Jump to content

Vi går fra seil til motor. Jakten er i gang, familiebåt for 4, rundt 800k.


Dreuf

Recommended Posts

Da har pengene byttet eier, og i morgen flyttes båten til ny hjemmehavn.

 

Noen ganger er det tilfeldighetene som rår. Vi hadde ett ganske rigid budsjett på 800k.

Både jeg og fruen hadde vært og tittet på annonsen på den Nidelven som ligger i Kristiansand, men begge hadde hoppet over den pga akterkalesjen. Den ødelegger i mine øyne linjene på båten. Helt til den ble linket til i denne tråden og vi så på den med nye øyne. Da var vi fort enige om at Nidelv 320 var en båt vi kunne enes om. En båt vi begge likte godt.

For å ha litt "kjøtt på beinet" så søkte jeg på Facebook etter en Nidelv gruppe, det finnes. Det finnes også en Nidelv 320 gruppe. Så jeg lå inn en post der for å få litt inputs på båten i Kr.sand.

Dagen etter blir jeg kontaktet av en dame med spørsmål om vi var på utkikk etter en N320 og at de hadde en å selge, samt ett bilde:

received_610532789561885.jpeg.24f0ae8fb96be1d9012b035b059d2707.jpeg

 

Jeg svart høflig at vi titter på sånn båt, men at denne ser ut som den er over vårt budsjett.

Da fikk jeg melding tilbake om eier kunne ringe meg, og det gjorde han.

Det viste seg at samme kveld som jeg poster på facebook så har han skrevet kontrakt på ny båt. Og at han skulle forklare meg hvorfor jeg burde øke mitt budsjett noe for å få denne båten.

Båten er byggenr 1, den har 1 eier siden 1996. Motor ble byttet fra KAD42 til TAMD63P i 2003 da han synes at han ikke "fikk den skikkelig opp av vannet". Motoren mente han at hadde ca 2200 timer, men viser seg i etterkant at den har 1850.

Ny kalesje av året og ellers strøken båt. Største mulige autopilot i sin tid. Integrerte teleskopiske davitere. Største baugpropell og alt av slanger og pumper var nytt av året (dusj, septik, lensepumpe etc).  En eller annen spesiell ankerkjetting 6,5mm med dobbel bruddstyrke i forhold til vanlig 8mm.. Produsert i A5 mener jeg han sa. Dyr kilospris ;)

Alt av service på motor er gjort på Volvo Penta i alle år. Alt annet vedlikehold (med unntak av konservering) er gjort av Nidelv / Nilsen båtbyggeri. Om jeg ville ha referanse på båten så kunne jeg ringe dem.

Etter en kjapp varetelling på kontoen ble det til at vi tok en visning, og båten sto absolutt til forventningene.

 

Jeg spurte når skinnet var trukket om, for det ser nytt ut. Det var aldri trukket om, det er originalt.

20200606_141005.jpg.d7bbc77a8da60cedbb79bebac37502d5.jpg

 

Dette er også iflg selger eneste båten med krydderhylle i teak og 3d dashboard (for dyre tillegg). I tillegg til sikkert andre tillegg som jeg ikke husker.

 

Var du på Sjøen for alle i 1996 og så på Nidelv 320 criuser, da har du satt dine ben i min båt. Det er også vår båt som er avbildet i brosjyren.

20200606_182520.jpg.3167b32a46b63cae0f2a4dd1bd3c6223.jpg

 

Jeg ser nå at jeg kunne nok fått en mye nyere båt for litt mer penger på finn, men vedlikeholdet som er gjort og ikke minst en eiers båt er viktig for oss.

 

Som alltid er det noe som "må" byttes. Elektronikken er gammel.. Tridata og autopilot styring er Autohelm og plotter en Garmin 720.

Men det er jo bare gøy, selv om det sikkert vil ta litt tid før kontoen er enig.

Samt at jeg skal bytte spottene i taket i kabin til led. Han hadde prøvd, men det er ett "switchdim" oppsett og dimmeren gikk ikke på LED.

Mener du nettopp har gjort noe tilsvarende @Sjøbliss

 

Det kommer til å bli en lang natt og dag i morgen før jeg kan hente båten i morgen kveld.

Siden båten ble kjøpt i Sandefjord så blir det ikke noen hentetråd. Den vil være over før den har begynt ;)

 

Med været som er meldt i helgen så tror jeg det kan være en perfekt innvielsehelg for nye båten.

Vi gleder oss stort!

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 2 timer siden:

 

Jeg ser nå at jeg kunne nok fått en mye nyere båt for litt mer penger på finn, men vedlikeholdet som er gjort og ikke minst en eiers båt er viktig for oss.

 

 

Grattis med fin båt. Det med "en eiers båt" har jeg aldri helt skjønt. De fleste er ekstra nøye de første årene, også blir de litt slappere, så 2 - 3 eiere kan like gjerne være en fordel...

 

Godt vedlikehold trumfer nok alder. Hyggelig å se at båter fra medio 90 tallet kan fremstå som nesten nye. Det gir motivasjon til godt vedlikehold av egen båt...

Link to post
Share on other sites

Den var skikkelig fin. Frode his Nidelv har nok passet godt på den! 

 

Vi byttet til impulsbryter og Namron 1-kanal dimmer, selvsagt med ZigBee mulighet. Du kjenner meg @Dreuf 😂 fungerer fjell! Dimmer helt smooth. Måtte legge ny kabel fra dimmer til dimmer men det var enkelt. Tok bort det gamle og la opp nytt. Enkelt og greit. 

 

Kanskje vi får sett båten i sommer. Jeg skal i alle fall se etter Nidelv 320er og vinke. Er ikke mange av den, ei heller Nor Star 350, så kanskje vi ses? 

 

Nidelv kunne lage båter, ingen tvil om det. Gratulerer igjen!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Gratulere så masse med flott båt @Dreuf !

Nidelv 320 var en båt som vakte stor interesse fra min side en periode og det er god byggekvalitet :thumbsup:

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@R.O Ofte føler jeg at vedlikeholdet dabber av etter hver eier. Men dette er nok noe jeg sitter igjen med etter over 20 år i bilbransjen... Det ser godt ut på en annonse. 

Vedlikeholdet er det som teller uansett om det er 1 eller 100 eiere. Men informasjonen om vedlikeholdet er lettere å få av 1 enn 100.

 

Nå telles det timer :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...