Jump to content

Slutt for produksjon av Evinrude E-tech og E-tech G2


MorganX

Recommended Posts

Sørlandet2 skrev 9 minutter siden:

Å for disse båtleverandørene som har snakket drit om firetakter i flere generasjoner, som nå skal fortelle at firetakter plutselig er helt fantastisk 😁

 

 

Tja, de vil jo forsåvidt ha rett i det nå med de nyeste generasjonene 4-takt fra Mercury som antagelig vil bli å finne på hekken av bl.a. Nordkapp i tiden framover. Det har skjedd ting på 4-taktsfronten de seneste årene. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev Just now:

 

Tja, de vil jo forsåvidt ha rett i det nå med de nyeste generasjonene 4-takt fra Mercury som antagelig vil bli å finne på hekken av bl.a. Nordkapp i tiden framover. Det har skjedd ting på 4-taktsfronten de seneste årene. 

Jo, mye tyder vel på at det blir Mercury å få på deres sortiment. Jeg har bare gode erfaringer med Mercury, og andre fire-taktere, topp det. Men tenker bare på en Evenrude-selger her i sør, samt andre steder, som sliter litt med å se at det finnes mange fine andre merker enn Evenrude og to-takt. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 1 time siden:

Er dette slutten på Evinrude- navnet eller har de mer i sortimentet?

Det er nok slutten på Evinrude navnet ville jeg tro bortsett i fra at navnet kommer til å stå på dele emballasjen 
BRP som eier Evinrude har slik jeg ser det ikke noen produkter å bruke Evinrude navnet på.
De eier kjente varemerker som Rotax,Ski-Doo ,See-Doo og Lynex(snøscooter) i tilegg driver de med aluminiums båter,pontoon båter og firehjulinger.
Samt eier de varemerkene OMC,Cobra(drev) og Johonsen som de leverer deler til

Ole snur seg nok i graven

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Finnes mange her på forumet som skryter nærmest hemmingsløst av disse motorene, hvor lette de er, billige i drift, sterke og akselrasjonsvillige  og service kun hvert tredje år så erfaringene er åpenbart litt forskjellige. For egen del vr det slutt på kjøp av motorer fra Evinrude da Ficht-motorene kom på slutten av 90-taller var det vel. 

Så enig som jeg kan få blitt. Og nå har vi fasiten svart på hvitt. Evinrude er så dårlig kvalitet at de må pakke sammen for godt.

De folka her på båtplassen som har skrytt av evinrude, har enten tatt fullstendig feil, eller så lever de av å selge evinrude.

Alle disse propell trådene med evinrude og nordkapp er bare vrøvl alt sammen. Trump hadde kalt det fake news, som bare ødelegger en seriøs baatplass.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

Så lenge garantiforpliktelser opprettholdes så er det vel ikke det helt store problemet. 

BRP vil jo fortsatt eksistere, de legger "bare" ned produksjonen av nye Evinrude-motorer.

Er ikke redd for det så lenge BRP står bak men tenkte mer på hva det har å si hvis man ønsket å selge båt og motor.
Når det gjelder deler så kommer nok de å kunne levere de fleste deler i en god stund fremover men at enkelte under produsenter kommer til å dette av lasset etter vært er også sikkert.
Det kan bety at den delen man trenger ikke produserer mer fordi produsenten gikk konk eller ikke ser seg tjent med å produsere delen lenger pga lav etterspørsel

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tavringen skrev for 1 time siden:

Evinrude er så dårlig kvalitet at de må pakke sammen for godt.

Om du skal komme med en påstand om kvalitet, så bør du basere dette på tall, fortrinnsvis antall reklamasjoner vs antall solgte enheter. At E-Tec ikke hadde livets rett er jo bevist med all tydelighet, men at det hadde noe med kvaliteten å gjøre blir en påstand fra din side.

 

Tavringen skrev for 1 time siden:

De folka her på båtplassen som har skrytt av evinrude, har enten tatt fullstendig feil, eller så lever de av å selge evinrude.

Det er en rimelig dristig påstand å komme med; at noen som er fornøyd med et produkt tar feil.

 

Tavringen skrev for 1 time siden:

Alle disse propell trådene med evinrude og nordkapp er bare vrøvl alt sammen. Trump hadde kalt det fake news, som bare ødelegger en seriøs baatplass.

