Guest Balder.. Startet 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2020 Skal kjøpe en "all in one" kinavarmer (trenger ikke råg/advarsler ang det), men finner ikke ut om jeg skal bestille eksosutløp med 24mm eller 30mm stuss ?? Takknemlig for kjapt svar så jeg får bestilt delen )) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Og den som selger til deg vet ikke dimensjonen? Er vel for opptatt med å selge neglelakk, undertøy, gebiss og andre duppeditter som ikke har noe som helst med varmere å gjøre Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kweelhouse Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Hei! Den jeg har er 24mm innvendig Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 24 på vår 5kw varmer. Mener 24 er det mest vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 24 på min Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Wallas Service skrev On 19.5.2020 at 14.15: Og den som selger til deg vet ikke dimensjonen? Er vel for opptatt med å selge neglelakk, undertøy, gebiss og andre duppeditter som ikke har noe som helst med varmere å gjøre Å hva er ditt problem !? kjøper der jeg selv vil, får en komplett varmer i en enhet som det tar 20min å koble opp, like driftsikker som de til 10× prisen, har en venn som har kjørt sin flere 100tim. Å om den nå skulle svikte etter ett par år så går det også bra...det gjør de andre ofte også. Til dere alle, søk på Ebay å skriv i søkefelt..."all in one diesel heater", 2000kr ink frakt, det eneste som mangler er eksosgjenomføringen til skrog, den er er også på ebay for 450kr. Skjønner ikke att det er nødvendig å betale 30000kr ! for en dieselvarmer ink montering, det var prisen jeg fikk fra 2 forskjellige båtforhandlere Takk til dere andre, bestilte 24mm eksosutløp )) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Nei, jeg har ikke et problem. Synes bare at det er rart at selger ikke vet hva som er dimensjonen på eksosutløpet, og at han har det tilgjengelig. Og at du må bestille det hos en annen. Jeg vet i det minste hvilken dimensjon det er på Wallas'ene som jeg selger. Og jeg legger meg selvsagt ikke opp i hvem og hvor du handler fra. Vi bor i et fritt land! Om den er like driftssikker som dagens Wallas-modeller, eller andre kjente båtvarmere gjenstår å se. Som eksempel kan jeg nevne at jeg nylig hadde inne en jeg solgte for omtrent 8 år siden, den hadde gått nesten 5000 timer før kunden fant ut at det kunne vært greit med en service. Fant ikke noe mer galt enn litt avleiringer av fargestoffet som er i avgiftsfri diesel. Dette var en Wallas 30 Dt. Du trenger nok mer enn det som er i pakken fra Kina. Lyddemperen som følger med vil jeg absolutt fraråde å bruke. Har lest litt om de og de lekker stort sett som en sil. Du bør bruke noen lapper ekstra for å få noe som duger. Eneste jeg har funnet i farten som passer er denne: https://www.flak.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/dieselvarmer/eksos-lyddemper-Oe24-mm--1800-mm---webasto-p1041799 ...og denne har rett dimensjon - 24mm. Finnes kanskje noen andre, det har jeg ikke sjekket opp. Blir også litt feil av deg å sammenlignende ferdig montert dieselvarmer til 30.000 inkl montering fra norske båtforhandlere. Spesielt når du tydeligvis er i stand til å gjøre jobben selv med en Kina-varmer. Du kunne mao godt montert den du kjøper i norsk butikk selv. Og når du bruker norske forhandlere har du tross alt garantier som følger, det har du ikke på Kina-varmere skulle jeg mene. Men penger har du spart, nekter ikke på det. