Mouche Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 For meg synes det rimelig klart at det er slutt, helt og holdent https://www.powerboatracingworld.com/brp-to-cease-production-of-evinrude-outboards/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) jotto skrev for 4 timer siden: BRP lager fremdeles reservedeler til Johnson. Når ble Johnson-produksjonen lagt ned? 2007? Nyere Johnson-modeller var vel først og fremst 4-taktere fra Suzuki? Ser forøvrig at Bakken Motor har prisras på en del nye E-tec modeller idag. Redigert 29.Mai.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Er bare å gå til kilden for å finne hva som er riktig info. http://news.brp.com/news-releases/news-release-details/brp-advances-marine-strategy-focusing-boats-and-new-technologies Valcourt, Quebec, May 27, 2020 – BRP (TSX: DOO; NASDAQ: DOOO) announced today it has re-oriented its marine business by focusing on the growth of its boat brands with new technology and innovative marine products. We will discontinue production of Evinrude E-TEC and E-TEC G2 outboard engines. Our Sturtevant, WI, facility, will be repurposed for new projects to pursue our plan to provide consumers with an unparalleled experience on the water. Discontinuing outboard engine business and signing an agreement with Mercury Marine Following our decision to discontinue E-TEC and E-TEC G2 outboard engines, we have signed an agreement with market leader Mercury Marine to support boat packages and continue to supply outboard engines to our boat brands. We will continue to supply customers and our dealer network service parts and will honour our manufacturer limited warranties, plus offer select programs to manage inventory. These decisions will impact 650 employees globally. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Evinrude burde gjøre som Mercury gjorde tidlig på 2000 tallet, og det var å skaffe seg 4 takts teknologi , Veradomotoren var utviklet i sammarbeid med Porsche og 50-60 hk 4syl var en Yamaha motorblokk som Mercury fikk benytte. Siden har Mercury fått en komplett linje av 4 T motorer. Avviklingen av Johnson som merke er komplett uforståelig, dei hadde tilgang til glimrende motorer i fra Suzuki, se på Tohatsu, alle motorer over 30 hk er laget av Honda. Det er svært beklagelig at ett så gammelt merke som Evinrude skal bli avviklet pga feil markeds strategi. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Tror ikke BRP behøver å skaffe seg 4 takts teknologi da de eier Rotax: https://www.rotax.com/en/products/rotax-powertrains.html De hadde og har åpenbart andre planer. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Jeg er klar over at BRP har Rotax motoren, men det er 10-15 år for seint. Alle produsenter av DFI totaktere har slitt med driftssikkerheten på desse motorene, Yamaha så skriften på veggen likeså Mercury. Det er så fordømt mye enklere å få en 4 takter til å gå som ett urverk samtidig som driftssikkerheten er på topp, slik er realiteten. Redigert 29.Mai.2020 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Verado skrev 7 minutter siden: Jeg er klar over at BRP har Rotax motoren, men det er 10-15 år for seint. Alle produsenter av DFI totaktere har slitt med driftssikkerheten på desse motorene, Yamaha så skriften på veggen likeså Mercury. Det er så fordømt mye enklere å få en 4 takter til å gå som ett urverk samtidig som driftssikkerheten er på topp. Slik er det enkelt og greit. Syns 3500timer og 2 drukninger med en 200hk 2takt, vitner om god holdbarhet jeg da. Jeg vet ikke om mange yamaha'r eller mercury'r som har gått så langt. Mercury sleit også med avgass kravene på 2takterene sine de siste årene. Men mercury har hatt masse problemer som evinrude ikke har hatt, bare se på fuelsystemet til dfi mercury, 12 dyser som kan kødde og en kompressor for og drive disse, brp sitt injektorsystem er genialt! Redigert 29.Mai.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Rotax motoren? Rotax produserer 31 forskjellige 4-taktere, og "bare" 13 2-taktere som man ser av linken. Redigert 29.Mai.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Uansett synd for mangfoldet og utvalget at Evinrude legger ned utenbordsmotorene. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Verado skrev 34 minutter siden: Evinrude burde gjøre som Mercury gjorde tidlig på 2000 tallet, og det var å skaffe seg 4 takts teknologi , Veradomotoren var utviklet i sammarbeid med Porsche og 50-60 hk 4syl var en Yamaha motorblokk som Mercury fikk benytte. Siden har Mercury fått en komplett linje av 4 T motorer. Avviklingen av Johnson som merke er komplett uforståelig, dei hadde tilgang til glimrende motorer i fra Suzuki, se på Tohatsu, alle motorer over 30 hk er laget av Honda. Det er svært beklagelig at ett så gammelt merke som Evinrude skal bli avviklet pga feil markeds strategi. Faktisk så var Lotus i England Mercury hentet erfaring og samarbeid med? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 La meg si det med en gang , jeg er ingen utpreget 4 takts profet, men jeg ser det att overgangen til DFI på totaktere har bydd på problemer som er vanskelig å bli kvitt, dessverre. Optimax har mye mikk makk i forhold til E Tec det er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) Ja det er meget mulig at Lotus hadde/har ett samarbeid med Mercury, det viser hvor lett dette kan være når en produsent vil utvikle nye motorer. Denne praksisen bruker alle motormerker. Redigert 29.Mai.2020 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 e-tec G1 og G2 har i praksis vært eneste valget for repower av eldre båter med outboard siden konkurentene er noen tjukke tunge jævler (som også ofte er daue) Ikke bra de forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 (redigert) andersb skrev 8 minutter siden: e-tec G1 og G2 har i praksis vært eneste valget for repower av eldre båter med outboard siden konkurentene er noen tjukke tunge jævler (som også ofte er daue) Ikke bra de forsvinner. I tidlige E-tec år var det nok delvis korrekt, i noen effektklasser, bl.a. 75/90 hk og 150-200 hk. Men E-tec 40-60 er/var ikke lettere enn 4-takterne. Og de siste årene har flere produsenter levert 4-taktere med tilsvarende eller lavere vekt enn E-tec i f.eks. 115 hk-klassen, og ikke minst med Mercurys nye V6 og V8 motorer på 200-300 hk. Redigert 29.Mai.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 29.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2020 Mouche skrev On 28.5.2020 at 15.03: Solgte nettopp en båt med en tretten år gammel Suzuki bakpå og har ikke hatt et eneste feilslag i alle disse årene og ikke måtter bruke en eneste krone på motoren utover en service hver annet år. Å basere statistikk på ett eksemplar er vel ikke noe å anbefale.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 dieselfan skrev for 7 timer siden: Å basere statistikk på ett eksemplar er vel ikke noe å anbefale.... Enig, men kan bekrefte tilsvarende erfaring med de øvrige fire motorene av merket Suzuki jeg har, eller har hatt. Hva andres erfaring er kan jeg rimeligvis ikke stå inne for eller mene noe om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andersb Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Teerex skrev for 10 timer siden: I tidlige E-tec år var det nok delvis korrekt, i noen effektklasser, bl.a. 75/90 hk og 150-200 hk. Men E-tec 40-60 er/var ikke lettere enn 4-takterne. Og de siste årene har flere produsenter levert 4-taktere med tilsvarende eller lavere vekt enn E-tec i f.eks. 115 hk-klassen, og ikke minst med Mercurys nye V6 og V8 motorer på 200-300 hk. har 2stk G2 300 med integrert styring som erstattet 2stk 250 3.0efi mercury 2 takt, effektmessig må man på verado 350 eller nye 300xs 2020 modell for å matche, begge er tyngre, braketter og fester kjenner en diff på 50-100-150KG Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 dieselfan skrev for 11 timer siden: Å basere statistikk på ett eksemplar er vel ikke noe å anbefale.... 2 da? Fikk melding fra en kompis igår - under slep etter motorhavari på sin DF140 med 4 sesonger og 320 timer på telleren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 Jøss, da er vi oppe i tre og kan slå fast at rundt 33% av motorene havarerer. Noen bedre? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
larsern87 Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 andersb skrev for 1 time siden: har 2stk G2 300 med integrert styring som erstattet 2stk 250 3.0efi mercury 2 takt, effektmessig må man på verado 350 eller nye 300xs 2020 modell for å matche, begge er tyngre, braketter og fester kjenner en diff på 50-100-150KG Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 andersb skrev for 3 timer siden: har 2stk G2 300 med integrert styring som erstattet 2stk 250 3.0efi mercury 2 takt, effektmessig må man på verado 350 eller nye 300xs 2020 modell for å matche, begge er tyngre, braketter og fester kjenner en diff på 50-100-150KG Som larsern6 illustrerer over her, så veier Mercury 4,6L V8 300 Pro XS fra kun 229 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
andersb Svart 30.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2020 det er også en 2020 maskin, jeg repowra sist i 2015 med G2. men husk det er tørrvekt, styring og ymse biter kommer i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Så konklusjonen er, ikke kjøp ny Evinrude selv om det er pangtilbud på dem fortiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Stian_Madskills skrev for 2 timer siden: Så konklusjonen er, ikke kjøp ny Evinrude selv om det er pangtilbud på dem fortiden ? Tja. BRP vil jo fortsatt tilby deler og opprettholde de garantier de er ansvarlige for. Jeg tenker det mer er et forhandlerspørsmål mht. lokal service. Hvis en tidligere forhandler av Evinrude fortsatt driver butikk med f.eks. andre merker og har mekanikere til å skru Evinrude, så burde det jo ikke være et problem. Sannsynligvis vil f.eks. Nordkapp fortsatt være et interessant merke selv om de nok får andre motorer på hekken etterhvert. Dermed burde det være mulig å få service hos f.eks. nye Nordkapp-forhandlere/gamle forhandlere som fortsetter båtsalg med nye motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Jeg tror ikke at det er noen risikosport i å kjøpe ny Evinrude i dag, så kommer en over en båt med E-Tec brukt eller nytt så er det grei skuring i 10-15 år frem i tid. Når det gjelder Ficht der er det begynt å bli problemer med å skaffe enkelte deler da BRP avsluttet produksjonen for 17 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.