Jump to content

VP KAD32. Lade- og oljelampe lyser ikke før oppstart


Bellil

Recommended Posts

cmb skrev 1 time siden:

Skjønner.

Da kan Bellil teste dette på motoren som er ok for å se hvordan lys oppfører seg.

Tenker at det er ulogisk at oljelampe ikke lyser dersom krets er ok og motor ikke går med tenning på.

@trikkern. Kikket litt på skjema du la ved.

Hvilken funksjon har motstand ref 18

Kanskje noe ved den.

Samme funksjon som en ladelampe :smiley:

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 3 timer siden:

Som sagt hadde jeg av gul senseledning også en gang, og da startet ikke lading på min. Vil ikke helt avskrive det som en mulig feilkilde. Bare så dumt jeg ikke la merke til hvordan lysene oppførte seg før jeg startet den gangen. 

Er en tur utpå , men før jeg dro ut var det fort gjort og ta av gul senseledning nok en gang. Og med tenning på skjer akkurat det samme som hos Bellil. Lys for høy temp lyser , men ladelys og oljetrykklys er dødt. Jeg tok senseledning på igjen før jeg startet, men har jo prøvd tidligere og starte uten senseledning på, og lading startet ikke den gangen.           Da ser det ut til at gul senseledning MÅ ha kontakt med batt+ for og starte lading på normalt vis og det gjelder for at varsellampene skal lyse også.                Så da er det vel den gule senseledningen som ikke har kontakt med  batt + eller det er noe galt inne i dynamo der den  gule er tilkoblet.                                                       Når det brukes skilledioder som ladeskille er B+ på dynamo spenningsløs før start. Derfor må gul senseledning forlenges frem til + pol på et batteri , vanligvis forbruksbatteri.                                           Vær forsiktig om du skal sjekke senseledning. Best og koble fra minus på batterier. Hos meg er det bare og trekke ut en flatstift så her var det fort gjort.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig takknemlig for at dere tar dere tid til denne saken. Jeg får kommet til båten uteover kvelden i dag og kan da gjøre noe mer testing i forhold til det dere nevner.

 

Dette er de tegningen jeg har brukt. De er hentet fra VP sin "Gör det själv" bok for 31-300 serien.

1221365542_ElskjemaKAD32.JPG.deeda760022b8647db3f443c0491da1a.JPG

 

 

763592174_Instrumenttavlehovedstyrplass-1.JPG.683a97a38e1e50f1c3e613ab5ad87b91.JPG

Det er ikke beskrevet hva som skal være forskjellen på disse to for instrument, men for meg ser de ut til å være forholdsvis like.563133052_Instrumenttavlehovedstyrplass-2.JPG.6f1e30333e9d5239cfc62b0691cc1792.JPG

 

IMG_20200728_172212.jpg.4cabe6cde450fa6ac862eab803a01b63.jpg

Så vidt jeg kan se så stemmer ikke mine farger overens med fargene over (i hvert fall ikke i rekkefølge) og mine startbrytere er merket 1 - 7.

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Nå glemte jeg litt at du har sterling ladeskille. Så hvor senseledning plasseres hos deg vet jeg ikke. Det er så mange typer sterling. Koblingsskjema er vel også endret litt i forhold til originalt pga ladeskille. Her viser ikke gul senseledning da den originalt fra vp bare er en kort stump koblet til B+ på dynamo. Der skal den neppe stå når sterling er montert. Litt andre ting er sikkert også endret i forhold til skjema, men regner med at dette er ok hvis alt har fungert før.Joerg finner nok ut av det . :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 1 time siden:

Nå glemte jeg litt at du har sterling ladeskille. Så hvor senseledning plasseres hos deg vet jeg ikke. Det er så mange typer sterling. Koblingsskjema er vel også endret litt i forhold til originalt pga ladeskille. Her viser ikke gul senseledning da den originalt fra vp bare er en kort stump koblet til B+ på dynamo. Der skal den neppe stå når sterling er montert. Litt andre ting er sikkert også endret i forhold til skjema, men regner med at dette er ok hvis alt har fungert før.Joerg finner nok ut av det . :thumbsup:

Da ble det muligens flere feilkilder hvis originalt anlegg er forandret.

