Jump to content

With 10 fot - Prosjekt tråd.


The Saint

Recommended Posts

The Saint skrev On 18.7.2020 at 14.56:

Har 4 og 6 mm alu dørkplate liggende jeg vurderer å bruke. Har også plate knekker på jobb. Men dette hjelper jo lite om resten av hekken er for svak. Egentlig har jeg lyst til å bruke syrefast plate for utseendets del.

Jeg vil anbefale aluminium på akterspeilet. Bruker du syrefast plate der får du en kjempestor katode, og motoren blir anode. Ikke bra... 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 26.7.2020 at 11.26:

Jeg vil anbefale aluminium på akterspeilet. Bruker du syrefast plate der får du en kjempestor katode, og motoren blir anode. Ikke bra... 

Oi! Det har du rett i. Det tenkte jeg faktisk ikke på. :eek: Da blir det aluminium. Takk Komodo, det kunne blitt krise siden båten skal brukes i både salt og fersk vann. :thumbsup: Får helller ta meg tid til å polere aluminiumen.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 26.7.2020 at 11.22:

Støtter tanken om å lage fast tank. På den måten kan du få den ut av veien, og samtidig utnytte plassen bedre. 1,5mm plater i 316 er et greit valg til en liten tank, da blir den heller ikke tung. 

Takk for den, da blir det valget... Kan jo bruke den stusselige "Hulk! tanken frem til noen på jobben får laget ny tank for meg. Har noe har noe 316 plate liggende men den er 2mm og elektropolert. Er kanskje litt "over kill"? Og må jo uansett polere på nytt etter sveising. Ble kjøpt inn for å lage noen hydraulikk tanker. (De ble limt og naglet). Er ikke så ofte vi har 1,5 mm plater siden det meste vi lager har litt størrelse. Men skal lete litt på verkstedet. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da kommer det noen bilder.

DSC_0353.JPG.ed60893410464353af893a045448f7af.JPG

 

Ny innvendig hekk plate vs den første jeg laget.DSC_0354.JPG.45db30ca2a7618c70ee8f4c038e9505d.JPG

 

Sånn som dette har jeg tenkt det for å forsterke bittelitt. De små stringerene tenkte jeg og skru fast mot hekkplaten med syrefaste skruer som jeg forsenker. Itillegg til at alt blir glasset inn. Tenkte og bruke epoxy sparkel mot skroget og legge glassfiber over.

DSC_0355.JPG.c68e69f88ed42e925e962f98f6b7f001.JPG

Skal selvfølgelig male det med epoxygrunning og legge glassfiber og polyester over altsammen. Tankte også og feste hekkplaten med epoxysparkel og skru den fast mot hekken med syrefaste gjennomgående skruer som skal forsenkes i platen som kommer utvendig. Den tenkte jeg å lime på med Sikaflex 290i. Har bestemt meg bor å legge aluminiums plate utenpå til slutt. IKKE syrefast. (Takk Komodo).

 

DSC_0356.JPG.b9e68d8f3761f6f465a68c2213b16589.JPG

 

Burde jeg forsterke resten av hekken litt også? Kanskje ett par lag med glassfiber?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå mangler jeg bare å få ren slipt og få lagt glassfiber over det hele. Morgen dagen går nok med til å ta siste finish slip på innlineren for hånd. Pluss litt glassfiber arbeide. Håper på lakkerings vær på mandag og sammenføyning på tirsdag. (Sammboeren min begyner å bli utolmodig). Vill på vannet...

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen ganger slår latskapen til. Å jobbe i det fantastiske været vi hadde i dag var rett og slett ikke lett...

Så sent på kvelden fant jeg ut at nå må jeg bare gjøre litt.  Ble til at jeg startet med noe jeg absolutt ikke kan. Legge glassfiber i hekken for å forsterke litt. Har allerede festet platene med epoxy sparkel. Bestemte meg for å legge litt 450g pr m2 glassfiber duk og polyester. Vanligvis så bruker jeg 300g pr m2 fordi jeg synes den er lettere å jobbe med.

 

Glasfiber duk tilpasset.

