Jump to content

Vi går fra seil til motor. Jakten er i gang, familiebåt for 4, rundt 800k.


Dreuf

Recommended Posts

@tobixen Løpet er nok dessverre kjørt... Kjøper jeg en ny seilbåt nå, så tror jeg at jeg først må finne meg ett ny sted å bo, også kan jeg nok forbli alene på sjøen :)

Men seil blir det igjen, bare litt senere i livet.

Planen var egentlig en motorbåt + en rask seiljolle som jeg kan leke med (RS Elite).

Men ser ut som strikken strekkes på motorbåten og da blir det ikke penger igjen til lekebåt. Kommer uansett til å fortsette som mannskap på Onsdagsregatta bare koronaen blir ferdig.

 

@R.O Med dagens kone? Bør de byttes oftere enn båten? :giggle:

 

@VannTro Med 2 små barn har jeg ikke nok fritid til en sånn båt enda.

 

Fruen er oppvokst i en Nidelv 24/26 så når vi begynte å se på Nidelv 320 så var hun solgt.

Vi har opprettet kontakt med Kristiansand, og om vi kan få den innenfor budsjett så kommer vi til å ta en titt.

Jeg venter også på å bli oppringt av en annen N320 eier, en båt som ikke ligger på finn enda. En eiers båt som ser silke-strøken ut, frykter bare at den er over budsjett.

Er det galskap å betale 800k for en 23år gammel båt, eller noe man må forvente?

 

Treverket tror jeg skal gå bra på den båten, noe må man finne på om vinteren også.

 

...og jeg som har lovet fruen en båtfri sommer med besøk av familien...

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 8 timer siden:

 

 

 

Dersom målet er å komme seg lengst mulig i løpet av en sommerferie ... vel, jeg biter meg merke i at jo lengre vekk jeg kommer, jo høyere andel av båter jeg ser med norsk flagg er seilbåter.  Drivstoffkostnaden blir betydelig høyere dersom man ønsker å bruke motor for høyere hastighet (særlig dersom man ønsker planing, og enda mer om man tenker på halvplaning). 

 

 

Det er nok veldig varierende, og her er økningen eksponentiell med størrelsen.  Jeg nevnte Marex 300 over, den veier litt under 4t, og har singel D4 300kh, da bruker jeg mindre drivstoff per nautiske enn hva jeg gjorde med min tidligere Daycruiser på 22 fot med 150hk bensin.

 

Her må bruk og egen økonomi bestemme hva du velger. Når vi er på tur alle fire skulle jeg gjenre hatt mer plass enn hva man får i 30 fot. Men så er vi også glad i å flytte oss hyppig. Jeg ville ikke ha en båt der drivstoff ble del ev vurderingen på om eller hvor man skulle reise.  Går du opp fra 30 til 35 fot vil forbruket fort kunne doble seg på cruis fart, og 40+ så er du fort på godt over 100l/timen i plan...

 

I ferier kjører vi mest i 6-7 knop, da er jeg usikker på om det går diesel inn eller ut av tanken....:)

 

Link to post
Share on other sites

Scand Baltic har veldig mange gode løsninger som familiebåt med små barn.

- Solplass med madrass over AC.

- Forkabin er en fin sosial samlingsplass for barn og voksne. Litt forskjellige innredningsalternativer opp igjennom årene. Litt smak og behag.

- Trygge rekker på dollbord

 

Bavaria 28-32 fotere:

- Fin solseng akter

- Sosial salong ute

- Fin og romslig midtkabin for barn.

 

I lukket båt segmentet ville jeg vurdert Barracuda 1050/Flem 340 som begge gir mye båt for pengene.

- God plass og mange praktiske løsninger.

- Kona syntes det ble litt for gammelt design, men om man kan leve med det er det god båt.

 

Riviera 925 er en veldig god båt. Vi prøvde flere for en del år siden og likte veldig godt det meste bortsett fra en litt trang flybridge med litt lav rekke som ikke er spesielt barnevennlig på de tidlige utgavene. Da bør man velge en modell etter 2007.

Ellers en knallbra båt! Ligger en båt jeg kjenner til på finn nå men til en litt høyere pris i Fredrikstad.

Den har den store flybridgen, yanmar motor og alt er tipp topp.

Solplass på fly er god.