Da hjelper det lite å lese Volvo skjema.

 

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 6 timer siden:

Er en tur utpå , men før jeg dro ut var det fort gjort og ta av gul senseledning nok en gang. Og med tenning på skjer akkurat det samme som hos Bellil. Lys for høy temp lyser , men ladelys og oljetrykklys er dødt. Jeg tok senseledning på igjen før jeg startet, men har jo prøvd tidligere og starte uten senseledning på, og lading startet ikke den gangen.           Da ser det ut til at gul senseledning MÅ ha kontakt med batt+ for og starte lading på normalt vis og det gjelder for at varsellampene skal lyse også.                Så da er det vel den gule senseledningen som ikke har kontakt med  batt + eller det er noe galt inne i dynamo der den  gule er tilkoblet.                                                      

Nå var jeg ganske så ivrig etter å teste dette med gul sende ledning. Denne er forøvrig koblet på egen kontakt på Sterling ProSplit R.

Satte på tenning på bb, altså motor som virker, og alt Temp, Oil og Batt lyste.

Brøt så forbindelsen på gul fra dynamo bb til PSR og satt på tenningen igjen........

 

Alle lamper forble mørke.

 

Gjentok prosedyren på stb.

Kun Temp lyste med sense tilkoblet.

Frakoblet sense of satt på tenningen.........

 

Temp lyste allikevel og resten var som vanlig mørke:confused:

 

Så nå skal jeg lese dokumentet som @cmb postet og se om og skjønner noe av det

 

Fortsettelse følger....@cmb

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 1 time siden:

Nå var jeg ganske så ivrig etter å teste dette med gul sende ledning. Denne er forøvrig koblet på egen kontakt på Sterling ProSplit R.

Satte på tenning på bb, altså motor som virker, og alt Temp, Oil og Batt lyste.

Brøt så forbindelsen på gul fra dynamo bb til PSR og satt på tenningen igjen........

 

Alle lamper forble mørke.

 

Gjentok prosedyren på stb.

Kun Temp lyste med sense tilkoblet.

Frakoblet sense of satt på tenningen.........

 

Temp lyste allikevel og resten var som vanlig mørke:confused:

 

Så nå skal jeg lese dokumentet som @cmb postet og se om og skjønner noe av det

 

Fortsettelse følger....@cmb

Ok.

P.S TrikkerN og Jørgen la ut nyttig info og skjema😉

Hvor er sense ledning tilkoblet på dynamo som ikke lader (sb)

Har du samme spenning på begge inn til dynamo /volt regulator ?

 

Redigert av cmb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser nå ut til at motstand markert som 18 på ledningsskisse med delenummer 873828 er defekt. Dette delenummeret er erstattet av 881679 til den nette sum av ca 1.100,-.

Målingene i går utover kvelden er ikke til å stole på da jeg har krysskoblet inni hodet vedrørende den røde og grønne merkingen jeg gjorde på motstandene.

 

La-Sa (VP-forhander/verksted) i Son ligger ca 200 meter fra båten. De har delen og nå har den delen navnet mitt på seg. Blir vel til en litt ekstra kort dag i dag da slik at jeg får prøvd dette før Becker kommer.

 

Fortsettelse følger..............

 

PS! Vennligst ikke spør hvorfor dette ikke har vært testet ut før :headbang:

 

 

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

 

Bellil skrev 2 minutter siden:

Det ser nå ut til at motstand markert som 18 på ledningsskisse med delenummer 873828 er defekt. Dette delenummeret er erstattet av 881679 til den nette sum av ca 1.100,-.

Målingene i går utover kvelden er ikke til å stole på da jeg har krysskoblet inni hodet vedrørende den røde og grønne merkingen jeg gjorde på motstandene.

 

La-Sa (VP-forhander/verksted) i Son ligger ca 200 meter fra båten. De har delen og nå har den delen navnet mitt på seg. Blir vel til en litt ekstra kort dag i dag da slik at jeg får prøvd dette før Becker kommer.

 

Fortsettelse følger..............

