Jump to content

Prosjekt: Eldre GH14 klar for en liten shine


Sinvano

Recommended Posts

Kom over en rimelig eldre GH14 for noen dager siden. Spør meg ikke om årsmodell, men kanskje rundt tidlig 90 tallet..?

 

Hadde den en liten tur på et vann for å teste den, sank ikke og gikk greit 😉

 

Nå vil jeg ha en liten prosjekttråd, alltid morro det, og veldig greit å få noen tips. 

 

Dette prosjektet har i utgangspunktet ikke noe hast så ting vil nok ta noe tid, men håper det kan bli noe bedre enn hvordan den ser ut idag. 

 

Planer for båten 

- Fjerne gammelt bunnstoff, prime og legge nytt

- Pusse ned skrog, og male opp dette

- Vaske innvendig

- Fikse småsår

- Nye åregafler, kanskje montere bøyle, puller e.l

- Mulig større motor. Har idag en Yamaha 9.9HK

 

Båten på vann

_20200806_224518.JPG.73dca867ebd5e7bf5cf652b53e5988a9.JPG

 

Tok først en runde med avfetting, skum og høytrykkspyler for å se om jeg fikk bort overflødig skit. Begrenset hvor bra det ble

 

 

Før vask:

DSC_0838.JPG.952d0fca8d0bf6aaa09840d06a0b1cf6.JPG

 

Etter vask:

DSC_0845.JPG.e8ba67d53458394117cac1a8fd216dd4.JPG

 

Fikk hjelp til å snu båten, rigget meg og starte på "morroen"

DSC_0851.JPG.45b218e49f8d264a06b6f22b639271da.JPG

 

Jeg forsøkte smått med håndskrape, stålbørste, vinkelsliper med pusseskive. 

Det som gjorde susen i første omgang var høytrykkspyler med turbodyse.

Fikk fjernet en del gammelt bunnstoff og må vel få kjøpt meg en skikkelig håndskrape til å ta det gjenstående harde. 

 

Link to post

Den gule jif med svamp funker bra til det ikke på bunstoffet, mindre slipe midell og siiton. Hadde en sån, først med 30 Yamaha men den ble stjålet og fikk takk i en brukt 50hk mercury 4syl. Gikk som et uvær men overplanet og la seg ned på siden på toppfart. Sikker pga det jeg kaller fiskebåt kjøl foran.

men du kan jo våtslipe den med sandpapir fra 200 og opp til 3000 papir og så røbe og polere.

Edited by bmwmaxi
Link to post
8 hours ago, Sjølsøkk said:

Varmepistol anb jeg til den jobben, som å skrape smør. 👍 Biltemas billigste reddet meg. Lykke til 

 

Tenker du da på bunnstoffet eller selve skroget? 

6 hours ago, bmwmaxi said:

Den gule jif med svamp funker bra til det ikke på bunstoffet, mindre slipe midell og siiton. Hadde en sån, først med 30 Yamaha men den ble stjålet og fikk takk i en brukt 50hk mercury 4syl. Gikk som et uvær men overplanet og la seg ned på siden på toppfart. Sikker pga det jeg kaller fiskebåt kjøl foran.

men du kan jo våtslipe den med sandpapir fra 200 og opp til 3000 papir og så røbe og polere.

 

Ja, selve skiten som sitter på skroget sitter utrolig godt. Her funket det ikke med turbodyse og det lille av kjemi har ikke fungert. 

Tror det må grovt til her for å få bort. Forsøkte vinkelkutter med slip, da kom jeg inn til Gelcoat. 

Tar gjerne imot tips

 

Her ser dere det ruglete laget på skroget

DSC_0856.JPG.10b9e793693b8548bc17e20a3f4abe22.JPG

 

Høyre side etter turbodyse på HT

DSC_0854.JPG.0cd4da29e0efab1aaabc8b2d4a0277e9.JPG

 

Hele bunnen etter turbodyse 

DSC_0855.JPG.11df2f2c94ba42bfeaf3aee500133796.JPG

 

 

Link to post
6 hours ago, Sjølsøkk said:

Brukte det på gammel morro under vannlinjen. Se tråden min, prosjekt Sigerfjord. Gjort ca det samme som det du skal ut på av jobb. 

 

Jeg tok meg en liten tur ut og rotet frem en gammel varmepistol i garasjen. 

