Jump to content

Hva bør gjøres med 2-taktsmotoren min før sessongstart? (Suzuki 65, 1998)


UerfarenAK

Recommended Posts

Vi kjøpte nylig vår første båt som vi ønsker å få på vannet snart. Jeg har fra før lite greie på båt og båtmotor og håper noen her kan gi meg noen gode råd. Det dreier seg om en Bever490 Fighter med en Suzuki 65HK 2-takts påhengsmotor fra 1998)

 

Tidligere eier skiftet impeller og girolje for 5 år siden og fikk den gang beskjed av verkstedet om at dette ikke hadde vært nødvendig. Etter dette har båten stått på henger i tørr garasje og vært sjøsatt 3-4 ggt pr år for ettermiddagsturer i ferskvann.

 

Motoren ble startet ved overtakelse og gikk fint og hadde jevn fin stråle av kjølevann. Under motordekselet var alt rent og pent (så nesten ny ut).

 

Foreløpig tror jeg at jeg vil sette bort evt arbeid til et verksted. Hva ville dere bedt et verksted gjøre med denne før sjøsetting?

Edited by UerfarenAK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du ha den i ferskvann eller saltvann?

 

Jeg hadde gjort følgende:

- Byttet impeller (både fordi du har et nullpunkt, og etter 5 år så bør den byttes. Hvis impeller ryker så får fort motoren i stykker pga manglende kjøling.)

- Sjekket over og evt. byttet sinkanoder (sjekke at de er hele nok, og har kontakt mot jord)

- Bytte girolje (og sjekke om det er metallspon på magnetisk drenskrue)

- Sjekke at tanken er ren og at det ikke ligger skitt eller vann nederst i tanken)

- Sjekket bensinfilter at det er rent, og evt bytte eller vaske det.

- Smøre opp alle smørepunkter (fettpresse)

- Evt se over tennplugger og måle gap.

 

Det er bra å ta ned undervannshuset (må gjøres for å bytte impeller) også for å løsne skruene der og se at alt er greit og godt smurt. Gjør det enklere å holde motoren fremover. 

 

Sinkanoder gjør at motoren ikke forvitrer.

 

Impeller kan godt ha en levetid på 30 år den, men det er en god regel å bytte den hvert andre år. Men selv er det 5 år siden min påhengs fikk ny. Fikk ny i år. 

 

Girolje bør byttes hver eneste høst (før båten settes i opplag). Da oppdages evt vannlekkasje raskest mulig, og vannet får ikke ødelegge girkassen i løpet av vinteren.)

 

Skitt eller vann i bensinen er vel årsaken til de aller fleste motorstopp med påhengs. 

 

Så har du fått sjekket punktene over bør du ha en problemfri første sesong med motoren tenker jeg.

 

🙂

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig! 

 

Da er det spesielt viktig at alle anoder sjekkes over. Jeg vet ikke hvor disse er. Skal være og så én, og kanskje flere, I motorblokken.  Det visste jeg ikke om selv før. Tror jeg har hatt påhengsmotor i 10-15 år før jeg fikk med meg at det er anoder der også. 

 

Anoder er viktige da de "ofrer seg" i stedet for viktige deler i motoren. Derfor kalles de også offeranoder. Saltvann leder elektroner (elektrisitet) lettere enn ferskvann, og derfor er gode offeranoder viktig å ha på plass.

 

Hvis du får byttet girolje, impeller, sjekket bensinfilter, tank og tennplugger så ligger det an til en god tid på Oslofjorden. Får du sjekket og eventuelt byttet offeranoder så ligger det an til en god tid i fremtiden også.

 

2-taktere som stelles godt med varer lenge. Jeg har en 60 hk Evinrude fra 1991 som har fungert uten feilslag året rundt. Bruker mer bensin enn firetakter, men veldig lite leamikk som kan gå feil.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Jeg så det var en anode på nedre del av motoren (i nærheten av propellen). Er det flere anoder på motoren eller andre steder på båten? 

 

Hva med flapsene - bør disse ha anoder (så noe om dette i en annen tråd her).

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til din motor, så se om du kan får tak i manualen eller høre med et firma som kjenner til motoren. Pleier å være anode et sted oppe i motoren i tillegg til den nede i undervannshuset. 

 

Vil anta at det ikke er anode på selve båten. Men det kan være anode på trimplanene, men ikke alltid. Vi hadde det aldri på båtene jeg vokste opp med, men har sett at noen har det. Mulig forskjell på ulike type materialer. Syrefast versus aluminium eller liknende. @Hulda har sikkert et godt innspill på dette. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hva jeg hadde gjort? Satt på spylemuffer, skrudd på vannet og startet motoren. Går den greit og tydelig får kjøling ville jeg sjekket at det var fullt med girolje, presset fett i niplene, sjekket anoder, fyllt bensin og kjørt. Hva er en slik motor verdt og hva koster en slik full service?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Verdt 13-20000 ca. hvis den er i god stand. Men mye bruksverdi.

 

Girolje må byttes hvis den er 5 år. bør byttes hver høst. Sinkanoder hadde jeg sjekket. Impeller kan skippes men jeg hadde ikke gjort det.

 

Ingenting av dette er krevende å gjøre. Kan fint gjøres av folk som har byttet oljefilter på sin egen bil. Kreves ingenting spesialutstyr. Trenger ikke settes bort til et dyrt marinemotor-firma.

