Jump to content

Slutt for produksjon av Evinrude E-tech og E-tech G2


MorganX

Recommended Posts

PolarLi skrev On 29.5.2020 at 19.25:

De hadde og har åpenbart andre planer.

 

Det var nok ikke noe klart ønske fra BRP å stoppe produksjonen av E-Tec.

De som sikkert alle andre store produsenter har folk i huset som kan strategi og som Må hoste opp en plan når underleverandører  stenger sine fabrikker og dermed  ikke kan levere komponenter til BRP i tide....  da er det ikke lett å få ferdige motorer ut av samlebåndet.

Strømlinjeformet produksjon har sin ulempe....

 

Selv har jeg byttet ut en påhenger pr år siste tre år til Etec  og er ikke det minste bekymret....  

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Det var nok ikke noe klart ønske fra BRP å stoppe produksjonen av E-Tec.

 

Tror ikke jeg heller. De hadde også nettopp lansert en nye serie G2.  Men bare for å understreke så var mitt svar var til "Verado" som mente BRP burde skaffet  4T teknologi, noe jeg mener de egentlig ikke behøvde da de allerede sitter på mye 4T teknologi, og så satse på 4T som de åpenbart ikke ville, derav mitt svar at de hadde andre planer som var å satse på 2T, og nå har andre planer I form av project ghost.

Link to post
Share on other sites

Ok. Men det blir vel bare gjetting om BRP fortsetter og overholde sin side av garantien, kan jo være de slår det konk og frasier seg alt ansvar ? Da må det vel isåfall gå på goodwill til norske forhandlere. Det var egentli en strek i regningen for min del da jeg hadde sett meg ut en ny etec 50hk og har en Evinrude forhandler 10 min fra huset mitt. Men nå vet jeg ikke om jeg tør for og være ærlig.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært i markedet for ny båt kunne en e-tec G1 muligens vært aktuelt om båten hadde vært optimalt vedlikeholdt og utstyrt. Å kjøpe en G2 ville vært totalt utelukket. Tror det vil være vanskelig å selge en G2 når garantitiden er gått ut. Deletilgang ville derimot ikke bekymret meg. 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt i samme situasjon som Stian her - litt fristet av tilbudene for tiden, men etter å ha lest denne tråden er jeg veldig usikker.... 50 hesteren frister som erstatning for en Mercury 30 som akkurat såvidt trekker opp ungdommen på vannski. Ser også at det er tilbud på både Honda og Tohatsu, selvom det er noen kroner opp fra Evinrude. Honda har vel ikke så godt rykte på påhengerfronten, så den tviler jeg også på. Tohatsu har jeg hatt noen av uten feil noen gang, men sylindervolumet der er litt snaut. 
 

Så var det evinruden da...skal / skal ikke. Var på «skal« før jeg leste tråden, er på «skal ikke» etter å ha lest tråden

Link to post
Share on other sites

At ikke Honda har noe godt rykte på påhengerfronten var nytt for meg.? Er vel noe av det beste på markedet i dag, når det gjelder driftsikkerhet, støy, osv.... Ser at du også nevner Tohatsu uten noen feil,, dette  jo Honda motorer "i en annen farge" i fra 50hk, og oppover.

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Honda har vel ikke så godt rykte på påhengerfronten, så den tviler jeg også på. Tohatsu har jeg hatt noen av uten feil noen gang, men sylindervolumet der er litt snaut.

 

Hvis det er et påhengsmerke som har godt rykte så er det vel nettopp Honda.

 

Begge har vel litt snaut sylindervolum. De deler jo med 40 hk, men så er de jo også lettere enn konkurrentene.

Men Tohatsu har samme motor nå i 60 hk utgave, under 100 kg.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 1 time siden:

At ikke Honda har noe godt rykte på påhengerfronten var nytt for meg.? Er vel noe av det beste på markedet i dag, når det gjelder driftsikkerhet, støy, osv.... Ser at du også nevner Tohatsu uten noen feil,, dette  jo Honda motorer "i en annen farge" i fra 50hk, og oppover.

 

Tohatsu er Honda fra 60 hk og opp, men....

Tohatsu 40 og 50 er samme motor, og den har nå kommet i 60 hk utgave med rekordlav vekt i klassen https://www.tohatsu.com/marine/int/outboards/mfs60a.html

Dvs. at Tohatsu for tiden har to forskjellige 60 hk-motorer.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stian_Madskills skrev for 7 timer siden:

Ok. Men det blir vel bare gjetting om BRP fortsetter og overholde sin side av garantien, kan jo være de slår det konk og frasier seg alt ansvar ? Da må det vel isåfall gå på goodwill til norske forhandlere. Det var egentli en strek i regningen for min del da jeg hadde sett meg ut en ny etec 50hk og har en Evinrude forhandler 10 min fra huset mitt.

