Jump to content

Størrelse på seilbåtmotor


Sydvesten

Recommended Posts

I min søken er tekstildrevene båter har jeg erkjent at motoren er viktig også på slike båter. Jeg stoppet opp litt og kikket på Bavaria 40 med kun 29 hesters motor. Synes dette hørtes litt lite ut.

 

Gjorde noen kjappe beregninger og fant ut under optimale forhold (som er medvind, sola i ryggen og hjemlengsel) ville denne motoren kunne bringe båten opp i rundt 7 knop, skrogfarten er imidlertid litt over 8 for denne båten. For å oppnå denne farten er det nødvendig med 38 hester i teorien.

 

For at båten ikke skal være undermotorisert så bør man kunne oppnå skrogfarten uten å ta ut mere en rundt 70% av max effekt på motoren slik som jeg ser det. Dette sier meg at en slik båt bør ha en maskin på rundt 50 hester, da vil motoren jobbe lett og man har litt ekstra å gi på med når det trengs..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En liten sammenligning :

Min båt er 9,5 m, 5 tonn, har en 23 Hk som bringer båten opp i 6,5 - 7 knop med foldepropell. Kjører da på 2000 omdr/min. (Tror max er 3.500)

 

Jeg har nok krefter til å uproblematisk gå mot stor sjø og kuling. Så jeg har aldri følt behov for større motor :sailing:

 

Men, jeg hadde nok utvilsomt gått for en 3 eller 4 bladet foldepropell i dag. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Du bør også ta hensyn til vindfang i riggen, trykk fra motsjø osv. Det kan hende at du ut fra rent komfortmessige hensyn eller i en krisesituasjon er nødt til å gå med en akseptabel fart mot været.

 

Det er vanskelig å regne ut hvor meget man i såfall trenger, det blir empiriske verdier som må gjelde. Jeg vil anta at Hulda, som vil veie 15 tonn, 17 meter mast over dekk, bredde 4 meter og lengde 13 meter vil trenge 70 hk. Da går disse 70 hk på "full blås". For min båt vil jeg si at en passe motor er 100 hk. Disse båtene ble levert med ned til 36 hk.

 

Jeg vil nok si at den beregningen du har foretatt ligger veldig nær sannheten med 50 hk. Det kommer litt an på motorer som tilbys. Jeg hadde ikke blitt lei meg om den neste opp fra, la oss si fra 40 hk, hadde vært 55- til 60 hk.

Link to post
Share on other sites

I min søken er tekstildrevene båter har jeg erkjent at motoren er viktig også på slike båter. Jeg stoppet opp litt og kikket på Bavaria 40 med kun 29 hesters motor. Synes dette hørtes litt lite ut.

 

Gjorde noen kjappe beregninger og fant ut under optimale forhold (som er medvind, sola i ryggen og hjemlengsel) ville denne motoren kunne bringe båten opp i rundt 7 knop, skrogfarten er imidlertid litt over 8 for denne båten. For å oppnå denne farten er det nødvendig med 38 hester i teorien.

 

For at båten ikke skal være undermotorisert så bør man kunne oppnå skrogfarten uten å ta ut mere en rundt 70% av max effekt på motoren slik som jeg ser det. Dette sier meg at en slik båt bør ha en maskin på rundt 50 hester, da vil motoren jobbe lett og man har litt ekstra å gi på med når det trengs..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan regner jeg ut skrogfarten?

Og hvordan regner jeg ut hvor fort båten vil gå for motor?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dine betraktninger er riktig, min båt er 9,5 m , 5,5 tonn, og har en motor på 23 hk. Dette er faktisk mere enn hva som er vanlig for 30 -33 fotere. Et førtifots skrog har en god del større våt flate enn en 31 foter, og jeg kan gjerne tro at du må opp mot 40- 50 hk for å oppleve at du har nok power.

Mange vil nok steile over dette. I tidligere innlegg, i andre tråder, hvor jeg har tatt til orde for å se på motorens størrelse, har enkelte steilet.

Min påstand er at ved nysalg av seilbåt er motoren em salderingspost, her er det penger å spare, mange leverandører tilbyr derfor( imine øyne) undermotoriserte båter. Dette for å holde prisen nede.

