Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Jeg tror det blir kaos på sørlandet i år. ? vår plan er Danmark og Vestlandet ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Tak for advarslerne. Ja, men mon ikke der bliver kaos i Danmark også? Men tomt i Sverige....hmmm... tænkeboks. ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Hvis du krysser tidlig over fra Skagen til Langesund så er det 70nm. Da bruker du vel 3,5 timer sånn ca. På vei inn mot Langesund får du Nevlunghavn og Helgeroa på styrbord og Valle på babord. Da har du 4 havner å velge mellom. Valle ville jeg satset på. Kommer du dit innen 11-12.00 så skal det mye til at det ikke er plass. Der får du strøm, drivstoff, mat, restaurant og vann. Du er også kommet innaskjærs slik at du kan gå helt til Portør via Kragerø uten å tenke så mye på været. Grunnen til denne anbefalingen er at jeg tror Kragerø kan bli stappfull alt ved 10.00 tiden på formiddagen i år og da kan det være enklere å gå Valle-Kragerø slik at du ankommer Kragerø tidlig på dagen. Du får også en flott tur gjennom Kreppa på veien. På vei inn Kreppa fra Kragerø Den smaleste passasjen. Begge bildene er fra når vi hentet båten fra Stavanger i begynnelsen av mai 2014. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 MajorAndy skrev for 19 timer siden: @Bitteliten jeg er ved at undersøge det hos myndigheder og organisationer. Lige nu skal man kunne dokumentere, at man har reserveret seks nætter på et hotel eller i et sommerhus. Jeg tænker, at man også bør kunne komme ind med seks nætter reserveret i en havn. Det koster jo ikke alverden og jeg tror ikke at nogen tjekker om man sejler videre når man først er kommet ind. Jeg vender tilbage når/hvis jeg ved mere. Nok i Danskekyst-tråden. red: Bitteliten ville du også have krydset Skagerak i min båd i 8-10 m/s? @MajorAndy Jeg leser at man ikke kan bo i København eller Frefriksborg på ferie. Er nærmeste havn utenfor da Hellerup? jeg hadde med glede krysset Skagerak med din båt. 8-10 ms er helt ok. Jeg tror dere får en fantastisk tur over ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Hellerup er udenfor, ja. Men meget lille havn. Men masser af andre muligheder udenfor: Kastrup, Dragør, Skovshoved fx. Vil I ind til byen hver dag, så er det jo vigtigt med gode transportforhold. Er det kun en enkelt dag, så er der tog fra Fx Rungsted eller Vedbæk, hvor I er på Rådhuspladsen 30 minutter senere. Og det er store, moderne marinaer med masser af pladser. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 VannTro skrev for 1 time siden: Hvis du krysser tidlig over fra Skagen til Langesund så er det 70nm. Da bruker du vel 3,5 timer sånn ca. På vei inn mot Langesund får du Nevlunghavn og Helgeroa på styrbord og Valle på babord. Da har du 4 havner å velge mellom. Valle ville jeg satset på. Kommer du dit innen 11-12.00 så skal det mye til at det ikke er plass. Der får du strøm, drivstoff, mat, restaurant og vann. Du er også kommet innaskjærs slik at du kan gå helt til Portør via Kragerø uten å tenke så mye på været. Grunnen til denne anbefalingen er at jeg tror Kragerø kan bli stappfull alt ved 10.00 tiden på formiddagen i år og da kan det være enklere å gå Valle-Kragerø slik at du ankommer Kragerø tidlig på dagen. Du får også en flott tur gjennom Kreppa på veien. På vei inn Kreppa fra Kragerø Den smaleste passasjen. Begge bildene er fra når vi hentet båten fra Stavanger i begynnelsen av mai 2014. Gode forslag her. Valle er fint og en liten perle mellom Valle og Langesund er Trosbyfjorden. Her er det flere fine steder å legge til langs land, samt lokal butikk åpen alle dager mellom 8-22 og en Resturant som heter Havparadiset. Her er det egen brygge, men ikke plass til veldig mange. Havparadiset ligger akkurat styrbord på vei inn i Trosbyfjorden før Brentholmen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Utroligt flotte steder og gode tips! Tak @VannTro og @Frissy! Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 MajorAndy skrev for 2 timer siden: ikke bare TIL Danmark men også fra DK mod Norge? Jeg har ikke noget imod at købe ind hjemmefra og holde mig i båden. Har du evt kilde på dette, @Flid ? Utroligt det skal være så kronglete.. klippet ut litt her: Norge og Danmark har gjensidig avtalt å avskaffe innreiserestriksjoner og karantenekrav for reisende mellom våre to land fra og med 15. juni. På grunnlag av denne avtalen har UD gjort unntak fra reiserådet for Danmark. Basert på smittevernfaglige vurderinger er Norge i kontakt med de andre nordiske landene for å komme frem til tilsvarende avtaler om reise, karantene og innreiserestriksjoner. UD vil innen 15. juni vurdere unntak fra reiserådet også til de andre nordiske landene. Disse vurderingene vil også dekke kjøring gjennom Sverige for å komme til Danmark. Uavhengig av karantenekrav har alle nordiske borgere rett til å reise gjennom andre nordiske land for å komme hjem. Det ligger mer info her: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/id2692388/ Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Tak @Flid Vi må håbe på mere klarhed efter den 15/6, så. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Håper det går i orden. Vi venter også på å komme over til DK. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Vi er mange som håper på åpnere grenser i Norden etter 15/06. Tomt for oksefilet fra Pampasen i fryseren nå, så vi kjenner på ringvirkningene av Korona-krisen her i Østfold. Ingen skal si at vi ikke ofrer mye... ? Lurer litt på dette med alle nye båteiere på sjøen. Kan tenke meg det blir stort trykk i havnene med folk som skal «lukeparkere», men det kan være det ikke blir særlig trangere i frihavnene. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kanalkapteinen Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Velkommen opp Telemarkskanalen ?? Telemarkskanalen med fritidsbåt Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
MajorAndy Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Dette med overfyldte gæstehavne og “Göta kanal”-stemning på vandet (amatører til søs) frister ikke, må jeg sige. Måske skal jeg overveje timingen og se om det kan blive august i stedet som anbefalet. Har jeg ret i at kapaciteten af gæstepladser generelt er mindre på Sørlandet sammenlignet med fx. Bohuslän? Min båd er perfekt til at ligge i udhavn med 2xankerspil, solceller mm, men jeg er mindre perfekt til det... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg skal ikke svare på Sørlandet vs. Bohuslän for det vet jeg ikke, men det er veldig mange uthavner langs hele ruta du ser for deg. Krøgerø er et eldorado og så har du masse muligheter rundt Risør. Når du kommer til Lyngør er det jo bare å gå opp mot Tvedestrand for så å svinge babord mot Arendal. Hele den ruta er innaskjærs med uthavner nesten hele veien. Bare rundt Lyngør er det sikkert 2-300 uthavnsplasser. Ta det sakte og kjøp Havneguiden så finner du alle pærlene som finnes på ruten du skal gå. Jeg tror ikke den nye som kommer til på sjøen i år er spesielt lystne på uthavn, så de vil nok bare legge press på kapasiteten i havnene. Selv legger vi opp til 99% uthavner i år sammen med noen vennebåter. Inn går vi bare for å fylle vann og handle(om det blir for langt med jolla). @Honduras PS. De har Pampas fra Uruguay(Indre, Yttre og Mørbrad hele stykker) på Rema. De er rimelige i tillegg Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pequod Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Jeg tar aldri båtferie i fellesferien, orker ikke fule gjestehavner! Så jeg tar før eller etter. Så august er kanskje ikke en dum tanke! Da skal også jeg nedover igjen, men er litt usikker på om jeg da prøver meg i Sverige/Danmark - der jeg egentlig skulle ha vært nå, eller om det blir Sørlandet nok en gang. Trives veldig godt på steder som Mandal, Grimstad, Tvedestrand og Risør. Siden dere nevner Kragerø er jo Portør og Jomfruland også noe å ta med. Lyngør lenger sør er idyllllsik, og om dere havner så langt sør som Kristiansand, så er Stokken (uthavn med brygger) et fantastisk sted! Siden jeg har litt utfordringer på grunn av benet drar jeg stort sett til gjestehavner eller uthavner som er tilrettelagte, altså slike som gjerne har en trebrygge eller to. Valle har jeg også vært et par ganger, det er også et sted som jeg tror det er lett å få plass på, for mange glemmer den havna på veien mot Kragerø. Men ikke legg dere på den nordligste flytebrygga, for der er det ikke strøm! Det var det ikke i mai i fjor, og heller ikke mai i år - veldig rart, for lyset på strømstolpene virker, men ikke stikkontaktene! Stavern er også en utrolig koselig havn og sted - med en fantastisk havnevert! Utenfor Lillesand er det også flee fine uthavner med trebrygger. flere steder på Skauerøya. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
