Jump to content

VP KAD32. Lade- og oljelampe lyser ikke før oppstart


Bellil

Recommended Posts

Bavaria 32 Sport -05 med 2xKAD32. På stb motor har lade-/batteri- og oljelampe i kontrollpanelet sluttet å lyse før oppstart av motor/ved gløding.

Glødelampe lyser og slukker som normalt.

Motor starter, men den starter ikke lading og følgelig starter ikke turteller og etter kort tid starter alarmen og batteri-/ladelampe begynner å blinke. Pæren er vel da ikke defekt?

Jeg har målt ut brun kabel som går til 61+/D+ og den er hel.

Jeg har byttet om kontrollpanelene (en av fordelene med to motorer :-) og det er identisk reaksjon.

Ved oppstart måler jeg på bb motor 14 .på brun ledning.

Ved oppstart stb måler jeg 2,3 V på brun ledning.

Setter jeg i nøytral (det er montert VP/Quick EVC) og drar turtallet opp i nærmere 3.000 rom våkner ladingen, turteller er i gang og jeg måler 14,1 V på brun på tomgang.

Dette er en litt ukurant måte å drive oppstart på.

 

Hva kan være galt?

 

Redigert: Batteriet til stb er litt svakt, men ikke verre enn at det fint starter motoren fler ganger under denne testingen.

Redigert av Bellil (see edit history)

D5L

Link to post
Share on other sites

Fra startnøkkelen går en en ledning til ladelampen Fra den videre en kabel til dynamoen. Er det et brudd eller dårlig forbindelse et eller annet sted her, vil ikke lampen lyse og lading vil ikke starte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 10 minutter siden:

Fra startnøkkelen går en en ledning til ladelampen Fra den videre en kabel til dynamoen.

 

Nei, det fungerer ikke helt slik på Volvo Penta. Lademotstanden ligger i elektronikkboksen på selve motoren. Ladelampen på panelet gir bare indikasjon på at ladingen ikke fungerer og har ikke noe med selve ladingen å gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Ok Bellen.

Det ser ut til at jeg mangler spenning inn til kontrollpanelene på rød/blå ledning.

Den ledningen finner jeg ikke på ledningsoversikten for denne serien med motorer som ligger i Gjør det selvboken fra VP.

Denne ledningen går til en gul avlang dingsboms som igjen går over til gul/rød ledning som ser ut til å gå inn på 50 ifølge tegning og 2 ifølge baksiden av bryteren.

D5L

Link to post
Share on other sites

KAD32 har ikke gløding :-)

På KAD serien sitter det en regulator påmontert dynamoen. Den skal starte lading med engang motoren begynner å gå rundt uavhengig av lampene (de er bare indikatorer). Gjør den ikke det er dynamo defekt. 

Jeg har hatt en Bavaria32sport med 2xKAD32 (fantastisk fin båt forresten, jeg har hoppet helt fri av vannet med en sånn :-) ) og hatt samme symptom som deg. Ny dynamo og alt var lykke og glede.

 

Et annet alternativ er "råtten" jording fra dynamo til motorens gods. sjekk det først :-)

 

mvh Wundy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takker Windy, men jeg skjønner ikke helt dette med at KAD32 ikke har gløding. Trodde det var nødvendig på alle dieselmotorer. Hvorfor er glødelampen i bruk og hvorfor slukker den etter en tid da? Den oppfører seg jo som om den gløder.

 

Har fulgt deg mye og ser at du har meget god greie på KAD32 og har kommet med mange gode råd som har virket på andre spørsmål. Dersom dynamoen er gåen blir jeg mektig irritert for det er en VP dynamo kjøpt av La-Sa for to år siden.

 

Jeg får ikke sjekket opp før søndag, men kommer tilbake med ny info da.

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 17 timer siden:

Setter jeg i nøytral (det er montert VP/Quick EVC) og drar turtallet opp i nærmere 3.000 rom våkner ladingen, turteller er i gang og jeg måler 14,1 V på brun på tomgang.

 

Da er vel ikke dynamoen defekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev On 23.7.2020 at 22.03:

Ok Bellen.

