites

okristi skrev On 30.11.2020 at 7.56:


Takk for tipsene!

 

Er det hipp som happ om man bruker de av kompositt eller messing?

Bør man ha kuleventil på uttakene til lensepumpen eller er det mer for vannintak/kjøling etc?

 

mvh JRO

Link to post
Share on other sites

Skippern 84 skrev On 30.11.2020 at 11.34:

Flott arbeid. Hvordan ble høyden på dekket i forhold til vannlinjen? Har en Finnsport 650 stående som jeg har planer om og bygge om til åpen med hus fremme. 
 

Har du flere bilder? Hvordan den er innvendig nå, med styrekonsoll? 


Kult! Da er du den første jeg vet om som er i samme båt 😆 Høyden er ca 17-20 cm. Dørken er på samme nivå som nedre kant av lenseåpningene. På bildet der båten ligger ved flytebryggen kan du skimte lensingen bak den bakerste fenderen. Avstanden fra åpningen til toppen av bunnsmøringen er 16 cm og 24 ned til kanten, som her er litt under vann. Det er mulig båten her kanter litt mot den ene siden da den flyter ganske høyt, siden vekten er redusert pga. at overbygget og innredningen er borte.

 

Legger ved en del bilder som viser hvordan lensingene er bygget og plassert. Konsollen er bare laget for prøvekjøringens skyld. Skal lage en bedre løsning lengre fram nå i vinter, samt rekkverk og litt annet. 


A380802F-3CC8-4DF0-83DA-2CED795DAA86.jpeg.1899ca4f336670d3615677ab9eb4f289.jpeg

 

4922EF01-26F8-471C-B0DC-59C69B001241.jpeg.ee6886f1049e316f773897b3d67234d4.jpeg

 

C2E8362E-B426-4F84-BB0A-A5693A07B579.jpeg.f6ee2d608a54150ce9753f71c257507c.jpeg

 

79C281CB-CD74-4D28-B4FB-BB5186E52C78.jpeg.0ea05651e4f1d6f53e2bbb85091b6bb4.jpeg
 

208D53F9-32E7-4557-883E-BB4F83C019A0.jpeg.fa4008a4bd6d6a690a18a8e44911f319.jpeg
 

D0E559AD-63B7-41ED-AF34-F41D52FD3CC5.jpeg.fa5f430c055bfc88a34b0bdfe4527179.jpeg
 

C7C384EF-116B-419F-BB61-4C15666933E6.jpeg.a45f8f44ee32c2342400b2ae9a29d497.jpeg
 

6B6DB6EC-5A8B-49CF-B548-6CB3D512416E.jpeg.b847db533b6c6b1312548e526e8bf168.jpeg
 

359D92B5-F8FD-4491-9949-4AAEEAE63640.jpeg.e2bda749d14257b4e358434488d477f1.jpeg

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRO skrev for 1 time siden:


Takk for tipsene!

 

Er det hipp som happ om man bruker de av kompositt eller messing?

Bør man ha kuleventil på uttakene til lensepumpen eller er det mer for vannintak/kjøling etc?

 

mvh JRO

Ja det er vel egentlig det samme om man bruker kompositt eller messing. Man kan vel forvente noe lengre levetid på kompositt, men kompositt bygger litt mer. Ved bruk av kompositt bør man vurderes om man må avstive ventil med krage, dersom den ligger utsatt til. Husk doble slangeklemmer på gjennomføringene under vann.

 

Det er ikke vanlig å ha kuleventil uttakene til lensepumper som er plassert godt over vannlinjen.

 

Link to post
Share on other sites

okristi skrev On 2.12.2020 at 9.25:

Ja det er vel egentlig det samme om man bruker kompositt eller messing. Man kan vel forvente noe lengre levetid på kompositt, men kompositt bygger litt mer. Ved bruk av kompositt bør man vurderes om man må avstive ventil med krage, dersom den ligger utsatt til. Husk doble slangeklemmer på gjennomføringene under vann.

 

Det er ikke vanlig å ha kuleventil uttakene til lensepumper som er plassert godt over vannlinjen.

 


Den skal ikke tilkobles slange men kun kunne drenere ut det som er av regnvann eller etter vask når den er på land. Utsatt vet jeg ikke, den er jo helt nede i bunn i akterspeilet.

 

Lurte på det med kuleventil siden du linket til en. :)

Link to post
Share on other sites

Skippern 84 skrev On 30.11.2020 at 11.34:

Flott arbeid. Hvordan ble høyden på dekket i forhold til vannlinjen? Har en Finnsport 650 stående som jeg har planer om og bygge om til åpen med hus fremme. 
 