 

Kan helst sikkert utføres billig av noen på Finn.no småjobber. Eller spørre noen spm mekker bil selv om de kan hjelpe deg.

 

 

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg er minst like sløv som Mouche, så jeg er med på hans liste. Å bytte girolje er en god ting når man overtar en ny/gammel motor. Sjekk oljen du tapper. Er den gråhvit, er det vann i oljen. Det enkle alternativet da er å fylle opp ny olje, bytt begge pakningene på oljeskruene, og kjør. Etter en tur eller to tar du båten på land og skrur forsiktig ut nedre plugg og lar det renne ut et par-tre dråper. Er det fin olje, var det antageligvis bare dårlige pakninger. Er den nye oljen også hvit eller kommer det ut litt vann, har du et større problem. Da må den sjekkes mer nøye.

Men ikke ta sorgene på forskudd, bare sjekk underveis.

 

I følge meg og min lokale påhenger-forhandler er det ikke nødvendig å bytte girolje hvert år med mindre du bruker båten svært mye.

Jeg sjekker hver høst fargen på oljen ved å tappe et par dråper. Bruker Mercury/Quicksilver High-performance olje på mine motorer, og den er kledelig mørk blå. Så lenge den fortsatt er det på høsten går den en sesong til. Svart eller grå/hvit, så har du et problem (se over).

Har til gode å ha dette på noen av mine motorer enda. Bytter normalt hvert 3-4 år. Nå går mine motorer i snitt 50-100 timer i året, og en god olje tåler mange hundre timer så lenge det ikke er noe vann i den.

Men husk å bytte pakninger hver gang du skrur ut oljepluggene! 

Mange som får vann i girhuset pga dårlige pakninger. Unødvendig feil. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar!

 

Motoren ble startet ved overtakelse og hadde jevn og fin kjølevannsstråle og fikk fint. Den har bare blitt kjørt 3-4 dager i året i ferskvann de siste 10 årene så jeg er ikke så redd for at det skal være noe alvorlig galt.

 

Båten står pt på henger og vurder om jeg skal kjøre den til verksted på henger eller om jeg skal sjøsette den først og kjøre den til et båtverksted ved fjorden. De tar seg kanskje betalt for å ta den opp/sjøsette den igjen om jeg velger det siste?

Link to post
Share on other sites

UerfarenAK skrev 9 minutter siden:

Båten står pt på henger og vurder om jeg skal kjøre den til verksted på henger eller om jeg skal sjøsette den først og kjøre den til et båtverksted ved fjorden. De tar seg kanskje betalt for å ta den opp/sjøsette den igjen om jeg velger det siste?

 

Kanskje, men det er det vel egentlig bare verkstedet som kan svare på. Har selv båt på henger og har da alltid kjørt den på henger til verksted for service når jeg ikke har gjort det som trengtes selv. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

 

 

Ingenting av dette er krevende å gjøre. Kan fint gjøres av folk som har byttet oljefilter på sin egen bil. Kreves ingenting spesialutstyr. Trenger ikke settes bort til et dyrt marinemotor firma

 

 

Nja...bytte impellere på en over 20 år gammel påhenger, for en helt uerfaren, kan lett bli utfordrende om boltene sitter...

 

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III, ja. Men den var byttet for 5 år siden og har kjørt i ferskvann så da regner jeg med at boltene er greie å få opp. Derfor ville jeg gjort det nå, for da vet man hvordan tilstanden er og man slipper bolter som gror seg fast. Derfor også anbefaling om å sjekke ut evt bytte impeller hvert 2. år.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Grand Banks  Som uerfaren (lite greie på båt og båtmotor som TS selv beskriver det) så ville jeg ha overlatt bytte av impeller til et verksted, men gjort de andre tingene på listen din selv da det er nokså greit å gjøre og utstyret som kreves ganske billig å skaffe seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri byttet pakninger på pluggene til giroljen , og det har gått bra. Men jeg ser poenget, better safe than sorry. Slike pakninger, er de hyllevare rundt omkring, f.eks Biltema? Eller må du skaffe dedikerte pakninger til den aktuelle motoren? 

Edited by Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mouche, ja jeg er enig med deg. Enten det, eller få med seg en som er vant til å skru på bil og liker å skru og da ordne impeller. Noen har kamerater som er slik. Da er det bare å se en veiledning på YouTube og resten er stort sett greit, så lenge man har skikkelig verktøy. :-)

Impellerbytte er ikke så viktig tror jeg etterhvert som jeg har tenkt over at det kun er 5 år siden sist, og motoren har gått lite og i ferskvann. Så dette kan like godt vente med til over sommeren, så man får utnyttet finværet nå.

Nå før sesongstart hadde jeg prioritert bytte av girolje, sjekke anoder, sjekke bensinfilter og at tank er ren.

Dette er gjort på en formiddag eller en ettermiddag. Finnes mange gode video veiledninger av dette. Samt billig verktøy på Biltema som letter jobben (oljepumpen som kan skrues inn på nedre oljehull i undervannshuset). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 38 minutter siden:

Jeg har aldri byttet pakninger på pluggene til giroljen , og det har gått bra. Men jeg ser poenget, better safe than sorry. Slike pakninger, er de hyllevare rundt omkring, f.eks Biltema? Eller må du skaffe dedikerte pakninger til den aktuelle motoren? 

 

Noe sånn:

 

https://www.westsystem.no/cart?addedProduct=18955&addedQty=1

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...