MajorAndy Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jeg gætter på at du har Yanmar motor, @Mr. Alibaba ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ja det er korrekt at jeg har sådan en gammel Yanmar motor, men det var helt bevidst da jeg mest er til dette mærke, men det er noh hip som hap i dag. Ved et nærmere kig på dine billeder så tror jeg faktisk også at dit udstødningsrør sider længere fremme end mit så måske det gør en forskel med hensyn til den akseltætning. Jeg har ikke lige et billede af mit motorrum Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hulda skrev 44 minutter siden: Her i Norge hender det at vi fryser inne. 40 cm is. Ikke slik hos dere nede i syden. Norge er nok mer en brakkvannet der øst... Har aldri frøset inne...6 grader temp i sjøen her vest om vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Sådan ser mit ud. Der er 15 cm. åbning mellem motor og lugekant. Umuligt at nå pakkkoksen: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ida Marie III skrev Just now: Norge er nok mer en brakkvannet der øst... Har aldri frøset inne...6 grader temp i sjøen her vest om vinteren... Det har noe med værlaget å gjøre. Innimellom har vi klarvær om nettene. I perioder, ukesvis, flere måneder i strekk, om vinteren. 15 kalde i perioder. For noen år siden var det noen som gikk på ski fra fastlandet og ut til Sydkoster. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 MajorAndy få tak i en mekaniker som driver med limbo dans...? Frå spøk til alvor...skal den pakkboksen egentlig luftes..? Det kjølevannet som kommer i slangen vil jo fort fylle opp dette rommet... Jeg har også en slik slange fra kjølevannet inn på pakkboks, men der er det pakket med voksveik... Der kommer ganske mye vann ut av en slik kjøleslange...det har jeg selv sett når jeg kjører motoren på land, og ser hva som kommer ved akslingen under båten... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hulda skrev 5 minutter siden: Det har noe med værlaget å gjøre. Innimellom har vi klarvær om nettene. I perioder, ukesvis, flere måneder i strekk, om vinteren. 15 kalde i perioder. For noen år siden var det noen som gikk på ski fra fastlandet og ut til Sydkoster. Hmmm ... tror også Golfstrømmen her vest, samt mye høyere saltinnhold i sjøen gjør sitt...men 15 minus er jo jævlig... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Enig, det øser ut vann. Når @MajorAndyhar så vanskelig tilgjengelig system, ville jeg virkelig sjekket det ut før avgang. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jeg er selv i tvivl om den overhovedet skal udluftes, men gjorde det for en sikkerheds skyld og gør det gerne igen hvis det skulle hjælpe. Der er godt nok ikke meget plads med den Volvo motor og hvor fantastisk med et dieselolie filter der næsten er umuligt at servicere på søen. Jeg kan lige nøjagtig komme ned og ligge i bunden af båden og dermed komme til det meste. Men jeg vejer jo også kun 98 kilo ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Slik ser det ut oss meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Men såfremt det vand kommer ind når motoren er stoppet så bør det ikke komme fra pakdåsen, men det skal da undersøges inden en optagning og hvad det så indebærer. Sug alt vandet ud af bunden, tør aksel og alt andet af, lad være med at starte motoren og se om der kommer vand ind og hvor Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Tak for alle svar så langt! Meget hjælpsomt! ? Nu har jeg tilbragt endnu en time med hovedet nede i motorrummet. Jeg sugede alt vand væk med en vandstøvsuger så der var helt tørt. Efter 10-12 minutter kunne jeg se, at der pibler vand ind - og at det kommer bag fra pakboksen. Men der er intet at se fra pakningen forrest på pakboksen. Vandet kommer enten fra samlingen mellem gummibælg og akselrør eller fra en utæthed mellem akselrør og skroget. Det er mit bedste bud nu. Jeg får en second opinion fra mekanikeren men tak for gode råd så langt - jeg modtager gerne flere.. Og god 17. Maj i morgen ! ???? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Er det fuldstændig umuligt at komme ned og ligge ved siden af motoren og lave en inspektion, jeg kan godt se at udstødningen er lidt i vejen i forhold til min med yanmar motor der jo har udstødning i den anden side. Men ellers vil jeg gerne have resultatet af mekanikerens dom for min fejler måske det samme, selvom det kun er ved sejlads Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Helt umuligt. Trust Me. Jeg skal i så fald demontere udstødningen først. Jeg skal nok love at vende tilbage hvis/når jeg finder ud af noget! Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Måske kan du få hjælp af et endo kamera? Jeg købte dette endo-kamera, som flere gange har været til stor hjælp med inspektioner på trange steder hvor et spejl heller ikke kunne række ind. https://www.mytrendyphone.dk/shop/vandtaet-8mm-usb-220700p.html?gclid=EAIaIQobChMIqdnH5N246QIVSYGyCh2WRw4BEAQYAyABEgJzpvD_BwE Billedkvaliteten er ikke den bedste, men rimeligt i forhold til pris og formål. Bor du i nærheden af Viborg, er du velkommen til at låne det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Alibaba Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 ? Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 For å lokalisere hvor vannet kommer inn kan det ofte hjelpe å legge noen aviser der hvor du mistenker at det kommer inn. Ser da hvilken avis som blir våt og hvor på avisen det blir først vått. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 MajorAndy skrev for 5 timer siden: Tak for alle svar så langt! Meget hjælpsomt! ? Nu har jeg tilbragt endnu en time med hovedet nede i motorrummet. Jeg sugede alt vand væk med en vandstøvsuger så der var helt tørt. Efter 10-12 minutter kunne jeg se, at der pibler vand ind - og at det kommer bag fra pakboksen. Men der er intet at se fra pakningen forrest på pakboksen. Vandet kommer enten fra samlingen mellem gummibælg og akselrør eller fra en utæthed mellem akselrør og skroget. Det er mit bedste bud nu. Jeg får en second opinion fra mekanikeren men tak for gode råd så langt - jeg modtager gerne flere.. Og god 17. Maj i morgen ! ???? Om lekkasjen er mellom akselrør og skrog er det en enkel reparasjon. Gå inn på min side arkmarin.no og velg fanen "Omega 36". Et stykke ned på siden kan du lese om hvordan jeg fikset lekkasje mellom akselrør og skrog. Lykke til! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Om det lekker etter at slangeklemmer er strammet så rr det nok o ringer. Jeg byttet på min pakkboks i fjor. Den er oljesmurt. Oljen forsvant ut .... at en del av en båt skal være vedlikeholdsfritt, som du skriver .... ???? ???? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Jeg tror at @arkmarin er inde på det rigtige! Jeg har forespurgt i en gruppe på Facebook, og her er der en anden, der har haft samme problem hvor årsagen var læk mellem akselrør (hylse) og skroget. På Aq32c er dette hylse oven i købet forlænget så det går hele vejen ned til skruen. Dette øger vægtstangsprincipet og får nok vibrationer til at forøges. Jeg mistænker i øvrigt, at det har været forsøgt lappet tidligere, for jeg mener at huske, at jeg har set noget Tec7 eller lignende i det område da båden var på land. Prøv at se på fotoet der hvor hylset går ind i skroget. Jeg forsker videre... Redigert 16.Mai.2020 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Du kan nok ha rett. En underlig patent. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Nu er vi oppe på to eksempler på læk mellem akselrør og skrog på AQ32c. Muligvis tre. Jeg fik disse billeder fra en anden på FB, som jeg tillader mig at dele her. De viser hvordan han fik tætnet gennemføringen, da en af de to bolte, der holder samlingen, knækkede efter at han fik noget i skruen: Fra indersiden: Ydersiden renset: Efter nyt lag Tec7: Men mon ikke det er en bedre løsning med noget epoxy? Med Tec7 er det vel kun et spørgsmål om hvornår det bliver læk igen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Epoxy blir hardt, så det holder vel heller ikke i lengden. Bedre med en fleksibel tettemasse som kan byttes årlig. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Men hva er tanken bak å trekke hylserøret helt til lagerbraketten? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg ikke har fået noget godt svar på endnu. Indtil videre satser jeg og har bestilt optagning af båden i morgen, så går jeg amok med en stor tube Tec7 og så må vi se om jeg kan fixe det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.