Jump to content

Slutt for produksjon av Evinrude E-tech og E-tech G2


MorganX

Recommended Posts

jotto skrev for 4 timer siden:

BRP lager fremdeles reservedeler til Johnson. Når ble Johnson-produksjonen lagt ned? 2007?

 

Nyere Johnson-modeller var vel først og fremst 4-taktere fra Suzuki?

 

Ser forøvrig at Bakken Motor har prisras på en del nye E-tec modeller idag.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er bare å gå til kilden for å finne hva som er riktig info.

 

http://news.brp.com/news-releases/news-release-details/brp-advances-marine-strategy-focusing-boats-and-new-technologies

 

Valcourt, Quebec, May 27, 2020 – BRP (TSX: DOO; NASDAQ: DOOO) announced today it has re-oriented its marine business by focusing on the growth of its boat brands with new technology and innovative marine products. We will discontinue production of Evinrude E-TEC and E-TEC G2 outboard engines. Our Sturtevant, WI, facility, will be repurposed for new projects to pursue our plan to provide consumers with an unparalleled experience on the water.

 

 

Discontinuing outboard engine business and signing an agreement with Mercury Marine

Following our decision to discontinue E-TEC and E-TEC G2 outboard engines, we have signed an agreement with market leader Mercury Marine to support boat packages and continue to supply outboard engines to our boat brands.

 

We will continue to supply customers and our dealer network service parts and will honour our manufacturer limited warranties, plus offer select programs to manage inventory. These decisions will impact 650 employees globally.

Link to post

Evinrude burde gjøre som Mercury gjorde tidlig på 2000 tallet, og det var å skaffe seg 4 takts teknologi ,

Veradomotoren var utviklet i sammarbeid med Porsche og 50-60 hk 4syl var en Yamaha motorblokk

som Mercury fikk benytte. Siden har Mercury fått en komplett linje av 4 T motorer.

 

Avviklingen av Johnson som merke er komplett uforståelig, dei hadde tilgang til glimrende motorer

i fra Suzuki, se på Tohatsu, alle motorer over 30 hk er laget av Honda.

 

Det er svært beklagelig at ett så gammelt merke som Evinrude skal bli avviklet pga feil markeds strategi.

Link to post

Jeg er klar over at BRP har Rotax motoren, men det er 10-15 år for seint. Alle produsenter av DFI totaktere 

har slitt med driftssikkerheten på desse motorene, Yamaha så skriften på veggen likeså Mercury.

Det er så fordømt mye enklere å få en 4 takter til å gå som ett urverk samtidig som driftssikkerheten

er på topp, slik er realiteten.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Verado skrev 7 minutter siden:

Jeg er klar over at BRP har Rotax motoren, men det er 10-15 år for seint. Alle produsenter av DFI totaktere 

har slitt med driftssikkerheten på desse motorene, Yamaha så skriften på veggen likeså Mercury.

Det er så fordømt mye enklere å få en 4 takter til å gå som ett urverk samtidig som driftssikkerheten

er på topp. Slik er det enkelt og greit.  

 

Syns 3500timer og 2 drukninger med en 200hk 2takt, vitner om god holdbarhet jeg da. 

 

Jeg vet ikke om mange yamaha'r eller mercury'r som har gått så langt. Mercury sleit også med avgass kravene på 2takterene sine de siste årene. Men mercury har hatt masse problemer som evinrude ikke har hatt, bare se på fuelsystemet til dfi mercury, 12 dyser som kan kødde og en kompressor for og drive disse, brp sitt injektorsystem er genialt! 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Verado skrev 34 minutter siden:

Evinrude burde gjøre som Mercury gjorde tidlig på 2000 tallet, og det var å skaffe seg 4 takts teknologi ,

Veradomotoren var utviklet i sammarbeid med Porsche og 50-60 hk 4syl var en Yamaha motorblokk

som Mercury fikk benytte. Siden har Mercury fått en komplett linje av 4 T motorer.

 

Avviklingen av Johnson som merke er komplett uforståelig, dei hadde tilgang til glimrende motorer

i fra Suzuki, se på Tohatsu, alle motorer over 30 hk er laget av Honda.

 

Det er svært beklagelig at ett så gammelt merke som Evinrude skal bli avviklet pga feil markeds strategi.

Faktisk så var Lotus i England  Mercury hentet erfaring og samarbeid med?

Link to post
andersb skrev 8 minutter siden:

e-tec G1 og G2 har i praksis vært eneste valget for repower av eldre båter med outboard siden konkurentene er noen tjukke tunge jævler (som også ofte er daue) 

 

Ikke bra de forsvinner. 

 

I tidlige E-tec år var det nok delvis korrekt, i noen effektklasser, bl.a. 75/90 hk og 150-200 hk. 

Men E-tec 40-60 er/var ikke lettere enn 4-takterne.

Og de siste årene har flere produsenter levert 4-taktere med tilsvarende eller lavere vekt enn E-tec i f.eks. 115 hk-klassen, og ikke minst med Mercurys nye V6 og V8 motorer på 200-300 hk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

 

Å basere statistikk på ett eksemplar er vel ikke noe å anbefale....

 

Enig, men kan bekrefte tilsvarende erfaring med de øvrige fire motorene av merket Suzuki jeg har, eller har hatt.  Hva andres erfaring er kan jeg rimeligvis ikke stå inne for eller mene noe om. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Teerex skrev for 10 timer siden:

 

I tidlige E-tec år var det nok delvis korrekt, i noen effektklasser, bl.a. 75/90 hk og 150-200 hk. 

Men E-tec 40-60 er/var ikke lettere enn 4-takterne.

Og de siste årene har flere produsenter levert 4-taktere med tilsvarende eller lavere vekt enn E-tec i f.eks. 115 hk-klassen, og ikke minst med Mercurys nye V6 og V8 motorer på 200-300 hk.


har 2stk G2 300 med integrert styring som erstattet 2stk 250 3.0efi mercury 2 takt, effektmessig må man på verado 350 eller nye 300xs 2020 modell for å matche, begge er tyngre, braketter og fester kjenner en diff på 50-100-150KG

Link to post
dieselfan skrev for 11 timer siden:

 

Å basere statistikk på ett eksemplar er vel ikke noe å anbefale....

 

2 da? :giggle:  Fikk melding fra en kompis igår  - under slep etter motorhavari på sin DF140 med 4 sesonger og 320 timer på telleren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
andersb skrev for 3 timer siden:


har 2stk G2 300 med integrert styring som erstattet 2stk 250 3.0efi mercury 2 takt, effektmessig må man på verado 350 eller nye 300xs 2020 modell for å matche, begge er tyngre, braketter og fester kjenner en diff på 50-100-150KG

 

Som larsern6 illustrerer over her, så veier Mercury 4,6L V8 300 Pro XS fra kun 229 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...
Stian_Madskills skrev for 2 timer siden:

Så konklusjonen er, ikke kjøp ny Evinrude selv om det er pangtilbud på dem fortiden ?

Tja. BRP vil jo fortsatt tilby deler og opprettholde de garantier de er ansvarlige for. Jeg tenker det mer er et forhandlerspørsmål mht. lokal service. Hvis en tidligere forhandler av Evinrude fortsatt driver butikk med f.eks. andre merker og har mekanikere til å skru Evinrude, så burde det jo ikke være et problem. Sannsynligvis vil f.eks. Nordkapp fortsatt være et interessant merke selv om de nok får andre motorer på hekken etterhvert. Dermed burde det være mulig å få service hos f.eks. nye Nordkapp-forhandlere/gamle forhandlere som fortsetter båtsalg med nye motorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...