Dette er tema som opptar noen her på baatplassen, andre ikke, akkurat slik som mye annet. Om du ikke liker det kan du bare la være å lese tråden.

 

Hilsen fornøyd Nordkapp og Evinrude-eier som driter i propeller.

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verado skrev for 1 time siden:

Det var dessverre et feilgrep av BRP å ikke satse på 4 taktere for mange år siden, det blir for mange kompromisser i 

å få en 2 takt til å oppfylle alle krav som stilles til en utenbordsmotor i dag, dette er mye lettere med en 4 takt.  

 

Men de visste kanskje at de ikke kunne ta opp kampen mot Mercury og Yamaha på 4-takt uten helt spesielle kort i ermet, som de antagelig ikke hadde den gangen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tavringen skrev for 4 timer siden:

Så enig som jeg kan få blitt. Og nå har vi fasiten svart på hvitt. Evinrude er så dårlig kvalitet at de må pakke sammen for godt.

De folka her på båtplassen som har skrytt av evinrude, har enten tatt fullstendig feil, eller så lever de av å selge evinrude.

Alle disse propell trådene med evinrude og nordkapp er bare vrøvl alt sammen. Trump hadde kalt det fake news, som bare ødelegger en seriøs baatplass.

 

Hahahahaha, så feil kunne man ta. Evinrude etec g1 er sykt gode motorer, jeg har hatt Nordkapp 605 enduro med etec 200 og savner den båten og motoren noe sykt. Angrer på at jeg solgte båt & Motor, for det var en god kombo. Gjorde 48 hver dag og 52 på en god dag, i løpet av 400 timer med streffekjøring så hadde jeg kun 1 problem som kosta 700kr å fikse, kondensatorer til 50v systemet 

Link to post
Share on other sites

Evinrude lever fortsatt i beste velgående, de legger kun ned produksjonen i usa pga trump krigen med tanke på import av deler fra kina. Vi her i Norge vil vist nok ikke merke noe forskjell 

 

Det er i allefall beskjeden vi har fått fra Frydenbø (importøren) 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 52 minutter siden:

Evinrude lever fortsatt i beste velgående, de legger kun ned produksjonen i usa pga trump krigen med tanke på import av deler fra kina. Vi her i Norge vil vist nok ikke merke noe forskjell 

 

Det er i allefall beskjeden vi har fått fra Frydenbø (importøren) 

 

Men uten produksjon blir det jo ingen nye motorer på markedet etterhvert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 13 timer siden:

Så lenge garantiforpliktelser opprettholdes så er det vel ikke det helt store problemet. 

Hvor lang er garantitiden da? To år? Kan ikke tro de har noen forpliktelser når det gjelder motorer som er utenfor garantitid (med unntak av norske reklamasjonsbestemmelser). 

Link to post
Share on other sites

Finnes trolig noen regler mht å kunne få tilgang til deler en viss periode fremover, og vil tro at i Norge vil dette være dekket av loven, Forbrukerkjøpsloven så med andre ord fem år.

 

Etter hva jeg forstår så praktiserer bilbransjen noe som kalles Planned obsolecence som er ti år som betyr at man ville være trygg på å finne deler opptil ti år etter produksjonen er lagt ned.. 

 

Så kommer et eksempel: Man kjøper en brukt båt/motor fra en forhandler om 3-5 år og et slikt kjøp vil være dekket av Forbrukerkjøpsloven, men i praksis vil ikke selger være i stand til å oppfylle lovens betingelser da det ikke lenger er deler å få. Lykke til!

 

Vil jeg kjøpe et produkt hvor produsent har lagt ned produksjonen som her en båtmotor?:nonod: 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 31 minutter siden:

Vil jeg kjøpe et produkt hvor produsent har lagt ned produksjonen som her en båtmotor?:nonod: 

Men vil ikke dette gjelde eldre modeller fra alle produsenter? Det finnes båter som er 10-15-20 år gamle som putrer rundt med like gamle motorer og hvor produsenten har stoppet produksjonen selv om de fortsetter å produsere nye modeller.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

 

Men uten produksjon blir det jo ingen nye motorer på markedet etterhvert.

https://www.frydenbo-marine.com/aktuelt/brp-legger-ned-produksjon-av-evinrude

 

Frydenbø Marines distribusjonsavtale med BRP for Evinrude i det skandinaviske markedet videreføres.  