Men nå vet jeg ikke om jeg tør for og være ærlig.

 

BRP er et stort og seriøst varemerke....  det er ikke en liten påhengerbule drevet av hobbygutter... en slik lavmoralsk løsning som du beskriver vil skade HELE BRP og det vet de, det er en av grunnene til at de ikke gjør det....

 

Dersom du hadde kontroll over disse varemerkene, ville du tatt sjansen?????

Hvilket påhengermerke kan du i dag være HELT sikker på at kommer til å levere deg en motor om 3 måneder ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

 

Tohatsu er Honda fra 60 hk og opp, men....

Tohatsu 40 og 50 er samme motor, og den har nå kommet i 60 hk utgave med rekordlav vekt i klassen https://www.tohatsu.com/marine/int/outboards/mfs60a.html

Dvs. at Tohatsu for tiden har to forskjellige 60 hk-motorer.

 

Stemmer alt dette Teerex. Blandet litt her. Samme motor Tohatsu/Honda i fra 60 hk og opp, som du sier. :thumbsup:.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 20 timer siden:

Hvis det er et påhengsmerke som har godt rykte så er det vel nettopp Honda.

 

Begge har vel litt snaut sylindervolum. De deler jo med 40 hk, men så er de jo også lettere enn konkurrentene.

 

Ut fra tester jeg har lest så har jo ikke Hondaene utmerket seg med å være råest i klassen på ytelse  - men 60 hesteren har gjort det temmelig bra såvidt jeg har sett ...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 11 timer siden:

Trist at totaktere blir borte. Men helt ærlig: hvem kjøper e-tec når mercury tilbyr så gromme og,relativt lette V8 outboards. Er jo helt sjef de motorene.
Og også Yamaha har fine, men litt tyngre V8 motorer. Suzuki mangler V8.

 

Vis meg en annen produsent som kan vise frem sånne tall på en standard 200hk, det mangler kun sidedeksler og toppdeksel på etec 200'n. 

IMG_20200608_221104.jpg

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 48 minutter siden:

 

Vis meg en annen produsent som kan vise frem sånne tall på en standard 200hk, det mangler kun sidedeksler og toppdeksel på etec 200'n. 

 

 

Den veier fra 190 kg (eks. oljetanken) ifølge spec. Det var rekordlav vekt da den kom for snart 15 år siden, iallefall i forhold til teknologi og forbrukstall. 

Idag leverer Mercury en 4-takt V6 på 216 kg som yter 200 eller 225 hk. Altså like sterk som den vesentlig tyngre E-tec 200 HO for å ta et eksempel.

Uansett er ca 20 kg forskjell på kjøreklar vekt neppe noe som betyr noe i praksis for de aller fleste.

 

etec-vekt.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 12 timer siden:

Trist at totaktere blir borte. Men helt ærlig: hvem kjøper e-tec når mercury tilbyr så gromme og,relativt lette V8 outboards. Er jo helt sjef de motorene.
Og også Yamaha har fine, men litt tyngre V8 motorer. Suzuki mangler V8.

 

Mercury V8 Pro XS 200-300 hk er uslåelig på vekt og lydbilde iallefall. Og ikke spesielt kostbare heller.

En såkalt no-brainer vil jeg si :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

liten V6 , antar G2 150HO kommer inn der? 

 

iflg Evinrude.com :
 

Weight - lbs (kg)

From 496 to 541 (225 to 245) - Weight varies by shaft length and steering

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 9 timer siden:

Så du mener at plasten veier 25kg ? Neste gang vi henger opp en liten V6 med sidedeksler, skal jeg veie den. Tipper re'el vekt er 175-180kg jeg 

 

Aner ikke, men jeg kan finne det ut. All plasten til en E-tec 115 ligger i en bod borti gata her :smiley:

Men gikk bare ut fra at tekniske data fra Evinrude var sånn nogenlunde korrekt oppgitt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Eika skrev for 9 timer siden:

G2 er bare noe drit, som i tillegg er svingtung. Men mye pga det er plass til 10liter olje under dekselet. 

 

Er "kun" g1 jeg holder på med. 250ho'n min veide vi 218kg med deksler. 150-200 har vi veid til 165 uten deksel 

 

Hva mener du med at G2 er bare noe drit? Jeg har ikke hørt at G2 har noen spesielle problemer annet enn noe 

små bugs i starten av produksjonen. Men er enig med deg angående vekten, den er høy, men det kommer av integrert powerstyring osv, det drar vekten opp.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...