Har du flere bilder? Hvordan den er innvendig nå, med styrekonsoll? 

 

Har du tenkt noe på hvordan layout du vil ha i båten med styring, seter osv?

Link to post
Share on other sites

JRO skrev On 2.12.2020 at 7.34:

Legger ved en del bilder som viser hvordan lensingene er bygget og plassert. Konsollen er bare laget for prøvekjøringens skyld. Skal lage en bedre løsning lengre fram nå i vinter, samt rekkverk og litt annet. 

 

 

Men vil du virkelig ha styrekonsollen så langt fremme...det er det desidert værste stedet å sitte i en hurtigående båt i litt sjø...

Jeg ville hatt den så langt bak som mulig...

Link to post
Share on other sites

JRO skrev for 18 timer siden:

 

Har du tenkt noe på hvordan layout du vil ha i båten med styring, seter osv?


tenkte noe likt som dette, men at det skal så langt frem som mulig. Slik at bakveggen starter der du har styrekonsollen nå, med en L-benk/sitte gruppe på babord side. Muligens skrå noe av stb veggen slik at jeg får teine/micro haler der. 

F93CA3DC-5D09-48A2-89C6-ECB9A99FDF18.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Ida Marie III skrev On 8.12.2020 at 11.19:

 

Men vil du virkelig ha styrekonsollen så langt fremme...det er det desidert værste stedet å sitte i en hurtigående båt i litt sjø...

Jeg ville hatt den så langt bak som mulig...

 

Ja, jeg tenker mye på dette. Ett scenario er å lage et styrhus der fremme, derfor konsollen så langt frem, for å legge kabling og slikt kun en gang. Samtidig, jeg er betenkt med å ha styreposisjon fremme, nettopp pga. det du sier. Dette er en vanskelig avveining, da dette primært skal være en fiskebåt og at dekksplass er et sentralt moment.

På den annen side kunne jeg hatt konsollen aktenfor midten, omså helt bak, og heller brukt den fremre delen av dekket til arbeidsplass. Kanskje vil dette også være fornuftig mtp. vektfordeling foran/bak og balansen i båten. Jeg har jo på noen måter låst meg litt med å lage "brønnen" til å sette fiskecontaineren ned i. Samtidig er aluminium laget for å enkelt kunne modifiseres..!
Men alle innspill er veldig verdifulle og mottas med den største takknemlighet! :)

Link to post
Share on other sites

Skippern 84 skrev On 8.12.2020 at 18.22:


tenkte noe likt som dette, men at det skal så langt frem som mulig. Slik at bakveggen starter der du har styrekonsollen nå, med en L-benk/sitte gruppe på babord side. Muligens skrå noe av stb veggen slik at jeg får teine/micro haler der. 

F93CA3DC-5D09-48A2-89C6-ECB9A99FDF18.jpeg

 

Jeg tenkte å sette et eventuelt styrhus på samme måte som du sier. Etterhvert som tiden går så beveger jeg meg mer og mer vekk fra dette, rett og slett fordi jeg ikke synes det er plass til å lage et fornuftig styrhus i denne båten. I så fall ofrer man kanskje 50% av dekksplassen. For min del skal jeg kun benytte båten til dagsturfiske i godt vær, så en god flytedress er kanskje mer fornuftig enn et oppvarmet styrhus som er for trangt til å gjøre noe fornuftig i annet enn å styre båten.
Men om du f.eks. starter styrhuset ca. på midten, og ofrer noe dekksplass, så kan det nok bli bra. Det kommer jo an på hva man prioriterer mest. Tur/være inne, eller arbeidsplass ute.

Ikke enkelt, men også noe av det som gjør dette spennende og utfordrende. :)

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

Jeg er amatør, men:

 

Hvorfor ikke lage styrehus helt bak? Må være enklere å lage et dobbelt sett med kontroller på utsiden, dekk for fiske og mest beskyttet når du går i plan.

 

Bare husk å legge opp båten slik at du får nok vekt i baugen :)

 

 

Det er vel de fleste av oss... ;)

For min båts vektfordeling tror jeg det blir for mye vekt bak med å bygge et styrhus der. 

Men det er sikkert ikke dumt om man gjør det riktig. :)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 3 timer siden:

Hvorfor ikke lage styrehus helt bak? 

