Jump to content

Prosjekt: Eldre GH14 klar for en liten shine


Sinvano

Recommended Posts

Helt grei, men 240 er å anbefale for finish-hensyn. Ikke ta det ille opp, men basert på de siste bildene kan du sikkert bruke K40 også...:smash::giggle:

 

Nedmatting har 1 funksjon: å ripe opp overflata for å gi best mulig vedheft. Overflaten skal fra før av være bra, sår reparert eller slipt.

Grovt papir gir grove riper, og de vises. Samtidig skal en ikke gå for høyt i korning før vi begynner å "polere". K240 er siste steg før overflatebehandling av treverk, kun unntaksvis vil jeg gå høyere enn det - og da gjerne hvis overflaten skal behandles med olje eller liknende. Skikt-byggende overflatebehandling: K240. Ved maling der malingen er litt tjukk, holder det med 120 om overflaten ellers er bra.

 

Dette er i alle fall metodikken innen mitt "hobbyfag", trearbeid/sløyd/møbelmaking. :) Men jeg har da fått rare tanker i tokomponent-tåka en og anna gang i løpet av livet. Heldigvis ikke så mange ganger at jeg tenker rart hele tiden. Det kan vel diskuteres.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

God plan! Det er grenser for hvor mye tid man skal bruke på å få ting pent. "Polish a turd", eller "klin sminke på svigermor" som det heter på norsk, og sånt...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tror jeg har fått av det aller meste av den lakken du beskriver.

Pusset en god del, men om noe henger igjen får det faktisk bare være.

 

Nå skal båten settes på båthenger iløpet av et par dager så da blir den satt bort for vinteren. Mulig jeg gjør sparkler litt på noen småsår inni båten, men får ta det som det kommer..

Link to post
Share on other sites

Bra jobbet så langt 👍

Ikkje bruk altfor mye tid i gangen, skal være gøy og ikke et ork. Den blir ferdig når den blir ferdig. 

 

Erfaring selv med litt for stort prosjekt og for lite tid (for mye småbarnsliv) og endte med å stresse som f med vraket. Kjøpte en annen til slutt som bare var å sette rett utpå og service hos forhandler nå på høsten. 

 

Pakk den bort med god samvittighet og gled deg til våren. 

 

Mvh

Henning 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da er det på tide med en oppdatering igjen da båten har blitt funnet frem igjen.

 

Jeg måtte pusse ned skrogsidene da den gamle primeren jeg hadde påført i fjor høst ikke fungerte slik den skulle.

 

Har fått båten inn i garasje, og maskert under/over vannlinje.

Neste steg blir å pusse frem heft for så å legge noen nye strøk med primer før evt bunnstoff.

Jeg er litt i tvil ang bunnstoff for båten står på henger for det meste, men kan bli aktuelt å ha den sjøsatt noe over en lenger periode.

Dersom jeg ikke legger bunnstoff kan jeg bare ha primer eller bør jeg påføre noe over primer?

DSC_0130.JPG.ed14f2831516737fab557285ffede8b7.JPG

Link to post
Share on other sites

Igår fikk jeg pusset over bunn, vasket og avfettet med aceton.

Gikk på med et nytt lag primer og lot dette stå noen timer gjennom natten.

La et nytt lag primer nå i formiddag og nå blir dette stående til kvelden etterfulgt av 5 og siste strøk primer. Har en boks med selvpolerende bunnstoff som jeg smører på et par timer etter siste lag med primer. Så får det bare gå sin gang.. 

Har vel fått et ok "vanntett" sjikte på båten.

DSC_0140.JPG.10b67d0ff153d2f678b3e793a7996f2e.JPG

 

DSC_0138.JPG.d443ce43424695719dec239105097745.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg la femte, siste strøk med primer

DSC_0143.JPG.ddedac93fe4ba5f43a459b17dabcf3ae.JPG

DSC_0145.JPG.03fd67bf4c8f5edf728cdfd95791ca94.JPG

 

Jeg ser jo at forarbeid kunne vært en god del bedre, og derfor valgte jeg å sparkle litt på sideskrog for å prøve å få noe bedre finish her enn under vannlinje.

