Jump to content

Læk pakkboks - fikse nu eller vente?

MajorAndy

Recommended Posts

Ja det er korrekt at jeg har sådan en gammel Yanmar motor, men det var helt bevidst da jeg mest er til dette mærke, men det er noh hip som hap i dag. 

Ved et nærmere kig på dine billeder så tror jeg faktisk også at dit udstødningsrør sider længere fremme end mit så måske det gør en forskel med hensyn til den akseltætning. Jeg har ikke lige et billede af mit motorrum 

Ida Marie III skrev Just now:

Norge er nok mer en brakkvannet der øst...

Har aldri frøset inne...6 grader temp i sjøen her vest om vinteren... 

Det har noe med værlaget å gjøre. Innimellom har vi klarvær om nettene. I perioder, ukesvis, flere måneder i strekk, om vinteren. 15 kalde i perioder. For noen år siden var det noen som gikk på ski fra fastlandet og ut til Sydkoster.

MajorAndy få tak i en mekaniker som driver med limbo dans...?

Frå spøk til alvor...skal den pakkboksen egentlig luftes..? Det kjølevannet som kommer i slangen vil jo fort fylle opp dette rommet...

Jeg har også en slik slange fra kjølevannet inn på pakkboks, men der er det pakket med voksveik...

Der kommer ganske mye vann ut av en slik kjøleslange...det har jeg selv sett når jeg kjører motoren på land, og ser hva som kommer ved akslingen under båten...

Hulda skrev 5 minutter siden:

Det har noe med værlaget å gjøre. Innimellom har vi klarvær om nettene. I perioder, ukesvis, flere måneder i strekk, om vinteren. 15 kalde i perioder. For noen år siden var det noen som gikk på ski fra fastlandet og ut til Sydkoster.

Hmmm ... tror også Golfstrømmen her vest, samt mye høyere saltinnhold i sjøen gjør sitt...men 15 minus er jo jævlig...

Jeg er selv i tvivl om den overhovedet skal udluftes, men gjorde det for en sikkerheds skyld og gør det gerne igen hvis det skulle hjælpe. 

Der er godt nok ikke meget plads med den Volvo motor og hvor fantastisk med et dieselolie filter der næsten er umuligt at servicere på søen. Jeg kan lige nøjagtig komme ned og ligge i bunden af båden og dermed komme til det meste. Men jeg vejer jo også kun 98 kilo ?

Tak for alle svar så langt! Meget hjælpsomt! ?

Nu har jeg tilbragt endnu en time med hovedet nede i motorrummet. Jeg sugede alt vand væk med en vandstøvsuger så der var helt tørt. 

Efter 10-12 minutter kunne jeg se, at der pibler vand ind - og at det kommer bag fra pakboksen. Men der er intet at se fra pakningen forrest på pakboksen. Vandet kommer enten fra samlingen mellem gummibælg og akselrør eller fra en utæthed mellem akselrør og skroget. Det er mit bedste bud nu. 

Jeg får en second opinion fra mekanikeren men tak for gode råd så langt - jeg modtager gerne flere.. 

Og god 17. Maj i morgen ! ????

Er det fuldstændig umuligt at komme ned og ligge ved siden af motoren og lave en inspektion, jeg kan godt se at udstødningen er lidt i vejen i forhold til min med yanmar motor der jo har udstødning i den anden side. 

Men ellers vil jeg gerne have resultatet af mekanikerens dom for min fejler måske det samme, selvom det kun er ved sejlads 

Måske kan du få hjælp af et endo kamera?

Jeg købte dette endo-kamera, som flere gange har været til stor hjælp med inspektioner på trange steder hvor et spejl heller ikke kunne række ind.

https://www.mytrendyphone.dk/shop/vandtaet-8mm-usb-220700p.html?gclid=EAIaIQobChMIqdnH5N246QIVSYGyCh2WRw4BEAQYAyABEgJzpvD_BwE

Billedkvaliteten er ikke den bedste, men rimeligt i forhold til pris og formål.

Bor du i nærheden af Viborg, er du velkommen til at låne det:-)

MajorAndy skrev for 5 timer siden:

Tak for alle svar så langt! Meget hjælpsomt! ?

Nu har jeg tilbragt endnu en time med hovedet nede i motorrummet. Jeg sugede alt vand væk med en vandstøvsuger så der var helt tørt. 

Efter 10-12 minutter kunne jeg se, at der pibler vand ind - og at det kommer bag fra pakboksen. Men der er intet at se fra pakningen forrest på pakboksen. Vandet kommer enten fra samlingen mellem gummibælg og akselrør eller fra en utæthed mellem akselrør og skroget. Det er mit bedste bud nu. 

Jeg får en second opinion fra mekanikeren men tak for gode råd så langt - jeg modtager gerne flere.. 

Og god 17. Maj i morgen ! ????

Om lekkasjen er mellom akselrør og skrog er det en enkel reparasjon. Gå inn på min side arkmarin.no og velg fanen "Omega 36". Et stykke ned på siden kan du lese om hvordan jeg fikset lekkasje mellom akselrør og skrog. Lykke til!

Jeg tror at @arkmarin er inde på det rigtige! Jeg har forespurgt i en gruppe på Facebook, og her er der en anden, der har haft samme problem hvor årsagen var læk mellem akselrør (hylse) og skroget. 

På Aq32c er dette hylse oven i købet forlænget så det går hele vejen ned til skruen. Dette øger vægtstangsprincipet og får nok vibrationer til at forøges.

69B061D6-174F-400F-9206-B4B126310DDB.png.1d667d8b5b01c99679f732a72464898e.png

Jeg mistænker i øvrigt, at det har været forsøgt lappet tidligere, for jeg mener at huske, at jeg har set noget Tec7 eller lignende i det område da båden var på land. Prøv at se på fotoet der hvor hylset går ind i skroget.

Jeg forsker videre...

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Nu er vi oppe på to eksempler på læk mellem akselrør og skrog på AQ32c. Muligvis tre. Jeg fik disse billeder fra en anden på FB, som jeg tillader mig at dele her. De viser hvordan han fik tætnet gennemføringen, da en af de to bolte, der holder samlingen, knækkede efter at han fik noget i skruen:

Fra indersiden:

0BEE286B-5867-48BE-92D9-2B6D5A349F64.png.9e28076531f304bfd456ef19a2048f9a.png

Ydersiden renset:

B95CE92D-CA18-49F8-8ADA-EF97BDB66F4C.png.7e6a76d4c55fe614a47dfb4356798092.png

Efter nyt lag Tec7:

71D5DF8C-C0AE-4E97-B46C-213AFA6499D7.png.3802a1a6e2948ab3880b4ffc66346d3a.png

Men mon ikke det er en bedre løsning med noget epoxy? Med Tec7 er det vel kun et spørgsmål om hvornår det bliver læk igen? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...