Link to post
Share on other sites

Hvordan regner jeg ut skrogfarten?

Og hvordan regner jeg ut hvor fort båten vil gå for motor?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruker en betalingsbasert nettside i USA til dette, det er boatdiesel.com

Koster 25 usd pr. år, da har man tilgang alt på denne siden... Jeg synes denne siden er meget bra for dieselgutta.... Kjøpte forøvrig mine to motorer via markedet på denne siden.. som også var meget bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Jeg har en to år gammel seilbåt på 34 fot med 29 hester. Gikk opp fra standard 19 hester for å være på den sikre siden. På disse tre sesongene har jeg logget 4000 nm og 660 timer på motoren.

Jeg har aldri hatt behov for disse ekstra 10 hestene.

Har gått side om side i 6 timer med en 40 foter med 18 hester. Vi holdt begge 7,0 knop som marsfart uten at noen av oss anstrengte motorene våre.

En annen med helt ny båt på 40 fot og 40 hester opplevde nesten ingen framdrift mot en kuling i Skagerak i sommer.

Noen fasit om hva som er rett motor finnes ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en betalingsbasert nettside i USA til dette, det er boatdiesel.com

Koster 25 usd pr. år, da har man tilgang alt på denne siden... Jeg synes denne siden er meget bra for dieselgutta.... Kjøpte forøvrig mine to motorer via markedet på denne siden.. som også var meget bra..

<{POST_SNAPBACK}>

Lyst til å regne ut for balja mi?

Hva trengs av data?

 

Jeg har følgende..

Lengde 9,47m

Vannlinje 8,00m

Bredde 3,00m

Dypgående 2,40m

Vekt 3,3tonn

 

båten har en 18hk dieselmotor og 2-bladet foldepropell

Link to post
Share on other sites

kvadratroten av vannlinjelengden målt i fot x 1,35 / 1,4

 

Skulle gi omtrent ( pokker, hvor er kalkisen min ? )

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Så jeg har en skrogfart på 4,92 knop ut fra hva jeg finner ut..

Og hva vil da så egentlig skrogfarten si? Båten går raskere enn som så for motor (i følge GPS), og den er definitivt mye raskere for seil.. (Hatt ca det dobbelte, også i følge GPS)

Link to post
Share on other sites

Lyst til å regne ut for balja mi?

Hva trengs av data?

 

Jeg har følgende..

Lengde 9,47m

Vannlinje 8,00m

Bredde 3,00m

Dypgående 2,40m

Vekt 3,3tonn

 

båten har en 18hk dieselmotor og 2-bladet foldepropell

<{POST_SNAPBACK}>

Her dataene for din båt...

Du har en skroghastighet på 6.9 knop og trenger drøye 14 hk for å oppnå den... Vet ikke hvordan dette stemmer med dine erfaringer. Det som man også ser er du bør bruke rundt 3 liter i timen i denne hastigheten. Nå satte jeg bare inn et trurtall, men det har ikke noe å si, det er kun der for å beregne rett propell.

 

Forøvrig så er det som tidligere nevnt 1.34xkvadratroten av skroglenden i fot. Det skulle gi deg en indikasjon av skorghastigheten. Setter du inn vannlengden i fot her som er 26.2 så gir det 6.9 knop

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.9 kts.

Power Required: 14.4 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 17.5 SAE hp ( 13.0 kW) @ 3300 RPM

Power Used: 14 SAE hp ( 10.8 kW) @ 3,095 RPM

Max Speed: 6.9 kts

Fuel: 0.8 US Gall/Hr (typical)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så jeg har en skrogfart på 4,92 knop ut fra hva jeg finner ut..

