Jump to content

Å føre båt i uvær


Desultifix

Recommended Posts

Code0 skrev for 4 timer siden:

Noen måler bølgehøyde fra topp til bunn https://www.uib.no/gfi/57920/bølger

har du kilde for din definisjon?

Var nok litt upresis der :) Jeg viser til signifikant bølgehøyde (som er det som brukes av meteorologisk institutt, samt det CE-godkjenningen bruker). Definisjonen ligger også i din lenke. Ved 2,5 meter signifikant bølgehøyde vil de største bølgene være opp mot eller over 5 meter fra dal til topp. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

jernkjøl skrev for 6 timer siden:

 Roret er lite og trenger fart i vannet for å gi styring. Samme gjør jeg i medsjø.

 

 

Enig i dine betraktninger, bortsett fra dette. Eller mener du under seil?

Har aldri sett maken til manøvrerbar motorbåt(lillebror 27 også), med styring ned til 0 fart på bare siget, og mere kontroll enn dagens halvplanere med truster. Det er vel knapt en motorbåt med større ror.

Link to post
Share on other sites

Mener først og fremst under seil. Viksunden er ingen båt å krysse i trange farvann med, roret er lite til seilbåt å være. Bygde større ror til den forrige båten, og det hjalp veldig. Skjer innimellom at roret slipper litt, spesielt i medvindsseilas, og båten prøver å tverre på veg ned en stor bølge. Samme skjer ved motor også, og båten «logrer» litt. Siden den er forholdsvis retningsstabil, er det vanskelig å hente seg inn igjen, og litt ubehagelig når det skjer.

Ellers enig i at den oppfører seg forutsigbart med liten avdrift ved finmanøvrering og lav fart.

Link to post
Share on other sites

Min far har dratt til Shetland med sin Viksund 31 Goldfish, uten akterkabin. Var mye ruskevær, men mer detaljer vet jeg ikke om været.

 

Han har satt inn større vindskjerm, med overbygg, flaps, og mesan. Blir en del roligere med mesan. 120hk ford diesel mener jeg står i båten, vridningspropell.

 

Jeg tenker uansett med grøss på hvordan det må være i en motorbåt, når medsjøen er så stor at båten surfer og går på tverren. Det er sånn jeg gjerne gjør i kajakk i ufyselig vær og høye bølger, men jeg har ikke nok erfaring til at jeg tør sånt i motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 6 timer siden:

Signifikant bølgehøyde måles også som avstand mellom bølgetopp og bølgebunn 😀

 

Ja, men som et gjennomsnitt av de 30% høyeste bølgene i løpet av en gitt tid. I ce-klassifisering står det at man kan gange signifikant bølgehøyde med 1,8 for å finne maksimal bølgehøyde båten er klassifisert for. Det vil si at om du har vært ute i 2,5 meter signifikant bølgehøyde, vil de største bølgene (og det er vel gjerne dem man husker) være opp mot 5 meter. Dersom du har vært ute i 5 meter meldt sjø (meteorologisk institutt melder signifikant bølgehøyde), vil de største bølgene du treffer være opp mot 8-10 meter (og det husker man ihvertfall om man har vært ute i). 

 

https://www.sdir.no/veiledninger/mer-informasjon-om-ce-merking/

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Noe tendens til å tverre 31 i medsjø, har jeg aldri vært i nærheten av, men har neppe vært ute i mer enn 16-18 m/s. Tverdtimot, så gikk den som et tog i medsjø, litt løft i hekken, før den splittet bølgen og slapp forbi. Den mest behagelig turen var medsjø, uansett hvor mye vær det var. Var det skikkelig grov sjø, ble det behageligere å ta roret selv, i stedet for autopilot. Min var 78 modell med original flaps og 124hk. Det var nok krefter til å sette den godt i sjøen, og det merktes eksremt godt på rulling i sidesjø, men også med og mot. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev On 10.8.2020 at 9.29:

om du har dieseltanker med bunnslam eller drar en hummerteine med propellen kan båten gi seg lenge før mannskapet når sin grense. Skal man utaskjærs i dårlig vær må man ha tingene på stell, og ha en plan B om noe uforutsett skulle skje.  

Enig i det du skriver her Framtia. Det er en floskel at båten tåler mer enn kapteinen. Det er ikke så ren sjeldent at det virvles opp bunnslam fra tanken med påfølgende motorstopp, eller teinetau i propellen som du nevner. 

 

Jeg opplevde en slik episode i går. Jeg hadde vært ute og fisket makrell, og var på vei inn fra Torbjørnskjær/Heia. Vinden var 10 m/s og 14 i kastene. Da jeg nærmet meg Vikertangen på Asmaløy fikk jeg øye på en seilbåt som var faretruende nærme land, og det så ikke ut som om den beveget seg. De hadde bare bittelitt seil oppe, så jeg regnet med at de hadde revet. Kjørte nærmere for å se om de trengte assistanse, og så da at de veivet vilt med armene. Da jeg kom helt bort så jeg også at de var kun få meter fra fjellveggen på det mest tenkelig utsatte stedet,  helt inne på grunt vann. De fikk kastet et tau bort til meg, så dro jeg dem ut og rundt neset inn til Vikerhavn. Da vi kom inn i havna møtte vi losbåten, som antagelig hadde rykket ut etter nødanropet. De snudde bare og la seg til kai. Tviler uansett på om de hadde rekt fram før seilbåten hadde havnet i fjellet. Årsaken til problemene var motorstopp, og de hadde ikke klart å få opp seilene raskt nok.

