Jump to content

Elektrisk motor til gummibåt - Fungerer det bra?


Arne2

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har skaffet meg en 9 fot oppbåsbar gummi eller rettere sagt plastbåt. Det står oppgitt at den kan tåle en 9.5 hk påhengsmotor, men jeg har sånn sett og så langt bare de medfølgene årene. 

 

Mitt behov det er egentlig stort sett bare å kunne kjøre til og fra land kanskje 100 eller 200 meter, eller det som behøves, når jeg legger på svai eller for anker.

 

Det finnes noen små billige elektriske påhengsmotorer hos Jula for eksempel. Er dette noe som er brukbart, eller vil det bare være å kaste pengene ut av vinduet?

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/bater-og-motorer/motorer/elektrisk-batmotor-650413/

 

Hva slags batteri bår man bruke til en slik? Et vanlig standard blybatteri?, og i så fall hvor mange ampererimer? 

Jeg har 2 stk 60 A blybatterier i båten fra før. Vil det passe og vil det være fornuftig å kjøpe inn et tilsvarende for drift av påhengsmotor?

Edit: Ser at Biltema har en tilsvarende motor. Skal tro om det er noen kvalitetsforskjeller?

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/elektrisk-pahengsmotor-2000043401

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi fikk en elektrisk påhenger for noen år siden, og brukte den på en Maritim-jolle i et par sesonger før vi ga opp. Den påhengeren vi hadde var alt for svak til å oppnå mer enn rohastighet når alle fire var ombord, og i motvind var det så vidt jolla flyttet seg. Jeg synes heller ikke batterilevetiden var noe særlig å snakke om. Måtte kjøre på 4/5 eller 5/5 for å flytte jolla, og da forsvant amperene raskt. Det var med et standard Biltema-batteri på 75/80 Ah.

 

I tillegg får man jo et batteri å bale med, som skal løftes ned og opp for hver bruk, så selv om selve motoren veier lite og er lett å håndtere slipper man ikke unna tunge løft. Og batteriet må lades, og da må man ha en ladekilde.
 

Har man en fast installasjon så man slipper å løfte batteri og motor fram og tilbake, og også får tak i en kraftig nok motor, kan det sikkert ha noe for seg.

 

Den eneste fordelen jeg merket meg er at jentene mine kunne kjøre med elmotoren uten problemer fordi den var så svak at det ikke var noen risiko involvert ved å la jentene håndtere jolla alene.

 

Jeg endte med å donere påhenger+batteri til en speidergruppe som bruker den som motor på en tandem-kano som fungerer som transport-kanoer med tung last, og det går visst ganske bra. Så skroget har nok endel å si for hvor bra det går - en slank, flatbunnet kano går betraktelig lettere gjennom vannet enn en gummibåt eller annen vanlig jolle.

 

Nå har vi en Yamaha 5hk totakter, og kommer ikke til å bytte tilbake med det første.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Alt det @Popeye70 sa over. Vi har en liten elmotor på jolla vår og det er kun hakket bedre enn å ro selv. Eneste grunn en til at vi fortsatt har den er at den fortsatt virker. Vi fikk den med når vi kjøpte en moped for 15 år siden, og det skal den ha, den er evigvarende og vedlikeholdsfri.

 

Men det er noe pes å lempe det batteriet inn og ut. I tillegg må det lades, og når vi er på tur og trenger 5 timer lading til det så er det litt kjipt. Prøver å lade det når vi går imellom, men det hender titt og ofte at jeg må lade mens vi ligger på svai. Da spiser det av forbruksbanken som da igjen trenger ekstra lading.

 

Men det er også veldig deilig å skli lydløst mellom svabergene og titte ned på bunnen.

 

Jeg er på utkikk etter en erstatning, og det kan godt hende neste også blir elektrisk, men da må den være mye kraftigere. 

 

 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 2.5 hester Suzuki 4 takt fra før. Etter at den var lagret på båten i vinter så ville den ikke starte.  Det er vel egentlig også noe søl å ha bensin ombord, i tillegg til reservekanner med diesel. Jeg tenkte det at for en slik elektrisk motor så vil man aldri ha startproblemer, og når det gjelder oppbevaring så bør man vel kunne legge den elektriske motoren inn i den stikkøya som ikke er i bruk, og batteriet i et av de ledige rommene under en "sittebenk". Da er liksom det hele ute av veien, i stedet for at man skal gå rundt å irritere seg over en påhengsmotor som er i veien hele tiden. Hvis alternativet er å ro, da tenkte jeg det at det å kunne bruke en slik elektromotor på turer på typisk 2 x 5 minutter, det bør kunne fungere. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge man er klar over både fordeler og ulemper med elmotor så kan man ta det valget som er rett for en selv og eget behov.