 

Påførte bunnstoff. Vet ikke om jeg var for rask, for tynt lag eller om det er dårlig pussing som gjør dette

DSC_0149.JPG.afab0196dd88172847c8c330f2317449.JPG

 

Heldigvis ble det ikke slik over alt, uansett så klarer jeg å sove gjennom dette og gir litt blanke. Under vannlinje ferdig, og bedre enn det var.

DSC_0146.JPG.e7c9eda11534aaa5967ab9b90fe85c43.JPG

 

DSC_0148.JPG.442541b2a9e4ad7adfdb7128f45fd298.JPG

 

DSC_0151.JPG.135bd5051a5e128649462021e7ea5e05.JPG

 

Nå får primer, bunnstoff og sparkel herde i fred en dag eller to før jeg maskerer/dekker over bunn og går løs på pussing, priming og maling av sideskrog.

Blir å kjøpe inn primer og polyuretanlakk på Biltema.

Regner med 240 korning er greit for å få noe bedre finish på sidene?

Link to post
Share on other sites

Sideskrogene er pusset over, og nå sier jeg stopp. Det blir som det blir 😉

DSC_0152.JPG.3beac46cfac69817e0deabe2675ad353.JPG

DSC_0153.JPG.f85d18363e27d9a5b12c55ff8405b14d.JPG

 

Har handlet inn epoxyprimer og polyuretanlakk fra Biltema.

 

Håper det er ok med 2 strøk lakk. Skal rulles på. Kjøpte inn noen ruller fra Jordan og satser på de holder.

 

Bør jeg legge lakk over primer mens primer enda er klebrig? 

Og legge lakk vått i vått?

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Jeg ville latt lagene tørke mellom, men helst ikke mer enn et døgn. 2 strøk lakk burde være helt OK. 

 

Da tenker du lakk lagene?

 

Da jeg la bunnstoffet så var siste lag primer lagt på noen timer før, mens det var litt klebrig så følte det satt bra.

Vil forsøke å gjøre noe av det samme nå. 

Primer og vente 8-10 timer før 1 laget med lakk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha gjort dette med grunning og lakk. Lakken sitter veldig bra på tørket primer. Om den ikke er herdet risikerer du krakellering i lakken, slik du fikk på bunnstoffet. Og det er lite pent.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fikk gjort en etappe til iløpet av helgen.

Primer lagt på skrog

DSC_0155.JPG.1ce28b9b516b1975cafa78cae0533d4b.JPG

DSC_0156.JPG.726ff7c9ddf1016354888831af8ad2aa.JPG

 

Så ble det rullet på to lag med polyuretanlakk, jeg vil si meg fornøyd med resultatet i forhold til hva jeg forventet.

DSC_0166.JPG.d8d20a906c6eca03ad34053d783fc72d.JPG

DSC_0172.JPG.3e39e30cdf25b7ad079be7ccb53e4c8f.JPG

DSC_0174.JPG.3b1f90327961eeb0b26b7a70abe6acac.JPG

 

Fin langt ifra, men langt ifra fin er det vel noe som heter. Det ble litt appelsinhud som dere ser i bildet under.

DSC_0168.JPG.873dfdb7ce04c2eb2d087faa909dbb6c.JPG

 

Er fremgangsmåten våtsliping, rubbing og polering for å få et enda bedre resultatet?

 

Nå blir båten liggende noen dager i garasjen med god temp før den blir flyttet over på båthenger og kan ut i dagslys.

Så kan jeg ta fatt på videre planer innvendig 😀

 

Oppdatering kommer snart.

 

Link to post
Share on other sites

Fikk testet båten en tur igår, og kjenner jo det er godt å komme seg ut så om det blir gjort noe med det første er jeg litt usikker på. Må først og fremst bruke båten litt nå som været tillater det.

Det er jo endel sår innvendig så ser for meg å måtte male mye inni dersom jeg sparkler mye.

Kan vel kanskje få tak i noe gelcoatsparkel med hvit farge?

 

Fikk nå uansett tatt en vask innvendig, hjalp godt bare det.

