Jump to content

Prosjekt: Eldre GH14 klar for en liten shine


Sinvano

Recommended Posts

Da anser jeg meg som ferdig med skraping av bunnen. Føler jeg har fått bort det jeg kan, og kommer nå til å slipe resten. 

 

Jeg har noen få slike sår som vist i bilde under. 

Skal jeg legge på noe epoxysparkel før jeg sliper eller bør jeg slipe og så legge sparkel, la det herde og slipe jevnt igjen? 

 

DSC_0903.JPG.7cb6c86a0fa8af16ba238a6b4f5541ab.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg får slipe ferdig med 60 korning, og så legge sparkel, før jeg sliper med 180/240.

 

Hva er faren med å slipe bunnstoff ned i glassfiber? 

 

Enkelte plasser kan jeg se ned til glassfiber da gelcoat er borte. Holder det med å prime over eller bør jeg absolutt gjøre noe annet? 

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev for 5 timer siden:

Hm, er det fort gjort å legge gelcoat?

Det tar jo ikke noe lengre tid enn å legge på en to-komponent epoxysparkel. Jeg er imidlertid usikker på hva som er best, derfor spørsmålsstillingen i forrige post. 

 

Selv har jeg brukt en 2 komponent epoxyfiller fra lefant når jeg har fikset slike skader du beskriver og de har vært under vannlinjen.Der skal det uansett bunnnstoff over så farge og overflatestruktur osv. Er ikke så nøye. 

 

Over vannlinjen har jeg brukt en gelcoatsparkel eller topcoat. 

Link to post
Share on other sites

Da stakk ho ut av hus med ungene i ettermiddag så da fikk jeg tid til litt mer puss. 

 

Før, og etter bilde av bunnen

DSC_0906.JPG.391185d2bb630e37bbd1d98a1819dae0.JPGDSC_0910.JPG.58dadce9d22a3a3c289510ecb43abdc6.JPG

 

 

Kommer nok til å gå over enda mer her, men det begynner jo å hjelpe. 

 

Ellers fikk jeg begynt å matte ned skrogsidene. Her er det også mye jobb da det sitter igjen noe av det "tjære" lignende stoffet. Gått over en del for hånd og mye maskin. Måtte skifte papir ofte. 

DSC_0917.JPG.653356723b85eda273eebda3f8adb47e.JPGDSC_0920.JPG.13e11d0fae11cb39f804118a4fa2a59e.JPG

 

Tenker tanken med å legge 1 til 2 lag med epoxyprimer på skrogsidene før polyuretanlakk.

Høres det bra ut? 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sinvano skrev On 1.9.2020 at 21.23:

Tenker tanken med å legge 1 til 2 lag med epoxyprimer på skrogsidene før polyuretanlakk.


Vurderte å prime med 2-komponent under vannlinja på moderskipet i fjor, da fikk jeg beskjed om at det var viktig at skroget var «gjennomtørt». 
 

@Komodo, du har vel noen tanker om dette etter Draco-prosjektet ditt ?

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, VegJoh said:


Vurderte å prime med 2-komponent under vannlinja på moderskipet i fjor, da fikk jeg beskjed om at det var viktig at skroget var «gjennomtørt». 
 

@Komodo, du har vel noen tanker om dette etter Draco-prosjektet ditt ?

 

Ja, jeg primet en Silver Viking før bunnstoff i fjor. Vil påstå det gikk greit. 

 

Jeg skal flytte båten inn i garasje en av de nærmeste dagene da presenning jeg har over båt nå selvfølgelig ikke var helt tett. 

Har pusset det aller meste grovt nå, neste blir sparkling og finpussing før primer. 

Tenker epoxyprimer over hele båten før bunnstoff og Polyretanlakk. 

 

Men tar gjerne imot innspill på planen min. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En stund siden siste oppdatering, litt fremgang har det vært i små omganger.

 

Fikk båten inn i garasjen, og fikk sparklet endel småsår rundt om. 

Pusset ned sparkel og satt igang med finpuss over hele båten.

Jeg har bestemt meg for å si stopp med pussing slik det er nå så får det faktisk bare være med enkelte helligdager .

Det vil uansett se bedre ut etter jobben jeg gjør nå enn da jeg hentet båten hjem så jeg vil nok bli fornøyd etter mine egne forutsetninger.

 

Jeg pusset ferdig nå ikveld, støvsugd over skrog.

Neste steg er vasking og aceton for fettfjerning.

Tenker å legge 2 lag med epoxyprimer på selve skroget, og 4-6 lag i bunn. Om jeg legger bunnstoff og polyretanlakk nå eller nærmere våren får jeg vurdere litt etterhvert hvis ingen har noen gode tips til meg?

 

Båten blir lagret på båthenger gjennom vinteren. Mulighet for å trille den inn i garasjen og dille litt oppi båten da det er noen småting jeg vil gjøre der også.

Link to post
Share on other sites

Fikk lagt et lag primer igår kveld.

Skal prøve å legge et til iløpet av kvelden.

Jeg bruker Hempel Light primer, denne har litt lang herdetid, men det er bare en fordel så kan jeg kanskje ta et strøk hver kveld fremover.

Startet med under vannlinjen først. Må kjøpe et spann til med primer.

 

Skrogsidene har jeg tenkt til å legge BT primer da jeg har en ny boks stående med det.

 

DSC_0009.JPG.e7e8761ae3dec017b8a7056858325c99.JPGDSC_0016.JPG.a646f3b35ea0bc8f17226bb895b12688.JPGDSC_0017.JPG.a2b5baa594c9600fdacd187307306d8e.JPG

Link to post
Share on other sites

Ja, hva skal enn foreta seg nå..?

 

Jeg fikk lagt et lag til med Light Primer igår kveld. 

Det var siste rest av boks jeg brukte.

Innom etter jobb idag på Maritim for å handle en ny boks.

Der kom jeg til stengt butikk pga flytting. Åpner 02 november..

 

Jeg hadde en boks BT primer stående så da fortsatte jeg med denne idag. Begynte på skrogsidene. Mulig denne boksen var gammel og hadde stått lenge hvis ikke jeg gjorde noe feil, men det ble bare søl og renning.

Se bilde nederst.

 

2 strøk med Hempel Light primer

DSC_0018.JPG.5ecd122e79bc8c14f221342c04a5edb5.JPGDSC_0020.JPG.749e2a95f54706c8f2dc203c2a8dbbf9.JPG

 

Her er det søl!

DSC_0022.JPG.b8979efe2cdbb1df986ee97984554b70.JPG

 

Jeg får se hvordan det blir i morgen når det har fått tørket. 

 

Tar gjerne imot innspill på hva jeg gjør videre nå? Får jeg en skikkelig pussejobb igjen eller kan det kanskje bli greit med et nytt strøk primer og så polyretanlakk..?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...