Jump to content

Slutt for produksjon av Evinrude E-tech og E-tech G2


MorganX

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Merkevaren eies nok fortsatt av BRP ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 30 minutter siden:

motorene er bra, de solgte også bra.

 

anne gjeld tynget selskapet siden de også driver med mye annet

 

mercury tok over gjelden/forpliktelser, og la  ned

 

At Mercury evt. skulle ha overtatt gjelden og lagt ned Evinrude tror jeg du må dokumentere litt nærmere. Tror ikke det stemmer.

 

https://fishingtackleretailer.com/2021-bassmaster-classic-set-for-fort-worth-texas

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

andersb skrev 37 minutter siden:

motorene er bra, de solgte også bra.

 

anne gjeld tynget selskapet siden de også driver med mye annet

 

mercury tok over gjelden/forpliktelser, og la  ned

Nja, er det helt korrekt da...?

For det første, Evinrude hadde ingen motorer i +300hk sjiktet. Dette har kostet dem mye i tapte salg kontra MercuryYamaha og andre, spesielt i US hvor det er mye større etterspørsel etter store bensinmotorer enn det er her.

Når BRP valgte å legge ned Evinrude produksjonen, hadde de et problem med at BRP eier også flere båtmerker som plutselig sto uten leverandør av motorer. De inngikk da avtale med Mercury om at de skulle levere sine motorer til BRPs båtmerker. Mercury har så vidt meg bekjent ikke overtatt merkevaren "Evinrude".

BRP har i litt ulne ordelag uttalt at de skal komme med noe nytt som vil revolusjonere båtmotormarkedet. Det ville vært relativt tåpelig av BRP å kvitte seg med Evinrude-navnet, som faktisk er et godt varemerke. Særlig hvis du har tenkt til å komme med noe annet inne båtmotorer på et senere tidspunkt. 

Man kan bl.a. google Evinrude "ghost project". Kan være det er noe der. Eller noe helt annet.

 

Når det gjelder G1 eller G2, er det mange som hevder at G1 er en bedre motor enn G2. Bla. har jeg hørt at fuelmappingen på G2 er så på grensen pga forurensningskrav, at de har mye lettere for å skjære seg etc enn G1.

Har selv en G1 115hk jeg er godt fornøyd med. Ser på nyere båt i dag, og de er levert enten med G1 eller G2. Jeg er mest fristet til å kjøpe med eldre G1 enn nyere G2. Men det er bare meg da...

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 7 timer siden:

Man kan bl.a. google Evinrude "ghost project". Kan være det er noe der. Eller noe helt annet.

 

Og jeg rett på Google.. 😅

 

Om dette stemmer, og blir noe av, så må det sies å være et ganske "dristig" strategisk grep av BRP.

Men det slår meg at det burde være muligheter til å lage en påhengsmotor som gjør mer enn bare å dytte en båt... Påhengsmotor med badeplattform. Eller påhengsmotor med sittebenk, lasteplass, eller mer lure ting jeg ikke kommer på. Kanskje skreddersydde til ulike båtmodeller..

 

Spennende uansett. Håper en eventuell nyhet blir en "større" nyhet enn 600-hestern til mercury (og da ikke større i hestekreft-forstand).

 

"Verdens største påhengsmotor"-nyheten er jeg litt lei må jeg innrømme.

Kanskje de får plass til en liten elektromotor. En hybrid hadde jo vært trivelig til alle 5 knopssonene og kaffedrikketurene.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Flere i bransjen sier at det var tre hovedårsaker som (til dels henger sammen) til at BRP kuttet Evinrude.

 

1) svakere salg og lønnsomhet enn ønskelig. Folk flest vil ha firetaktere.

2) tapte kampen om store motorer. Når Yamaha og særlig Mercury kom med motorer i 400-600 hk segmentet hadde BRP ikke noe å svare med i to-taktsteknologi.

3) Viktigst: tapte kampen om "transoms" - dvs akterspeil å henge motoren på.

 

Reelt sett er avvikling av Evinrude en følge av at BRP erkjenner nederlag mot Brunswick Marine om å kontrollere transoms. I USA er denne kampen beinhard og når man ikke eier eller får avtale med båtmerkene (akterspeilet) å henge motoren på, så taper man konkurransen. Følgelig kastet BRP inn håndkledet (Evinrude) mot Brunswicks motordivisjon Mercury Marine.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 15.6.2020 at 11.03:

G2 er bare noe drit, som i tillegg er svingtung. ….

 

Er "kun" g1 jeg holder på med. …


4) Det som Eika sier. Tillot meg å redigere sitatet noe for å ta bort vektbetraktninger som kanskje ikke er relevant her. Årsaken til at garantikravene løp løpsk for G2 skal visst nok være at den ble satt opp til å gå for magert og mange skar seg av den grunn. Men det kan kanskje andre bekrefte. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Giganten Mercury som produserer/leverer det største og mest varierte produktspekteret for maritim framdrift er nok vanskelig å konkurrere med. Spesielt på hjemmebane kanskje.

 

Ligger jo en del snutter på youtube fra de velkjente Haulover og Boca inlets i Florida, der alle slags lystbetonte fartøyer passerer inn og ut til åpent hav. Med alt fra 1 til 6 motorer på hekken.

Her ser man tydelig Mercurys totale dominans, med Yamaha på en god andreplass. Relativt langt mellom hver gang man ser en Evinrude iallefall, men Suzuki henger fortsatt med.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 6 minutter siden:

ja, der ser man jo helt klart at "more bigger is better" :giggle:

 

Før var det 3-4 stk 300-hestere som var det ultimate. Så ble det 4-6 stk 350 og 450 hk. 

Nå skal det helst være 4-5 stk 600-hestere på hekken hvis man skal få noe særlig beundring og applaus.

Seven Marine startet vel trenden, men de er jo utradert nå da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 2021-7-29 at 22.47:

g1 er bra, g2 bedre

 

dumt de sluttet å selge/lage de. 

 

Hvis G2 er bedre, hvorfor er det da så mange flere garrantisaker og havarier ? Jeg sammenligner holdbarheten led en gammel mercury xr2

 

Det å eie en G2 utenfor garranti tiden er helt på tryne. Det er endel som ryker på de første nå og da får eieren ofte regninger på 10-40 000kr

 

Nei G2 er noe søppel. Jeg skal aldri ha noe annet enn G1 på mine egne båter. Det blir rett og slett for dyrt med G2, når det faktisk er så mye som går til helvette, selv om jeg får delene til innkjøpspris. Har en 2017mod G2 150 som jeg ikke tørr selge engang, går vel sikkert 14dager fra salg til havari 

Link to post
Share on other sites

Det er en motor som har vært under, så det er null garranti. 

 

Mange som får bra motorer, de som er bra er bra, men det er svært mange garrantisaker på G2, snakker om 10x så mye som for eks Suzuki. På g1 V4 er det kun eksosventilen som er den store svakheten

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nu har det gått en tid.

Hur har reservdelspriserna utvecklats?

Har någon prislistor för E-etc och ex Honda 

Det vore intressant att se några jämförelser. Ex:

150 hk från 2017

- Drev

- Servicesats

- Reglage

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...