Jump to content

Vi går fra seil til motor. Jakten er i gang, familiebåt for 4, rundt 800k.


Dreuf

Recommended Posts

Trist dag i går når min kjære seilbåt ble solgt.

Men vi har bestemt oss for å prøve motorbåt. Jeg vil gjerne ha seil igjen og tilbringe dagene på sjøen.

Familien vil fort frem når det enda er plass på gjestehavn og kunne løpe på brygga.

Seil blir det igjen, men når barna er litt større.

 

Så da er det på tide å jakte på ny båt:

 

Budsjett vil være rundt 800`, litt under om det trengs oppgradering av div ting (det gjør det vel alltids).

 

Vi er en familie på 4, barna er 1 og 3år. Vi bor helt sør på Nøtterøy og har skjærgården utenfor døren.

Vi ønsker derfor en båt som kan brukes til kveldsturer i 5kn uten for mye "hassle" i fint vær. Fruen vil da sitte i en sofa å sole seg mens barna kan styre på.

Jeg vil ha en båt med lang sesong (lukket båt).

 

Jeg ønsker ikke noe "gammelt ræl", men ser jo at det begrenser seg litt med budsjettet. Det burde jo vært rundt 2mill..

Har ikke noe hast med å kjøpe ny båt. Har lovet fruen at denne sommeren skal vi besøke litt familie på sommeren uten å være sur for at jeg går glipp av en båttur.

 

De alternativene vi ser på er følgende:

 

- Bavaria 28 Sport. (ligger en på finn som ser sliten ut og til alt for høy pris, noen som har sett på den?) 

  Denne tenker jeg vil virke som daycruiser for oss, med mulighet for en helg på øyene. Å dra ut på 2 ukers båtferie med denne tror jeg den er for liten til?

 

- Bavaria 32/33 Sport. 

  2stk motorer og 2stk drev, er det bare å melde seg på luksusfellen når vedlikeholde skal starte?

 

- Riviera 925

  Får den med drev eller aksling, averteres som 34fot men er 30. Prisene ligger fra 500-1.5mill... Vanskelig å se hva som er riktig pris.. Er det koronapriser som er ute nå eller normale priser?

  Lukket båt = lang sesong. Men fruen er ikke positiv siden den ikke har sofa ute så hun kan sole seg underveis. Er fly stor nok til å ha 2 små barn trygt oppe der?

  Motorer fra 200 til 300hk. Vi bryr oss ikke om det går i 20 eller 30knop, kan en 200hk med drev funke eller er det bare 300hk og aksling som gjelder?

 

- Scand Baltic.

  Beklager om jeg tråkker på noen tær, er vel sikkert denne vi ender opp med, men båten er forferdelig stygg. Fruen elsker den... 

  Er det noen oppgraderinger gjennom årene som man bør få med seg? Synes de fra 2000 ser greiere ut enn de fra 85` men vet ikke hvorfor.

 

 

Drev:

Er det bare å kalkulere nye drev når man kjøper en drevbåt?

Hva koster ett nytt drev? (Finnes vel mange forskjellige drev, så blir vel litt som å spørre hva en reke koster..)

Om det går ad dundas er det mulig å reparere selv? (Har reparert girkasser til biler tidligere så er greit mekanikerkyndig).

Dersom det er mulig å reparere selv, hva vil delekost være på overhaling av drev om man gjør jobben selv?

 

 

Er det noen andre båter vi burde vurdere?

Vi har 2 båtplasser på 4,4 og 4,9m bredde så er ikke båtplassen som stopper oss..

Vi er klar over at vi må en del ned i plass inni båten når vi går fra 34fot seilbåt til 30ish motorbåt. Har møtt familier på ukes tur i en 22 daycruiser, så da bør vi også overleve i en 30ish foter.

Det er mange tilsvarende tråder som jeg har lest igjennom på forumet men de ender jo alltids opp på Scand Baltic................

Link to post
Share on other sites

Er i samme båt som dere med småbarn på snart ett og tre år.

Vi har i dag en eldre 29 foter lukket båt (Norline 29) som fungerer for oss, men det er som du poengterer dette med at ungene skal kunne boltre seg og leke mens en er avgårde, samtidig som en skal kunne ha det komfortabelt som voksne og.

