enslagsgjest Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Hvorfor ønsket ikke frydenbø å gå tilbake til å importere Selva som de gjorde før? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post Share on other sites More sharing options...
Verado Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 God artikkel.... https://eu.usatoday.com/story/money/2020/06/14/evinrude-outboard-motors-demise-shocked-saddened-boaters-dealers/3187353001/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 Veldig bra artikkel. Husker godt fra de første tider med båt, ( og det er lenge siden) Da var det jo enten Evinrude eller Johnson som gjaldt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verado Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 https://finansavisen.no/motor/bat/2020/06/19/7539313/mercury-erstatter-evinrude-hos-frydenbo?utm_content=132278609&utm_medium=social&utm_source=facebook&hss_channel=fbp-424934524236752&hsa_acc=718641045595522&hsa_cam=23845260755250643&hsa_grp=23845260755290643&hsa_ad=23845260755580643&hsa_src=fb&hsa_net=facebook&hsa_ver=3 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Noen søm vet om Evinrude merkevaren er solgt videre? G1 er fantastiske motorer, og det er synd de har lagt ned! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Vi ville nok ha hørt om det hvis noe slikt var tilfelle. Så svaret er nok "nei", vil jeg tro. (Og hvem gidder kjøpe oppfølgeransvar for G1 når G2 ble litt flopp?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 g1 er bra, g2 bedre dumt de sluttet å selge/lage de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Merkevaren eies nok fortsatt av BRP ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Pitbullo Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Ble G2 «litt flopp» fordi det var dårlige motorer eller fordi salget var dårlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 motorene er bra, de solgte også bra. anne gjeld tynget selskapet siden de også driver med mye annet mercury tok over gjelden/forpliktelser, og la ned Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pitbullo Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Skjønner. Takker! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 andersb skrev 30 minutter siden: motorene er bra, de solgte også bra. anne gjeld tynget selskapet siden de også driver med mye annet mercury tok over gjelden/forpliktelser, og la ned At Mercury evt. skulle ha overtatt gjelden og lagt ned Evinrude tror jeg du må dokumentere litt nærmere. Tror ikke det stemmer. https://fishingtackleretailer.com/2021-bassmaster-classic-set-for-fort-worth-texas Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 andersb skrev 37 minutter siden: motorene er bra, de solgte også bra. anne gjeld tynget selskapet siden de også driver med mye annet mercury tok over gjelden/forpliktelser, og la ned Nja, er det helt korrekt da...? For det første, Evinrude hadde ingen motorer i +300hk sjiktet. Dette har kostet dem mye i tapte salg kontra MercuryYamaha og andre, spesielt i US hvor det er mye større etterspørsel etter store bensinmotorer enn det er her. Når BRP valgte å legge ned Evinrude produksjonen, hadde de et problem med at BRP eier også flere båtmerker som plutselig sto uten leverandør av motorer. De inngikk da avtale med Mercury om at de skulle levere sine motorer til BRPs båtmerker. Mercury har så vidt meg bekjent ikke overtatt merkevaren "Evinrude". BRP har i litt ulne ordelag uttalt at de skal komme med noe nytt som vil revolusjonere båtmotormarkedet. Det ville vært relativt tåpelig av BRP å kvitte seg med Evinrude-navnet, som faktisk er et godt varemerke. Særlig hvis du har tenkt til å komme med noe annet inne båtmotorer på et senere tidspunkt. Man kan bl.a. google Evinrude "ghost project". Kan være det er noe der. Eller noe helt annet. Når det gjelder G1 eller G2, er det mange som hevder at G1 er en bedre motor enn G2. Bla. har jeg hørt at fuelmappingen på G2 er så på grensen pga forurensningskrav, at de har mye lettere for å skjære seg etc enn G1. Har selv en G1 115hk jeg er godt fornøyd med. Ser på nyere båt i dag, og de er levert enten med G1 eller G2. Jeg er mest fristet til å kjøpe med eldre G1 enn nyere G2. Men det er bare meg da... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 @Eika har kanskje noen tanker her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Honduras skrev for 7 timer siden: Man kan bl.a. google Evinrude "ghost project". Kan være det er noe der. Eller noe helt annet. Og jeg rett på Google.. 