Forsøkte kjapt på bunnstoffrestene, men skjedde ikke så mye. Må ha en bedre skrape, men kommer til å forsøke kaustisk soda og vann som flere har brukt. 

 

Det jeg så mest mørkt på var dette ruglete laget som virket veldig fast i skroget. 

Her får du plusspoeng Sjølsøkk hos motivasjonen min for her fungerte varmepistol utmerket

DSC_0859.JPG.789374aecc042dcf35c6aa6a47335e01.JPG

Link to post
Sinvano skrev On 7.8.2020 at 7.46:

Ja, selve skiten som sitter på skroget sitter utrolig godt. Her funket det ikke med turbodyse og det lille av kjemi har ikke fungert. 

 

hva er det for noe tro?   

 

ang kjemi , har du prøvd noe syrebasert?   Feks vannlinjerens/gelcoat clean/felgrens/uttynnet saltsyre?    

 

Sitat

fikk takk i en brukt 50hk mercury 4syl. Gikk som et uvær men overplanet og la seg ned på siden på toppfart. Sikker pga det jeg kaller fiskebåt kjøl foran.

 

Det er utformingen i hekken som gjør at GH14 overplaner når farta blir stor nok- om man ser på bunnen så se man at det liksom er innstøpte "flaps" der, for at båten skal plane lettere med liten motor. 

Vi hadde en GH i mange år, siste årene med 40hk.  Og litt lett propell som bare ga 28-29 knop så den dro vannski som bare det.  Men trivselsfarta var vel rundt 25 knop

Edited by ivar
Link to post

jeg mener problemet nok ligger i at det er konkave linjer her: 

(Eller , "egenskap" er nok kanskje mer riktig å kalle det , det er jo gjort slik men vilje og er jo ikke noe problen så lenge farta holdes innenfor det skroget er lagd for) 


image.png.d5d3be35a3d40fbccaa41739b9f7cf13.png
 

Edited by ivar
Link to post
20 hours ago, ivar said:

 

hva er det for noe tro?   

 

ang kjemi , har du prøvd noe syrebasert?   Feks vannlinjerens/gelcoat clean/felgrens/uttynnet saltsyre?    

 

 

 

Tja, tror båten har ligget på land en stund opp ned, ved en grusvei. Akkurat som om det er noe som nærmest er smeltet fast, litt innblandet med grus. Men funket bra med varmepistol og skrape da. 

 

Har ikke forsøkt mes noe syrebasert. Skal prøve felgrens for gøy å se om det har noe effekt. 

Link to post

Har brukt varmepistol og skrape litt mer ikveld. Fikk tatt ene siden omtrent ferdig. Litt finpuss igjen. 

DSC_0866.JPG.47e822defbbbcec6dd182c690a6aced2.JPG

 

Varmepistolen sa takk for seg. 

Jeg forsøker nå med kaustisk soda på bunnstoff og litt på skrogsiden. Sitter å venter på litt virketid så skal jeg spyle av og se om dette diskuterbare vindudermiddelet virker. 

DSC_0867.JPG.0b072fe0cf8c0733db0aa05a48afffcf.JPG

Link to post
44 minutes ago, Napoli said:

Vil ikke sliping være raskere? Bruke eksentersliper og jobbe seg fra f.eks 300 til 4000 papir? Det greiene der ser jo ganske tykt ut...

 

Jo, mulig, men slappere med Kaustisk soda og turbodyse på HT. 

Sliping vil jeg måtte gjøre uansett, nå blir det å fjerne mest mulig før sliping. 

 

Vel, da har jeg spylt første runde med kaustisk, dette får tommel opp fra meg. 

DSC_0869.JPG.f9d143dab083557b518021118bbedf02.JPG

 

Første bilde her er etter kun bruk av HT

Andre bilde er etter Kaustisk soda og HT ( Kun venstre side ) 

DSC_0855.JPG.d04c26b959223f830757c2b617f048b8.JPG

DSC_0868.JPG.cf322604feed55a30e3de638afcb30cd.JPG

 

Det ble jo tydelig forskjell. Hadde tenkt å gi meg for kvelden, men da jeg hadde mer ferdigblandet igjen forsatte jeg med ei ny runde på bunnstoff og resten av siden på båten. 

Sitter igjen å venter på virketid. 