DSC_0372.JPG.99ecf55990291282afd0263adcf46025.JPG

Ferdig støpt på hekken. Merk dere stort styggt merke til høyre på hekk plata. (Mistet aske i fra siggaretten min). Ikke pent men blir jo ikke synlig heller... Sleit også veldig med å få ut all luft i fra støpen. Så neste gang så bruker jeg nok 300g m2 duk...

DSC_0373.JPG.5b2e3ccd4391516a3cdb85f7eee141b3.JPG

 

Ene arbeids bordet mitt etter fullført jobb. Samboeren min var så fornøyd at jeg fikk en øl. (Jeg hører til blandt de mennesker som klarer å ta en øl). Kunne jo selvfølgelig tatt en Munkholm selv om smaken ikke er helt den samme, men var tom. Så må huske å kjøpe mere i morgen.

DSC_0375.JPG.786095a5a102cef4f0d19473a4b8dc13.JPG

 

Æeh... burde kanskje vært flinkere til å holde orden mens jeg jobber...

DSC_0376.JPG.49191c52859eab79f6356023924737ef.JPG

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en liten Yamaha original tank her om dagen for å midlertidigg løse tank problemet i jolla mi. (Skal få en laget på mål). Men den var selvfølgelig akkurat en cm for høy... :headbang:

 

DSC_0379.JPG.0dd4f06e0fe871944ed677e44ee1b4e3.JPG

 

Men heldigvis så er den ikke så stor som min opprinnelige 25 liters tank. Så denne har jeg i alle fall plass til, selv om den ikke passer der jeg hadde tenkt.

 

DSC_0378.JPG.4019b8f545d46558301670fc4f3cae08.JPG

 

Har også gjort meg opp noen tanker om plassering. Kanskje ikke så lurt å ha batteri og bensin tank i samme rom? Har tenkt å ha egen lufting på bensin tank, lufting på utsiden av båten. Noen andre som har noen tanker rundt dette? Vurderer å lage eget batteri rom. Men ser jo at dette vil forsinke prosjektet mitt enda mer... Samboeren min vil på vannet snarest... (Jeg og).

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Startet dagen i dag med å slipe litt mer på jolla mi. Måtte jo utnytte god været. :cool:

Men så fikk samboeren min litt "nok". Du blir jo aldri fornøyd, når skal den bli ferdig spurte ho?

Så måtte bare si at det er greit for nå, og lakkere den...

(Kan jo ta opp igjen ting jeg ikke er fornøyd med på ett senere tidspunkt). Så blir nok å gjøre neste år også. :eek:

 

DSC_0380.JPG.e25c77abe397fb82f3a2f06699a624cc.JPG

 

Må si at jeg desverre ikke er helt fornøyd. Bommet litt med tynneren så ble litt lakk sig.

DSC_0382.JPG.d0fe41e306065b1ebd39d3c482ed48b7.JPG

 

Selvfølgelig så kom det også noen fluer på besøk. Så blir litt slipe og polerings arbeid.

DSC_0383.JPG.16c0d489352127d7e46e76f13c315e01.JPG

 

Her er tofte og feste til akterlanterne lakkert. Nå må jeg virkelig si at jeg gleder meg til å starte monteringen. Vurderer å lage en liten video snutt av første prøvetur om det er noen interesse for det her.

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant ut at jeg skulle prøve styrken i akterspeilet i dag. Så tenkte at nå får det briste eller bære. Bedre at det ryker på land enn på vann. Stilte meg på toppen av plata / kanten på akterspeilet og hoppet. Ikke antydning til svikt en gang. Selv med mine 100+ kg.  :yesnod: Dette før innlineren er montert. Den vil jo også stive opp en del. Så dette virker til å bli mye mere solid enn jeg hadde trodd. Er det foresten kanskje noen her som har en formel for styrke beregning av glass fiber / polyester? Hadde vert interessant å vist hvor mye den faktisk tåler. Var kanskje ikke nødvendig å forsterke? Men nå er det i alle fall gjort.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På tide med en liten oppdatering igjen. Har ikke fått lagt ut bilder eller oppdatert tråden. (Jobben kom litt i veien).

