MajorAndy Startet 15.Mai.2020 Del på Facebook Startet 15.Mai.2020 CSå er den gal igen! Jeg troede ellers, at det var slut med vand i motorrummet efter at jeg gik væk fra drev og utætte eksosrisere. Men nej. Der lækker vand ind i mit motorrum. Det er saltvand, og der kommer omkring 0,5 - 0,8 liter i døgnet. Jeg har en automatisk lænsepumpe med niveauføler, så den holder det meste væk, men jeg er usikker på om det er noget, der bør fikses nu eller om det kan vente til høsten? Mine erfaringer med fast aksling er ikke mange, så jeg er usikker her. Jeg kan ikke se, at det drypper ind nogen steder omkring pakkboksen, men vandet samler sig nede under skrueakslen. Det kan komme ind gennem pakningen eller måske der hvor røret er ført igennem skroget (måske en delaminering her?) Andre steder er udelukket, da der er helt tørt omkring søventil eller andre steder, hvor der er saltvand. Desuden kommer der også vand ind når båden ligger stille. Jeg har ikke undersøgt om der kommer mere vand ind når jeg sejler, for det blæser og blæser hernede... Alle gode råd er velkomne for at lære en pakkboks-novice noget! Her er et par billeder. Billederne snyder lidt, for det er helt umuligt for mig at komme ned til pakkboksen, da motorrummet er alt for trangt og eksosrørene er i vejen. Så jeg kan ikke komme til at tjekke og stramme slangeklemmerne. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Kjenner ikke den pakkboksen der, men tenker det er fint å få en boks under, eller et kamera, så man ser konkret hvor det lekker. Kan jo hende det holder med å stramme slangeklemmer. Uten at jeg innehar særlig kompetanse på området utover å ha byttet på egen båt, ville jeg vært mer skeptisk til lekkasje rundt stevnrør/beslag, enn pakkboks. Men ville nok foretrukket å ha det i orden før langtur og ferie. Vanskelig å si når en simmering øker i lekkasje, og kommer det først vann inn, kommer det hverfall gjennom to simmeringer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg ville tatt grep nå før ferien MajorAndy Kjipt å få økende lekkasje problem når det nærmer seg ferie tid... I mine øyne skal aksling være ensbetydende med tørr båt..noen er nok uenig... Jeg kjenner heller ikke til den pakkboksen der...har selv vannkjølt med mulighet for ettertrekking når det begynner dryppe... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Vil tro det er tetningsringene som slipper gjennom litt. Ingenting som haster, men før eller siden må det vel gjøres da. Jeg har tenkt på å sjekke min i flere år, men enn så lenge gjør lensepumpen jobben. Trangt nedi der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Sånn kan du ikke ha det.. er det en oljetank i enden av den slangen som går til pakkboksen? Er det olje på tanken? Mulig det holder å fylle på olje. (Om oljenivået synker så er det tegn på at simringene må byttes) Men først, stram slangeklemmene båten må på land for å bytte simringer Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Det er vand, der kommer gennem slangen. En del af kølevandet går den vej ud og ned langs skrueakslen. Så pakkboksen er vandsmurt med kølevandet. hmmm. Ingen vej uden om mekaniker så? Jeg må se om de kan få det til. Men hvordan de kommer der ned og skifte går over min forstand. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Sett på en slik "volvokondom med vannkjøling, så blir det tett:-) https://www.ebay.com/itm/254050073298 Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Nå er ikke det der Volvokondom. Men båten til @MajorAndygår så fort, at problemet er at undertrykket drar pakkboksen tørr. Derfor må han ha et system med tilførsel av vann. Og vær obs på det. Ikke lag noe smarte greier. Hadde jeg hatt god råd, hvilket jeg ikke har, men det har Majoren, ville jeg satt inn en Tides mek. tetning. Før ferien. Det er noe skitt om slikt begynner å sprute vilt midt i ferietiden. Det kan lett bli dyrt og dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) Er derfor den pakkboksen har tilkobling for vannkjøling, er beregnet til mer "hurtiggående" båter;-) Er ikke orginal volvo, men laget av Michigan Marine Propulsion i england. http://www.mmp-i.com/images/downloads/Shaft_Seals.pdf Redigert 15.Mai.2020 av primusmotor (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg har hatt samme kondomet uten ekstra vanntilkobling i 20 år nå i august. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) Hvilke fart gjør båten din Hulda? Redigert 15.Mai.2020 av primusmotor (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
