Torsen67 Startet 10.Juli.2020 Del på Facebook Startet 10.Juli.2020 Tok opp båten i går bare for å få bekreftet at det er slitent cutless-lager. Men ser at propellanoden er redusert med 30-40% etter 5 uker, men anodene på rorbladet er så og si som nye. Er det da min egen båt som tuller det til? Hvis det var naboen sin i hjemmehavna, så ville vel det gå utover alle anodene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Ligger du med landstrøm? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Ikke noe poeng i å skylde på naboen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 10.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Nei, skylder på meg selv før jeg går løs på naboen Ja, jeg ligger på landstrøm. Tenkte umiddelbart at det kan være årsaken ja. Når jeg kobler meg på, så går laderen automatisk i gang med vedlikeholdslading. Komplett andstrømpakke er fra Ratio. Ikke jeg som har koblet den opp. Må kanskje akselen jordes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Ikke ligg med landstrøm. Det er forbudt i hele vår båthavn pga problemer. I og med at du brakte det på bane: Slik sett kan det kan godt være at du er årsaken til at naboen din mister propellen sin molekyl for molekyl... Investér heller i solcellepanel så har du strøm når du trenger det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Torsen67 skrev 31 minutter siden: Må kanskje akselen jordes? Tja. Poenget er nok at akslingen allerede er jordet, og at det er denne jordingen som er problemet. Altså potensialforskjellen mellom 'landjord' og 'sjøjord'. Det kan også være et system til som trigger inn uavhengig, og det er båtens eget DC-annlegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.Juli.2020 Del på Facebook Svart 11.Juli.2020 Torsen67 skrev for 19 timer siden: Ja, jeg ligger på landstrøm. Sjekk at det ikke er noen forbindelse mellom motorgods og landstrømsjord. Bytt eventuelt vedlikeholdslader med modell som er dobbeltisolert og inneholder skilletrafo. (F.eks. Ctek eller Sterling) Har du elektrisk varmtvannsbereder må den drives via skilletrafo for å oppnå isolasjon til motor. (Berederen må jordes og frostvæske leder strøm). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Har koblet av strømmen nå. Kan ikke se at motor og Landsrøm har direkte kontakt. Jeg vurderer å koble en ledning fra gods i motor, så lage til noe på utsiden, slik at jeg kan huke på en wire med anode som henger ned i vannet når båt ikke er i bruk. Tenker det vil spare akselanoden slik at den varer ut sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Ligger du ved siden av andre båter? I så tilfelle kan din landstrøm ødelegge de andre båtene. (Slik jeg har forstått det, og også grunnen til at landstrøm ikke er tillatt i min båthavn.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 12.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Ja, ligger i vanlig bås i båtforening. Er lov til å ha på batterilader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 (redigert) Omtrent alle båter i vår havn ligger ned landstrøm.ca 170 båter...ikke noe betenkelig med det.... Men ting må være i orden... Står du på land nå, har du mulighet til å måle mellom propell, aksling og til jord... Jeg er ganske sikker på det er VV berederen din som har skylden... Ved event. overledning i den følger kjølevannet ut til motor og videre til sjø... Redigert 13.Juli.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Torsen67 skrev for 23 timer siden: Har koblet av strømmen nå. Kan ikke se at motor og Landsrøm har direkte kontakt. Etter at du har koblet fra landstrøm må du måle motstand mellom motorgods og 220V-jord i båten. Skal ikke være noen forbindelse. Grand Banks jr skrev for 22 timer siden: Ligger du ved siden av andre båter? I så tilfelle kan din landstrøm ødelegge de andre båtene. (Slik jeg har forstått det, og også grunnen til at landstrøm ikke er tillatt i min båthavn.) Ja, om alle er tilkoblet samme landstrømsjord vil jordfeil kunne forplante seg via motor til sjøen i andre båter. Men ikke til din båt så lenge jordingen ikke har forbindelse til motor. Typisk via bereder eller batteri-minus. Å forby landstrøm høres merkelig ut, eventuelle tæringsproblemer rammer kun de brukerne som ikke har eget opplegg i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Man må nesten ta rede på hvilket opplegg man har i båten. Det er en del varianter ute og går. Hvorav mange vel sliter med å være lovlige. Men i dette tilfellet sitter det muligens en diodebro (zinc saver) på jordingen mellom landjord og jordforbindelsen til sjøjord. Altså eksempelvis til batteri minus. Har denne 'dingsen' gått fløyten og kobler direkte, vil naturlig nok anodene frese vekk, før jordingsforbindelsen begynner å spise mer edle metaller. Og har du en spenning som overstiger kapasiteten til 'dingsen', renner overstigende strøm rett gjennom. Har du ikke peiling, tilkall folk som har det og har papirer på det. Tukle med jordingsforbindelsen er både livsfarlig og forbudt i Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 13.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Ok, jeg har ikke vv-bereder. Hvordan måler jeg mellom motor/aksling og jord? Skal jeg måle til jord i båten eller jord på landstrømmen? Jeg har multimeter, men hva stiller jeg denne på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Du kan bare måle spenningen over ut/inn på zinc saver. Spenningen skal være <1,2 V. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 13.Juli.2020 Del på Facebook Svart 13.Juli.2020 Torsen67 skrev for 6 timer siden: Hvordan måler jeg mellom motor/aksling og jord? Skal jeg måle til jord i båten eller jord på landstrømmen? Jeg har multimeter, men hva stiller jeg denne på? Vanligvis pleier jeg å oppmuntre folk til å engasjere seg og sette seg inn i nye ting. Men når du stiller disse spørsmålene tror jeg det eneste riktige er å vise til hva Hulda skrev lenger opp: Hulda skrev for 9 timer siden: Har du ikke peiling, tilkall folk som har det og har papirer på det. Det er plenty med andre muligheter til å lære seg om strøm, spenning og multimeter som er veldig lite risikabelt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.