Jump to content

VP KAD32. Lade- og oljelampe lyser ikke før oppstart


Bellil

Recommended Posts

Jippi.

Misforståeler gjorde at det ikke ble noe besøk fra Herr Becker. Ny motstand er montert. Som @hegra har nevnt så ser det ut til at det å fjerne  gul sense gir samme feil som jeg opprinnelig hadde.

Etter at ny motstand var koblet inn var stemningen på topp helt inntil det ble satt tenning på problemmotoren og ALT av lamper var mørkt. Etter en stund, kanskje 20 sek, 10 sekunder kom ladealarmen og blinkende batt. Lyden stenges med oridinær impulsbryter..

Så nå leter jeg videre.

Det er spenning inn til kontrollpanelet.

Redigert av Bellil
Korrigerte tid til alarm (see edit history)

D5L

Link to post
Share on other sites

JAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Måtte jo forsøke noe etter å ha surmulet en stund i båten og sett på alle som dro for noen timer i solskinn, 20+ og vindstille.

 

Startet med å måle spenning på alle kontaktpunkter på bb motor mot felles jordpuntk for referanse. Jeg fikk de resultatene jeg fikk.

Flyttet meg over til stb og umiddelbart fikk jeg ulikt resultat. bb viste 12,4 stigende til 12,7 V på B+, bb viste 0 V.

 

Da følte jeg ikke for å måle videre på dynamo. Hmmm. Hva om jeg måler på Sterling PSR. Ikke uventet samme resultat. Mere hmmmm.

 

Hva med sikringen som står mellom PSR og B+? Aha. Den har gått. Den var på 50 A. Byttet den og voila. Noe under 12 V på PSR og B+ på stb motor. Hva om jeg prøver tenningen nå?

 

LYS I TRE LAMPER :saint:

 

Temp slukker. Vrir om på starter. Turtall vises etc og nå tusler motorene slik de er ment å gjøre.

 

Nå har jeg satt inn en sikring på 125 A. Kablene er sånn ca gode nok for den strømmen og inntil jeg får en litt mindre en blir den stående. Kan jo svinge innom Biltema i smoking på vei til kirkebryllup i morgen :smiley:

 

En stor takk til alle som har hjulpet til. Skulle dere se meg et eller annet sted på fjorden så kan jo en åpningsreplikk være "Du Bellil. Du skylder meg en øl."

 

God helg til dere alle og pga usikkerhet på hva dere foretrekker så sier jeg :cheers: :cheers_wine:

D5L

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke. Begge startbatteriene er Biltema SMF 135 Ah, https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/smf-batteri-135-ah-2000034345. Stb antar jeg er fra 2014/-15 og bb kjøpte jeg i 2016. Disse batteriene har et "kikkehull" og bb viser en grønn dott, men det gjør ikke stb. Mulig at batteriet er defekt. Det måler imidlertid nesten 12 V og hadde ingen problemer med å starte motoren gjentatte ganger under feilsøkingen.

 

Har ikke landstrøm på fast båtplass. Båtferien starter om ca to timer så da blir det mye kjøring i tuslefart og god tid til lading og også landstrømlading når vi er i havner. Får se om batteriet kommer i full drift igjen. Hvis ikke får jeg vel bare kjøpe et nytt

 

Fortsettelse følger.

D5L

Link to post
Share on other sites

Grattis med at det ordnet seg.

Her er fargetegninger på el sys kad32. 

Hvis du må opp i turtall for å få korrekt spenning kan det være defekt batteri eller en annen forbruker som drar ned spenningen ved lave turtall.

Det ser jeg på min også hvis jeg har hatt forbruksbatteri inne over en periode uten lading 15965577713733622827256696972414.jpg.426d2fb05711920af5c1b55c78142100.jpg

1596557698818994409454647188890.jpg

Redigert av TDF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...