Kommer nok ikke mer bilder ikveld pga mørkets frembrudd, men skal oppdatere imorgen 🙂

Link to post

Kjøpte lik  båt av nabohytta for å ha som fiske/garn jolle. Betalte et par lapper. Den hadde dårlig reparert skade på siden av baugen så her ble det litt West epoxy og glassfiber jobb pluss sparkling. Fikk med ratt og styrings kontroll som kanskje virker. Hhadde tenkt å kanskje ha en 25 hk. Googlet litt og fant  at 80 talls GH14 var godkjent for 25 hk. med styrepinne og 30 hk med ratt. Har foreløpig bare en 4 hk Yamaha å bruke, men får se etter større motor til høsten/este år. Fortrinnsvis Yamaha hvis den da får være i fred - Yamaha er jo best og dyrest og derfor yndlingsmerket til tjuvpakket.

Link to post
8 hours ago, atletico1 said:

Kjøpte lik  båt av nabohytta for å ha som fiske/garn jolle. Betalte et par lapper. hadde tenkt å kanskje ha en 25 hk. Googlet litt og fant  at 80 talls GH14 var godkjent for 25 hk. med styrepinne og 30 hk med ratt.

 

Jeg har også vurdert en motor i 20-25HK str. 

Kikker mye på Yamaha siden jeg har det idag. 9.9 HK oppjustert, målte med GPS knop måler på tlf. Ca 20 knop. 

 

Det ble en runde til med kaustisk ikveld. Fremdeles en del som kom av. 

 

Før:

DSC_0875.JPG.10a3d81234c343328802a4ff6510d610.JPG

DSC_0876.JPG.14ac55b2b8c35c0bc388b0e728baa100.JPG

 

Etter:

DSC_0877.JPG.bd1ace5655f86b325f9dc2db0b7da225.JPG

DSC_0878.JPG.8d929f92850c0d5be7f0be0f25c344b7.JPG

 

Jeg er nå i vurdering om å begynne å slipe på bunnstoff. 

Starte med P40-P60 evt P120 og avslutte med P240 før epoxyprimer og bunnstoff? 

 

Videre må jeg vurdere sideskroget. Forskjellige fargenyanser i gulfargen, sliping her også eller andre alternativ? 

Jeg har ikke helt landet på om jeg skal beholde gul farge eller gå over til en annen farge. 

 

Setter pris på innspill 🙂

Link to post

sjekket om kaustisk sodaen biter på belegget på sidene også? 

 

Sitat

9.9 HK oppjustert, målte med GPS knop måler på tlf. Ca 20 knop. 

det er innafor normalen :) 

Edited by ivar
Link to post
8 hours ago, ivar said:

sjekket om kaustisk sodaen biter på belegget på sidene også? 

 

 

 

Ja, fikk jo vekk belegget som var grodd fast, iallefall det aller meste. 

Så tenker resten blir tatt med sliping. 

Link to post

Foreløpig ikke gjort noe mer annet enn å handlet inn litt slipepapir. 

 

Delplan foreløpig :

Pusse med P40 for å få tatt en del av det som sitter igjen av bunnstoff. 

Så P240 for å gjøre det glatt. 

Epoxyprimer og bunnstoff på sikt. 

 

Rett meg gjerne om noe bør gjøres annerledes. 

 

Når det gjelder resten av skroget over vannlinjen tror jeg at jeg heller mot å male i hvit farge. 

Holder det da med å slipe med type 180-240 papir for å få heft eller må jeg fjerne mye av gammel topcoat? 

Link to post
6 hours ago, Knude said:

Det er ikke nødvendig med annet enn god nedmatting. Polyretan lakk henger utmerket på Gelcoat. Noen velger å prime....

 

Ok, så ei god runde med P240 papir for å skape god heft holder? 

 

Kjempe, da får jeg kikke litt mer på det. Regner med det fåes både på biltema, Maritim osv. 

Link to post

Da fikk jeg begynt litt smått med pussing under vannlinje. 

Det ble litt mer skraping, og det må skrapes enda mer på resten av bunnen, men det gikk forholdsvis greit. Får ta det som god trening. 

 

Med familie og en del jobb så blir ting ratt litt i etapper. 

Håper å få snekret sammen et lite overbygg med en presenning slik at man kan få gjort noe selv med dårlig vær. 

DSC_0882.JPG.86b9bb57202287ecb18eb8d496699261.JPG

DSC_0886.JPG.f86b16eec750366b2274b7b848cb5d12.JPG

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...