MajorAndy Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 primusmotor skrev 41 minutter siden: Er derfor den pakkboksen har tilkobling for vannkjøling, er beregnet til mer "hurtiggående" båter;-) Er ikke orginal volvo, men laget av Michigan Marine Propulsion i england. http://www.mmp-i.com/images/downloads/Shaft_Seals.pdf Se nu der! Det var nyttig info! Så ved jeg det hvis der skal skaffes reservedele! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 primusmotor skrev 41 minutter siden: Hvilke fart gjør båten din Hulda? Helt opp i 6 knop på en god dag. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Kan det være lekkasje mellom akselhylserøret og skroget? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
MajorAndy Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 arkmarin skrev 29 minutter siden: Kan det være lekkasje mellom akselhylserøret og skroget? Ja, det overvejer jeg også. Svært at se, men det kunne se ud som om glasfiberen er lidt skadet der. Frostskade hvis der har ligget vand over vinteren måske ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Min Aquador 32C gør det også men kun når jeg sejler og det er ganske lidt ca. 1 dl efter 2 timers sejlads. Såfremt det kommer ind ved stilstand og med slukket motor så må det være skrog gennemføringen der skal skiftes. Hvor mit så kommer fra er en hel anden snak for det kan så kun være den pakboks med en dårlig simmering. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Må bare spørre.. Du luftet akslingen da du satt båten på vannet ? Med skruen foran på pakkpoksen. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Ja løsnede den øverste af de forreste men om det er korrekt gjort eller ej ved jeg faktisk ikke. Hvor meget vand skal der komme ud inden den lukkes igen. Ellers må jeg forsøge igen hvis det hjælper nu. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Du skal bare lufte til det kommer vann. Da er det tilstrekkelig. Når sv Hulda har ligget lenge stille, pleier jeg å lufte. Lenge stille for Hulda er 2 måneder. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Tak for svaret så prøver jeg en gang til og ser om det er løsningen ellers har jeg jo nok samme problem som Andy, blot i meget mindre skala. Min kommer aldrig til at ligge stille i 2 måneder, 2 uger er allerede alt for længe 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Her i Norge hender det at vi fryser inne. 40 cm is. Ikke slik hos dere nede i syden. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Jeg anede ikke at der skal luftes? Hvorfor ? En anden sag er at jeg slet ikke kan nå den. Hvordan kan du gøre det, @Mr. Alibaba ? Er udstødningen ikke i vejen? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 🤣 Herned i syden er vi så dumme at tage bådene ind for at beskytte dem for vinteren, altså den vinter vi aldrig har 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 MajorAndy skrev 8 minutter siden: Jeg anede ikke at der skal luftes? Hvorfor ? @Mr. Alibaba Det er saltvann som kjøler pakkboksen. Det kommer ikke vann opp dit om du ikke lufter på den skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Det er den øverste umbraco bolt der skal løsnes, så der ikke er falsk luft i den. Er der det så er den ikke tæt. Jeg kan gøre det uden de store problemer med en umbraco nøgle er udstødningen i vejen så er der jo altid metoden med en alt mulig tang eller en polygribtang. Men du bør kunne komme til med en lille nøgle. Jeg tager ud og prøver at udlufte min i morgen for jeg hader vand i båden. Meningen er jo ligesom at vadet skal være udenfor, så der er vi ret ens 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.