Ja, hvis båten er ca 13 fot så stemmer det ganske bra :wink:

 

Jeg kan se for meg at du kanskje misforstod formelen litt. Hvis du f.eks har en båt som er 30 fot så blir kvadratroten ca 5,5. Dette tallet kan du multiplisere med en faktor og det er den som varierer omkring 1,3 til 1,4. Med nevnte 30 fots displasementbåt ville altså skrogfarten bli ca 7 - 8 knop - og det stemmer vel rimelig bra?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst til å nevne at jeg har nedskalert fra 50 hk til 28 hk på min 35 fots 7 tonn seilbåt. Det er i første rekke ikke økonomiske hensyn som har betinget valget. Ut fra beregningene får jeg en cruisefart på litt over 6 knop. 7 knop på fullt turtall. Dette mener jeg er tilstrekkelig. Jeg venter å få en sterk, stillegående og drivstoffvennlig motor, samt at det bli mer plass i motorrommet. Med litt under 2 liter på timen på marsj og 280 liter fuel kan jeg gå veldig langt. Kan nevne at motorvalget er tatt opp direkte med Beta-fabrikkens tekniske eksperter hvor jeg selv foreslo at jeg nok kunne gå opp i størrelse til 35 eller 37,5 hk. De anbefalte imidlertid 28 hk for min båt m/ PRM 80 2,5:1 gear. Propellen er relativt liten og med liten stigning; 15X8.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er for liten motor i de fleste båtene om en velger standard motor. 29 hk er for lite for en 40 foter. Jeg har 27 hk på min Omega 36, og det er for lite om jeg skal gå med dårlig vær rett i mot. Farten redusere til 2-4 knop, og knapt nok det. Maks fart på stille vann er 7,5 knop.

 

Jeg vil nok foretrekke en større motor enn hva farikken monterer inn som standard. De forsøker å gjøre båten billigst mulig, og monterer av den grunn den minste motoren båten kan ha.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg hører til dem som mener at en seilbåt er i bedre balanse med relativt liten motor, er jeg også enig i at Bavariaen på 40 fot er undermotorisert ettersom den ikke når skrogfart på topp omdreining. Jeg mener at de fleste nye seilbåter på denne størrelse er utstyrt med 38-40 hk. Et poeng med disse nye båtene er også at de vanligvis har et mye større volum og vindfang over vannlinjen enn eldre båter. Når det gjelder siste innlegg vedr. Omega 36. Reduksjonen du gjør i motvind og motsjø er betydelig. Kunne vært interessant å vite om du har eldre motor eller to-bladet propell (to-bladet propell taper mer enn trebladete i motsjø/motvind), evt om du har forsøkt å optimere med ny computerberegnet propell?

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Her dataene for din båt...

Du har en skroghastighet på 6.9 knop og trenger drøye 14 hk for å oppnå den... Vet ikke hvordan dette stemmer med dine erfaringer. Det som man også ser er du bør bruke rundt 3 liter i timen i denne hastigheten. Nå satte jeg bare inn et trurtall, men det har ikke noe å si, det er kun der for å beregne rett propell.

 

Forøvrig så er det som tidligere nevnt 1.34xkvadratroten av skroglenden i fot. Det skulle gi deg en indikasjon av skorghastigheten. Setter du inn vannlengden i fot her som er 26.2 så gir det 6.9 knop

 

RESULTS 

  DISPLACEMENT HULL           

Hull Speed:  6.9 kts.   

Power Required:  14.4 shp. 

  MAX PERFORMANCE         

Available Power:  17.5 SAE hp ( 13.0 kW) @ 3300 RPM

Power Used:  14 SAE hp ( 10.8 kW) @ 3,095 RPM

Max Speed:  6.9 kts

Fuel:  0.8 US Gall/Hr (typical)

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres ganske så riktig ut, jeg har som sagt en 18hk motor, og ved max turtall ligger jeg nok et sted rundt 6-6,5knop, i praksis kjører jeg aldri på såpass mye gass da.. Ligger som regel i 4-4,5 knop for motor, og bruker da bortimot 2 liter i timen, har forøvrig en mistanke om at propellen min er i minste laget, men er ikke plass til så mye større heller tror jeg..