MajorAndy Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Igen mange tak for gode råd, billeder og erfaringer! ?? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 (redigert) Pequod skrev for 2 timer siden: Valle har jeg også vært et par ganger, det er også et sted som jeg tror det er lett å få plass på, for mange glemmer den havna på veien mot Kragerø. Men ikke legg dere på den nordligste flytebrygga, for der er det ikke strøm! Det var det ikke i mai i fjor, og heller ikke mai i år - veldig rart, for lyset på strømstolpene virker, men ikke stikkontaktene! Jeg må bare få rette på deg @Pequod, det er den sydlige brygga det ikke er strøm på Den brygga som du ser nederst på bilde. Redigert 9.Juni.2020 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Her er et bilde av mye av Kragerøskjærgården. Kragerø nederst til venstre, Jomfruland nede til høyre og Valle oppe til høyre. Gestehavner merket med blått symbol og de mest kjente uthavnene merket med rødt symbol. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pequod Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 VannTro skrev for 8 timer siden: Jeg må bare få rette på deg @Pequod, det er den sydlige brygga det ikke er strøm på Den brygga som du ser nederst på bilde. Selvsagt - riktig brygge - feil himmelretning! Ikke rart at jeg havnet på Sørlandet istedenfor i Langesund... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Er det denne havneguide, der anbefales ? https://www.nautiskfritid.no/products/havneguiden-2 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Frissy skrev On 8.6.2020 at 19.59: Gode forslag her. Valle er fint og en liten perle mellom Valle og Langesund er Trosbyfjorden. Her er det flere fine steder å legge til langs land, samt lokal butikk åpen alle dager mellom 8-22 og en Resturant som heter Havparadiset. Her er det egen brygge, men ikke plass til veldig mange. Havparadiset ligger akkurat styrbord på vei inn i Trosbyfjorden før Brentholmen. Valle er bra men bunkring er billigere i Langesund. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) MajorAndy skrev for 4 timer siden: Er det denne havneguide, der anbefales ? https://www.nautiskfritid.no/products/havneguiden-2 @MajorAndy Det stemmer, den gir mange gode tips hele veien Den er også i A3 format, så om briller er påkrevet så er den lett å lese Det går vist an å bla litt i den på linken du la inn. På side 3 er Nr. 18 Skutevikkilen....ligg unna, den har jeg reservert (det er selvfølgelig bare et bittelite utdrag som ligger til gjennomlesning, det er en TYKK bok ) @Pequod Ja, det er fort gjort å snu opp ned på disse retningene Redigert 10.Juni.2020 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pequod Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 (redigert) MajorAndy skrev for 6 timer siden: Er det denne havneguide, der anbefales ? https://www.nautiskfritid.no/products/havneguiden-2 Jepp, har den selv. Finnes også som app pluss at du kan logge på fra PC. https://www.harbourguide.com/ Redigert 10.Juni.2020 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Trond123 Svart 10.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2020 Anbefaler den digitale versjonen av havneguiden. Da har man alltid siste versjon. Appen fungerer helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2020 En lille opdatering her: nu, da @Lars H. har brugt alt det gode vejr op på sin tur...spøg til side. Vejret tager nu det triste men sædvanlige skift fra sommer til efterår i begyndelsen af juli. Så sandsynligheden for at jeg kan komme over Skagerrak i næste uge er meget lille. Kombineret med advarsler om kaos i havnene og amatører til søs gør, at jeg nok igen ser tiden an og venter til senere på sommeren. Det er jo fordelen ved at være p.t. arbejdsfri: Jeg behøver ikke at gøre alt i fællesferien, men kan nyde fleksibiliteten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.