Men har fått gjort litt innimellom da. Valgte å lage ett feste for koblings skinne. Med pluss og minus side.

DSC_0387.JPG.030b304be0f5ef61f1f115770e4b8515.JPG

 

Her er alt ferdig koblet. (Skal korte inn enkelte av ledningene).

DSC_0388.JPG.aa4485b1c3c3572bd1f3c2d8c83e6cd1.JPG

 

Sånn ble det seendes ut.

 

DSC_0389.JPG.15e1fea771d4cbb92c4611eb665d2124.JPG

 

Prøving av innlineren for å se at alle ledninger går klar av skroget og ikke kommer i klem noe sted.

DSC_0390.JPG.003c37518c05a4fa141333b3e5b57a78.JPG

Link to post
Share on other sites

Fikk med meg en kammerat til å montere sammen skroget. Brukte Sikaflex 291i. La ett godt lag på skummet i bunnen og langs hele kanten på båten. La innlineren ned på skroget og popnaglet hele kanten. Brukte tvinger for å presse kanten sammen mens jeg popnaglet. Desverre så var været så fint når vi gjorde denne jobben at jeg ikke fikk tid til å ta bilder. (Sika'n tørket fort). :cool:

Varmet så fenderlista opp i en bøtte med varmt vann og strakk den rundt båten. Satt en skrue i gjennom listen og dro rundt. Brukte tvinger i hjørnene for å forme lista mot kantene. Fender lista ble ca 10 cm for lang etter å ha strukket den på nytt.

 

Sånn ble resultatet.

DSC_0404.JPG.f5cdad7891013468f08fb43bbdafb42a.JPG

 

Baugen.

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte ny fenderlist. Hadde blitt finere, men pytt, pytt... :tongue: Ble greit nok.

DSC_0405.JPG.3bc5027720cabafc4c9db677e4817b4c.JPG

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg fått laget en bensinslange som passer båten. (Gjorde litt om på en original Yamaha slange). Har også fått montert åregaffler. Selve gafflene kan tas av ved å vri dem 180 grader rundt. Fikk også montert hekk landterne.

 

OBS. Mye vann og støv på båten når bildene ble tatt. Lakken er ikke så ille som det ser ut som.

DSC_0414.JPG.eab348ed750f727416fc48dd14904476.JPG

 

Her kommer bensinslangen og strøm inn i båten. Ser nå at jeg kanskje burde ha valgt "off white" lakk... møkk og alt annet synes på båten med en gang... :headbang:

 

DSC_0415.JPG.02b0020f1c5e3ec01f06f8c00dcd74bb.JPG

 

Åregaffler festet med sika og skruer. Har gått med ca 4,5 stk  patroner med Sika 291i så langt.

DSC_0416.JPG.6d60de7d8a789632ce77c54f853237a3.JPG

 

Hekk landterne montert. Også med sika og skruer.

DSC_0417.JPG.a7c7956e9698c6d55039315dbc112386.JPG

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn ser båten ut akkurat nå. Planen videre er å få gjort ferdig innvendige lamper og få montert landterne i baugen. Skal også få bøyd en plate på jobben til motorfeste. Pratet med en av sveiserene på jobben som vill lage tank for meg i 2mm syrefast. Vurderer også å få laget noen ende beslag for fenderlista. Tenker det kanskje hadde vært fint å bøye ett syrefast rør som jeg lager ett snitt i for å tre over kanten. Slik at det blir syrefast fra fenderlista og til motorbrønnen.DSC_0418.JPG.2a8de863483453dbe269afdff3769c36.JPG

 

Over der bensintank og batteri kommer så har jeg bare laget en provesorisk plate. Der kommer det ett låsbart glassfiberlokk etter hvert.

DSC_0419.JPG.73e0840965cb8e028f22348a7051881a.JPG

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått testet båten på vannet. :cool:

23 knop med meg på 100 kg+ alene i båten.

20 knop med meg og passasjer og litt bagasje. (Totalt ca 200 kg). Mest behaggelig å kjøre med to i båten.

