Jump to content

Læk pakkboks - fikse nu eller vente?

MajorAndy

Recommended Posts

Gullfisk skrev for 21 timer siden:

Men hva er tanken bak å trekke hylserøret helt til lagerbraketten?

Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg ikke har fået et godt svar på endnu. 

Nu satser jeg på at jeg kan fixe dette selv og har bestilt optagning af båden i morgen. Så går jeg amok med en tube Tec7 og så må vi se...

MajorAndy skrev On 16.5.2020 at 23.10:

Jeg tror at @arkmarin er inde på det rigtige! Jeg har forespurgt i en gruppe på Facebook, og her er der en anden, der har haft samme problem hvor årsagen var læk mellem akselrør (hylse) og skroget. 

På Aq32c er dette hylse oven i købet forlænget så det går hele vejen ned til skruen. Dette øger vægtstangsprincipet og får nok vibrationer til at forøges.

69B061D6-174F-400F-9206-B4B126310DDB.png.1d667d8b5b01c99679f732a72464898e.png

Jeg mistænker i øvrigt, at det har været forsøgt lappet tidligere, for jeg mener at huske, at jeg har set noget Tec7 eller lignende i det område da båden var på land. Prøv at se på fotoet der hvor hylset går ind i skroget.

Jeg forsker videre...

Ofte vil et slikt støttelager for akslingen kunne løsne. Om en forsøker å bevege det sideveis, så vil en kunne bevege det litt om det har løsnet. En kan da fra innsiden av der støttelageret er festet bore et par hull, Stopp boringen om en får metallspon på boret. Skru inn to smørenipler i hullene og fyll en ny fettpresse med epoxy. Press inn epoxy til det kommer ut rundt støttelageret på utsiden og det blir nå limt fast til skroget. Enkel metode for å reparere om det er løst.

Hulda skrev for 12 timer siden:

Sikkert en bra patent å fylle et eller annet i røret (om jeg forstår fremstillingen) om ikke vannslangen som går inn på tetningen også forsyner propellageret (cutless) med vann. Om det går tørt nedi der, er havari på lager nært forestående. 

Om han har vann fra retur på kjølingen, slik jeg har, så kommer det plenty med vann ut...jeg har testet på egen båt når jeg står på land og ferskvann kjører før vinter lagring.. 

Dette kan du jo teste nå når du er på land MajorAndy...

Og vannet har vel muligens ikke andre steder å komme ut før på enden av dette røret..? Eller..?

@MajorAndy  Det er ingen fugemasser som tåler saltvann over tid, det er derfor den massen som ligger ubeskyttet på sikt blir borte.

Den massen som ligger under flensen er like fin. Når det gjelder bruk av båten så har du lagt masse ubeskyttet på utsiden nå og den bør nok få stå et døgn eller 2 i hvert fall før du "gir full gass". Dette for å hindre det vi på fagspråket kaller "Early movement cracks" som er sprekker som oppstår i u-herdet masse som blir beveget for mye.

Det er en ganske tynn fuge, men det er kald i vannet enda og da tar herde-prosessen litt lengre tid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

kopi fra hjemmesiden til reflekta:

Hvor lang herdetid har TEC7?
I romtemperatur (+23°C ) og ved luftfuktighet på 50 %, er herdetiden 24 timer for fuger på 6 mm. Deretter beregnes 1 mm pr døgn. Dvs. at ved 8 mm tykkelse er Tec7 gjennomherdet etter 72 timer. Lavere temperatur vil gi økt herdetid.
Tec7 herder ikke under 5 grader. Og ned mot 5 grader herder den svært tregt. Tørr luft forsinker også herdingen. Der det er praktisk vil en bøtte med varmt vann i nærheten av der det er limt kunne fremskynde herdingen.

Alle 1-komponente lim/fugemasser herder ved hjelp av fuktighet så under vann går bra, men det er mer vesentlig med temperaturen.

(bortsett fra akryl/hvitt-lim som skal avdampe vann/fuktighet da)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...