DSC_0181.JPG.b8e21db06bf000bd834f5a43bb0f5e06.JPGDSC_0183.JPG.964bba374c6f4cb137712c71b1898283.JPGDSC_0186.JPG.4aa09d9376c27580b5351d8e6154d2d9.JPGDSC_0185.JPG.3db2391ffc8922c872404fbef4f20f57.JPG

 

Jeg tenker å lage tofter i 38x198 materiale. Pusse og male disse, men er dette bra nok eller vil de trekke fuktighet? Spørsmålet er jo om hvor lenge de evt vil holde.

Link to post
Share on other sites

for å ta de innvendige rustflekkene, så er det etellerannet syrebasert middel som gjelder. 

 

Usikker på fargekoden på innerlineren, men om du finner topcoat i rett farge så kan du lage sparkel selv ved å fortykke den med egnet pulver, feks mikroballonger.   Så kan du sikkert slipe ned og sparkle opp noen av småsårene mens båten ligger på vannet.    Da får du både brukt båten  - samt får unna litt småtteri :smiley:

 

tofter: burde funke med plank slik du foreslår.  Sikkert flere måter å behandle de på men jeg tror jeg ville brukt tyntflytende epoxy

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det ble en relativt kjapp vask så kan godt være jeg tar ei runde eller to til bare for å få det enda litt bedre.

 

Ja, kan jo lage noe ut av det. Ellers står jo båten på båthenger så kan jo gjøre litt innimellom, men blir nok ikke aktuelt å pusse ned alt, sparkle og male opp igjen nå. Da avventer jeg heller litt.

 

Tofter blir det uansett og så lage til ei plate i akterenden 👍

Link to post
Share on other sites

Tofter: bruk CU-impregnert materiale. Drit i å behandle dem i år. Det gjør du til neste år (da er de tørket og får "gå seg til", og da beiser du de med vanlig terrassebeis. Når de så blir slitne og stygge, vask med jotun terrasserens og smør på ny terrassebeis. Ett strøk, ikke overdriv. Less is more!

Du kan med fordel kappe planken noen mm for kort. Legg noe imellom plank og skrog slik at den løftes litt opp. En syrefast skive per skru vil funke bra. Da vil ikke endene ligge i vann. De toftene kommer til å vare lenge!

 

Når du handler impregnert materiale, velg ut de tørreste plankene du finner. Så lar du de ligge et par uker på et tørt sted før du lager tofter av de. Vær forberedt på at de kan (vil) vri og slå seg litt.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, det blir til å gjøre det enkelt og billig. Lager meg heller et par nye tofter igjen om noen år dersom jeg bruker opp de jeg kommer til å lage til nå.

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det bak på akterenden.

Jeg vurderer ei plate som dekker hele benken bak eller bare ei som dekker oppbevaringsrommet.

Det viktigste er å få minst mulig vann ned i oppbevaringsrommet.

Det greieste er kanskje en heldekkende plate?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har skjært ut et par stykk tofter, fikk noe gratis materiale på byggevaren.

Startet å pusse, sparklet et par hål. 

Disse hadde ligget en stund så var tørket godt, blir å behandle de med noe beis e.l som jeg har stående.

DSC_0288.JPG.6b5db0bddc1e44e11ffb15bcaa8fec55.JPGDSC_0291.JPG.98fc7c26cd7fea6408cf2c7bf8fd372d.JPGDSC_0297.JPG.3e1de5dcc106e5f3203de8325268a826.JPG

 

Hva slags type skruer bruker man for å feste disse i glassfiber med?

 

Sparklet også noen gamle hull i båten, skal sparkle flere sår etterhvert.

DSC_0181.JPG.de96fe85bdafd1c713adad2738433c0b.jpeg.ee9ffd0fc7920a9852ee319d73110efb.jpegDSC_0316.JPG.d6ec5aeb3873dcddab001490806c19e3.JPG

Link to post
Share on other sites

Blir fint, dette! Hva med disse? https://www.clasohlson.com/no/p/40-9546-2

Vil anbefale å bruke forsenker eller bor på størrelse med skruehodet før du skrur. Dette for å få skruene i plan med toftene, da det ikke er en selvfølge at det er nok hold i glassfiberen til at skruene senker seg selv.

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...