Jump to content

Sammenføyning av skrog. Hvilket matriale?

The Saint

Recommended Posts

Da begyner jeg å nærme meg å montere sammen jolla mi. Så kommer spørsmålet. Hva skal jeg bruke for å lime sammen skrog og innlineren med?

Hva jeg selv tenker er disse alternativene:

A. Epoxy sparkel. (Tror det var brukt opprinnelig).

B. Sikaflex.

C. Lime med polyester / glassfiber.

D. Lime med Epoxy / glassfiber.

Skal selvfølgelig også nagle sammen skrog og innlineren og strekke fenderlist uten på.

Gulvet må også limes mot skumm i bunnen. Hva skal jeg bruke her?

A. Sikaflex.

B. Lime med polyester.

C. Lime med Epoxy.

D. Annet lim. Forslag motas med takk.

Greit om det jeg bruker til sammenføyning gir meg litt tid til å jobbe. Tar tid og nagle / justere, skrog / innlineren.

En mye brukt metode er å først justere et parti av flenser. Starter med akterspeilet . Bore ferdig for nagler å sette disse på plass.  Sette inn et par kiler som løfter innerliner opp litt .Så bruke blåsespiss for å fjerne støv for så å trykke inn tettemasse. Sett på noen tvinger og popp hele partiet. Fortsett med halve den ene siden og gjenta prosessen. Ikke noe lurt å legge tettemasse på hele skrogflensen for så å begynne å rette opp. 

Tror de aller fleste båtfabrikkene brukte en polymer hybrid masse som Komodo skriver på flenser. Derimot har det blitt brukt forskjellige løsninger i forbindelsen dørk/ bunnstokk.  

Crestomer limmasse er mye brukt men har en åpen tid bare på ca 50 minutter. ( vinylester basert) noe fleksibel.

Flere lag med csm og polyester på flatene i skroget. Da må det bli riktig med en gang og  det må settes press eller vektes ned.

Ofte blir det brukt polymer her også så lenge det ikke blir tråkket innvendig i båten hverken under montering eller to tre dager etterpå. Dette for å hindre at limet blir komprimert for så å gå ifra limflaten. Passer derimot dørken nedpå og det blir et press når flensene nagles er ikke dette et problem.

lykke til!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Mitt råd var ut fra hva som er tilgjengelig, pris, og funksjon. Ser at Nordkapp bruker en slags sparkelmasse. Vet ikke om det er divylett eller hva det er, men den blir i alle fall helt hard som polyester. Inner- og ytterskrog blir helt umulig å dele uten å ødelegge... Men jeg mistenker at det ikke bare har med funksjon og kvalitet å gjøre, men også penger. Som @Knude sier så kan det fungere med fugemasse under dørken også dersom man ikke går på det de første dagene. Da forstår man jo fort at det ikke er en metode som fungerer i serieproduksjon. En annen ting er prisen per kilo for limet. 

ivar skrev On 26.7.2020 at 15.12:

hvorfor ikke epoxy eller polyester?   Fordi du anser at det er en fordel at det er litt fleksibilitet? 

Nei, egentlig fordi det er ett helvete å løsne igjen om jeg må en gang i fremtiden. Vet jo aldri, plutselig så får jeg lyst til å forandre noe... :saint:

jeg har en båt som skal splittes for renovering (en gang jeg får tid.. :giggle:) - har kjøpt inn sånn feinsag (kopi) for formålet da jeg ikke vet hva som befinner seg innafor fenderlista

Men når jeg ser at proffene bruker polymer fugemasse så blir det det på meg også 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 minutt siden:

jeg har en båt som skal splittes for renovering (en gang jeg får tid.. :giggle:) - har kjøpt inn sånn feinsag (kopi) for formålet da jeg ikke vet hva som befinner seg innafor fenderlista

Ja, jeg brukte selv en Bosch multikutter, stemjern og eike kiler. Var ett helvete og splitte. Men det værste var egentlig å få bunnen til å slippe skummet.