Et annet og veldig godt alternativ til Riviera 925 er Viksund 340St.Cruz. De har mange av de samme gode kvalitetene.

Begge båtene overgår budsjettet på 800', så iforhold til budsjett blir det vanskelig å slå Scand Baltic/Atlantic.

 

Anbefaler dere å se på litt forskjellige båter og la kona og barna få føle litt på hvilken type de får best "god" følelse for.

Velger dere en godt vedlikeholdt båt og gjerne aksling så kan overgangen fra seilbåt bli bra. Men kostnader på vedlikehold av motor/drev blir høyere.

Lykke til.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Hvis overgangen til motorbåt er med "tvang" vil man aldri bli fornøyd og hele tiden finne ting å være misfornøyd med. Håper hele familien finner roen med ny båt og nye plasser med en båt som ikke stikker så dypt eller høyt hvor man kan lure seg inn. Fart er heller ikke alt, men nyttig for å takle forskjellig sjø man kan komme ut for. Lykke til med å finne den rette båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Sholsen58 said:

Hvis overgangen til motorbåt er med "tvang" vil man aldri bli fornøyd og hele tiden finne ting å være misfornøyd med.

 

Sant, viktig å fokusere på det positive :-)  Benytt sjansene, ta turen oppover elver og kanaler, og under bruer hvor man normalt ikke kommer seg med seilbåt.  Få kjedelige etapper med dårlig vær raskt overstått.  Nyt tiden i gjestehavn, det er vel også langt enklere å legge til i gjestehavn dersom man har en lettmanøvrerbar motorbåt sammenlignet med en tung og lang seilbåt med mye vindfang, fast propell, lang avstand mellom propell og ror, og dårlige eller fraværende baugtrustere.

 

Forventningsnivå er jo også en ting ... i forrige jobb ble det mye reising og mye hoteller - når jeg bodde på eksklusive hoteller eller hoteller med mange stjerner fant jeg alltid ting å være misfornøyd med.  Det er ikke det at ting var mer på stell på hoteller med lavere standard, men forventningsnivået mitt var på et helt annet nivå, dermed var jeg mindre bevisst på å finne ting å være misfornøyd med. :-)

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Våre to barn har "vokst opp" i skjærgården - de første 6 årene i en Maxim 26, og de siste 6 årene i en Scand Baltic 29. I fjor ble det et bytte til nyere Scand Atlantic. Både store og små elsket alle båtene - og vi har tilbrakt alle sommerferiene (2-3 uker) i uthavn. Balticen var vi kjempefornøyd med - godt med plass, lett å manøvrere (baugthruster) samtidig som den fikk plass over alt ute på holmer og øyer. 19-21 kn i marsjfart passet fint når vi skulle krysse fjorden. Eneste minuset med båten som vi ikke rakk å gjøre noe med var manglende ventilasjon/tilgang på friskluft i ac. Her er det dog god tilgang på deler så nye åpningsbare vindu kan kjøpes i nettbutikken til Agderboat. Annet pluss er høyst overkommelig driftsbudsjett. Båtene står seg også godt i markedet og vil alltid være lett å selge når den dagen kommer.

 

Sensommeren i fjor ble det et "oppgradering" til storebror Scand Atlantic HT. 24 år nyere skrog, mange små forbedringer, og litt større i alle retninger. Her har vi to store sofaer (en oppe og en nede), stoort pentry, stor dobbelseng i ac, stor seng i piggen samt to stikkøyer. Solplassen på Ac ble ny favorittplass nå i pinsen. Konseptet fra Baltic er ellers velkjent, men vi er meget fornøyd med valget. Scand-båtene passer rett og slett som hånd-i-hanske for den norske A4-familien som skal kose seg i skjærgården. Store vanntanker, stor septiktank, gass for matlagring, flere soner hvor foreldre og barn kan oppholde seg, fin solplass på AC, retningsstabil i lav fart mm. 

 

 

Redigert av solf01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, R.O said:

Det er nok veldig varierende, og her er økningen eksponentiell med størrelsen.