 

En annen ulempe med stor styrekonsoll eller styrehus helt bak er at det er her man har det største disponible arealet i båten. Det fikk jeg merke tydelig da jeg bygde om vår Draco til åpen jolle. Når man kommer forrenom tvers på  disse båtene begynner man å miste dekksareal. Selv om man har bredden ved fenderlista så skråner skrogsidene, og dekket blir mindre og mindre framover. Bak derimot har man veldig rette skrogsider, og dekksplassen er absolutt størst. Hadde jeg vært mer fokusert på det da jeg bygde vår hadde jeg nok gått for en mindre styrekonsoll. Den jeg har er veldig fin, men den stjeler mye dekksplass. For meg er det egentlig ikke et problem, da jeg kun bruker båten til egne teiner, dykking og hobby, og stort sett alltid alene. Så jeg har god plass til teiner uansett. Men for å utnytte plassen i båten best er en helt enkel styrekonsoll langt framme i båten (slik du har nå) det mest fornuftige. Hvorvidt det er den beste løsningen har jo også mye med hvor du skal bruke båten å gjøre. Skal du stort sett kjøre i skjermet farvann går det helt sikkert greit. Skal du kjøre mye i åpent farvann slik jeg gjør kan det bli for tøft med styreposisjon så langt framme. 

Link to post
Share on other sites

På et planende skrog er det nesten ikke mulig å få tyngdepunktet for lang bak.

På ingeniørstudiet for 30 år siden, brukte vi en tommelfingerregel at ca 1/3 av lengden fra akterspeilet var sånn ca ideelt for et planende skrog. Lengre bak ved store hastigheter, rett og slett fordi at når farten øker, vil mer av båten løftes ut av vannet. Tyngdepunktet må helst ligge der båten er nedi sjøen, ellers vil den overplane og bli ustabil i fart.

Har sett en del ombyggingsprosjekter her på båtplassen hvor motoren settes på brakett langt bak hekken på båten. Formålet er akkurat det samme, og resultatet blir overraskende bra.

Så båten oppfører seg bedre med vekta bak, og du får mindre grisebank under fart når du oppholder deg der det er minst bevegelse i båten.

Jeg likte ideen med utgang akter. Kan du ha den på bb side? Husk å planlegge med badeleider, slik at du kommer ombord igjen når du faller i vannet.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 23 minutter siden:

På et planende skrog er det nesten ikke mulig å få tyngdepunktet for lang bak.

På ingeniørstudiet for 30 år siden, brukte vi en tommelfingerregel at ca 1/3 av lengden fra akterspeilet var sånn ca ideelt for et planende skrog. Lengre bak ved store hastigheter, rett og slett fordi at når farten øker, vil mer av båten løftes ut av vannet. Tyngdepunktet må helst ligge der båten er nedi sjøen, ellers vil den overplane og bli ustabil i fart.

Har sett en del ombyggingsprosjekter her på båtplassen hvor motoren settes på brakett langt bak hekken på båten. Formålet er akkurat det samme, og resultatet blir overraskende bra.

Så båten oppfører seg bedre med vekta bak, og du får mindre grisebank under fart når du oppholder deg der det er minst bevegelse i båten.

Jeg likte ideen med utgang akter. Kan du ha den på bb side? Husk å planlegge med badeleider, slik at du kommer ombord igjen når du faller i vannet.

 

Jo mer man lærer, jo mer oppdager man at man ikke kan... :p Takk for innspill!

 

For mitt vedkommede er konseptet en enkel, åpen, sikker og praktisk fiskebåt. Styreposisjonen er bare til for å forflytte seg den korte avstanden til fiskefeltet, som er like bak øya der jeg bor. Det vil vel sjelden være stor fart og lange avstander. Samtidig kan det være et aldeles forferdelig vær på kort varsel, og selv om jeg aldri drar på sjøen med dårlig værmelding, kan man jo bli overrasket og måtte komme seg i land i en fei. Båten gjør 40 knop ribbet for utstyr, men jeg kan ikke tenke meg at jeg vil gå med mer enn 15-20 knop til vanlig, bare så den er i plan og går billigst mulig, og tryggest mulig. 

 

Kjøremessig kunne jeg absolutt tenkt meg å sitte bak å styre. Er bare redd for å miste den veldig gode dekksplassen jeg har der. Samtidig er det jo bare en stol, en liten konsoll og en smal vindskjerm på den ene siden. 
Fiskemessig er det en fordel å ha styrekonsollen lengre frem der den er i dag, fordi jeg da kan styre mens jeg jobber med f.eks. å trekke line / krabbeteiner. Men det er vel ikke en absolutt nødvendighet. 