Det ser ut til at jeg mangler spenning inn til kontrollpanelene på rød/blå ledning.

Den ledningen finner jeg ikke på ledningsoversikten for denne serien med motorer som ligger i Gjør det selvboken fra VP.

Denne ledningen går til en gul avlang dingsboms som igjen går over til gul/rød ledning som ser ut til å gå inn på 50 ifølge tegning og 2 ifølge baksiden av bryteren.

Du har sikkert to rød/blå ut fra samme stift på nøkkel. Den ene gir strøm til de analoge instrumentene. Den andre gir strøm til boksen med varsellysene. Siden det ikke lyser i ladelampe og oljetrykklys når tenning settes på så kan det være den ledningen som svikter. Mål spenning inn på boksen når tenning er slått på. De sorte minuskablene på dynamo er også nevnt. Litt rart om det er de da startrele henter minus fra denne kontakten på dynamo.  Men, ja , det kan godt hende. Min startet helt normalt , men en time senere var alt dødt. Årsak, løse minuskabler på en felles samlebolt.                                               Den røde/gule du nevner er fra nøkkel til startrele og skal ikke påvirke denne feilen du har.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort noen undersøkelser og fulgt noen ledninger, men fikk dessverre ikke gjort alt jeg hadde tenkt. Som nevnt i innledningen så er det ettermontert EVC-C (basert på VP sitt delenummer) og det ser følgelig ikke ut til at jeg kan bruke de ledningsskjemaene jeg har rett ut av tegningen.

 

To be continued ...........

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev On 24.7.2020 at 12.45:

Takker Windy, men jeg skjønner ikke helt dette med at KAD32 ikke har gløding. Trodde det var nødvendig på alle dieselmotorer. Hvorfor er glødelampen i bruk og hvorfor slukker den etter en tid da? Den oppfører seg jo som om den gløder.

 

Har fulgt deg mye og ser at du har meget god greie på KAD32 og har kommet med mange gode råd som har virket på andre spørsmål. Dersom dynamoen er gåen blir jeg mektig irritert for det er en VP dynamo kjøpt av La-Sa for to år siden.

 

 

God morgen  :-)

Det er ikke gløding på KAD32, forsåvidt heller ikke på KAD43/44/300 osv...  Jeg har KAD44, den bruker kompressor for å få opp temperaturen i brennkammeret, og derved mindre røyk.  Det svarte "displayet" har vært for mange VP modeller før KAD32 (jeg har det også på mine KAD44), så lampen er der, men brukes ikke.

En klassiker på KAD er at lokket på sjøvannsfilteret ikke strammes nok. Det skal strammes noe-så-inni-hæ** hardt, men kun med håndmakt. Hvis det ikke strammes godt nok, lekker det sjøvann rett ned på........  "wait-for-it"....  dynamoen.  Og den dauer.

Du trenger heller ikke original dynamo, en finn.no dynamo til KAD32 koster rett under 2K. Funker fint, byttet selv etter sjøvannsfiltertabben.

 

BTW: Er båten opprinnelig fra Skien?

 

mvh Windy37GM

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takker Windy.

 

Ja jeg tror den har gått i Skiensdistriket. Var vissnok en i Statoil som kjøpte den men som ikke fikk brukt den så mye pga utenlandsoppdrag, men den ble jevnlig oppgradert så det er Raymarine C70 med radar og autopilot og forbruksmåler fra Navman. Ser ut som at dette fortsatt fungerer som tiltenkt.

 

Har lest tråden din om lading og jeg har ikke kommet dit, men har montert Sterling ProSplit og endelig fått kablet riktig fra dynamoer. På Victron BMV-702 har jeg vel lest maks i overkant av 50 A til lading av forbruk så langt unna dine 100 A:nonod:

D5L

Link to post
Share on other sites

Takk for alt hjelp så langt. Jeg har ikke kommet i mål, men har gjort noen undersøkelser og har tenkt meg fram til noe.