 

Motor bruker man jo helst bare ut fra og inn til brygga uansett :)

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst til å nevne at jeg har nedskalert fra 50 hk til 28 hk på min 35 fots 7 tonn seilbåt. Det er i første rekke ikke økonomiske hensyn som har betinget valget. Ut fra beregningene får jeg en cruisefart på litt over 6 knop. 7 knop på fullt turtall. Dette mener jeg er tilstrekkelig. Jeg venter å få en sterk, stillegående og drivstoffvennlig motor, samt at det bli mer plass i motorrommet. Med litt under 2 liter på timen på marsj og 280 liter fuel kan jeg gå veldig langt. Kan nevne at motorvalget er tatt opp direkte med Beta-fabrikkens tekniske eksperter hvor jeg selv foreslo at jeg nok kunne gå opp i størrelse til 35 eller 37,5 hk. De anbefalte imidlertid 28 hk for min båt m/ PRM 80 2,5:1 gear. Propellen er relativt liten og med liten stigning; 15X8.

 

PIM

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann !

Alltid morsomt å se hva andre har og hva leverandørene anbefaler, etter beregninger som jeg gjorde så vil du ikke oppnå skrogfarten på din båt under forutsetning av at jeg har antatt korrekt vannlinje, har antatt 32 fot som vannlinje siden du oppgir båten til å være 35 fot. Jeg har videre antatt at du har en 3 blads propell. Dette gir meg følgende svar.. Du vil oppnå en max fart på 7.3 knop, skrogfarten er 7.6 Anebfalt propeller er 15x9.6, har du derimot to balder så blir nok propelleren alt for lett, da kreves det 11" i stigning... Forbruket ved 3000 rpm vil ligge på rundt 1 gallon eller mindre drøye 3 liter aller så. Programmet regner ikke på forbruk mellom 0 og 1 gallon pr. time... det settes til 1. Personlig ville jeg nok valgt en motor som var sterk nok til å dra båten opp i skrogfart ved cruiseturtall, da her man litt ekstra å fyre med om det trengs.

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.6 kts.

Power Required: 30.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 27.2 SAE hp ( 20.3 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 7.3 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 16 SAE hp ( 11.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 6.1 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.5 in. Pitch: 9.6 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 10.2

Blades: 3

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for beregningen din. Vannlinjen er imidlertid kortere, dvs 8,40 m eller 27,4 fot. Jeg har da fått oppgitt at hull-speed er rundt 7 knop, hvilket er den farten motorprodusenten regner med at båten vil oppnå på full pinne. Jeg regner med å cruise lavere turtall enn 3000. For øvrig er slike beregninger ikke helt nøyaktige da de ikke tar høyde for en del andre faktorer, slik som båtens bredde og dybde, luftmotstand etc.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Takk for beregningen din.  Vannlinjen er imidlertid kortere, dvs 8,40 m eller 27,4 fot. Jeg har da fått oppgitt at hull-speed er rundt 7 knop, hvilket er den farten motorprodusenten regner med at båten vil oppnå på full pinne. Jeg regner med å cruise lavere turtall enn 3000. For øvrig er slike beregninger ikke helt nøyaktige da de ikke tar høyde for en del andre faktorer, slik som båtens bredde og dybde, luftmotstand etc.

 

PIM

<{POST_SNAPBACK}>

Det er selvsagt riktig at beregningene ikke tar høyde for alle faktorer, men dette er nok erfaringsverdier som ligger til grunn i alle disse formlene så det er nok et gjennomsnitt for de fleste skrogtyper.. Har oppdatert vannlinjen. Det stemmer bedre da med hull speed på 7, maks vil gi deg 6.8 og propelleren ble bedre... 15x9,7 eller så... Da er de beregninger som dette programmet ganske så i overstemelse med det som andre bruker... Har testet dette mot winrace propeller sine begergninger og vil fikk samme svar for Stauden..

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.0 kts.