Knude skrev On 26.7.2020 at 15.51:

En mye brukt metode er å først justere et parti av flenser. Starter med akterspeilet . Bore ferdig for nagler å sette disse på plass.  Sette inn et par kiler som løfter innerliner opp litt .Så bruke blåsespiss for å fjerne støv for så å trykke inn tettemasse. Sett på noen tvinger og popp hele partiet. Fortsett med halve den ene siden og gjenta prosessen. Ikke noe lurt å legge tettemasse på hele skrogflensen for så å begynne å rette opp. 

Tror de aller fleste båtfabrikkene brukte en polymer hybrid masse som Komodo skriver på flenser. Derimot har det blitt brukt forskjellige løsninger i forbindelsen dørk/ bunnstokk.  

Crestomer limmasse er mye brukt men har en åpen tid bare på ca 50 minutter. ( vinylester basert) noe fleksibel.

Flere lag med csm og polyester på flatene i skroget. Da må det bli riktig med en gang og  det må settes press eller vektes ned.

Ofte blir det brukt polymer her også så lenge det ikke blir tråkket innvendig i båten hverken under montering eller to tre dager etterpå. Dette for å hindre at limet blir komprimert for så å gå ifra limflaten. Passer derimot dørken nedpå og det blir et press når flensene nagles er ikke dette et problem.

lykke til!

Takk Knude for ett meget informativt svar! :thumbsup:

Var sånn jeg hadde tenkt i hodet mitt at jeg skulle gjøre det også. Men jeg hadde tenkt å bruke opp igjen de gamle nagle hullene.

Borret og banket ut alle de gamle naglene så hullene er uskadet. (Var en møysommellig prosess).

Har handlet inn alu nagler som passer. Er det dumt å bruke de gamle hullene opp igjen? Gjorde dette for at tilpassing skulle være lettere.

Burde jeg heller støpe over å bore nye?

Min båt var det brukt en masse som var stein hard og hvit til sammenføyning. (Like hard som skroget). Mistenker at dette var epoxy sparkel. Minnet i alle fall veldig når jeg slipet bort restene.

Det jeg frykter mest er å få innlineren til å feste godt mot gammelt skum. Burde jeg heller tatt ut gammelt skum og fylt med nytt?

(Må innrømme at å fylle nytt skum i båten egentlig er litt utenfor min komfort sone).

Men finnes vel noen som kan gjøre dette for meg for riktig pris? Vurderer å spørre isolatører på jobben.

De driver en del med skum isolering av plast, glassfiber og stål rør.

Har egentlig ikke noe med pris å gjøre, har allerede brukt så mye penger på båten at det sikkert hadde vært billigere å kjøpe ny jolle uansett. :giggle:

Men nå blir den i alle fall slik som jeg vil ha den.

Hva slags skum blir brukt? Skummet er det eneste i båten som støtter gulvet så vil ha det riktig.

Den letteste løsningen for min del hadde vært å bare lime bunnen med Sika 290i.

(Har en del liggende jeg skulle ha brukt opp før den går ut på dato).

Tenkte på å dra den jevnt ut med tann sparkel under innlineren før montering. Men vil dette binde godt nok mot skummet?

Dørken passer som hånd i hanske mot skummet. Så jeg skal ikke vekte ned gulvet for å få det til å sitte om jeg limer med Sika?

Hadde vært kjekt å bruke det til å lime skroget sammen med også. Der vil det bli press siden det nagles. :saint:

enslagsgjest skrev 4 minutter siden:

Hva med ingen skum? 

Om jeg skal droppe skummet, så må jeg lage spant og stringere under dørken siden skummet bærer dørken i båten. I tillegg til dette så stiver det opp skroget under båten. Annser dette som mye mere jobb, da dette må tilpasses så dørken / skroget blir stivt. :saint:

skumming av "nybåter" er vel gått helt ut av bruk?    