 

Som så vidt nevnt tidligere så er det montert EVC-C fra VP/Quick. Dette betyr at det noen endringer på kableføringen.

Videre er feks startbrytere ikke merket slik tegningen merker med nummereing. Jeg mener også at fargekodingen ikke er slik som tegningen beskriver.

 

Panelet ser slik ut

951077132_VolvoPenta873737.jpg.1460c45d85f48372baab12995cd497de.jpgIMG_20200726_124923.jpg.bd21c85513b65d8237af03d90e26aad3.jpg

Her ser man at jeg har en Rød/Blå koblet på en +. Denne går til en av enhetene (delenr 3884479) på EVC-anlegget. Kabelen er ved EVC-C merket at skal gå til tenningsnøkkel.
Legg merke til at det ikke er koblet noe på 61 som jeg antar at er kontakten på dynamo.

 

 

Normalt når jeg setter på tenningen så lyser fra venstre.

Temp som slukker etter ca 20 sek. Jeg venter på at denne skal slukkes før jeg starter og har tatt denne for å fungere som glødelampe.

Oil som slukker når motor starter.

Batt som slukker når motor starter.

Glow helt til høyre har aldri lys.

 

På bb motor fungerer alt som normalt.

På stb lyser altså ikke Oil og Batt når tenningen settes på. Temp slukker som vanlig etter ca 20 sek og motoren starter som vanlig. Etter noe tid kommer alarmen og Batt blinker. Dersom jeg får gitt gass opp mot 3.000 så starter turteller etc og det kommer ingen alarm.

 

Jeg har byttet om panelene så problemet er trolig ikke der.

 

Dersom jeg kun flytter over kabelkoblingen med 7 ledninger mellom enhetene og beholder + og - kontaktene så oppfører stb, problempanelet, seg som vanlig.

 

Måling av spenning på kableskjøten med syv ledninger gir følgende resultat:

(Koblingene var koblet sammen)

1649282004_Spenningsmlingavsyvledningskontakttilkontrollpanel..JPG.465c791316539d1518ab5b38eb76bcbb.JPG

Det ser følgelig ut som at det er noe med dynamo som @Windy37GM dessverre antydet :sad:. Brun er målt ut og kommer helt fram til dynamo. Jeg kan ikke se at det har vært noe vann over dynamoen og at det skulle ha utløst en feil.

 

Alle kontakter virker å være i orden og godt tilskrud på dynamoen. Jeg er lite fristet til å flytte over dynamoene for å sjekke om det er dynamoen på den måten. Er det noen måte jeg kan feilsøke på dynamoen?

 

Båtferien begynner ikke før til søndag så jeg har god tid da det er lite å gjøre fram til da med unntak av at junior gifter seg til lørdag, men kona skal jo være der så jeg kan jo jobbe videre med båten :giggle:

 

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Først lampen helt til venstre med termometersymbol. Dette er ikke gløding, men varsellys om kjølevæsken blir for varm. Den skal lyse ca 10 sek når tenning settes på, selv om motor ikke er varm. Hvorfor vet jeg ikke, men antar denne boksen kjører en slags selvtest noen sekunder.                                                   Lampen helt til høyre med en sirkel og zikzak symbol er gløding. Som Windy sier har du sikkert ikke gløding siden denne ikke lyser.                                            Den rød/blå kommer fra nøkkel på min og gir 12 volt + inn på boksen når tenning settes på. Men jeg har også sort ledning med minus inn på den minusstiften som står tom hos deg. 61 stiften er tom og isolert også på min.                                                          Hos meg går rød/blå og sort minus inn på de to stiftene helt til venstre om du ser på det siste bildet ditt. Hos deg går den inn på stift nr 3 fra venstre. Om det har betydning vet jeg ikke. Trekker jeg ut blå/rød og sort er det helt dødt i lysene selv med tenning på.                                     Som Lars skrev så lader jo dynamoen så jeg tipper det er bare noe som gjør at du ikke har strøm på den rød/blå eller den sorte som gjør at lading ikke starter. Slik det er nå har du heller ikke alarm/ varsellys om oljetrykket en gang forsvinner. Men siden den er ombygd med denne EVC saken så er dette litt fremmed for meg.                                 Jeg hadde av den gule senseledning på dynamo på min og da startet ikke lading, men om lysene var døde før start la jeg den gangen ikke merke til.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye @hegra
Jeg har ikke orket å dra til båten i dag da jeg er litt drittlei for å si det enkelt.