 

Jeg prøvde å være positiv til vår elmotor. Vi hadde fått den gratis, og kona ville ha den fordi det er miljøvennlig. Men jeg ble mer og mer drittlei hele greia. Når man må kjøre flere turer for å frakte et antall personer som normalt kunne vært med på en enkelt tur så er det irriterende.


Dråpen var en tur for å kjøpe is fra innerst i Fredagshølet til bunkersen i Papperhavn. Det var motvind ut av hølet, og det var så vidt det gikk forover. Folk på land ropte og pekte og lurte på hva som var galt. Motoren slukte strøm for å prøve å gå forover mot vinden, og rett før der man brekker mot øst/sørøst så var batteriet tomt. Dermed måtte far ro resten av veien, potte sur og søkk våt fordi det hadde sprutet sjø inn i jolla pga vinden. Hadde vi hatt en bensin-påhenger hadde turen tatt 5 minutter, men nå hadde vi slitt mot vinden i over kvarteret. Der og da lovet jeg meg selv at jeg skulle sjekke Finn og se om det var noen fornuftig prisede totaktere der.

 

Vår elmotor hang på rekka som en hvilken som helst annen påhenger gjennom sesongen inntil jeg oppdaget at «kontroll-huset» var halvfullt med vann. Det var rett og slett ikke vanntett! Heldigvis var elektronikken montert så høyt at den ikke var våt. Etter det ble den oppbevart inne i en av køyene. Så da var den jo alltid i veien, fordi lugaren var jo i bruk.

 

Den motoren vi hadde var forøvrig helt identisk den som Best Marin selger, rent utseendemessig. Men den var av et annet merke. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 32 minutter siden:

 

Hva heter det merket og hvor ble den kjøpt?

 

Den heter Thruster. Inni finner jeg merker med Mercury og når jeg googler litt viser det seg at det er enten en rebranded Minn Kota eller så har Minn Kota kjøpt dem, jeg er usikker. Jeg måtte gjøre øvelsen etter at vi ødela propellen og trengte ny. Men så endte vi med å bestemme oss for å kjøpe en ny motor og reparerte propellen midlertidig med epoxy fra West System. Og det er jo en tabbe dersom man vil ha ny, for det er et par år siden vi gjorde det og det virker som sagt enda.

 

Det er i all hovedsak en Minn Kota fra en butikk som selger mopeder i Tromsø. Det er det nærmeste jeg kommer.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 24 minutter siden:

 

 

Den motoren vi hadde var forøvrig helt identisk den som Best Marin selger, rent utseendemessig. Men den var av et annet merke. 

 

Det er sikkert samme motorer hele røkkla , bare at de setter forskjellige navn/logo på motorene. :giggle:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Popeye70 said:

både fordeler og ulemper med elmotor

 

Mange takk for mange gode innspill. Det er nok også en forskjell på hva slags båt man har, og hvor mange man er i båten. Jeg har transportert rundt på en bensinmotor i en "liten og gammel, lang og smal" 32 foter og der blir motor og bensinkanne så mye i veien at det er noe jeg vil unngå. 

 

Alternativene er sånn sett enten å ro eller så er det elektrisk. Da forstår det slik at det tross alt fungerer bedre med elektrisk enn med årer, og når den elektriske ikke fungerer lengre, da har man jo stadig vekk årene som et siste alternativ.

 

48 minutes ago, LM 605 said:

Det er sikkert samme motorer hele røkkla , bare at de setter forskjellige navn/logo på motorene.

 

Motorene og opplegget rundt ser faktisk ganske ulikt ut på de forskjellige modellene. Ser også at hos Jula, så har de en billig modell som har fått ganske gode brukervurderinger og en litt dyrere modell som har litt dårligere vurdering. (Men det kan jo også være at brukerne stiller forskjellige krav.)

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en Minn Kota i... ja må vel være 10-15 år snart. Blitt brukt på et par robåter, kano, jaktkano osv. Opplever ikke at den er spesielt svak. I en robåt eller kano som glir greit i vannet gir den godt over rofart, men for all del, fortsatt "sakte". 

 

Bruker 2 stk 60A batterier fra BT. Normalt har jeg bare med ett, skal jeg på langtur så må jeg snu når første er tomt... helst litt før ;-). 

 

Har ikke brukt elmotor og gummibåt... og skjønner godt om det tar mer strøm. 

--------

Den optimale "lette" gummijollemotor er de gamle Yamaha 2t 2hk. Veier ingenting, 100% ukompliserte. Men tror de stort sett er borte fra bruktmarkedet også nå. 

