Jump to content

Slutt for produksjon av Evinrude E-tech og E-tech G2


MorganX

Recommended Posts

De fortsetter heldigvis å lage deler. Lurer på hvordan tilgang og pris på deler blir på lang sikt. Det lages vel forsåvidt fremdeles deler til modeller som har blitt tatt ut av produksjon for mange år siden. 

 

Jeg er spent på å se en offisiell uttalelse fra Frydenbø og Nordkapp med hensyn til leveranser og service. De satser jo ganske tungt på Evinrude.

 

Link to post
Share on other sites

brp.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har lurt på åssen evinrude skulle greie seg flere ganger, alle v4 motorene har jo en elendig eksosventil og stammene har blitt bytta 3-4 ganger nå, i tillegg skjærer g2 motorene seg i hytt og pine 

 

Med sååå mye reklamasjoner, så var det ikke akuratt evig lykke 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Har lurt på åssen evinrude skulle greie seg flere ganger, alle v4 motorene har jo en elendig eksosventil og stammene har blitt bytta 3-4 ganger nå, i tillegg skjærer g2 motorene seg i hytt og pine 

 

Med sååå mye reklamasjoner, så var det ikke akuratt evig lykke 

 

Finnes mange her på forumet som skryter nærmest hemmingsløst av disse motorene, hvor lette de er, billige i drift, sterke og akselrasjonsvillige  og service kun hvert tredje år så erfaringene er åpenbart litt forskjellige. For egen del vr det slutt på kjøp av motorer fra Evinrude da Ficht-motorene kom på slutten av 90-taller var det vel. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 19 minutter siden:

 

Finnes mange her på forumet som skryter nærmest hemmingsløst av disse motorene, hvor lette de er, billige i drift, sterke og akselrasjonsvillige  og service kun hvert tredje år så erfaringene er åpenbart litt forskjellige. For egen del vr det slutt på kjøp av motorer fra Evinrude da Ficht-motorene kom på slutten av 90-taller var det vel. 

 

Men de er svært gode, hvis man ser bort ifra enkelte svakheter 

Link to post
Share on other sites

Alle er gode hvis man ser bort fra svakhetene, Eika.. :wink:

 

Men for å bli litt mer håndfast. Jeg har selv en 2008 G1 115Hk jeg er godt fornøyd med. Er det større utfordringer med G2, og er dette noe som kommer når man racer med de, slik jeg forstår du gjør, eller også med vanlig bruk hvor de fleste sjelden gir bånn gass over lengre strekninger.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 1 minutt siden:

Alle er gode hvis man ser bort fra svakhetene, Eika.. :wink:

 

Nevn en motor uten svakheter da :) 

 

men det er en grunn til at jeg har forelska meg litt i etec, selv om jeg skrur på de hver eneste dag og får svakhetene slengt i tryne gang på gang 

Link to post
Share on other sites

Hvis man får et motormerkes svakheter slengt i trynet gang på gang så er det ikke en motor jeg ville ha anbefalt noen selv om de sikkert også har sine gode sider, og dager. Solgte nettopp en båt med en tretten år gammel Suzuki bakpå og har ikke hatt et eneste feilslag i alle disse årene og ikke måtter bruke en eneste krone på motoren utover en service hver annet år. ALdri stoppet for meg eller ikke startet. Glad det også er en Suzuki på båten jeg nå har kjøpt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 51 minutter siden:

Alle er gode hvis man ser bort fra svakhetene, Eika.. :wink:

 

Men for å bli litt mer håndfast. Jeg har selv en 2008 G1 115Hk jeg er godt fornøyd med. Er det større utfordringer med G2, og er dette noe som kommer når man racer med de, slik jeg forstår du gjør, eller også med vanlig bruk hvor de fleste sjelden gir bånn gass over lengre strekninger.

 

99.9% av kundene vi har, holder på med helt vanlige båter som zodiac, Nordkapp, yamarin, ibiza osv, flere av de er meget forsiktige med båtene sine, så det er nok ikke mye grisekjøring 

 

G2 skal gå så billigt, at de går for magert :/ 

Link to post
Share on other sites

Det interessante blir nok annenhåndsverdi, men som flere nevner, det har jo vært laget deler til for lengst utgåtte modeller i årevis. 

Det spørs nok om ikke det blir en forbigående dupp, men så vil de nok behandles som likeverdig gamle motorer fra andre produsenter.

Jeg synes personlig at G2-motorene ser fantastiske ut, og er imponert over gange og forbruk på min G1 115. (Selv med tydeligvis 'stuck' eksosventil!) 

Synd for et såpass gammelt merke, selv om det jo kan sies at BRP sannsynligvis reddet nettopp navnet for noen år siden..

Kan jo hende noen plukker opp produksjonen og patentene når korona gir seg?

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 6 minutter siden:

..kanskje prisene går opp, som på andre 2T påhengere👍Jeg er lykkelig eier av 115 hk som sitter på en zodiac.

 

Tviler litt på det, siden E-tec generelt har dyre deler og veier ca det samme, eller sogar mere enn sine 4-takt-venner.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 3 minutter siden:

ja det var jo kjekt for de som har en sånn, bunnen utav bruktmarkedet det der. Tvilsom kvalitet fra før og nå bukket under så er det ikkje spesielt attraktivt.

 

Tror ikke det vil påvirke bruktmarkedet dramatisk, men naturligvis noe.

Uansett vil jo deler osv. fortsatt bli tilgjengelig i kanskje flere tiår framover.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 35 minutter siden:

Det er vel verst for de  båtleverandørene med endel Evinrude motorer på lager?
Ikke pokker om jeg hadde kjøpt fabrikk ny båt med en motorfabrikant som ikke finnes lengre.
 

Å for disse båtleverandørene som har snakket drit om firetakter i flere generasjoner, som nå skal fortelle at firetakter plutselig er helt fantastisk 😁

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 44 minutter siden:

Det er vel verst for de  båtleverandørene med endel Evinrude motorer på lager?
Ikke pokker om jeg hadde kjøpt fabrikk ny båt med en motorfabrikant som ikke finnes lengre.
 

 

Så lenge garantiforpliktelser opprettholdes så er det vel ikke det helt store problemet. 

BRP vil jo fortsatt eksistere, de legger "bare" ned produksjonen av nye Evinrude-motorer.

Men det vil kanskje være gode rabatter å oppnå en tid framover.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...