På grunn av plassen vi har i båten så har vi hittil hatt 1-2 overnattinger maks i den, rett og slett pga at det blir litt trangt og kavete med småunger og oss tett sammen over lengre tid. Dette kan sikkert kompenseres med å legge til på steder hvor en kan være mye i land, men likevel ser vi etter noe større.

Når en går større, så blir budsjettet større og alderen blir eldre.

 

Vi har sett på Scand Baltic vi og, men den gir ikke plassen vi trenger. Det samme gjelder egentlig Rivieraen og.

Madammen syntes at Barracuda 1100 ser bra ut hittil, men vi må nok vente en sesong før vi går den veien for vår del. Ellers ser båter som Sun 33, Flem 340 etc også ut som båter som kan være aktuelle.

 

Vi så også på båter som Fairline 36 turbo, Princess P35 etc også, men som sagt så har vi ikke landet vår fremtidige båt.

 

Vi lukter også på seilbåt faktisk, og jeg vil gjerne prøve ut dette en dag, men ser nok at med barn i denne aldersgruppen så blir det lite aktuelt nå.

 

Masse å velge i for dere med det budsjettet der tror jeg :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Dreuf said:

Men vi har bestemt oss for å prøve motorbåt.

 

Du vet at den eneste lovlige overgangen vekk fra seilbåt er til en trawler? Det er ikke lov å gå til raske, bråkete fjordploger med høy champagnefaktor og hui og hei. Nei, en saktegående trawler, som lunker avgårde i noen få knop, med respekt for alt og alle på sjøen, det er eneste alternativ. :giggle::giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt, fyr på!

 

Saga har jeg ikke sett så nøye på, er litt gubbebåt... Men det er jo ihvertfall Riviera.

Har en nabo som har sikkert norges peneste 29HT, måkene rekker ikke å få bajsen ut av stussen før hageslangen er på plass og vasker.

Skal spørre om å få se på den.

 

@Popeye70 Jeg er så enig så enig!

 

Nidelv 320 er en nydelig båt! Fruen er oppvokst i en Nidelv 24/26 så den kan jeg få med henne på.

Ligger en i Kristiansand med en utrolig gammel finnkode, den må være flere år gammel..

Ser litt sliten ut, men puss og lakk er overkommelig arbeid. - Rart med 60 bilder av båten og ingen fra motorrom.

Er hardtop mer pop enn åpen båt på disse?

Yanmar motor er ok? Synes Volvo Penta klinger bedre, men dette har jeg null snøring på.

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett dette valget her. Du har en fordel med bare to unger når båt skal velges. Vi har fire, og da er utvalget vesentlig redusert. Nå er jo ikke ungene dine så gamle, men det er greit å ha en båt som gir dem litt tumleplass, gjerne at de kan trekke seg litt tilbake. Da vi kjøpte Baltic var de minste tre og fire år. Stikk-køya var en favoritt for de minste og det er den forsåvidt fortsatt.

 

Vi ønsket å unngå drev, siden det skremmende ofte var byttet drev mellom 700 og 1200 timer på båter av størrelsen vi så på. Hadde ikke lyst på en så stor potensiell utgift. Var på grunn for for noen år siden og kunne da fortsette ferien uten noen problemer siden propell lå godt beskyttet . Kan være at et drev hadde vippet opp og klart seg, men det vet jeg ikke.

 

Synes linjene til Nidelv 320 er flotte, spesielt HT. En får de vel både med drev og aksling. Har sett på noen annonser av dem etter at det lå en slik ved siden av Balticen vi har nå da vi kjøpte den.

 

Yanmar er gode motorer, så du trenger ikke å være redd for noe der. På den med 290 hk kan Toyota-deler benyttes  siden selve motoren er lagd av dem.

 

Får jo håpe at du ender opp med en fin Baltic nå som min 2007 modell er til salgs:giggle: Hør på kona, det er stil og tradisjon over Baltic:clap:

Link to post
Share on other sites

Jeg angrer ikke på mitt valg. Lukket båt med ratt på taket. I sommerferien 2018, 4 uker, hadde jeg 0 motortimer inne, all kjøring fra taket.