 

de legger ned produksjonen på 1 fabrikk, det er USA som blir den store taperen. De motorene vi kjører med her i Norge, er montert i Mexico. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 56 minutter siden:

Men vil ikke dette gjelde eldre modeller fra alle produsenter? Det finnes båter som er 10-15-20 år gamle som putrer rundt med like gamle motorer og hvor produsenten har stoppet produksjonen selv om de fortsetter å produsere nye modeller.

 

Joda, men for egen del overlater jeg den type problematikk til andre og kjøper noe nytt, eller nyere. Her er det snakk om en produsent som skal slutte å produsere motorer helt og holdent, ikke bytte ut med en ny/ere modell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 52 minutter siden:

Men vil ikke dette gjelde eldre modeller fra alle produsenter? Det finnes båter som er 10-15-20 år gamle som putrer rundt med like gamle motorer og hvor produsenten har stoppet produksjonen selv om de fortsetter å produsere nye modeller.

Jeg vil tro at motivasjonen til å lage nye reservedeler vil være mye lavere hos en produsent som ikke lenger har salg av nye motorer enn en som fortsatt ønsker å opprettholde et godt rykte som motorprodusent. @jotto skriver at det er fem års garanti på G2. Det er vel i denne perioden Evinrude har sagt at de vil overholde sine forpliktelser. Eldre motorer har de ikke lovt noe for og en kan risikrere at de pakker sammen i en fart det som ikke er innenfor de fem årene. Om de faktisk gjør det, er det dårlig gjort og kan gå ut over ryktet for de andre produktene i konsernet. Kan vi gjette på at de overlater dette også til Mercury?

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 2 minutter siden:

Her er det snakk om en produsent som skal slutte å produsere motorer helt og holdent, ikke bytte ut med en ny/ere modell.

 

De legger ned produksjonen ved 1 fabrikk i USA, de motorene vi har her i Norge er ikke laget på den fabrikken. 

 

Bombardier Recreational Products (BRP) har besluttet å legge ned produksjonen av Evinrude utenbordsmotorer ved fabrikken i Sturtevant, Wisconsin.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 6 minutter siden:

 

De legger ned produksjonen ved 1 fabrikk i USA, de motorene vi har her i Norge er ikke laget på den fabrikken. 

 

Bombardier Recreational Products (BRP) har besluttet å legge ned produksjonen av Evinrude utenbordsmotorer ved fabrikken i Sturtevant, Wisconsin.

Hvor ligger de andre fabrikkene? Er det rebrandede motorer som blir igjen?

 

På Wikipedia står det:

All modern Evinrude motors were built and assembled in Sturtevant, Wisconsin, south of Milwaukee.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 3 minutter siden:

Hvor ligger de andre fabrikkene? Er det rebrandede motorer som blir igjen?

 

På Wikipedia står det:

All modern Evinrude motors were built and assembled in Sturtevant, Wisconsin, south of Milwaukee.

 

Det er vist 3 fabrikker i Mexico også. En av disse monterer vist deler som blir laget på de andre fabrikkene etter det jeg hører av de på jobb som er mer intressert enn meg 

Link to post
Share on other sites

Hadde E-Tec fra 2007 til 2018 og var svært godt fornøyd med den, aldri noe problemer. Ble solgt for to år siden pga. båtbytte, og siden har det vært Mercury. Må jo innrømme at det er litt behageligere med mindre lyd på lave turtall :wink:
Men fra et nostalgisk synspunkt er det trist at navnet Evinrude forsvinner, slik det var med Johnson for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 25 minutter siden:

 

Det er vist 3 fabrikker i Mexico også. En av disse monterer vist deler som blir laget på de andre fabrikkene etter det jeg hører av de på jobb som er mer intressert enn meg 

Stemmer at BRP har tre fabrikker i Mexico. De lager vannskutere og firehjulinger. Dessverre er det kun den ene fabrikken i Sturtevant som monterer Evinrude. Her er oversikten over fabrikkene.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 15 minutter siden:

Stemmer at BRP har tre fabrikker i Mexico. De lager vannskutere og firehjulinger. Dessverre er det kun den ene fabrikken i Sturtevant som monterer Evinrude. Her er oversikten over fabrikkene.

 

Vi får se da vettu, Frydenbø påstår i allefall at vi vil fortsette og få evinruder som tideligere 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...