Link to post
Share on other sites

Hører Minn Kota er nevnt et par ganger. Fant noe info her. Men denne ser jo nesten identisk ut som en av de andre som er linket over. Skal tro om det var den som selgs hos Jula ..

 

https://www.westsystem.no/m/357/minn-kota-el-motor

 

Her var det noe likt, og det er jo denne motoren hos Jula som har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne:

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/bater-og-motorer/motorer/elektrisk-batmotor-650413/

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvilken modell jeg har men den virker solid og veier faktisk en del, dvs motoren nede ved propellen er tung. 

 

Kostet sikkert en del i sin tid da tidligere eier ikke brydde seg så mye om hva ting kostet. 

------

Er "ekte amerikaner" ser jeg. MINesota, north daKOTA. 

 

Må si julavarianten ser billig ut sånn sett på bildene. Tror det er to helt forskjellige greier dette...

Link to post
Share on other sites

Vi har kjøpt den lille på Biltema i sommer. Funker helt fint på zodiac 310. Det går ikke fort, men det var heller ikke meningen. Lek og opplæring til barna. Virker relativt solid😉

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøp en med litt kraft i. De fleste på markedet har 16 kg skyvekraft, det blir i minste laget med mange voksne. Jeg kjøpte en med 26kg/ 55 lbs skyvekraft og holder god fart med 3 voksne og 2 barn ombord. Ville ikke gått mot en kuling, men perfekt for å komme inn fra svai. 
 

kostet vel litt mer, i overkant av 2k, men verdt det

Link to post
Share on other sites

Tenkte det at når man øker skyvkraften så minker samtidig brukstiden eller man må gå opp i batteristørrelse. 3 knop og 1.5 time, det vil jo være mer enn nok. Regner med å være bare en eller to personer ombord i gummiflåten. Har hatt en bensin påhengsmotor først montert for oppbevaring i forpiggen, og så bak, ute på båten. Syntes ingen av delene fungerte ok, og nå vil den heller ikke lengre starte. Tror at en elektrisk motor plassert i den stikkøya som jeg alikevell aldri bruker må fungere bra. Hvis man har en stor båt med god plass ombord og mange personer som skal ha transport, da blir nok vurderingen annerledes. Med en forholdvis liten båt, få personer og lite transportbehov, så tror jeg at elektrisk må kunne fungere.

 

Mange takk for mange gode innspill.

Link to post
Share on other sites

Vi har den minste fra Biltema og tøffer rundt mellom 2-3 knopp alt ettersom om det er bare meg eller kone og unge. Jeg har 80 ha batteri og med det kjører jeg rundt i alle fall i 2 timer sansynlighvis mer. Vi er veldig fornøyd vi har en lite gummijolle fra av light utgaven fra westsystem

Link to post
Share on other sites

En annen side ved saken - Batteritype:

 

Vanlige bilbatterier har jo den egenskap at man bare kan bruke en liten del av kapasiteten, slik at 60 Ampertimer egentlig ikke er det, men en del mindre. Det skal finnes andre batterityper som tåler mye dypere utladning, slik at man kan sette inn et forholdsvis lite batteri og så få ut forholdvis flere aperetimer. AGM batterier skal være noe bedre. Gel batterier skal være mye bedre, men de er jo også en god del dyrere- Er det noen som kjenner til eller som har prøvd AGM eller Gel batterier i forbindelse med en slik påhengsmotor?

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja litiumbattteri er jo også et alternativ. Men de koster veldig mye mer og kapasiteten er mye mindre for sammenlignbar pris, men til gjengjeld så kan man vel bruke hele kapasiteten uten at det skjer noe galt. 

 

Er det noen som har prøvd litiumbatteri til påhengs eller som har noe nærmere info omkring dette alternativet? Så akkurat en 38 fot seilbåt med elektromotor og litiumbatteri i stedet for dieselmotor. Da bør det jo også kunne fungere med en gummiflåte (??!)

 

Her er Oceanvolt seilbåt seilbåtdrev, 15 hester, tror jeg.

https://www.seilmagasinet.no/elbat-oceanvolt/oceanvolt-gjr-ladning-enklere/449229

 

Denne kan også lade batteriene når man seiler, men det blir nok ikke aktuelt å bruke påhengsmotoren som generator når man ror. Det blir nok litt for anstrengende.

 

Kikket på denne båten som har Oceanvolt elmotor og drev med mulighet for å lade batteriene ved seiling:
https://www.etechmiljo.no/no/el-motor-i-bat.html

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...