9,2 knop med meg og to pasasjerer + bagasje. (totalt ca 300 kg). Klarte ikke å dra båten opp i plan da.

Båten lå veldig tungt ivannet og brøytet sjø. Bilder vil komme etter hvert.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd. Men vurderer å montere trim tabs for å komme fortere opp i plan med to + bagasje.

Tre i båten og bagasje er litt mye. Selv om jeg sikkert hadde fått den i plan med trim tabs og 20 hk forgasser.

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 48 minutter siden:

Utrolig kult prosjekt. Båten ser jo helt fantastisk ut :thumbsup:

Takk for det. Er selv ikke helt fornøyd, men så er båten heller ikke helt ferdig enda. Men måtte bare prøve den. 😇 Har igjen en del teak arbeide og finish jobb. Så helt ferdig / strøken blir den nok ikke før starten av neste sesong. 

Link to post
Share on other sites

Båten på vannet.

Ble ikke så ille lav bak med motoren på som jeg trodde.

DSC_0433.JPG.a95595721650388c640300529ce5d3fd.JPG

 

Allerede blitt noen merker i kjølen etter båt stativet til tilhengeren min. Må nok bytte de svarte gummi slangene som baugen ligger i mot. Prøve å få tak i noe som ikke lager merker. Teflon eller noe hvit gummi kanskje?

DSC_0432.JPG.197a3950f1ddfe43e61e4ddacf2de5c0.JPG

 

På tur. Hadde tre stykker og bagasje i båten når bildet ble tatt. Ca 9 knops fart. Bryøter mye sjø. For den som måtte lure, jakka er godkjent flyteplagg.

 

DSC_0438.JPG.e0b871a5d2571c4a6ffd01615b554e9a.JPG

 

Var en tur innom jobben for å lage plate for motor festet. Fant en 3mm alu plate som jeg har klippet til. Men selvfølgelig så var det ingen på jobben den dagen som kan bruke plate knekkeren. Så blir ikke helt ferdig med den i dag heller.

 

DSC_0430.JPG.0f172b781eb4b362712f59a214959161.JPG

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 7.9.2020 at 9.36:

 

Da ser jeg frem i mot flere poster og oppdateringer her inne på prosjekttråden :flag_bp:

Så koselig. Håper tråden min kan være til glede og nytte. Selv så er prosjekt tråden mine favoritter. Mye jeg er usikker på siden jeg ikke er "båt mann", men mann i båt. Spesielt tråden til With Vital har gitt meg mye hjelp og tips. Og ikke minst pågangs mot! : https://baatplassen.no/i/topic/126567-totalrenovere-atter-en-with-vital-15-med-40hk-mariner-1988/?tab=comments#comment-1823348

Kommer også til å lage flere prossjekt tråder etter hvert, siden jeg har flere båter som skal pusses opp. :saint:

 

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som leser tråden. Ros er jo alltid koselig, men tar gjerne litt konstruktiv kritikk også. Er det noe du / dere ville ha gjort annerledes? Råd og tips mottas med takk. Har flere prosjekter på vent. Så håper å lære litt underveis. Er metall jeg jobber med til vanlig, så dette er litt annerledes.

 

Har blitt veldig fristet til å legge noe fake teak på dørken i båten. Jeg ender opp med kne stående sitte stilling på dørken når jeg er alene i båten, for å få den fort opp i plan. Dørken føles hard mot knærne til en "gammel" mann. Har kikket litt på Isiteek. Noen her som har erfaringer med denne for utendørs bruk? Føles den like god og "myk" ut som for eksempel Biltema sin EVA teak? Vurderte også Biltema sin EVA teak. Men er litt skeptisk til ferdig limet som den skal festes med. Budsjettet mitt er forlengst sprengt uansett. Så vil ha noe som holder. Men samtidig så vil jeg ikke kaste bort unødvendig med penger om noe er mer enn godt nok.

 

Andre forslag? Joda, kne puter fungerer forsåvidt. Men er kanskje ikke helt det jeg er ute etter.