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Synes det att en Wallas forhandler bryr seg med dette lille spørsmålet virker merkelig. Montering av en tradisjonell varmer....type Wallas å andre..... er ikke for hvem som helst, det er ingen hemlighet, det er ett byggesett som krever kunnskap, en god del verktøy, mye plass i båten å mye tid til selve monteringen. Denne modellen derimot er en genial sak, hadde det vært Wallas som hadde kommet med denne løsningen vil jeg tro du hadde hatt en annen tone. Denne "All in one" modellen kan "selv mor montere på kort tid", det er ganske enkelt en genistrek av en varmer, men det synes ikke du, er det fordi den er fra kina.....som både min å din dyre smart tlf å det flotte nettbrettet vi også sannsynligvis har kommer fra..... Uansett, se på den, hele "Wallas systemet inklusive tanken innbygd på ca42cm×42cm×17cm, det er en meget god løsning, den monteres svært raskt, kan plasseres hvor som helst, ser også såpass pen ut att den kan stå synlig, vet den bla brukes mye i lastebil kupeer. Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva vi velger å kjøpe. Redigert 22.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Wallas Service skrev On 19.5.2020 at 14.15: Og den som selger til deg vet ikke dimensjonen? Er vel for opptatt med å selge neglelakk, undertøy, gebiss og andre duppeditter som ikke har noe som helst med varmere å gjøre Jepp. Null service er litt av prisen man må betale for å få en varmer for en slikk og ingenting. Jeg kjøpte en varmer selv for 1500 kroner fra Taiwan, og må si det er utrolig hvor mye man får for pengene, selv om det som ligger i pakka ikke holder Webasto-standard. Derimot så forstår jeg veldig godt at slike selgere blir et irritasjonsmoment for dere som driver seriøs forretning med høy grad av kompetanse og service. Særlig når folk kjøper billig på nett, og kommer til dere for å få hjelp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Har nettopp fått i havn en slik "all in one" kinavarmer. Funker som bare det, dog brukes den ikke til båt. Varmeren har 24 mm eksosslange. Vær oppmærksom på at det er lite åpning under varmeren til å få montert på eksosslange og tilluftslange til brenneren. Det har jeg løst ved å bygge opp med klosser skrudd fast i beina på kortsiden for å bygge høyde. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 SoBo skrev 34 minutter siden: Har nettopp fått i havn en slik "all in one" kinavarmer. Funker som bare det, dog brukes den ikke til båt. Varmeren har 24 mm eksosslange. Vær oppmærksom på at det er lite åpning under varmeren til å få montert på eksosslange og tilluftslange til brenneren. Det har jeg løst ved å bygge opp med klosser skrudd fast i beina på kortsiden for å bygge høyde. Løses enkelt ved å sette den på "hylleknekter" eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Komodo skrev 51 minutter siden: Jepp. Null service er litt av prisen man må betale for å få en varmer for en slikk og ingenting. Jeg kjøpte en varmer selv for 1500 kroner fra Taiwan, og må si det er utrolig hvor mye man får for pengene, selv om det som ligger i pakka ikke holder Webasto-standard. Derimot så forstår jeg veldig godt at slike selgere blir et irritasjonsmoment for dere som driver seriøs forretning med høy grad av kompetanse og service. Særlig når folk kjøper billig på nett, og kommer til dere for å få hjelp. Men det må jo være måte på påslag hos norske forhandlere, hvor tror dere egentlig det meste av de dyre merkene egentlig er produsert ?? vi må jo snart begynne å legge sammen 2+2 her på berget også. Mange mener nordmenn er verdens mest naive folkeslag...jeg tror det er korrekt. PS...selger visste diam, men fikk automail om att selger var borte 4dg, jeg spurte derfor her da jeg håper å få varmer å eksosutløp samtidig. Redigert 22.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Jeg aner ikke hvor i kjeden påslagene er drøyest, men jeg er enig med deg i at Webasto, Eber osv. er mistenkelig dyre. 30 båtlapper for en brenner er jo helt hinsides. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Her eksosutløpet, selvsagt en annen pris enn her. + ett eksempel på priser på rørdeler, søk litt på Ebay å du finner disse til halve av denne prisen. Det er mye ! å spare bare med ett 5min søk på nettet, ett tips, skal du søke etter priser på noe spesifikt så skriv "price" i steden for "pris", du søker dermed på nettbutikker over hele verden å ikke bare i norge. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Fenderslinger skrev 54 minutter siden: Pynter skikkelig opp den der! ?? Skjønte sikker hva jeg mente, kan være synlig uten å se ut noe tilnærmet en motor. På min båt får jeg benyttet en liten krok som ikke kan benyttes til noe annet likevel, tar veldig liten plass, eksos rør blir 30cm rett ut i skrogside. Men som nevnt flere ganger her av flere så er det opp til hver enkelt hva de velger, jeg synes selv det er kjekt å få gode tips/råd så det var grunnen til att denne ble nevnt. Grunnen til att jeg begynte å se etter noe annet enn det som ble tilbydd fra båtforhandlere var selvsagt pris, men også att det som blir montert legger beslag på mye av lagerrommene, det ble også lange og mye opplegg av ledninger å rør. Den bruker ekstremt lite strøm, jeg kommer derfor til å bruke ett lite 18amp mc batteri som settes på enheten, vil kun trenge lading en gang pr år med mitt behov for oppvarming som i hovedsak er kalde dager vår og sommer, slipper da ledningsnett overhodet, kun en kort eksosslange. Var ment som ett tips å ikke som ett irritasjonsmoment/provokasjon....slik enkelte tydligvis desverre oppfatter det. Redigert 22.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Balder.. skrev 51 minutter siden: Skjønte sikker hva jeg mente, kan være synlig uten å se ut noe tilnærmet en motor. På min båt får jeg benyttet en liten krok som ikke kan benyttes til noe annet likevel, tar veldig liten plass, eksos rør blir 30cm rett ut i skrogside. Men som nevnt flere ganger her av flere så er det opp til hver enkelt hva de velger, jeg synes selv det er kjekt å få gode tips/råd så det var grunnen til att denne ble nevnt. Grunnen til att jeg begynte å se etter noe annet enn det som ble tilbydd fra båtforhandlere var selvsagt pris, men også att det som blir montert legger beslag på mye av lagerrommene, det ble også lange og mye opplegg av ledninger å rør. Den bruker ekstremt lite strøm, jeg kommer derfor til å bruke ett lite 18amp mc batteri som settes på enheten, vil kun trenge lading en gang pr år med mitt behov for oppvarming som i hovedsak er kalde dager vår og sommer, slipper da ledningsnett overhodet, kun en kort eksosslange. Var ment som ett tips å ikke som ett irritasjonsmoment/provokasjon....slik enkelte tydligvis desverre oppfatter det. Denne trekker vel like mye strøm som de andre? Altså 4A på bånngass, eller?? Redigert 22.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 I tillegg til mye annet, så ville jeg vært ekstremt skeptisk til påstandene om strømforbruk. At et 18ah batteri skal vare en sesong høres helt sannsynlig ut. Folk får gjøre som de vil, men vi skal ha varmer det er greit å ha på når vi sover. Har både CO, gass og brannalarm. Men likevel vil vi ha kvalitet og trygghet på dette. Wallas, Eber eller Webasto. (Sett på det første, frister og aktuelt for oss om eberen tar kvelden, men ikke like lett å legge opp som å bare erstatte eberen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Balder.. skrev for 12 timer siden: Den bruker ekstremt lite strøm, jeg kommer derfor til å bruke ett lite 18amp mc batteri som settes på enheten, vil kun trenge lading en gang pr år med mitt behov for oppvarming som i hovedsak er kalde dager vår og sommer, slipper da ledningsnett overhodet, kun en kort eksosslange. Ja.. Hvis du bruker den bare 2-3 timer i løpet av et helt år, så holder kansje et 18ah batteri ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 En grunnleggende forståelse for termodynamikk, strøm og spenning er greit å ha... Dieselvarmer er vel ved siden av kjøleskap en av de mest kjente strømslukerne i en fritidsbåt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hedwig Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Havelle skrev for 12 timer siden: I tillegg til mye annet, så ville jeg vært ekstremt skeptisk til påstandene om strømforbruk. At et 18ah batteri skal vare en sesong høres helt sannsynlig ut. Folk får gjøre som de vil, men vi skal ha varmer det er greit å ha på når vi sover. Har både CO, gass og brannalarm. Men likevel vil vi ha kvalitet og trygghet på dette. Wallas, Eber eller Webasto. (Sett på