Jump to content

Kraftig slitt propell/akselanode etter bare 5 uker!


Torsen67

Recommended Posts

Tok opp båten i går bare for å få bekreftet at det er slitent cutless-lager. Men ser at propellanoden er redusert med 30-40% etter 5 uker, men anodene på rorbladet er så og si som nye. Er det da min egen båt som tuller det til? Hvis det var naboen sin i hjemmehavna, så ville vel det gå utover alle anodene?

Link to post
Share on other sites

Nei, skylder på meg selv før jeg går løs på naboen:wink:

Ja, jeg ligger på landstrøm. Tenkte umiddelbart at det kan være årsaken ja. Når jeg kobler meg på, så går laderen automatisk i gang med vedlikeholdslading. Komplett andstrømpakke er fra Ratio. Ikke jeg som har koblet den opp.

 

Må kanskje akselen jordes?

Link to post
Share on other sites

Ikke ligg med landstrøm. :smiley:

Det er forbudt i hele vår båthavn pga problemer. I og med at du brakte det på bane: Slik sett kan det kan godt være at du er årsaken til at naboen din mister propellen sin molekyl for molekyl... :wink:

 

Investér heller i solcellepanel så har du strøm når du trenger det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 31 minutter siden:

 

 

Må kanskje akselen jordes?

 

Tja. Poenget er nok at akslingen allerede er jordet, og at det er denne jordingen som er problemet. Altså potensialforskjellen mellom 'landjord' og 'sjøjord'. Det kan også være et system til som trigger inn uavhengig, og det er båtens eget DC-annlegg.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 19 timer siden:

Ja, jeg ligger på landstrøm.

 

Sjekk at det ikke er noen forbindelse mellom motorgods og landstrømsjord. Bytt eventuelt vedlikeholdslader med modell som er dobbeltisolert og inneholder skilletrafo. (F.eks. Ctek eller Sterling)

Har du elektrisk varmtvannsbereder må den drives via skilletrafo for å oppnå isolasjon til motor. (Berederen må jordes og frostvæske leder strøm).

Link to post
Share on other sites

Har koblet av strømmen nå. Kan ikke se at motor og Landsrøm har direkte kontakt. Jeg vurderer å koble en ledning fra gods i motor, så lage til noe på utsiden, slik at jeg kan huke på en wire med anode som henger ned i vannet når båt ikke er i bruk. Tenker det vil spare akselanoden slik at den varer ut sesongen.

Link to post
Share on other sites

Ligger du ved siden av andre båter? I så tilfelle kan din landstrøm ødelegge de andre båtene. (Slik jeg har forstått det, og også grunnen til at landstrøm ikke er tillatt i min båthavn.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Omtrent alle båter i vår havn ligger ned landstrøm.ca 170 båter...ikke noe betenkelig med det....

Men ting må være i orden...

Står du på land nå, har du mulighet til å måle mellom propell, aksling og til jord...

Jeg er ganske sikker på det er VV berederen din som har skylden...

Ved event. overledning i den følger kjølevannet ut til motor og videre til sjø...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Torsen67 skrev for 23 timer siden:

Har koblet av strømmen nå. Kan ikke se at motor og Landsrøm har direkte kontakt.

 

Etter at du har koblet fra landstrøm må du måle motstand mellom motorgods og 220V-jord i båten. Skal ikke være noen forbindelse.

 

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

Ligger du ved siden av andre båter? I så tilfelle kan din landstrøm ødelegge de andre båtene. (Slik jeg har forstått det, og også grunnen til at landstrøm ikke er tillatt i min båthavn.)

 

Ja, om alle er tilkoblet samme landstrømsjord vil jordfeil kunne forplante seg via motor til sjøen i andre båter. Men ikke til din båt så lenge jordingen ikke har forbindelse til motor. Typisk via bereder eller batteri-minus.

 

Å forby landstrøm høres merkelig ut, eventuelle tæringsproblemer rammer kun de brukerne som ikke har eget opplegg i orden.

Link to post
Share on other sites

Man må nesten ta rede på hvilket opplegg man har i båten. Det er en del varianter ute og går. Hvorav mange vel sliter med å være lovlige. 

 

Men i dette tilfellet sitter det muligens en diodebro (zinc saver) på jordingen mellom landjord og jordforbindelsen til sjøjord. Altså eksempelvis til batteri minus. Har denne 'dingsen' gått fløyten og kobler direkte, vil naturlig nok anodene frese vekk, før jordingsforbindelsen begynner å spise mer edle metaller. Og har du en spenning som overstiger kapasiteten til 'dingsen', renner overstigende strøm rett gjennom. Har du ikke peiling, tilkall folk som har det og har papirer på det. Tukle med jordingsforbindelsen er både livsfarlig og forbudt i Norge. 

 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 6 timer siden:

Hvordan måler jeg mellom motor/aksling og jord? Skal jeg måle til jord i båten eller jord på landstrømmen?

Jeg har multimeter, men hva stiller jeg denne på?

 

Vanligvis pleier jeg å oppmuntre folk til å engasjere seg og sette seg inn i nye ting. 

Men  når du stiller disse spørsmålene tror jeg det eneste riktige er å vise til hva Hulda skrev lenger opp:

Hulda skrev for 9 timer siden:

Har du ikke peiling, tilkall folk som har det og har papirer på det. 

 

Det er plenty med andre muligheter til å lære seg om strøm, spenning og multimeter som er veldig lite risikabelt. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...