Jump to content

Læk pakkboks - fikse nu eller vente?


MajorAndy

Recommended Posts

CSå er den gal igen! 
 

Jeg troede ellers, at det var slut med vand i motorrummet efter at jeg gik væk fra drev og utætte eksosrisere. Men nej. Der lækker vand ind i mit motorrum. Det er saltvand, og der kommer omkring 0,5 - 0,8 liter i døgnet. Jeg har en automatisk lænsepumpe med niveauføler, så den holder det meste væk, men jeg er usikker på om det er noget, der bør fikses nu eller om det kan vente til høsten?

 

Mine erfaringer med fast aksling er ikke mange, så jeg er usikker her. Jeg kan ikke se, at det drypper ind nogen steder omkring pakkboksen, men vandet samler sig nede under skrueakslen. Det kan komme ind gennem pakningen eller måske der hvor røret er ført igennem skroget (måske en delaminering her?)

 

Andre steder er udelukket, da der er helt tørt omkring søventil eller andre steder, hvor der er saltvand. Desuden kommer der også vand ind når båden ligger stille. Jeg har ikke undersøgt om der kommer mere vand ind når jeg sejler, for det blæser og blæser hernede...

 

Alle gode råd er velkomne for at lære en pakkboks-novice noget!

 

Her er et par billeder. Billederne snyder lidt, for det er helt umuligt for mig at komme ned til pakkboksen, da motorrummet er alt for trangt og eksosrørene er i vejen. Så jeg kan ikke komme til at tjekke og stramme slangeklemmerne. 
 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link to post

Kjenner ikke den pakkboksen der, men tenker det er fint å få en boks under, eller et kamera, så man ser konkret hvor det lekker. Kan jo hende det holder med å stramme slangeklemmer. Uten at jeg innehar særlig kompetanse på området utover å ha byttet på egen båt, ville jeg vært mer skeptisk til lekkasje rundt stevnrør/beslag, enn pakkboks. Men ville nok foretrukket å ha det i orden før langtur og ferie. Vanskelig å si når en simmering øker i lekkasje, og kommer det først vann inn, kommer det hverfall gjennom to simmeringer.

Link to post

Jeg ville tatt grep nå før ferien MajorAndy

Kjipt å få økende lekkasje problem når det nærmer seg ferie tid...

I mine øyne skal aksling være ensbetydende med tørr båt..noen er nok uenig...

Jeg kjenner heller ikke til den pakkboksen der...har selv vannkjølt med mulighet for ettertrekking når det begynner dryppe... 

Link to post

Vil tro det er tetningsringene som slipper gjennom litt. Ingenting som haster, men før eller siden må det vel gjøres da. Jeg har tenkt på å sjekke min i flere år, men enn så lenge gjør lensepumpen jobben. Trangt nedi der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sånn kan du ikke ha det..

er det en oljetank i enden av den slangen som går til pakkboksen? Er det olje på tanken? Mulig det holder å fylle på olje. (Om oljenivået synker så er det tegn på at simringene må byttes)

 

Men først, stram slangeklemmene

 

båten må på land for å bytte simringer 

Link to post

Det er vand, der kommer gennem slangen. En del af kølevandet går den vej ud og ned langs skrueakslen. Så pakkboksen er vandsmurt med kølevandet. 
 

hmmm. Ingen vej uden om mekaniker så? Jeg må se om de kan få det til. Men hvordan de kommer der ned og skifte går over min forstand. 

Link to post

Nå er ikke det der Volvokondom. Men båten til @MajorAndygår så fort, at problemet er at undertrykket drar pakkboksen tørr. Derfor må han ha et system med tilførsel av vann. Og vær obs på det. Ikke lag noe smarte greier. Hadde jeg hatt god råd, hvilket jeg ikke har, men det har Majoren, ville jeg satt inn en Tides mek. tetning. Før ferien. Det er noe skitt om slikt begynner å sprute vilt midt i ferietiden. Det kan lett bli dyrt og dårlig.

Link to post

Er derfor den pakkboksen har tilkobling for vannkjøling, er beregnet til mer "hurtiggående" båter;-)
Er ikke orginal volvo, men laget av Michigan Marine Propulsion i england.

 

http://www.mmp-i.com/images/downloads/Shaft_Seals.pdf

Redigert av primusmotor (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Min Aquador 32C gør det også men kun når jeg sejler og det er ganske lidt ca. 1 dl efter 2 timers sejlads. 

Såfremt det kommer ind ved stilstand og med slukket motor så må det være skrog gennemføringen der skal skiftes. 

Hvor mit så kommer fra er en hel anden snak for det kan så kun være den pakboks med en dårlig simmering. 

 

Link to post

Det er den øverste umbraco bolt der skal løsnes, så der ikke er falsk luft i den. Er der det så er den ikke tæt. Jeg kan gøre det uden de store problemer med en umbraco nøgle er udstødningen i vejen så er der jo altid metoden med en alt mulig tang eller en polygribtang. Men du bør kunne komme til med en lille nøgle. 

Jeg tager ud og prøver at udlufte min i morgen for jeg hader vand i båden. Meningen er jo ligesom at vadet skal være udenfor, så der er vi ret ens 😉

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...