 

Klart at størrelse har noe å si - men dersom man skal ha en "feriebolig" med seg opp i plan tenker jeg (uten at jeg har særlig kompetanse på det) at drivstoffbudsjettet blir betydelig.  Når man kommer ned i fart er det jo også omvendt - jo mindre båten er, jo mindre hastighet kan man holde uten at man må bruke ekstra drivstoff på å "ploge" og lage bølger.  (Angående det siste tenker jeg også at skal man først ha en slepejolle med motor, bør den kunne plane - nå måtte jeg "panikkjøpe" jolle for litt siden, så det ble en liten gummibåt med 5 hk motor - jeg tenker fortsatt at det hadde vært kjekt med en slepbar RIB med nok størrelse og motorkraft til at hele familien pluss litt bagasje kan bli med komfortabelt på en litt lengre "plantur" - da får man litt i pose og sekk, mobilitet uten at det koster signifikant i drivstoff).

 

Det blir sant nok galt å fokusere for mye på drivstoffbudsjettet.  Drivstoff er én av mange kostnader ved båtbruk.  Totalkostnaden ved å holde vedlike en stor seilbåt er såpass høy at jeg ikke tørr regne på det - særlig dersom man skulle regne en anstendig timespris på all arbeidsinnsatsen jeg legger ned.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Dreuf said:

Er det galskap å betale 800k for en 23år gammel båt, eller noe man må forvente?

 

Noen helt generelle tanker:

 

23 år er generelt sett ikke så ille når man snakker båt.

 

Jeg pleier ofte å argumentere for at det kan være smartere å kjøpe en gammel båt enn en ny.

 

Sett at båten skal selges om fem år, hva vil markedsprisen være da?  Dersom man kjøper en flunke ny båt til 800k kan man regne med at markedsprisen synker vesentlig over de fem årene.  Verdiforskjellen på en 23 år gammel båt og en 28 år gammel båt vil imidlertid sikkert ikke være like stor.

 

Det produseres svært mange ulike båtmodeller, noen av dem er gode andre er dårlige.  Kjøper man en splitter ny båt kan man være uheldig og kjøpe en dårlig modell.  Det skjer en selektering ila tiden, etter 23 år vil kun de beste båtene fortsatt holde seg høyt i verdi.

 

Det er selvfølgelig motargumenter også - en god bruksbåt består av mange komponenter som har begrenset levetid.  Vedlikeholdskostnaden på en 23 år gammel båt må forventes å være adskillig høyere enn vedlikeholdskostnaden på en splitter ny båt.  Det skjer også en stadig teknisk utvikling, man bør kunne forvente at en ny båt er bedre teknologisk utrustet og designet enn en gammel båt.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 57 minutter siden:

Er det galskap å betale 800k for en 23år gammel båt, eller noe man må forvente?

 

 

Disse har holdt seg godt i pris. Vi så på flere som var run 1MNOK den gang vi skulle kjøpe så virker ikke som de faller så fort. Viktigste er tekniske vedlikehold på motor og utstyr. Er det skiftet septikslanger, pumper, servicer på motor osv. Jeg tror båten godt kan være verdt 800k.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for innspill.

 

Nå har vi avtalt visning på en båt i morgen og jeg tror vi begge er enige om at dette blir riktig båt for oss om den er som hodene våre tror og ønsker.

Jeg holder igjen litt detaljer til etter visning ;)

 

Vi har det ikke så travelt med å komme frem, vi kommer nok fortsatt til å holde oss i skjærgården her for det meste, men med en raskere båt vil f.eks Strømstad være innenfor rekkevidde for en helg når korona er lei. Samtidig tror vi at det blir mer sosialt for oss alle å være på samme sted underveis.

Jeg håper også at vi kommer til å bruke båten mer, har på følelsen at konemor synes det har vært litt mye "hassle" å dra en kjapp tur utpå med seilbåten. 

Det er ikke tvang for min del at vi nå ønsker å prøve motorbåt, det er jeg enig i. På grunn av at jeg vil heller være på en holme i en motorbåt enn å sitte hjemme å se på seilbåten som ligger i brygga... Kanskje den ikke kommer til å bli mer brukt, da kan neste båt liksågodt være seilbåt.

 

Oppdaget i dag når jeg ryddet ut fra seilbåten at vi kommer til å møte ett nytt problem når det gjelder motorbåt:

flytting.jpg.3bc49e208cf72e7f51b47b4c15ef90f5.jpg

 

Det er helt utrolig hvor mye man får plass til i en 34fot seilbåt. Alle eskene er fulle og da har jeg ikke tatt med sengetøy og det som er i roterommet i cockpit.