I år la jeg den på vannet 25.mars, og har hatt brygge-og bøyekontor i den siden da. Eneste kravet jag hadde da jeg skulle bytte båt, var at det skulle være en Riviera 925FB med aksling. :giggle:  Den blir nok aldri større enn 30 fot, assa. Problemet er bare at Finn.no mener den er 34, så det ligger som default når båten legges ut der.(tittet på Skilsø 33 FB, men de fleste har sofa inne på samme side som rattet.. strange?)

 

Link to post
Share on other sites

Scand Baltic blir jo sjeldent feil, da. De fleste nyere har 3-kabins-løsning, hvor man har et rom å trekke ned i. Dette være seg om vær og vind tuller det til, eller om man får høye naboer på begge sider og ønsker alenetid til middag, eller til kvelds-sjakk-runden. Ikke alle av oss er supersosiale vesner hele døgnet, så det er viktig å tenke på slike ting også. Baltic med 295hk Yanmar, marsjer jo i plan på 20 knop. Ikke rart det er mange av de.

Link to post
Share on other sites

Dersom du vurderer Scand Baltic, så må du også se på en Scand Atlantic.  På papiret så er det ikke store forskjellen, oppleves som en mye større båt en Baltic og det er ståhøyder de fleste steder.  Scand flyttet vel roret bakover fra ca 2001-2002 tror jeg, og disse båtene er å foretrekke.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Renita skrev 38 minutter siden:

 

Denne likte jeg godt, fin båt som ser ut til å være velholdt :-)

 

Enig, den var fin. Vi så mye på Skilsø 33 selv. Vi gikk ikke for den pga lengde på seng ikke var 2m overalt. Vi har litt lange og mange barn...

 

Scand 360 så vi også mye på. Den er kanskje litt større og mange litt dyre, men godt utvalg på Finn. Der tror jeg det kan finnes noen gullkorn.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180317212

 

Eller hva med Viksund? De har jeg også likt veldig godt.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=180664575

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179381233

 

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for bidrag. Utvalget er større enn jeg trodde.

Det virker som markedet på noen av disse båtene er tregere. (Bare fra å ha sett på finn-koden, som ikke forteller hele sannheten).

Skilsøen så veldig fin ut, den skal sendes til godkjenning hos frøken fryd.

Nidelven prøver jeg å oppnå kontakt med.

Viksund har vi sett på, da liker vi Riviera bedre. Men frøken fryd er på bakbeina på lukket båt og da blir det få båtturer.

Denne gang skal jeg kjøpe noe som hun har vært med å velge, så hun MÅ på båttur ;)

 

Hvordan er manøvreringen på Scand Baltic kontra f.eks en Scand 360?

Ser for meg at den firkantede klossen må ha ett enormt vindfang?

 

Vil ett 10% prutningsmonn være innafor i denne prisklassen? Vanskelig å svare på kanskje, men siden noen av dere har båter i prisklassen ville dere vurdert sånne bud, eller sett på dem som skambud?

Vet at markedet er spesielt om dagen.. Seilbåten ble solgt på 1 døgn og jeg hadde folk på venteliste dersom første interessent ikke hadde kjøpt den.

Link to post
Share on other sites

Uten å være noe ekspert sies det vel at helplanerne er vanskeligere å finmanøvrere enn halvplanere. I fart er det ikke noe problem. Men helplanere blåser lett av og det må derfor jobbes litt mer å holde de på rett kurs. Men så er det singel installasjon med aksling på Baltic. Det betyr vel ingen kontroll ved bakking, annet enn padle-effekten. Scand har ofte drev, vet ikke om det er aksling på noen. Har du drev er det mye letter å manøvrere. Du kan dra hekken nesten dit du vil. Videre har en del av disse også to motorer, ditto enda enklere å manøvrere.

 

Så da ble du sikkert ikke klokere. Jeg trives godt med drev. Kunne godt tenkt meg to motorer, basert på litt erfaringer, men også manøvrerbarheten. Med to motorer er det mindre behov for drev, både ifm fartspotensiale og manøvrerbarhet men jeg tror alle Scand 360 er med drev. Er jo litt ekstra servicekostnader med drev så to... usikker. Jeg har drev i dag, det går fint. Men det er noe høyere riskio med to. Nytt drev er fort 100 000,- eller 50-60 brukt. Vi har hatt drev siden 2014 og hatt to ganger drevet til service. Hatt utgifter på 10-15000 ekstra pga dette. Ene gangen pga landkjenning og andre gangen på grunn av vann i giroljen. Alt kan jo reparereres. Service gjør jeg selv, koster 4-5000 ekstra i deler hvert år per drev.