Mener du jeg trygt kan sette styreposisjonen langt bak på siden og bruke resten forover til arbeid og utstyr? 

 

JRO

 

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRO skrev for 2 timer siden:

 


Fiskemessig er det en fordel å ha styrekonsollen lengre frem der den er i dag, fordi jeg da kan styre mens jeg jobber med f.eks. å trekke line / krabbeteiner. Men det er vel ikke en absolutt nødvendighet. 

Mener du jeg trygt kan sette styreposisjonen langt bak på siden og bruke resten forover til arbeid og utstyr? 

 

JRO

 

 

Jeg ville definitivt hatt styrekonsollen langt bak...

Og om du trenger manøvrerings muligheter lengre fremme, så er ikke 2 styreposisjoner noen luksus lengre ...:wink:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

Jeg ville definitivt hatt styrekonsollen langt bak...

Og om du trenger manøvrerings muligheter lengre fremme, så er ikke 2 styreposisjoner noen luksus lengre ...:wink:

 

Jeg er ikke ved båten nå i juleferien, men den bakerste tverrgående sveisen på dørken er 1 meter fra akterspeilet innvendig. Jeg må ha plass til å åpne luken til utstyrsrommet bak der, men kan sette setet rett foran der, og en kompakt liten konsoll sveist fast i rekka, med en enkel vindskjerm. Hjørnet av denne vil komme nært eller inntil bakre hjørne av fiskecontaineren som skal stå i brønnen og litt ut på dørken på sidene. Hvis du skjønner denne fabelaktige fremstillingen av konseptet. 
Jeg må ha inntaksbinge på en av sidene midtskips eller litt forut, inn mot fiskecontaineren. Samtidig må jeg ha fri passasje forbi containeren, helst på begge sidene. 
Da jeg har tenkt å ha en liten påhenger som nødmotor / linemotor (tilsv. dorging), så kan jeg ha en meget sparsommelig styreposisjon for denne lengre frem på rekka ved der jeg har inntaksbingen. Eller bare klare meg med hovedkonsollen og en link til reservemotoren.

 

Det er ikke enkelt å bli enig med seg selv ;)

 

IMG_5695.jpg.0bcf71e262c41604a77d40cd4c68fbb8.jpg

 

IMG_E5930.jpg.f3f2b23e110bab6847c25b4aa901cbef.jpg

 

IMG_E5941.jpg.bd1e2affa0228db51c8b8f86279ee655.jpg

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid og løsninger med aluminium! 

Hvordan fungerer dette i kombinasjon med glassfiber i forhold til de ulike materialers evne til å ta opp energi i form av bevegelser? Blir det gnissing mellom alu innerliner og glassfiberskrog? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

Imponerende arbeid og løsninger med aluminium! 

Hvordan fungerer dette i kombinasjon med glassfiber i forhold til de ulike materialers evne til å ta opp energi i form av bevegelser? Blir det gnissing mellom alu innerliner og glassfiberskrog? 


Takk for det! Jeg antar materialene oppfører seg forskjellig, men jeg «tror» ikke at det har den store betydningen her. Det mest ukontrollerbare er muligens aluminiumen ved sveisene. Blir fort mye spenninger der. Man prøver å sveise litt og litt for å unngå for stor varmeutbredelse, osv.

Link to post
Share on other sites

Ville hatt styrekonsollen på babord side sånn ca midt på båten om du skal ha teinehaler, teinahaleren ville jeg plassert på styrbord side ca. der du har styrekonsollen nå. Da har du god plass, du er nær styrekonsoll når du er ved haleren og du har plass til brett til teinene når du finner ut at du vil ha det. Lykke til videre i prosjektet, morro å følge med på prosjekter 👍

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vdub skrev for 1 time siden:

Ville hatt styrekonsollen på babord side sånn ca midt på båten om du skal ha teinehaler, teinahaleren ville jeg plassert på styrbord side ca. der du har styrekonsollen nå. Da har du god plass, du er nær styrekonsoll når du er ved haleren og du har plass til brett til teinene når du finner ut at du vil ha det. Lykke til videre i prosjektet, morro å følge med på prosjekter 👍

 

Hei! Takk for tipset! Du ville ikke hatt konsollen helt bak, altså?
 

Med konsollen på midten, vil den sperre passasjen mellom containeren i midten og rekka helt, så det kan vel kanskje bli litt upraktisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...