😅 Om dette stemmer, og blir noe av, så må det sies å være et ganske "dristig" strategisk grep av BRP. Men det slår meg at det burde være muligheter til å lage en påhengsmotor som gjør mer enn bare å dytte en båt... Påhengsmotor med badeplattform. Eller påhengsmotor med sittebenk, lasteplass, eller mer lure ting jeg ikke kommer på. Kanskje skreddersydde til ulike båtmodeller.. Spennende uansett. Håper en eventuell nyhet blir en "større" nyhet enn 600-hestern til mercury (og da ikke større i hestekreft-forstand). "Verdens største påhengsmotor"-nyheten er jeg litt lei må jeg innrømme. Kanskje de får plass til en liten elektromotor. En hybrid hadde jo vært trivelig til alle 5 knopssonene og kaffedrikketurene. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Flere i bransjen sier at det var tre hovedårsaker som (til dels henger sammen) til at BRP kuttet Evinrude. 1) svakere salg og lønnsomhet enn ønskelig. Folk flest vil ha firetaktere. 2) tapte kampen om store motorer. Når Yamaha og særlig Mercury kom med motorer i 400-600 hk segmentet hadde BRP ikke noe å svare med i to-taktsteknologi. 3) Viktigst: tapte kampen om "transoms" - dvs akterspeil å henge motoren på. Reelt sett er avvikling av Evinrude en følge av at BRP erkjenner nederlag mot Brunswick Marine om å kontrollere transoms. I USA er denne kampen beinhard og når man ikke eier eller får avtale med båtmerkene (akterspeilet) å henge motoren på, så taper man konkurransen. Følgelig kastet BRP inn håndkledet (Evinrude) mot Brunswicks motordivisjon Mercury Marine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 (redigert) Eika skrev On 15.6.2020 at 11.03: G2 er bare noe drit, som i tillegg er svingtung. …. Er "kun" g1 jeg holder på med. … 4) Det som Eika sier. Tillot meg å redigere sitatet noe for å ta bort vektbetraktninger som kanskje ikke er relevant her. Årsaken til at garantikravene løp løpsk for G2 skal visst nok være at den ble satt opp til å gå for magert og mange skar seg av den grunn. Men det kan kanskje andre bekrefte. Redigert 30.Juli.2021 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 Giganten Mercury som produserer/leverer det største og mest varierte produktspekteret for maritim framdrift er nok vanskelig å konkurrere med. Spesielt på hjemmebane kanskje. Ligger jo en del snutter på youtube fra de velkjente Haulover og Boca inlets i Florida, der alle slags lystbetonte fartøyer passerer inn og ut til åpent hav. Med alt fra 1 til 6 motorer på hekken. Her ser man tydelig Mercurys totale dominans, med Yamaha på en god andreplass. Relativt langt mellom hver gang man ser en Evinrude iallefall, men Suzuki henger fortsatt med. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 ja, der ser man jo helt klart at "more bigger is better" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 30.Juli.2021 Del på Facebook Svart 30.Juli.2021 ivar skrev 6 minutter siden: ja, der ser man jo helt klart at "more bigger is better" Før var det 3-4 stk 300-hestere som var det ultimate. Så ble det 4-6 stk 350 og 450 hk. Nå skal det helst være 4-5 stk 600-hestere på hekken hvis man skal få noe særlig beundring og applaus. Seven Marine startet vel trenden, men de er jo utradert nå da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 andersb skrev On 2021-7-29 at 22.47: g1 er bra, g2 bedre dumt de sluttet å selge/lage de. Hvis G2 er bedre, hvorfor er det da så mange flere garrantisaker og havarier ? Jeg sammenligner holdbarheten led en gammel mercury xr2 Det å eie en G2 utenfor garranti tiden er helt på tryne. Det er endel som ryker på de første nå og da får eieren ofte regninger på 10-40 000kr Nei G2 er noe søppel. Jeg skal aldri ha noe annet enn G1 på mine egne båter. Det blir rett og slett for dyrt med G2, når det faktisk er så mye som går til helvette, selv om jeg får delene til innkjøpspris. Har en 2017mod G2 150 som jeg ikke tørr selge engang, går vel sikkert 14dager fra salg til havari Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 interessant, for mest feilfrie motorene jeg har hatt 2017 tilsier at det er garanti, skjønner ikke det skal være så skummelt å selge på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Det er en motor som har vært under, så det er null garranti. Mange som får bra motorer, de som er bra er bra, men det er svært mange garrantisaker på G2, snakker om 10x så mye som for eks Suzuki. På g1 V4 er det kun eksosventilen som er den store svakheten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dadid Svart 16.November.2021 Del på Facebook Svart 16.November.2021 Nu har det gått en tid. Hur har reservdelspriserna utvecklats? Har någon prislistor för E-etc och ex Honda Det vore intressant att se några jämförelser. Ex: 150 hk från 2017 - Drev - Servicesats - Reglage Sitér dette innlegget Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.