 

PS! Vennligst ikke spør hvorfor dette ikke har vært testet ut før :headbang:

 

 

 

 

Da hadde jeg nesten satt inn en ladelampe for en 50-lapp :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at denne senseledningen var et villspor da, og beklager det :pray:. Håper ting ordner seg nå og er spent på resultatet. Det som er rart er at jeg har ikke denne motstanden verken på skjemaet mitt eller i den sorte boksen på motoren. Jeg antar det er i den boksen den er plassert hos deg. Nå er jo min en noe eldre tamd motor, men boksen med varsellamper er lik. Spent på om oljetrykklampe også vil virke hos deg når du bytter motstanden. Nå havner jeg snart i et område hvor jeg vet det er dårlig dekning på mobil, så jeg får neppe lest resultat ditt før mandag, men jeg får holde ut for dette drar jeg nytte av også på min egen motor og takk til de andre som har bidratt med skjemaer :thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 9 minutter siden:

Ser ut til at denne senseledningen var et villspor da, og beklager det :pray:. Håper ting ordner seg nå og er spent på resultatet. Det som er rart er at jeg har ikke denne motstanden verken på skjemaet mitt eller i den sorte boksen på motoren. Jeg antar det er i den boksen den er plassert hos deg. Nå er jo min en noe eldre tamd motor, men boksen med varsellamper er lik. Spent på om oljetrykklampe også vil virke hos deg når du bytter motstanden. Nå havner jeg snart i et område hvor jeg vet det er dårlig dekning på mobil, så jeg får neppe lest resultat ditt før mandag, men jeg får holde ut for dette drar jeg nytte av også på min egen motor og takk til de andre som har bidratt med skjemaer :thumbsup:.

Hvilken motor har du?

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 59 minutter siden:

Hvilken motor har du?

TAMD 31 P. Ikke noe galt med den, men det skjer jo ofte noe, og derfor greit og ta med seg det man kan i denne tråden.                   Jeg har en mistanke om at motstand kan være inne i boksen med varsellamper og at boksen ikke er helt lik Bellil sin, eller at dynamoen starter lading uavhengig av lampe og motstand slik Windy skrev tidligere i tråden.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at motstanden skal være 33,3 Ω etter måling på bb sin som skal være hel. Dermed skulle vel en 12 V pære være på 4,32 W ≈ 5 W kunne gjøre samme jobben.

 

For å sjekke nøyere tok jeg av krympestrømpen som ligger rundt motstanden og loddingene til kablene og jeg er styrket i troen på at min siste teori om feil i motstanden er korrekt :clap:

 

IMG_20200731_094722.jpg.93afb23fbcfd0a7f95e258a706268d01.jpg

 

Ideen om å bytte ut motstanden til en pære på 5 W virker fristende. Kunne vel da ha boret hull i dekselet, satt på en pæresokkel og satt inn en 5 W pære. Men for at alt skal virke når Becker kommer så blir det vel den halve båtpengen

 

Eller kunne jeg brukt en slik https://www.elfadistrelec.no/no/resistor-33-ohm-prefix-prefix-10-ohmite-oy330ke/p/30047013?q=*&pos=1&origPos=10&origPageSize=10&track=true? Om ikke denne gangen så kanskje neste gang eller som et tips til nestemann som opplever det samme.

 

D5L

Link to post
Share on other sites

hegra skrev 9 minutter siden:

TAMD 31 P. Ikke noe galt med den, men det skjer jo ofte noe, og derfor greit og ta med seg det man kan i denne tråden.

Ser ut som du også skal ha motstand, så sant du ikke har (Uorginal)pære?

 

Skjermbilde11.JPG.25e5d41e0368204f0ed0e906e7fbf6c9.JPG

Bellil skrev 6 minutter siden:

Det ser ut til at motstanden skal være 33,3 Ω etter måling på bb sin som skal være hel. Dermed skulle vel en 12 V pære være på 4,32 W ≈ 5 W kunne gjøre samme jobben.

 

For å sjekke nøyere tok jeg av krympestrømpen som ligger rundt motstanden og loddingene til kablene og jeg er styrket i troen på at min siste teori om feil i motstanden er korrekt :clap:

 

IMG_20200731_094722.jpg.93afb23fbcfd0a7f95e258a706268d01.jpg

 

Ideen om å bytte ut motstanden til en pære på 5 W virker fristende. Kunne vel da ha boret hull i dekselet, satt på en pæresokkel og satt inn en 5 W pære. Men for at alt skal virke når Becker kommer så blir det vel den halve båtpengen

 

Eller kunne jeg brukt en slik https://www.elfadistrelec.no/no/resistor-33-ohm-prefix-prefix-10-ohmite-oy330ke/p/30047013?q=*&pos=1&origPos=10&origPageSize=10&track=true? Om ikke denne gangen så kanskje neste gang eller som et tips til nestemann som opplever det samme.