 

Falt litt for denne, den var unik og, i mine øye, veldig flott:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152188646

 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Manøvrering av Baltic er veldig lett når en har thruster både foran og bak. Kan både gå sideveis med begge thrusterne samme vei og ligge stille og snu båten rett rundt ved å kjøre dem hver sin vei. I tillegg er den ikke tyngre enn at en kan dytte den fra kai når en går ut eller trekke den inn når en må være kjapp på land for å få festet tau.

 

For noen år siden ville vi legge oss longside langs en brygge der det blåste minst 10 m/s fra brygga. Det hadde ikke thrusterne en sjanse til å holde imot. Løsningen var å gå inn med baugen, få i land et tau festet bak og så trekke hekken inn til brygga etter å ha fendret litt ekstra. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan si litt om Scand Baltic da jeg har eid en 98 modell i snart 2 år. Du bør kunne finne et pent eksemplar til 800 båtlapper. Båten er stor til å være 29 fot (Heter jo Baltic 29) og den er større en det fleste andre båter jeg har sett som skal være 29 fot. Både i lengde og bredde

Baltic er en «klatre båt». Uansett hvor du forflytter deg…. av og på stigning, inne i båten, oppe på solsengen, nede til badeplattform så er det mye opp og ned med stiger og trapper og trinn. Ingen problem for oss som er lett til beins da.

 

Når det gjelder motorstørrelse så har vi 230 hk Deutz og de fleste nyere Balticer har større motorer. Men selv om jeg har en toppfart på 23 knop og marsjfart på 18-19 så er det sjelden vi kjører over  8 – 10 knop. Skroget er halvplaner og  selv om de med større motor kommer opp i plan så tror jeg ikke det var meningen da den først ble designet i 1982. Nyere Balticer har både ror og propell lengere bak uten at jeg vet hvorfor. Jeg har bare observert det.

 

Det finnes flere løsninger med innredning og noen få med høy akterkabin som gir full ståhøyde også på baderom/wc. Vi har det og jeg har ikke vært ombord en Baltic som har standard høyde så jeg vet ikke hvordan det er. Men om jeg måtte stå krøket sammen for å pisse midt på natte så…. Nei takk.

 

Presisjonsbakking med en Baltic er ikke så lett sies det men siden jeg har heller ikke prøvd med en drevbåt så vet jeg ikke og jeg synes det går greit å bakke Balticen dersom jeg må men jeg prøver å unngå det. Jeg har både hekk og baug truster men bruker så si ikke den på hekken. Den har lite effekt syns jeg.

 

Å sove i akterkabinen kan by på utfordringer.  Det kan bråke noe forferdelig hvis man få selve små bølger som slår inn mot badeplatform. Anbefaler hørselvern der eller sove i forkabinen.

 

Jeg har vært i litt røff sjø et par ganger og man kan bli ganske så våt når båten treffer bølger med baugen. Det er i grunn lite fribord i forhold til båtens lengde.

 

Men uansett så er det noe med Baltic som er helt spesielt uten at jeg kan forklare helt hva det er. Jeg bare liker båten veldig godt.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Klatrebåt høres ut som ett eldorado for de små, og en plage for oss som skal passe på dem.

Men neste sommer er minste en del stødigere på beina, så da er det sikkert ikke ett problem lenger.

Skilsøen har fått en knapp hos meg den ser ut til å være i den stand som jeg ønsker meg.

Men da fikk jeg beskjed om at Nidelven var en finere båt...

 

Spørs om vi får komme oss ut en tur i helgen for å se en Baltic på ekte, er det noen i Tønsberg/Nøtterøy området som har en liten halvtime å avse for omvisning i helgen så hadde det vært veldig hyggelig.

Link to post
Share on other sites

Dette er mye plass godt innenfor budsjettet. I følge annonsen ser det også ut som selger kjenner båten sin godt.

Litt fiksing gjenstår, men jammen er dette innafor om kona vil kunne sole seg på en stor flybridge og dere skal ha god boltreplass.