Power Required: 30.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 27.2 SAE hp ( 20.3 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 6.8 kts

Fuel: 2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 16 SAE hp ( 11.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 5.6 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.5 in. Pitch: 9.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 9.7

Blades: 3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for nok en beregning. Den viser en noe lavere fart på marsj enn jeg kunne ønske meg. 6 knop er en magisk grense i så måte. Gutta på Beta-fabrikken har for øvrig utstyrt mange langturseilere med lignende skrogfasong som min tidligere, dvs langkjølte. En kuriositet i så måte er at de nylig har innstallert den samme 28 hk i en restaurert trebåt på 36 fot, "Lively Lady". Den er smal og langkjølt og veier ikke mindre enn 13,75 tonn. Båten skal seile jorden rundt for å markere en jorden rundt alene-seilas på slutten av 60-tallet. Ungdom med tilpasningsproblemer skal være mannskap. Det opplyses at drivstoffakapasiteten er økt til 1000 liter. Dette for at de har et tidsskjema å følge og regner med å gå mye for motor. Denne lillle historien gjorde litt inntrykk på meg og var nok medvirkende for motor-valget. For øvrig vet jeg at også den samme lille motoren leveres standard i Rustler 36, som også er en langkjølt seilbåt. Den veier ca et tonn mer enn min og har en halv fot kortere vannlinje. Under testseilasene gjorde denne båten "6 knots or so" på marsj.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregel for å beregne teoretisk skrogfart:

Roten av lengden av vannlinjen i fot ganger 1.33 gir farten i knop.

 

Skal man se nærmere på dette, må det modelleres hvor det også tas hensyn til skrogform, våt overflate osv..

 

Bilde

 

Har tatt et relativt moderne seilbåtskrog. Lengde i vannlinjen 94.35 m. Har ikke brydd meg med å henge på kjøl og ror. Kun en illustrasjon.

 

Kjører vi dette gjennom en simulering, får vi følgende.

 

Bilde

 

Som synes begynner det å butte skikkelig ved hastigheter over 7 knop.

Maks. skrogfart for denne ligger på ca. 8.5 knop. Skal det kjøres fortere, må båten opp og surfe.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ja det er mulig. Skroget kan tegnes direkte i programmet, eller importeres som xyz data eller DXF fil. Det er fasiliteter for å legge på dekk og å henge på ror og kjøl. Så kan man trekke og dra i skroget her og der for å se om det gir forbedringer.

Det er også mulig i programmet for å plassere alle båtens vekter slik at stabiliteten kan beregnes. Videre gir det mulighet for direkte tegning av spant for bygging av malstativ til plugg for prototypbygging.

Men man trenger vel ikke noe slikt for å se at finnekjølen er langkjølen overlegen? Gjør man?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vel, det siste er jeg ikke sikker på. Finnekjølen er langkjølen overlegen når det kommer til seilfart generelt. Det skyldes vel primært den korte kjølens overlegne evne til å minske avdrift på kryss, vektfordeler, lavere tyngdepunkt, surfefordeler, mv. På platt lens i fortrengerfart er jeg imidlertid ikke så sikker. Dette siste kan ha en relevans til fartssammenlikning for motor. Den lankjølte båten vil jo ha mer våt flate. Har aldri sett noe skrevet om dette.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei. Tenkte å ta opp igjen denne linken ettersom jeg nå har montert motoren og prøvekjørt den.

 

Båten kom lett opp i skrogfart på 7 knop på fullt 3600 0/min. Den ga 6,4/6,5 knop i vindstille og ingen sjø på 2900 o/min ,hvilket iflg produsenten er ideell o/min for marsjfart. I 7 sek/m motvind og litt småbølger sank farten til 6 knop. Men jeg synes dette fortsatt er bra i betraktning av båtens vekt på 7 tonn. Dtte er samme fart som jeg tidligere kjørte min md 21 a på marsjfart i vindstille. Det skal tilføyes at det nå er flere gamle lag med bunnstoff og ujevnheter under. Jeg har brukt en standard 15x9 trebladet fast propell. Det fungerte bra. Muligens kom den litt for lett opp i fullt turtall, og litt over. For øvrig innstallerte jeg en Bullflex kobling. Lyden og gangen og veldig myk og fin. Motoren er også så liten at jeg nå kan stå med begge bena i selve motorrommet og komme til alle steder. Tidligere var dette en øvelse for indiske yogier.

 

Jeg er med andre ord veldig fornøyd og vil anbefale andre til å vurdere nøye ikke å kaste bort penger på for store motorer.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...