Skum har jo helt klart sine fordeler mtp stivhet og flyteemne, men også sine ulemper når det brytes ned og begynner å trekke vann.   De som fjerner gammelt vasstrukket skum fjerner vanligvis alt og støper deretter inn stringers / spant.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 27 minutter siden:

Skum har jo helt klart sine fordeler mtp stivhet og flyteemne, men også sine ulemper når det brytes ned og begynner å trekke vann.   De som fjerner gammelt vasstrukket skum fjerner vanligvis alt og støper deretter inn stringers / spant.   

Har det? Denne båten er etter hva jeg har funnet av opplysninger produsert på tidlig 2k tallet. Gjorde en tilsvarende jobb på en gammel Selco jeg hadde. Der ble alt flyteskum fjernet og spanter og stringere lagt inn. Det var forholdsvis mye jobb. I tillegg til dette så ble båten en del tyngre. Stivheten ble ikke noe problem. Vekt er litt viktig på denne jolla, siden den skal fraktes en del. (Har tilhenger til den). Den er heller ikke tyngre pr dags dato enn at jeg kan ha den på taket på bilen min. Det hadde jo vert kjekkt også i fremtiden om man skal på ett fjell vann. (Mye billigere enn tilhenger om man skal på ferjer). Desuten så gir det meg mulighet til å ha med campingvogn. (Har ikke campingvogn nå, men har lyst på).

Redigert av The Saint (see edit history)

om båten er såpass ny så er vel skummet også tørt og fint?  Og da burde det jo være greit å gjenbruke tenker jeg.  Ikke erfaring med å lime skum med feks sika, men det hefter nå godt på det meste annet av materialer 

Komodo skrev On 26.7.2020 at 18.27:

Mitt råd var ut fra hva som er tilgjengelig, pris, og funksjon. Ser at Nordkapp bruker en slags sparkelmasse. Vet ikke om det er divylett eller hva det er, men den blir i alle fall helt hard som polyester. Inner- og ytterskrog blir helt umulig å dele uten å ødelegge... Men jeg mistenker at det ikke bare har med funksjon og kvalitet å gjøre, men også penger. Som @Knude sier så kan det fungere med fugemasse under dørken også dersom man ikke går på det de første dagene. Da forstår man jo fort at det ikke er en metode som fungerer i serieproduksjon. En annen ting er prisen per kilo for limet. 

Var brukt en slags sparkelmasse på denne. Minnet om epoxy sparkel. Og ja det var ett helvete å skille! :headbang: Fugemasse passer bra, har en god del Sika 290i jeg må få brukt opp.

ivar skrev 3 minutter siden:

om båten er såpass ny så er vel skummet også tørt og fint?  Og da burde det jo være greit å gjenbruke tenker jeg.  Ikke erfaring med å lime skum med feks sika, men det hefter nå godt på det meste annet av materialer 

Ja skummet var knusk tørt og helt. Derfor jeg vurderer å bruke det om igjen. Men er avhengig av at det sitter godt etter liming. Satt som helvete når jeg skulle ha det i fra hverandre! Måtte kile opp innlineren i flere omganger før det slapp. Hadde ca 3 - 4" løft på innlineren før det slapp. Var redd kanten på båten skulle ryke før skummet.

ivar skrev 40 minutter siden:

Finske Terhi bruker vel fremdeles skum mellom inner og ytterskroget i sine båter.

ivar skrev 1 time siden:

glemte Terhi, men de er jo støpt i ABS plast så der er nok skum det beste for å gi båten nødvendig stivhet

Er vel litt av samme greia her selv om båten er av glassfiber. Skrog / innlineren flekser veldig når de er avskillt. Før jeg splittet føltes båten veldig stiv. Skrog og innlineren er ikke spessiellt tykke. Selv om det er støpt inn divinycell for forsterkning enkelte plasser. (Langs skrog og sitte plasser). Båten veier ikke mere enn 70 kg totalt. Vil helst ikke gjøre den over 75 kg, for da kan jeg ha den på bil taket mitt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...