det første, frister og aktuelt for oss om eberen tar kvelden, men ikke like lett å legge opp som å bare erstatte eberen. Usannsynlig skal det naturligvis være. Disse kinaselgerene lever i drømmeland både når det gjelder påstått effekt og strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Balder.. skrev On 19.5.2020 at 11.23: Skal kjøpe en "all in one" kinavarmer (trenger ikke råg/advarsler ang det), men finner ikke ut om jeg skal bestille eksosutløp med 24mm eller 30mm stuss ?? Takknemlig for kjapt svar så jeg får bestilt delen )) Ja, det er 24mm. Men jeg må bare si at jeg ble litt "uvel" når jeg leser at du skal montere denne i båt. Jeg har montert flere kinavarmere og har også den du her referer til med bilde. Skal ikke bruke mye av din tid i og med at du har bestemt deg, men jeg hadde aldri montert denne i båt. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Man kan jo da ut varmeren ( pumpe og betjeningspanel) av dekselet og montere som en vanlig varmer. Da selvfølgelig ikke lengere all in one. Sitter jo en helt standard kinavarmer inne i her. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ulsetbåt Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 Balder.. skrev for 22 timer siden: + ett eksempel på priser på rørdeler, Dette var dyre rørdeler, får billigere hos Seatronic i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 23.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2020 (redigert) Jeg bruker ikke varmeren mye så ett lite battei varer en stund for meg, men å si att det varer en hel sesong var en dryyyg påstand, innrømmer det )) kan tas med å lades over natten. Jeg sover ikke i båten, bruker den til fiske på dagtid å har behov for en varmer som holder cabin lunken å god med døren åpen. Men merkelig hvor følsomt det er når det nevnes att man ønsker å kjøpe noe som er produsert i østen eller noe "lavpris", det aller meste av "dingser" i dag er jo produsert i østen. Uansett så skjønner jeg tegninga, her inne er det ikke veldig mye rom for de som ønsker å prøve den ikke veldig kostbare veien å gå, skal prøve å huske det. Brukte en halv mill av sparepengene på en ny liten fiskebåt, det kan jeg gjøre bla fordi jeg ikke alltid har måttet kjøpe det dyreste av alt bestandig, har spart mye på det. Men skjønner også att mange av dere vasser i penger å att prisen på ting ikke betyr noe, slik er det ikke for alle....inkludert meg. Jeg har skjønt det så trenger ikke å belære meg mere ang den "tabben" det var å foreslå ett prisgunstig alternativ, skal prøve å ikke gjenta bedriften )) selv om jeg ser att de store norske aktørene innen båtrekvisita også selger de samme "kinavarmer" settene som vi alle kan kjøpe på Ebay for 1500kr, men i norske butikker koster de ca 7000kr, men da er det greit. Skjønn det den som kan. Håper uansett peppret att vi alle får en fin sommer Redigert 23.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Balder.. skrev On 22.5.2020 at 19.47: Denne modellen derimot er en genial sak, Uansett, se på den, hele "Wallas systemet inklusive tanken innbygd på ca42cm×42cm×17cm, det er en meget god løsning, den monteres svært raskt, kan plasseres hvor som helst, ser også såpass pen ut att den kan stå synlig, vet den bla brukes mye i lastebil kupeer. Kan ikke se at du sparer noe tid på å installere en slik "kassevarmer" i en båt kontra å installere et vanlig kit, tvert om. Og ærlig talt, den er ikke pen, spesiellt ikke når du har koblet slangene og ledningene til... Hele kassen er bare et veldig skranglete stativ for en liten drivstofftank, ingenting mer. Du må fortsatt skru kassen fast, og du må installere eksos, luft og strøm akkurat som før. Vær oppmerksom på at klaringen under disse kassene også er alt for liten til å montere eksosslangen, så kassen må enten settes på klosser (slik at den blir ennå høyere) eller monteres på en hylle eller dørk som du kan ta hull i. Pga tanken er på toppen må du ha ytterligere høyde over kassen for å kunne fylle drivstoff. Redigert 24.Mai.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.