 

Vi gleder oss stort til visning i morgen!

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 1 time siden:

... Det er helt utrolig hvor mye man får plass til i en 34fot seilbåt. Alle eskene er fulle og da har jeg ikke tatt med sengetøy og det som er i roterommet i cockpit...

 

Vi solgte vår 37 fots motorbåt (Windy 37 Grand Mistral HT) etter ti flotte år. Hadde rundt 100-120 overnattinger i året.

Da vi tømte båten for overlevering, bar vi ut et sted mellom sekshundre kilo og et tonn med alt!!!

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Dreuf said:

 

Vi har det ikke så travelt med å komme frem, vi kommer nok fortsatt til å holde oss i skjærgården her for det meste, men med en raskere båt vil f.eks Strømstad være innenfor rekkevidde for en helg når korona er lei.

 

Klassisk problemstilling, man kommer ikke så langt på en helg i en treg båt dersom man skal både frem og tilbake på samme helg.  Min løsning på problemet har vært å bryte med den forutsetningen, lemne båten for anker på et trygt sted, ta seg en arbeidsuke og så tilbake til båten.  Særlig for to år siden ble det mye ferie på båten, vi seilte til Larviksområdet i ei langhelg, til Helgeroa neste helg, der ble jeg liggende en stund i påvente av å møte slektninger av fruen på shanty-festival i Langesund.  Så tok jeg båten til Göteborg over en helg, helga etter gikk turen til København, sommerferien tok vi fra København til Amsterdam og tilbake.  Det ble noen helgeturer til København, båten ble lånt bort i to uker til svigerfamilie mens den enda var i Danmark, deretter tok jeg den hjem ila to helger.  En fantastisk sommer full av gode minner helt fra tidlig mai til sent august.

 

2 hours ago, Dreuf said:

Jeg håper også at vi kommer til å bruke båten mer, har på følelsen at konemor synes det har vært litt mye "hassle" å dra en kjapp tur utpå med seilbåten. 

 

Det er en svært relevant problemstilling.  Ikke helt sammenlignbart, men med forrige båtoppgradering og bedret komfort ombord ble det brått veldig mye enklere både å få med seg resten av familien på tur samt å få gjester med på tur.  Ikke minst, avhengigheten av gjestehavner ble mye mindre ettersom komfortnivået ble godt nok til at resten av familien syntes det var greit å sove for anker.

 

Forrige seilbåt ble kjøpt inne i Drammensfjorden, innafor Svelvik.  Fint område, men forferdelig kjedelig fjord, og elva er jo sperret av bruer - det var ikke noe greit sted å ha en seilbåt.  Hadde jeg bodd i indre Drammensfjord hadde jeg nok også hatt motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 6 timer siden:

Det er helt utrolig hvor mye man får plass til i en 34fot seilbåt. Alle eskene er fulle og da har jeg ikke tatt med sengetøy og det som er i roterommet i cockpit.

 

Fant et bilde fra 2003 da båten ble hentet ny hos LP Yachts i Danmark. Posene i cockpit er de første som noen gang ble lastet ombord i den båten!

 

11.JPG.e8fdfdfeab0fb864110fa735fc43de3d.JPG

Link to post
Share on other sites

Først av alt:

Tuusen takk for alle tips, meninger og kommentarer!

 

Vi skulle som sagt ikke ha båt før til høsten, det gikk skeis...

Nå er vi stolte eiere av en nyyydelig Nidelv 320 Cruiser med en VP TAMD63P motor. (ikke den som ligger på finn)

Som dere kanskje skjønner så tok følelser totalt overhånd over budsjett.. men vi tror og håper at merkostnaden gjør at vi har fått en utrolig oppgradert og påkostet båt som kan spare oss penger i fremtiden.

Vi er i lykkerus og jeg kommer til å oppdatere med bilder og mer informasjon så fort alle formaliteter er i boks.

En liten hentetråd blir det også.

Link to post
Share on other sites

Så bra! Det er en flott båt. Gleder oss til bilder. Kan også tipse om Nidelvklubben på Facebook. Veldig hyggelig gjeng. Vi starta jo med en Nidelv 300 så vi trengte litt støtte i starten 🙈😂🙈

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...