Blir nok en tur i morgen. Har kontaktet Becker så han kommer til fredag. Orket ikke mer og hadde uansett planer om å bruke han til noe annet.

Jeg vil selvfølgelig oppdstere om hva vi finner ut.

D5L

Link to post
Share on other sites

cmb skrev 27 minutter siden:

Ta en titt på oljetrykk vakta på motoren.

Kan tenkes denne lager krøll i kretsen.

Olje lampa Bør absolutt lyse når motor ikke går uavhengig av lading.

Stemmer det :yesnod: ,  men den tror jeg Bellil er klar over. Ble diskutert tidligere i en annen tråd. Om den feiler så får man ladealarm FØR man starter , men alarm forsvinner etter start når lading er i gang, mens Bellil sliter med og få lading etter start slik jeg har oppfattet det.                     

Link to post
Share on other sites

Jeg får ingen alarm når tenningen settes på, men derimot kun lys i Temp. Dette slukker ganske riktig etter ca 10 sek som Hegra skriver.

 

Det virker tydelig på meg at der er noe elektronikk i kontrollpanelet, men denne virker ikke å være siden begge panelene oppfører seg likt ved internbytte.

 

Jeg har nok kommet til et endelig spørsmål og det er:

Hva gjør at brun ledning fra panelet til 61+ på dynamo gir minusspenning på panelet som virker og plusspenning på panelet som ikke virker?

 

Takker så mye for all hjelp og bistand.

 

Fortsettelse følger

D5L

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at du får alarm hvis motor mister oljetrykk.

Nå virker det som denne kretsen tror at motor går med ok oljetrykk selv før du har startet opp.

Kanskje feilsøke å rette feil i denne kretsen først, så kan det tenkes elektronikken i panelet drar i gang ladekrets selvom logikk sier noe annet.

 

Redigert av cmb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

cmb skrev 1 time siden:

Jeg vil tro at du får alarm hvis motor mister oljetrykk.

Nå virker det som denne kretsen tror at motor går med ok oljetrykk selv før du har startet opp.

Kanskje feilsøke å rette feil i denne kretsen først, så kan det tenkes elektronikken i panelet drar i gang ladekrets selvom logikk sier noe annet.

 

For ei tid tilbake testet jeg litt på min egen for og stadfeste om jeg virkelig ville få alarm om lading eller oljetrykk uteble. Jeg tok av ledning til  oljevakt og fikk da ladealarm før jeg startet, men etter start så forsvant alarm. Som du sier så tror denne boksen at motor er i gang når ledningen til oljetrykkvakt er av og gir derfor ladealarm før start. Alarm forsvant etter start.              Neste test var og koble samme ledning til minus(blokka) . Da kom oljealarmen på like etter start. Altså virket alarmen som den skulle i begge tilfeller.               Som sagt tror jeg Bellil er klar over dette, men hos ham  er det ingen alarm eller lys før start. I stedet er det ladealarm og ingen lading etter start.  At lading ikke starter og lysene uteblir tror jeg er en og samme feil, men hva ?                                                Som sagt hadde jeg av gul senseledning også en gang, og da startet ikke lading på min. Vil ikke helt avskrive det som en mulig feilkilde. Bare så dumt jeg ikke la merke til hvordan lysene oppførte seg før jeg startet den gangen. 

Link to post
Share on other sites

Skjønner.

Da kan Bellil teste dette på motoren som er ok for å se hvordan lys oppfører seg.

Tenker at det er ulogisk at oljelampe ikke lyser dersom krets er ok og motor ikke går med tenning på.

@trikkern. Kikket litt på skjema du la ved.

Hvilken funksjon har motstand ref 18

Kanskje noe ved den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...