Har også vurdert å høre med Sandøy båtdekk om ett ferdig fake teak dekk, men da mister jeg litt av gjør det selv gleden. :saint:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå har det vært stille en stund i denne tråden pga jobb, corona og andre ting som har fylt hverdagen.

Men nå har jeg begynt å planlegge neste skritt i prosjektet. Har bestemt meg for å legge Isiteek på dørken av båten. Synes det hever helhets inntrykket av båten mye. Dørken i jolla er litt ujevn. Så pønsker på en måte å rette opp dørken, uten å legge til for mye vekt. Kom gjerne med forslag. Savner også en lense pumpe siden det alltid blir litt vann på dørken.  Ser nå at jeg vil støpe tofter / luke i stede for de jeg laget av marinefiner og glassfiber. Tenker også å sette på en 20hk forgasser og laderegulator på motoren jeg har. Slik at jeg får utnyttet motoren bedre og ladet batteriet mens jeg kjører.

Synes båten er litt treg opp i plan når jeg har litt last i båten. Så vurderer Smart Tabs. Også for å få båten mer stabil i fart. Men er veldig i tvil på hvilken jeg bør velge. Ser at det er to alternativer for meg:

 

Begge er fra Watski.

 

Smart Tabs i rustfritt stål art nr: 70200-780-20    Båt størrelse 10-12' 8-18 hk .

Smart Tabs i rustfritt stål art nr: 70200-780-30    Båt størrelse 10- 12' 20- 25 hk.

Litt usikker på hvilken som passer best til min båt. Ensete forskjellen på disse er jo hvor kraftig fjæra er. Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Vurderer også å kjøpe stål propell til motoren. Men har det noe for seg? Blir jo bare 20 hk på motoren. Men synes det ser mye beder ut og prisene er ikke så ille. Ca 3 båt lapper.  Budsjettet er uansett sprengt og glemt for lenge siden. :giggle: Har liksom blitt litt, det får koste det det  koste vil bare jeg blir fornøyd. Skal ha denne båten selv uansett. Så salgs pris når den er ferdig betyr null. Planlegger også fast tank til den med utvendig tank lokk og lufting. I forbindelse med dette så vil jeg også ha bensinfilter med vann utskiller.

 

Ser at jeg har bruk for en formsydd presenning når jeg transporterer båten. Så det er en jobb jeg vil sette bort til noen som lager presenning på mål. Kommer nok til å lage en støtte bøyle til midten av båten for at presenningen skal sitte stramt.

 

Kikker også litt på tilhenger til båten, men sliter litt med å finne noen som er perfekt. Har en tilhenger nå. Men dette er en "vanlig" tilhenger med krybbe. Har lyst på egen tilhenger som er beregnet for båten. Nå så blir tilhengeren jeg har litt baktung. Selv uten motoren på båten. Kriteriet for tilhenger er at jeg må kunne kjøre i 80 kmt. Så total vekt må være under 300kg eller tilhengeren må ha bremser. Vil helst ha tilhenger som er så liten som mulig og helst med "vippe" bak. Så det blir skånsomt for båten. Tilhengere som jeg har vurdert så langt er: Tysse, (Har ikke "vippe"). BK tilhengeren. (Ser bra ut). og Tiki. Noen som har andre forslag? Må være så liten som mulig. Kommer nok til å kjøpe helt ny tilhenger siden brukt prisene er for høye i forhold til å kjøpe ny. Gidder ikke å spare 2 båt lapper på å kjøpe 10 år gammel tilhenger.

 

Vurderer også å bygge til henger selv for å få en som er perfekt. Men Statens Vegvesen her jeg bor er ikke veldig hjelpsomme. Synset litt hos dem, men fikk bare en masse forklaringer på hvor vanskelig det er. Dette til tross for at jeg kan få den sveiset av sertifisert sveiser, rønket og sprekkasje testet med dokumentasjon. (Jobber med stål konstruksjoner til daglig). Ville også kjøpe aksel og påløp nytt fra produsent.

 

Noen som har tips / råd å komme med? Setter pris på innspill. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...