 

Det var det jeg kunne tenke meg at det var. Ser ut som dette ordner seg i hvertfall :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 11 minutter siden:

Det ser ut til at motstanden skal være 33,3 Ω etter måling på bb sin som skal være hel. Dermed skulle vel en 12 V pære være på 4,32 W ≈ 5 W kunne gjøre samme jobben.

Ideen om å bytte ut motstanden til en pære på 5 W virker fristende. Kunne vel da ha boret hull i dekselet, satt på en pæresokkel og satt inn en 5 W pære. Men for at alt skal virke når Becker kommer så blir det vel den halve båtpengen

 

Eller kunne jeg brukt en slik https://www.elfadistrelec.no/no/resistor-33-ohm-prefix-prefix-10-ohmite-oy330ke/p/30047013?q=*&pos=1&origPos=10&origPageSize=10&track=true? Om ikke denne gangen så kanskje neste gang eller som et tips til nestemann som opplever det samme.

 

Lyspære funker ikke. En lyspære endrer motstand etterhvert som den blir varm. Lav motstand først og riktig motstand når den når full lysstyrke/full gløding.

mvh 

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 5 minutter siden:

Lyspære funker ikke. En lyspære endrer motstand etterhvert som den blir varm. Lav motstand først og riktig motstand når den når full lysstyrke/full gløding.

mvh 

Windy37GM

Det er ikke store strømmen som skal til før en dynamo starter å lade, så jeg mener en lyspære på 5w vil fungere fint.

Lampen slukker når den har tilnærmet samme spenning på begge sider og dynamoen lader for fult. 

 

Kjell & Company har en del motstander på lager, verdt å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Dessverre så er tiden litt knapp nå så det blir nok original VP, men det kan være at jeg skal teste ut med en pære senere og oppdatere tråden med info.

 

Forhåpentlig så er det ikke noe annet galt med akkurat ladingen etter at jeg har satt inn ny motstand.

 

Så får tiden vise når neste problem dukker opp ;-(

 

Fortsettelse følger.

D5L

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 31 minutter siden:

Det er ikke store strømmen som skal til før en dynamo starter å lade, så jeg mener en lyspære på 5w vil fungere fint.

Lampen slukker når den har tilnærmet samme spenning på begge sider og dynamoen lader for fult. 

 

Kjell & Company har en del motstander på lager, verdt å sjekke.

Elektronikk ryker på 0 komma swisj. Ikke bruk lyspære :-) På den annen side er det jo ikke min motor, så det er bare å teste.

 

vennlig hilsen

Windy37GM med litt elektronikkbakgrunn

Audio/video fagbrev

Fagskole elektronikk

Ingeniørhøgskole elektronisk kybernetikk 

 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da dropper jeg det pæreforsøket @Windy37GM. Noe elektrokompenanse har jeg, men det er ikke så ofte hjelp i å kunne skjøte høyspentkabler når man har båt :-)

 

De motstandene du nevner må jeg ha 8/9 stykker av så det å få disse sammen til én enhet blir litt mikk. Mulig jeg leter etter en motstand på nettet av riktig dimensjon og har den i reserve til neste brudd.

 

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 11 minutter siden:

 

De motstandene du nevner må jeg ha 8/9 stykker av så det å få disse sammen til én enhet blir litt mikk. Mulig jeg leter etter en motstand på nettet av riktig dimensjon og har den i reserve til neste brudd.

 

 

 

Mulig jeg har hjemme :-) Sjekker på søndag

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for skjemaet TrikkerN. Den du henviser til er ikke på mitt skjema. Det er jeg 100% sikker på selv om jeg ikke har det for hånden nå. Begynner og lure på om skjema som fulgte med motor er eldre enn motor. Jeg får studere dette nærmere på mandag når Bellil har fått orden på sin :wink:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...