Marine Trader Europe 38

 

Da er du også tro mot konseptet seil til Trawler :lol: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Marex 300 suncruiser...? Den endte vi opp med, veldig fornøyd. Har selv seilerblod, men seilbåt er bare å glemme med dagens kone. Og jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å trives godt med rekkevidden. I pinsen plukket jeg opp kona på Aker Brygge kl 18.00, og da rakk vi en middagsinvitasjon i Son kl 19.00...  Ny innmat på drev er vel 30.000 ish.... Men med godt stell holder det lenge. Unngå tau i propellen, det er litt akilleshæler til drevet, Men mindre vibrasjon, bedre fart, bedre manøvrering og lavere forbruk enn aksel... 

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Dreuf said:

Men vi har bestemt oss for å prøve motorbåt. Jeg vil gjerne ha seil igjen og tilbringe dagene på sjøen.

Familien vil fort frem når det enda er plass på gjestehavn og kunne løpe på brygga.

 

Jeg antar at løpet er kjørt, men allikevel ...

 

Dersom målet er å komme seg lengst mulig i løpet av en sommerferie ... vel, jeg biter meg merke i at jo lengre vekk jeg kommer, jo høyere andel av båter jeg ser med norsk flagg er seilbåter.  Drivstoffkostnaden blir betydelig høyere dersom man ønsker å bruke motor for høyere hastighet (særlig dersom man ønsker planing, og enda mer om man tenker på halvplaning).  Jeg minnes en kollega av meg klage over en gang han ble "lurt" - en venn foreslo at de skulle dra å kjøpe iskrem, så de tok båten og kjøpte iskrem for noen tiere - hvorpå båtfører ville ha ca ett tusen kroner fra min kollega for å dekke hans andel av drivstoffkostnadene.  En iskrem skal ikke koste tusenlapper!!

 

Dersom målet er å bruke mer tid i havn, så har vi med stort hell praktisert å sove for anker, stå opp tidlig og komme seg til gjestehavn på tidlig formiddag.  Fungerer riktignok ikke så bra på steder hvor det ikke finnes gode ankringssteder, f.eks. vestkysten av Danmark.  Nattseilas er også en taktikk for å komme seg i gjestehavn tidlig formiddag.

 

Dersom målet er å komme seg f.eks. fra Oslo til Oscarsborg en fredags ettermiddag før alle andre kommer dit, da ... er sikkert motorbåt  beste strategi.

 

Jeg ønsker meg tilbake til situasjonen vi hadde for noen år siden, med planende jolle (den ble stjålet - kjøpte dyr lås til den, men da nøkkelen forsvant ble låsen liggende ubrukt i jolla).  Da kunne vi ta rolige turer med seilbåten og kjappe turer langt fra seilbåten ved behov.  Tenker å komme meg tilbake dit etterhvert.

 

Diskuterte sommerferie med de to eldste sønnene våre i dag, 16-åringen vil tilbake til Kiel, ønsker ikke bølger (ok - han kan ta tog fra Göteborg til Helsingborg eller København om vi drar den veien), ønsker mer seiling og mindre stopping, og ønsker å besøke Kolding og Middelfart.  Niåringen ønsker tur til Grønland.  Pappa vil også gjerne til Grønland, men ... nei, alt for langt.  Niåringen repliserer med at han gjerne vil til hovedstaden i Grønland - som heter København.  Hmja, det får vi vel til :-)

Link to post
Share on other sites

Vi vurderte både Skilsø og Nidelv 320 den gangen vi skulle bytte sist. Nidelven er en flott båt men ble underkjent av "sjefen" pga liten sittegruppe i salong og i overkant mye teak og lakkerte flater som skal vedlikeholdes. Skilsø var en mye mer praktisk utesalong med større plass hvor man sitter mer ute. Dette er mye pga akterkabinen som flytter salongen mer senter i båten. Rundsitteren i Nidelven er også litt liten for oss på fem. 

 

Ta henne med i begge to så har hun sikkert plutselig blitt enig. Kjøp Skilsø du 👍 men ender du opp med Nidelv er den virkelig et smykke. Nydelig båt og godt håndverk. Tror det kun er produsert 40 stk så ikke høy frekvens på disse.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...