 

Link to post
Share on other sites

gntlmann skrev On 7.9.2020 at 13.29:

  


Jeg er selv ny på sjøen og tanken av og ta båten hjem var ikke noe eg såg fram til.  over Jæren blei det noe i det meste laget. liten kuling 3 m bølger. bølger fra siden noe rote sjø og.  

 

 

Javel ja og kor i den videoen er det liten kuling og 3 meters bølger? 

Link to post
Share on other sites

Hadde en Sandvik 28 med rigg. Ikke svære riggen, men klarte nå å seile på en god dag. Men det var to helt forskjellige båter med seila oppe og nede. Rulla som ei tønne uten seila oppe, gikk som et tog med ett, eller begge seila oppe for motor og i sjø. 

 

Hadde aldri fjerna riggen om jeg hadde ei snekke med. Det utgjør forskjellen på om en orker å gå i en frisk bris/kuling over ett strekke, eller må ligge inne fordi ingen orker å rulle seg i hjel. Og i tillegg er det en god sikkerhet om motoren skulle fuske, særlig om det blåser litt. Ikke at en klarer å seile veldig mot vinden, men en kan seile seg i sikkerhet hvis forholdene tilsier det. 

 

Så hvorfor mange plukker av riggen på seilsnekker kan en jo lure på, må være ren uvitenhet hvis det ikke er fordi riggen er ødelagt eller en har båtplass som gjør at en ikke kan ha mast. 

--------

Eneste "uvær" jeg har seil i selv var utenfor Sørlandskysten. Var kuling/stiv kuling. Ble liten storm i perioder. Klarte å seile kryss i mot med 3 rev og ei fille igjen på rullefokka helt til sjøen ble så høy og brøyt så ofte at vi endte med å ikke klare å holde styringa og fikk et par brytere mer eller mindre rett inn i sia så det smalt.

 

Tok ned storseilet og dreide av og gikk med sjøen kun med ei fille av fokka. Bølgene var bratte med tett frekvens og brøyt stadig oftere så det ble "slalåm" for å unngå brytere. Når jeg står og styrer så har jeg hode på sånn ca 3,5-4 meters høyde. Flere bølger var over hodehøyde. Men høyden var ikke så farlig, problemet var når vi ikke klarte å styre unna de som brøyt, og at de kom i veldig tett frekvens. 

 

Må vel karakterisere det som noe i nærheten av "vill ratting" for å unngå bølger som brøyt og for å ikke komme på tvers. Endte stadig vekk opp med å ha svingt max utslag hvor en måtte stå å "vente" og håpe på at en fikk dreid fort nok. 

 

Fikk en stor bølge som brøyt og traff rett inn bak. Kraften i bølga var helt fantastisk. Det smalt og båten ristet som om et tog skulle ha kjørt i oss.  Jeg som stod og styrte med føttene sånn ca et par meter over vannflata ble våt opp til livet, cockpiten full av vann og rett og slett en god gjennomspyling ;-). Men cockpiten tømte seg relativt kjapt og egentlig merket jeg ikke noen forskjell på båten selv om vi fikk en som brøyt over oss. Men smellet og hele opplevelsen sier noe om kreftene som er i sving så en vil nå helst unngå brytende bølger. 

 

Mitt stalltips er å unngå brytende bølger. Stalltips to er å unngå uvær. Om en først havner i det så tenker jeg godt med klær, tilgang på mat og drikke, prøve å samle krefter, finne en sikker kurs og vær glad om du er i en seilbåt som tross alt gjør det til en relativt trygg opplevelse. 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Cerberus said:

 

 

Javel ja og kor i den videoen er det liten kuling og 3 meters bølger? 

Det blei ingen filming når det begynte og blå dårlig vær grunnet hadde mer en nok med og holde mageinholdet :crazy: nede og styre båten:sailing:
Får heller gjøre et bedre forsøk  gang. 

Link to post
Share on other sites

Synes det er samme f... Hvor store bølger og dårlig vær det er, så ser det flatt ut på bildet, og man tror alltid bølgene er mye større enn de er. Topplanterna på nåværende båt er 4m. Hvor stor er bølgen når kompisen er i neste bølgedal med hodet ca 2m over vannlinja, og ikke ser lanternemasten min? Jeg gjettet på 1,5-2m sjø. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

De fikk kastet et tau bort til meg, så dro jeg dem ut og rundt neset inn til Vikerhavn.

 

Godt jobba :thumbsup: Det må utvilsomt ha vært en dramatisk situasjon for de som var i seilbåten 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Har egentlig som utgangspunkt at jeg skal kunne gå ut i all slags vær. Båten er utstyrt til å være på havet uansett forhold. Har roet meg en god del. Har for eksempel ikke lenger stormspinnaker. Må innrømme at det er småsært å bytte til mindre spinnaker når vindmåleren står på 18 m/s. Har seilt i storm på havet litt for mange ganger. Lengste 3 døgn I storm, var relativt store bølger. 

 

Ikke lenge siden jeg gikk ut på havet med stormmelding og kryss. Ikke mange timene, så innafor. Men trives klart best i fine forhold. Det finnes veldig nøyaktige værmeldinger, så man trenger ikke gå ut i dårlig vær. Merker dog at vi ofte er alene på havet, så har nok noe høyere terskel enn de fleste andre. 

Link to post
Share on other sites

Når vi hadde Viksund 31  uten rigg testet jeg styring uten motor i hardt vær.

Hvis du klarer å få baugen med vinden kan du styre ca 45 grader ut av vindretningen uten seil eller rigg. Kan være nok til å komme i smult farvann i nødsfall.

Anbefaler alle med kjøl å lære seg hvor mye egen båt kan styres i sterk medvind uten motor.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...